Körselen i börjes bra?

E

ellenkarra

hejhej, jag har tänkt köpa en ny bröstsele.. är den i börjes bra? har hört av mina vänner att det är jättebra och hästarna trivs med den.. vad tkr ni?

kraam

Sv: Körselen i börjes bra?

det finns massvis av trådar om just den.
använd sökfunktionen.
sök på ex "skitsele" så får du upp mycket info om den

Brys vilken sele du menar :) ? Är det den där bröstan sitter ihop med däcklet ? - låt då bli att köpa den :)!

Sök på skitsele här på forumet får du veta mer!

Mvh
Emma

haha :rofl: du har vi samma uppfattning om deras sele (den med bröstan som sitter fast)

läs i tidigare trådar, där står mycket utförligt om hur mycket skada en sådan sele kan göra
och det står även tips på bättre selar för i princip samma pris

men en fråga.. kan det göra illa hästen? och varför är den dålig om den inte gör det? :confused:

ja den kan orsaka mycket skada på hästen, lika mycket som en dålig sadel. eller om du själv går runt i ett par dåliga skor.
men som sagt det finns gott om info om den i gamla trådar

som skavsår då elr? mina vänenr ah ju sånna selar.. och det ha funkat skitbra! ::confused::rofl:

- Oftast billigare att köpa en riktig sele, det finns bra till en billig slant.

- De säljs inte med bakselar villket gör att hästen måste kröcka hela ryggen för stanna rockarden/vagnen.

- Hästen drar vagnen med bogarna direkt, en brösta skall följa hästens bogrörelser, det gör den inte om du har skaklar direkt koplade i bröstan -> intryckta, bygger muskler fel och ömma bogar.

- Däcklet har inget järn i sig vilket gör att tyngden i skacklarna trycker ryggraden .

Vill du veta mer kan du söka !

ja :) de luxe funkar väll? :) och jag kör inte så mkt.. mest precision (stavning?:D) och lite hobby mest :) jag tror jag sak köpa den iaf :) jag tävlar ju inte så mkt.. lika mkt som i hoppning bara :D

Be då dina vänner söka lite mera info, eller varför inte själva prova att dra något med fastbundna ben? En sån enkel och billig sele som börjes billigaste fungerar på samma sätt fast den håller fast bogarna på hästen och ger skav. Tyvärr är våra älskade ponnyer så trogna och arbetsvilliga att de drar ändå. De vet inget annat.

All heder åt dig att du sökte mera info innan du köpte något du sen kom att ångra. /jenny

ojoj, jo nog ska jga testa att dra något med förbundna ben, :) men är inte de luxe selen bättre? och min plånbok är inte så stor just nu.. har inte råd med så mkt dyrare..:S

billigaste men bra sele får du nog med ekonomiselen från driveout. det är en sele till för att dra rockarder med (vagnar med bara två hjul)
Jag har deluxeselen från börjes och den är jättebra, men lite dyrare.
Man får vad man betalar för :)

Smaken är som baken, och alla har sin uppfattning:smirk:

Men den finns en selvariant som är riktigt kass om man ska gå efter hästens komfort när det gäller körning.
Den sk "skitselen" kanske inte skadar hästen direkt men är en aning obekväm för den att dra en vagn med.

Det här är något man ser på selen och hästen när man kör, men oftast inget en ovan kusk märker av!

Varför? Jo bröstan sitter fast i däckeln, via dragringen. (Det funkar okej om man har draglinor och svängel, men svängel saknar många vagnar). Man sätter skaklarna direkt i dragringen och när hästens bogar rör sig följer inte bröstan med, den är stum mellan skaklarna. I värsta fall kan skavsår uppstå över bringan på hästen.
Ofta är däckeln klen och om vagnen har mkt vikt (när folk sitter i) fram i skaklarna blir det ett tryck över ryggen och det finns det risk för trycksår när däckeln fördelar trycket på en för liten yta.
När hästen bromsar vagnen måste den göra det via bukgjorden (magen), däckeln (manke/rygg) och svanskappan (svansroten) om man inte har en baksele! Bakselen är en (ofta bred och fodrad) rem runt rumpan och över korset som hästen bromsar vagnen med.

Ja varför kör så många med den mindre bra selen, och varför finns det inte svänglar på alla vagnar?
För att folk tycker det är enklare, billigare...:crazy:
Är man ovan och bara "kör lite på kul" kan en bättre komplett bröstsele tyckas avancerad och onödig:(.
Men det är ju roligt att köra, jag hoppas folk vill lära sig mer om körning så att dom förstår vikten av en bra sele som är rätt anpassad för att hästen oxå ska få lika roligt på körturerna!:)

Kolla gärna på Anders Erikssons film, böcker och kika på dessa länkar:)
http://www.bokus.com/b/9789153426332.html
http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=155
http://www.cliffords.se/korskolan.html
http://www.driveout.se/fragarsvar.htm
http://www.kuskringen.nu/om_korning/selar-text.htm
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/grenar/korning/utrustning.html

Vilket härligt och informativt svar. Trevligt med ett riktigt svar på en enkel och välmenad fråga för en gångs skull. Mkt roligare än det traditionella svaret skitsele med oftast ingen medföljande förklaring.

:bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 116
Senast: MML
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 188
Senast: Tualma
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 214
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka