Sv: Korsade stroppar eller ej - dressyr
Varför ska man korsa stropparna???
Jag ser ingen orsak till det om stropparna inte är infästa för att knäppas i kors. Vad är det nu för trams folk har kommit på?
Är det något som kan nypas till är det stroppar som inte ligger där de ska och försöker komma tillbaka i rätt läge. Hur i de skulle ger mer punkttryck när de inte är korsade?
Korsar du dem får du ju en punkt där det blir konstigt.
Ärligt talat var detta något av det knasigaste jag har läst :smirk:
Sadelgjordar, de får vara som de vill så länge de inte kniper eller skaver pållan, vilket reducerar möjligheterna kraftigt.
Just nu favoriserar pållan Stübbens breda gosiga neeoprengjord till dressyrsadeln och sin sedvanliga handgjorda läderkorsgjord till hoppsadeln. Ingen av dem har resår, resår är praktiskt, men jag är ingen hängiven fan på något vis.
Personligen föredrar jag släta alt. kryssade lädergjordar utan något krussidull. Det ställer visserligen krav på vård, men de håller i åratal.
Kryssgjorden pållan har tillverkades 2000 till gamle hästen och har användts en hel del och ser fortfarande ny ut.
Neoprengjordarna tycker jag är bra, men inte helt lätta att hålla rent, visst går de att torka av, men i längden tycker jag att de behöver besöka en tvättmaskin och vems ska man offra?
De enda "textila" gjordar jag har gillat, var gjorda i något brandslangsmaterial och var helt suveräna.

Har inte sett sådana på måååånga år
Apo