Korsade stroppar eller ej - dressyr

Polly_Mulle

Trådstartare
Nu har jag fudnerat som en tok. En del säger att man ska korsa stropparna på dressyrsadlar, andra säger att man inte ska. Vilket är rätt? Varför korsar man? Ger inte det mer punkttryck längs sidorna än om man inte korsar?
Och sedan...
Sadelgjorde i läder eller textil, med eller utan resår, vad föredrar DU?

Sv: Korsade stroppar eller ej - dressyr

Jag förstår inte riktigt din fråga... :confused: Men jag kan svara på det andra! :idea: :D

Textil eller läder spelar inte någon roll men resår i båda ändarna ska det helst vara.

Det har jag också funderat på. En del hävdar bestämt att man ska korsa stropparna och en del säger att man inte ska göra det. Undrar också varför? :confused:

Jag föredrar lädergjordar, helst med resår i ena änden. Har en Jacson dressyrgjord som kostade ca 400:- som jag är supernöjd med för pengarna. Ska dock kosta på mig en lite dyrare i lite bättre kvalitétsläder så småning om men denna duger gott & väl. :)

Jag använder lädergjord med resår, har den från börjes och den är bra! :)

Jag anser att man inte ska korsa stropparna, sadeln är ju gjord för att fördela trycket just som den är gjord, på en hoppsadek korsar man ju inte stropparna, så varför på en dressyr?

En kompis till mig hävdade att det är bättre att korsa för annars nyper det hästen, men det tror jag inte på.

Förövrigt så sadelgjord i läder med resår i båda ändarna!

Har aldrig hört att man skulle korsa stropparna, tycker det verkar vara en korkad ide.

Sadelgjord... använder en utan resår just nu, bucas. I vanliga fall (vintertid) har jag en med resår i båda ändarna. Tycker att alla lädergjordar är för hårda och breda.

Varför ska man korsa stropparna???
Jag ser ingen orsak till det om stropparna inte är infästa för att knäppas i kors. Vad är det nu för trams folk har kommit på?
Är det något som kan nypas till är det stroppar som inte ligger där de ska och försöker komma tillbaka i rätt läge. Hur i de skulle ger mer punkttryck när de inte är korsade?
Korsar du dem får du ju en punkt där det blir konstigt.
Ärligt talat var detta något av det knasigaste jag har läst :smirk:

Sadelgjordar, de får vara som de vill så länge de inte kniper eller skaver pållan, vilket reducerar möjligheterna kraftigt.
Just nu favoriserar pållan Stübbens breda gosiga neeoprengjord till dressyrsadeln och sin sedvanliga handgjorda läderkorsgjord till hoppsadeln. Ingen av dem har resår, resår är praktiskt, men jag är ingen hängiven fan på något vis.

Personligen föredrar jag släta alt. kryssade lädergjordar utan något krussidull. Det ställer visserligen krav på vård, men de håller i åratal.
Kryssgjorden pållan har tillverkades 2000 till gamle hästen och har användts en hel del och ser fortfarande ny ut.
Neoprengjordarna tycker jag är bra, men inte helt lätta att hålla rent, visst går de att torka av, men i längden tycker jag att de behöver besöka en tvättmaskin och vems ska man offra? :devil:
De enda "textila" gjordar jag har gillat, var gjorda i något brandslangsmaterial och var helt suveräna. :love: Har inte sett sådana på måååånga år :D

Apo

Verkar ju fånigt att korsa stropparna...

Lädergjord med resår i en eller båda ändar :D

OM det nu skulle vara så att korsade stroppar var bättre, varför är inte stropparna redan korsade på dressyrsadlar då?

Nä, det tror jag inte alls på.

Antingen inget resår i gjorden, eller så i båda ändarna. Dock inte bara på en sida!

Raka stroppar, sadeljord i läder utan resår och utan sömmar. :)

apocalypsen skrev:
De enda "textila" gjordar jag har gillat, var gjorda i något brandslangsmaterial och var helt suveräna. :love: Har inte sett sådana på måååånga år :D

Apo

Jag har en sån.... :D fast den används inte längre

psychogrrl skrev:
Antingen inget resår i gjorden, eller så i båda ändarna. Dock inte bara på en sida!

Det går bra att ha resår bara på en sida MEN då ska resåren vara på den sida som man inte spänner på.

Jag glömde skriva i mitt tidigare inlägg att jag föredrar en bred, ej anatomiskt formad gjord med riktigt hård, stadig resår i båda ändar eller ingen resår alls, material inte så noga bara det passar hästen.

sliter en knapp hej vilt och svarar på min egen fråga angående gjord.
Jag föredrar lädergjordar med antingen resår i mitten eller på bägge sidor, anatomiskt utformade. Har en Knights Leather som jag avgudar men som är fär lång... typiskt...

Sedan en liten hint.. det finns bra neoprenegjordar som är lätta att hålla rena, där man kan ta av den delen som sitter närmast hästen med kraftigt kardborr och tvätta separat, torkar fort.
Är det någon som känner någon som korsar gjordarna och har en bra förklaring tro?

Bra fråga, jag undrar detsamma!

Jag föredrar Wintec.gjordarna! De har typ gele aktikt i sig, supersköna för hästen. En sak som folk inte tänker på med sadelgjordar är att de inte ska ha sömmar på insidan i ändarna. Där har hästen nerver som trycks åt - gör ont, när man spänner sadelgjorden. Så slät som möjligt på insidan alltså, och då är Wintecgjordarna toppen!!

Det där med att korsa stropparna är något alldeles nytt för mej, jag har aldrig hört talas om det.

Jag - och min häst - föredrar sadelgjord i läder, utan resår.

Immer

Jag hörde det första gången för två år sedan tror jag, har bara hört en eller två tjejer prata om det. Har alltid haft mina stroppar som vanligt på mina dressyrsadlar men har funderat över om det finns någon meing med korsandet men eftersom det inte ens verkar vara vanligt så fortsätter jag som jag alltid har gjort...

Det där med korsandet med stroppar har jag itne hört någonting om. Men jag antar att det är helt onödigt.

Ur sadelgjordsdjunglen väljer jag helst en anatomiskt formad lädergjord med resår i båda ändar, men just nu har jag en globus neoprengjord. Det får funka så länge. Lättare att rengöra iofs, men det är snyggare med läder :p

Har mina stroppar korsade för att sadel annars landar framme på halsen efter en kvarts ridning, men med korsade stroppar stannar den på sin plats.

Håller på och bestämmer mig för vad jag ska ha för sadelgjord, vill ha tag på en anatomiskt formad lädergjord, men har hittils inte hittat någon som är tillräckligt lång och i lagom prisklass.

Mvh
Camilla

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
8 525
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V