Korsade stroppar eller ej - dressyr

Sv: Korsade stroppar eller ej - dressyr

Hur kommer det sig att den stannar kvar bättre om stropparna är korsade, har du någon teori?

Men håll med om att de var bra.
Hästarna fick inte skav och de var bara att skura med vanlig rotborste och såpa så blev de fina igen - good old days :love: :love: Nuförtiden behöver man köpa en Wascatormaskin om man ska ha häst :devil:

Apo - för stunden nostalgisk och bakåtsträvande

apocalypsen skrev:
Men håll med om att de var bra.
Hästarna fick inte skav och de var bara att skura med vanlig rotborste och såpa så blev de fina igen - good old days :love: :love: Nuförtiden behöver man köpa en Wascatormaskin om man ska ha häst :devil:

Visst var det perfekta, tyvärr är min ingen vacker skapelse :o och den är lite för kort för min nuvarande häst, annars hade den förmodligen varit i bruk än :D Den har några år på nacken, en riktigt rutinerad sadelgjord :rofl: :rofl:

När du knäpper dem i kors drar du ner fronten på sadeln och pressar den neråt mot bogbladen. Bogbladen blir då effektiva bromsklossar mot en framåtglidande och förmodligen inte så välsittande sadel.
Min teori/tanke efter att ha provat i sadelmakeriet

Apo

Japp de höll i all evighet. Den sista jag hade var en vit som hade hängt med mig i 10 år och som jag köpt av en kompis som inte visste hur länge hon hade haft den :eek:
Någon norpade den :cry: :cry: :cry: :cry:

Har faktiskt sett sådana i england :angel: man kanske borde åka över och hälsa på sina gamla kursare även om det bara är ett svepskäl för att kunna köpa en sadelgjord :angel: :devil: :angel: :devil: - världens dyraste måste det bli :rofl: :rofl:

Apo

Jag tror inte på att korsa stropparna. Det verkar bara dumt. Det måste väl ändå finnas något skäl till att sadlar är skapta som de är.
Och om sadeln glider fram utan att man gör det borde man kanske ta och leta efter en annan sadel? :)

Jag har textilgjord, på min häst. Det är en sån som inte skaver, kommer från Bucas om jag inte minns fel. Han är så liten, ponny med kort rygg, och får inte riktigt plats med en lädergjord.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera... 9 10 11
Svar
217
· Visningar
8 343
Senast: vilde
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar