korsa med en travare

Sv: korsa med en travare

Jag har själv fött upp en vbl korsning...och visst han är ju hyfsat duktig så sett....gått 1,30 så vitt jag vet.

Men det jag menar är att kroppsligen får de mkt från vbl sidan...om mamman är vbl.Givetvis får de drag från fadern med...men modern dominerar alltid mer än de genetiskt angivna 50%...snarare nog närmare 75% i verkligheten så sett.

Jag säger bara vad jag tycker-hon ser ut som en FIN travare.

Alla är ju glada över sina hästar...

Jo, men jag förstod vad du menade. Det jag menade är att de som inte är nöjda med sitt sto och hoppas att fölet ska bli mycket mer likt hingsten är på lite djupt vatten tycker jag.

Därför är det viktigt att man avlar på ett sto man är nöjd med så blir det inte någon besvikelse om fölet liknar henne mer än hingsten. Mycket större chans att bli nöjd då än om man BARA förlitar sig på hingsten...;)

Sen är det klart att man kan vilja förbättra saker men man bör inte vara HELT missnöjd iaf...

Om jag vore du skulle jag se hingstens egenskaper som en ev. bonus, det är så jag ser det. Blir fölet lite mindre, smidigare och lugnare än sin mor är det bra, om inte får jag ta det......

jag är så gymt sugen på en PRE faktiskt, då de allra flesta verkar nedärva sitt lugna temprament.

Jag måste bara fråga - vad grundar du din uppfattning att PRE är lugn på?

Jag har sett ganska många PRE och ännu fler lusitanos (raserna är närbesläktade) och min uppfattning är att detta är mycket temperamentsfulla och livliga hästar. Sedan har de ofta fantastisk ridbarhet och är schyssta att hantera på backen (även om jag verkligen stött på undantag även här) men det är mycket motor, mycket framåtanda och det känns generellt som de står högt i blod.

Så vill man ha en lugn häst... njäeeeee?

jag har både halvblod och p.r.e. har arbetat med inridning och tillridning av hästar.

Min uppfattning är att p.r.e hästen är mildare i sitt temperament, inte lika nervig och het som en del andra raser. Sen är det ju självklart olika från häst till häst. För mig är dom lungnare i sitt temperament och mer samarbets villiga.

Sedan finns det ju folk som hävdar att p.r.e hästen inte har någon flykinstinkt kvar och att dom aldrig bockar :cool: Det kan jag säga: är INTE sant

asså ja menar inte lugn som slö, utan som zizzy1 skrev, mildare, inte hispig å het. så kollar ja på dom PRE hingstar som är "mildare" i sitt temp. men sen vill man ju ha en häst som är frammåt å arbetsvillig och det är det ja har uppfattat att pre hästar är.

På den tiden det begav sig kunde man visa dem på Elmias sommarpremieringar..

Hingstarna visas dock i STCs regi.

Din var/är lite "spinkigare" än min.
Har också en tarab, men hon är ganska grov.

31249.jpg

Ahh jag visste inte att det kallades så...blev lite snurrig ett tag haha

Hon var bra söt i sin uppsyn!

Tror inte det är något vedertaget namn. Snarare uppfunnet av mig.:p

Kallas Bäbis, men skenet bedrar. Söt utanpå men vass inuti..:rofl:

Jag skulle nog säga att det finns många individer i den rasen som är att betrakta som heta....

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 551
Senast: Emuliiaa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: linlar1
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka