Jag kan tyvärr inte svara på hur en korsning PRE/Travare blir eftersom jag dels inte har sett ngn live även om jag vet att sådana korsningar förekommer och dels sedan också eftersom det är alldeles högst individuellt vad för hingst ens sto passar med såklart.
Personligen så hade jag dock stått med två alternativ om jag var du och det första hade varit att lägga på en skaplig travarhingst, sälja avkomman och köpa en trevlig ridhäst för pengarna. (Beror på stoets meriter och stam.)
Alt. 2 hade varit att helt enkelt köpa en häst. (Om stoets stam och meriter är dåliga.)
Alt. 3 Om jag nu skulle lägga på en hingst som är avlad för ridning så hade jag tagit en smidig hingst som både kan hoppa och röra sig. Plus för galoppen såklart men även en bra trav eftersom även den är dålig hos travhästar. (Breddar mkt bak osv) Bra temperament hade också stått på önskelistan såklart.
Korsningar halvblod/travare har jag sett flera och de kan vara riktigt trevliga. En av de jag sett mkt av har startat msv dressyr med trevliga resultat. Placerad i minst LA, kanske även msv. (Minns inte 100%). Satsa på att avla på en förvärvningssäker hingst då du inte vet vad stoet nedärver för egenskaper som "ridhäst" och välj inte en PRE för att de är snygga. Om du hittar en sådan som råkar passa som en pusselbit med stoet så ska du såklart ta den men jag som kan mer om halvblodshingstar än om PRE-hingstar hade ju hellre tagit en halvblodshingst just för att jag är mer insatt i deras stammar, vad de nedärver, vad hingsten gjort, andra avkommor osv.
Hur du än gör, Lycka till och hoppas att jag fick ngt vettigt sagt