korsa med en travare

sara_18

Trådstartare
jag e ute efter att korsa med en travare. jag hade tänkt PRE hingst till nått av mina ston som e travare. om man har ett sto som är lite skarpare psyke och en vanlig kommentar travare har dåliga gångarter. inte tycker ja att de har de men vissa. men om man korsar med en PRE som har + för galoppen och psyket, mkt lugnare osv, blir inte de bra kombination? sen är ja inte ute efter ett stjärn föl men med lugnt psyke med skapliga gångarter. finns nån här som korsat sina travare med PRE? även varmblod som kallblod. vill gärna se bilder.. e så nyfiken :rofl:

Sv: korsa med en travare

min kompis travare väntar föl i år efter en pre.. Stoet är en väldigt trevlig häst (dock väldigt mkt egen vilja) men har en väldigt fin exteriör.

Jag kan tyvärr inte svara på hur en korsning PRE/Travare blir eftersom jag dels inte har sett ngn live även om jag vet att sådana korsningar förekommer och dels sedan också eftersom det är alldeles högst individuellt vad för hingst ens sto passar med såklart.

Personligen så hade jag dock stått med två alternativ om jag var du och det första hade varit att lägga på en skaplig travarhingst, sälja avkomman och köpa en trevlig ridhäst för pengarna. (Beror på stoets meriter och stam.)

Alt. 2 hade varit att helt enkelt köpa en häst. (Om stoets stam och meriter är dåliga.)

Alt. 3 Om jag nu skulle lägga på en hingst som är avlad för ridning så hade jag tagit en smidig hingst som både kan hoppa och röra sig. Plus för galoppen såklart men även en bra trav eftersom även den är dålig hos travhästar. (Breddar mkt bak osv) Bra temperament hade också stått på önskelistan såklart.

Korsningar halvblod/travare har jag sett flera och de kan vara riktigt trevliga. En av de jag sett mkt av har startat msv dressyr med trevliga resultat. Placerad i minst LA, kanske även msv. (Minns inte 100%). Satsa på att avla på en förvärvningssäker hingst då du inte vet vad stoet nedärver för egenskaper som "ridhäst" och välj inte en PRE för att de är snygga. Om du hittar en sådan som råkar passa som en pusselbit med stoet så ska du såklart ta den men jag som kan mer om halvblodshingstar än om PRE-hingstar hade ju hellre tagit en halvblodshingst just för att jag är mer insatt i deras stammar, vad de nedärver, vad hingsten gjort, andra avkommor osv.

Hur du än gör, Lycka till och hoppas att jag fick ngt vettigt sagt :o :D

Jag kan tyvärr inte svara på hur en korsning PRE/Travare blir eftersom jag dels inte har sett ngn live även om jag vet att sådana korsningar förekommer och dels sedan också eftersom det är alldeles högst individuellt vad för hingst ens sto passar med såklart.

Personligen så hade jag dock stått med två alternativ om jag var du och det första hade varit att lägga på en skaplig travarhingst, sälja avkomman och köpa en trevlig ridhäst för pengarna. (Beror på stoets meriter och stam.)

Alt. 2 hade varit att helt enkelt köpa en häst. (Om stoets stam och meriter är dåliga.)

Alt. 3 Om jag nu skulle lägga på en hingst som är avlad för ridning så hade jag tagit en smidig hingst som både kan hoppa och röra sig. Plus för galoppen såklart men även en bra trav eftersom även den är dålig hos travhästar. (Breddar mkt bak osv) Bra temperament hade också stått på önskelistan såklart.

Korsningar halvblod/travare har jag sett flera och de kan vara riktigt trevliga. En av de jag sett mkt av har startat msv dressyr med trevliga resultat. Placerad i minst LA, kanske även msv. (Minns inte 100%). Satsa på att avla på en förvärvningssäker hingst då du inte vet vad stoet nedärver för egenskaper som "ridhäst" och välj inte en PRE för att de är snygga. Om du hittar en sådan som råkar passa som en pusselbit med stoet så ska du såklart ta den men jag som kan mer om halvblodshingstar än om PRE-hingstar hade ju hellre tagit en halvblodshingst just för att jag är mer insatt i deras stammar, vad de nedärver, vad hingsten gjort, andra avkommor osv.

Hur du än gör, Lycka till och hoppas att jag fick ngt vettigt sagt :o :D

ja har faktiskt kollat på halvblod men än ha ja inte hittat nån som klickar eller vad man säger. man ska väl vara lite kinkig. men ja älskar travare, de e charmiga. sen har ja hittat PRE och faller mej i smaken men som du sa man ska ju inte ta dom för dom e snygga. men eftersom de verkar nedärva bra psyke och gång. ja e tvärtom har mer koll på PRE än halvblod. men vet du ett bra halvblod så kan du gärna tipsa :D

Hej!

Jag har kikat ut en PREhingst till mitt travarsto (vbl). Men vet ej om det blir någe av det. Vill se vad min tösa får för extriör i september innan jag bestämmer mig. Vet inte riktigt om dom passar varandra.

Min tjej är betäckt och ska föla nu i Juni, vill se vad det blir av den avkomman först. Denna avkomma är inriktad till både mig och min syster, mest in på syster yster har vi sagt. Ev klubbtävling i hoppning om det blir någe hopp av bebisen. (Fadern hoppar bra).

PREn jag kollat in är Tobago II

Lycka till!!

Om du använder sökfunktionen hitter du MASSOR om att korsa travare osv.

PREn är väl inte direkt känd för att INTE vara skarpa?
Det var väl en intervju med en uppfödare i Ridsport för något år sedan som påpekade just detta?
Att det absolut inte är en nybörjarhäst på något sätt, men att den duktige ryttaren kan få ut mycket av den?

Men något som dämpar temperamentet tror jag inte att jag hade utgått ifrån att PREn var.
Jag uppfattar nog dem som ganska livliga, när man ser uppvisningar. :)

Vilken linje på din märr kommer skärpan ifrån?

mvh

Jag har inte sett ditt sto så jag svarar bara generellt om PRE hästen. En PRE är inte skarp i temperamentet (även om det självklart finns variationer som inom alla raser). De är känsliga hästar med temperament och de skall ha stor arbetsvilja och ridbarhet. Dock behöver det inte innebära att de är nybörjar hästar, många PRE kräver sin ryttare för att komma till sin rätt.

Om du skall korsa med PRE så se till att väja ut en som kompletterar ditt sto väl. Titta efter meriter, hur är exteriören? Hur rör den sig? Vad nedärver den? Försök också att komma ut och se hingstarna live. (Det kommer att vara en utställning i Strömsholm den 3/4 maj. Inte alla hingstar visas upp men en del.

På föreningens hemsida kan du läsa mer om rasen och hitta hingstar som går i aveln i år.
http://www.swedishprehorses.se

Hade jag korsat travare hade jag valt någon maxad ponnyras ex. connemara. Tycker det blir lite för mycket annars dessutom vet jag flera fina exemepl korsning travare/connemara

Har ingen varmblod/PRE korsning,men en varmblod/basjkir,han är 3 år nu,har ägt han sen han var 1.

Trevliga gångarter,och väljer galopp framför traven (en hel del sa till mig att han kommer ha svårt för att vilja gallopera,och kommer välja trav (travtrav) i första hand),en mycket trevligt psyke.

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Picture049.jpg?t=1207556628

Det är ju så mycket man ska tänka på.. Vad vill du ha ut av avkomman? Vill du ha den högre eller lägre? hur vill du ha den exitörsmässigt?

Senast ändrad:

Det är ju inte en helt vanlig korsning PRE och travare!
Jag är också väldigt nyfiken på hur de fölen kan se ut- De vuxna också förståss!!

Med risk för trådkapning:
Finns det någon med andra udda korsningar med travare?

Lånar oxå tråden:
Har oxå en travare modell större (faktiskt ridhästtyp). Har funderat på att betäcka henne i år med ponny!
Skulle gärna vilja få en avkomma som är under ponnymåttet (svårt jag vet).
Har ni några förslag?
Används semin inom ponnyaveln?:confused: Eller är det bara inom travet?

Det är ju såklart svårt att känga ut en halvblodshingst såhär på rak arm eftersom jag inte vet vad du har för sto. Hur är hon exteriört? Liten eller stor? Bra eller dåliga ben? Ädel, normalbygd eller grov? Bra eller dålig halsansättning osv.

Jag tycker att Majim G är en trevlig hingst i bra prisklass (har själv ett sto e. honom f.-05 men det är inte därför jag föreslår honom.) Han har genomgående bra gångarter och bra exteriör och kan hoppa. Själv är han 168cm men kan nedärva ngt litet. (Min som är rent halvblod och ännu växer är drygt 160cm och mamman 162cm och nedärver även hon till viss del smått) Bra ben, psyke och ridbarhet.
Men nu vet jag ju inte hur långt du har till Kalmar eftersom han står på naturligt :)

Andra hingstar som jag tycker är värda att kika på är:

Chirlon 870 --> Vet inte jättemkt om hingsten men han har bra gång och exteriör. Prem A och bra poäng även i hoppning (har dock ingen personlig uppfattning om hans hoppteknik), välbenad och verkar vara trevlig i sitt temperament.

Sandakan sägs ju förvärva sin proportionerliga exteriör och rör sig bra. Trevligt psyke och bra ben. Kostar lite drygt 10 000kr allt som allt.

Careful 1112 är en vacker hingst om man ska satsa lite mer på hoppblod. Trevlig att se på och kan även röra sig. Lite dyrare än Sandakan.

Detta är ju väldigt olika hingstar men det är som sagt svårt när man varken vet hur stoet ser ut eller vad hon nedärver osv.
Kommer inte på ngt mer just nu, sitter på jobbet men kan kika lite när jag kommer hem :)

Lycka till hur du än gör :)

Vi ska till Jälla, har pratat med SH och tydligen är det inte ovanligt med vbltravare. Dom är varmt välkomna dom med :)

Alltså sommarpremering ska vi till, hon kommer inte få poäng men däremot extrört utlåtande

Senast ändrad:

jag är så gymt sugen på en PRE faktiskt, då de allra flesta verkar nedärva sitt lugna temprament. såg en dock liten dålig bild på en korsad travare PRE, den såg super fin ut. då ja e ute efter en liten grövre variant med lättare gång, så ja e nog ganska säger att de blir en PRE. sen kanske de blir halvblod :) finns så många hingstar :rofl:

Vi ska till Jälla, har pratat med SH och tydligen är det inte ovanligt med vbltravare. Dom är varmt välkomna dom med

Alltså sommarpremering ska vi till, hon kommer inte få poäng men däremot extrört utlåtande

Tar de emot travare på utställningar i hela landet eller är det speciellt just dit du ska? Låter intressant tycker jag. Måste vara bra för alla som ev. tänker avla på sina ston att få veta mer om hur bra exteriör de egentligen har...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 551
Senast: Emuliiaa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: linlar1
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka