Korsa med åsna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 22 179
Sv: Korsa med åsna?

CK skrev:
Stämmer nog bra det, för jag lägger mig inte i halvblods- och ponnydiskutionerna, eftersom jag saknar erfarenhet av dessa och den aveln.

Tycker att det är ok att betäcka ett vbl-sto med vbl-hingst trots brister på prestationer i flera led?? :angel:

Har aldrig varit med om att ngn hingsthållare ens inom travet nekat någon,OM det inte är för att de är fullbokade,eller förresten näe inte ens då..;)

Har också haft travare..:angel: Och tagit föl på vbl'et med vbl's hingst...

Att du inte tycker det är dumt eller lågt det förstår nog alla som var inne på den förra tråden.Lågt det har du toppnoteringen på. Var lugn.

Och du förresten,det är fler som frågar om hingst på ANNAN ras än det som stoet är,ska du inte lägga fler "käcka" förslag..;) :angel:

CK skrev:
Hm, jag var INTE ironisk.
Har alla utom jag så stor erfarenhet av mulor att alla kan säga att de är totalt odugliga till det tjejen var ute efter?

Men problemet är ju att det inte skulle bli någon mula (som är trevliga snälla djur) utan en mulåsna (som snarare ärver de sämsta egenskaperna från sina föräldrar). Det är skillnad på en mula och en mulåsna, för sjutton!

Ja jag tycker det var taskigt. hon älskar antagligen sin häst mer än något annat o med ett sådant svar nedvärderar du den totalt.
Dessutom blir det ingen trevlig korsning då jag tror alla vet att både åsnor,mulor o mulåsnor är väldigt envisa och inge lämpliga till barn.
Dessutom är de inge lyckade att rida på.

CK skrev:
Eftersom det blev sånt hallå när jag rekommenderade en trådskapare att kanske fundera på åsnehingst till sitt sto undrar jag följande:
Är jag, som nån skrev, på så låg nivå att det inte är klokt?:(
Är det så himla fel att korsa med åsna, när man bara vill ha ett djur att gosa med och rida i skogen på?
ÄR åsnor så mycket lägre stående varelser att det uppfattas som att jag är en elak person när jag föreslår det?

Jag kan fortfarande inte fatta att det var så dumt förslag.:o
Om du inte kan fatta att det var ett dumt förslag till en flicka som säkert älskar sin häst och vill ha ett föl efter det stoet, då tycker jag att antingen är du väldigt korkad, eller rent av elak.
/Madde

Ja, jag tyckte det var ett väldigt onödigt inlägg av flera anledningar:

1. Trådskaparen i fråga är ett BARN, vilket framgick tydligt av hennes inlägg. Hur vore det om du hade kommit med ett seriöst inlägg med råd, frågor, och kanske länkar till andra trådar. Då hade hon ju kunnat lära sig något på det, eller hur?

2. Hade du föreslagit samma sak till en taskig halvblodsmärr, eller någon som ville avla korsningsponnyer?

3. För det tredje verkar du inte ha så stor kunskap om åsnor och åsnekorsningar, det blir inga avkommor att gosa med eller rida runt i skogen på, och absolut inte för ett barn.

Jag kan definitivt ta att folk har olika åsikter angående det här med korsningarnas vara eller icke vara, men man bör tänka på hur man framför dem.

Tyvärr har ju tråden urartat till något personligt gnabb mellan en del användare, och trådskaparen har förmodligen inte lärt sig nåt mer än att Buke är fullt av grälsjuka människor. Synd!

Thera skrev:
Ja, jag tyckte det var ett väldigt onödigt inlägg av flera anledningar:

1. Trådskaparen i fråga är ett BARN, vilket framgick tydligt av hennes inlägg. Hur vore det om du hade kommit med ett seriöst inlägg med råd, frågor, och kanske länkar till andra trådar. Då hade hon ju kunnat lära sig något på det, eller hur?

2. Hade du föreslagit samma sak till en taskig halvblodsmärr, eller någon som ville avla korsningsponnyer?

3. För det tredje verkar du inte ha så stor kunskap om åsnor och åsnekorsningar, det blir inga avkommor att gosa med eller rida runt i skogen på, och absolut inte för ett barn.

Jag kan definitivt ta att folk har olika åsikter angående det här med korsningarnas vara eller icke vara, men man bör tänka på hur man framför dem.

Tyvärr har ju tråden urartat till något personligt gnabb mellan en del användare, och trådskaparen har förmodligen inte lärt sig nåt mer än att Buke är fullt av grälsjuka människor. Synd!

...har försökt få ihop lite frågor till tjejen ifråga samt Pm:at henne!...så kom gärna med fler frågor och råd så att hon får ut ngt av tråden!
Sen blir det gnabbigt tyvärr... nu var det jag som blev upprörd när jag likt andra läst många många olika trådar med fruktansvärda svar och pikar mot folk och hästar.. Så bägaren rann över vilket jag bett om ursäkt för...Skriver detta då jag är en av de "grälsjuka" på buke:o

Sen var det nog inte många, oavsett "för" eller "emot", som gav så många råd tyvärr...
Men numer ser inte tråden likadan ut...

Jag som själv har åsnor, har haft travhästar och föderupp halvblod, tycker att det var ett alldeles utmärkt förslag. Man får en korsning, för det är av frågeställningen i förra tråden uppenbart att det inte var aktuellt med en renrasig avkomma. Man får sitt föl efter sitt älskade sto och man får en tålig och stark avkomma. Som dessutom är streril så även om man av någon anledning i framtiden tvingas sälja den så vet man att den kommer inte att användas i någon oseriös avel.

Jag tycker istället att alla som reagerar negativt klassar ner mulor och mulåsnor som har ett väldigt brett spektrum och är klart undervärderade i Sverige. Finns inte bättre djur att på ridskola, turridning och som skogsmullar. Dessutom har en del väldigt bra kapacitet som så ofta påpekas av travkorsningsivrarna att dessa också har. Så vem vet fölet är kanske en blivande stjärna.

Men hallå får tjejen lida för att hon bara har en travare, vad skulle hon då inte få höra om hon skulle rida mulåsna????

Gissa om att kommentaren 'inte en riktig häst' kommer ljuda.
(jag har själv en varmblodskorsning och fått den kommentaren några gånger...)

Inget fel använda en åsna om det är en mulåsna man vill ha.
Men då ställer man kanske inte frågan på ett hästforum.
Eller?

Då måste jag fråga dig, eftersom du verkar kunna. Vad en mula och mulåsna är förstår jag, men det påstås ju att det är så stor skillnad på dom. Dvs en mula är helt okej, men inte en mulåsna. Vad menar dom med det? Är inte den enda skillnaden att den ena har häst som mamma och åsna som pappa och vice versa?

Jag bodde en vecka på hotell i Spanien, en apelsinplantage där dom hade mulor eller mulåsnor. Tror det var mulor. Dom såg ut precis som vanliga hästar (vita hela högen var dom också), fast med längre öron. På den plantagen användes dom som kör"hästar" och funkade kanon som det.

Masse skrev:
Som dessutom är streril så även om man av någon anledning i framtiden tvingas sälja den så vet man att den kommer inte att användas i någon oseriös avel.

Är all korsningsavel oseriös??

Om nej,förklara gärna skillnaden.

Om ja,vad ska vi då göra med alla Tinker/IC,Ridponnier,Angloaraber,Halvblod osv??

Hallå!Den var inte riktad till mig va?
Knapplån skulle jag tro.Har aldrig påstått något dylikt.

MissFideli skrev:
Då måste jag fråga dig, eftersom du verkar kunna. Vad en mula och mulåsna är förstår jag, men det påstås ju att det är så stor skillnad på dom. Dvs en mula är helt okej, men inte en mulåsna. Vad menar dom med det? Är inte den enda skillnaden att den ena har häst som mamma och åsna som pappa och vice versa?

Jo, det är den enda skillnaden, men just den skillnaden leder till att avkommorna blir rätt olika. Mulan är mer hästlik, och mulåsnan mer åsnelik. Här kan du läsa mer om skillnaderna.

Masse skrev:
Jag som själv har åsnor, har haft travhästar och föderupp halvblod, tycker att det var ett alldeles utmärkt förslag.

Ah, ett svar från nån med erfarenhet. Tack!

amkm skrev:
Tycker att det är ok att betäcka ett vbl-sto med vbl-hingst trots brister på prestationer i flera led?? :angel:

Har aldrig varit med om att ngn hingsthållare ens inom travet nekat någon,OM det inte är för att de är fullbokade,eller förresten näe inte ens då..;)

Nu tror jag du svävat ut från ursprungsfrågan ordentligt.
Jag tolkar detta inlägg som att du vill smutskasta mig personligen, och kommer därför inte att fortsätta svara i denna tråd. (om ingen seriöst tänkande dyker upp).
Och jodå, visst nekas folk att betäcka travston. Även här....:cool:

CK skrev:
Ah, ett svar från nån med erfarenhet. Tack!

En fråga då ang. vbl-avel..
Är det ok att avla på omeriterat vbl-sto(i flera led) med hingst för dyra pengar för att sen vilja ha den till ridhäst?
Eller ja just ja,har ett ännu bättre exemplet..
Omeriterat sto med grannes vbl-hingst för att sen avla vidare på avkomman,visserligen fortfarande i vbl-aveln..

Är all korsningsavel oseriös??

Om nej,förklara gärna skillnaden.

Om ja,vad ska vi då göra med alla Tinker/IC,Ridponnier,Angloaraber,Halvblod osv??

CK skrev:
Nu tror jag du svävat ut från ursprungsfrågan ordentligt.
Jag tolkar detta inlägg som att du vill smutskasta mig personligen, och kommer därför inte att fortsätta svara i denna tråd. (om ingen seriöst tänkande dyker upp).
Och jodå, visst nekas folk att betäcka travston. Även här....:cool:

njae,frågan är ju fortfarande om betäckningar,dock så går vi in på renrasiga nu.. ;)
Och nej,det är inte dig jag på ngt sätt vill smutskasta,vill inte smutskasta ngn övht.

Sorry! Skulle varit svar till trådskaparen...o så blev det till dig???
Ja ja...

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 846
Senast: Görel
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 503
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31