Korsa med åsna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 22 179
Sv: Korsa med åsna?

Men om man nu vill lufsa runt i skogen på sin älskling och bara hoppa lite till vardags så kan det väl vara alldeles tillräckligt? Vad har du för erfarenhet av hoppning med mulor? Vad har de varit efter för hingstar, hopphingstar?

Mia_R skrev:
Men om man nu vill lufsa runt i skogen på sin älskling och bara hoppa lite till vardags så kan det väl vara alldeles tillräckligt? Vad har du för erfarenhet av hoppning med mulor? Vad har de varit efter för hingstar, hopphingstar?
Provade pa kul i spanien nar jag bodde dar, efter Asnepappa, annars kallas det hast

Har bara sett hoppande mulor i USA och dom har tävlat ihop med hästar. Så vad för härstamning dom har haft har jag ingen aning om. Men dom har hoppat mycket bra och haft en hel del både vinster och placeringar.

Masse skrev:
Har bara sett hoppande mulor i USA och dom har tävlat ihop med hästar. Så vad för härstamning dom har haft har jag ingen aning om. Men dom har hoppat mycket bra och haft en hel del både vinster och placeringar.
Wow, spanska mulorna var intelika medgorliga;) , var de undan hoppston?

*kl*

Det kvittar nog hur mycket fördelar dessa djur har så tror jag inte trådskaparen kommer att betäcka med en åsna, så hela diskussionen känns ganska skrattretande.

Jag vet skillnaden på mulor och mulåsnor även om jag skrev fel, det jag frågade efter var hur stor erfarenhet du hade av mulor som hoppar eftersom du påstår att de saknar bjudning och hoppar utan ryggverksamhet.

Forlat! Jag forstod att du visste, jag tyckte bara det var lite kul:devil: ;)

Visst kan det vara en lustig tråd! Men inte för att trådskaparen inte tänker göra det. Utan det är lustigare om trådskaparen hade tänkt göra det eller någon annan för den delen. För det är inte precis överskott på åsnehingstar i Sverige. Så det svåraste hade nog varit att hitta "åsnan" som behövs för att göra en mula.

Masse skrev:
Visst kan det vara en lustig tråd! Men inte för att trådskaparen inte tänker göra det. Utan det är lustigare om trådskaparen hade tänkt göra det eller någon annan för den delen. För det är inte precis överskott på åsnehingstar i Sverige. Så det svåraste hade nog varit att hitta "åsnan" som behövs för att göra en mula.

Nån som vet när bruksprovet för åsnehingstar är? Blev lite sugen nu trots allt, vem vet det kanske blir en topphäst, travare + åsna... :angel: :D

Slik hopper de norske muldyrene: :cool:

missy.jpg

Eftersom så många tycker att travarkorsningar och mulor är i stort sett samma sak så presenterar jag härmed stolt:

Bukes Lika-som-bär-special:

Mula?
alibali.jpg
mulan.jpg
Alioth?

En till:

Mula?
lalala.jpg
mula.jpg
Alioth?

Vad säger ni? Likheten är slående! :D

CK skrev:
Eftersom det blev sånt hallå när jag rekommenderade en trådskapare att kanske fundera på åsnehingst till sitt sto undrar jag följande:
Är jag, som nån skrev, på så låg nivå att det inte är klokt?:(
Är det så himla fel att korsa med åsna, när man bara vill ha ett djur att gosa med och rida i skogen på?
ÄR åsnor så mycket lägre stående varelser att det uppfattas som att jag är en elak person när jag föreslår det?

Jag kan fortfarande inte fatta att det var så dumt förslag.:o
ditt förslag var inte dumt, det påminnde mig om en tråd jag skapade för mindre än ett år sedan:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=569077
om just mulor som ridskole"hästar" för att dom är hållbara och lugna, samt att dom både kan dressyra och hoppa..

ett bra sto och en bra poitou-åsnehingst kan bli en kanon lugn mula att träna lite med och skogsmulla med.. och mig veterligen finns ingen lag som förbjuder en duktig mula att vara med på klubb KM i hopp och dressyr om man nu skulle känna för det..

maria-mp skrev:
Jag tyckte CKs underton var spydig

Då har DU missuppfattat.:eek:

Lägger till.
Om det var det att jag nämnde att avkomman blev steril, var det med tanke på att folk som frågar om hingst till ridtravston oftast får 100 svar om att "tänk om du måste sälja, och nån avlar vidare på en korsning utan papper".

Jag vill bara säga till alla som inte vet vad de pratar om... Ta reda på fakta innan ni lägger ut en massa trams här på buke. Åsnor och åsnekorsningar kan vara precis hur trevliga som helst.Vill ni veta mer är ni välkomna att besöka min hemsida, där finns olika slags åsnor och tom en zebroid, eller zedonkey (korsning åsna-zebra) det ni, tänk när jag kommer ridandes på den!
mvh
Linda
www.hogtorp.com

Men problemet är ju att det inte skulle bli någon mula (som är trevliga snälla djur) utan en mulåsna (som snarare ärver de sämsta egenskaperna från sina föräldrar). Det är skillnad på en mula och en mulåsna, för sjutton!

Ser att tråden är gammal men... En mulåsna har ett åsnesto som mamma och en hästhingst som pappa, en mula tvärtom.

Så då skulle det ju bli en mula eftersom det var ett varmblodssto i ursprungliga tråden som skulle betäckas, med förslaget åsna.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 846
Senast: Görel
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 503
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31