Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mabuse skrev:Men problemet är ju att det inte skulle bli någon mula (som är trevliga snälla djur) utan en mulåsna (som snarare ärver de sämsta egenskaperna från sina föräldrar). Det är skillnad på en mula och en mulåsna, för sjutton!
Thera skrev:CK, jag tycker inte amkm har smutskastat någon, tvärtom handlar det om inlägg som öppnar för diskussion.
vill man att trådskaparen ska förstå att h*n kanske är liite naiv så kan man kanske uttrycka sig trevligt, kunnigt och tydligt.
amkm skrev:Är all korsningsavel oseriös??
amkm skrev:Nej det är den inte.
Skillnaden är att seriös korsningavel kräver mycket stora kunskaper om fler saker.
Först avel och genetik, vad som nedärvbart och vad som inte är det, i vilka procent man ska räkna möjligheterna för att få det man vill. Detta är kunskaper som är bra att ha även om man avlar inom en ras.
Nummer två är att man har ett klart mål med vad man vill uppnå med sin avel.
Nummer tre att man har mycket goda kunskaper om de raser som man ska använda sig av. Att man känner till styrkor och svagheter så man vet vad man kan förvänta sig av avkommorna.
Som nummer fyra att man har kunskaper om de individer man ska använda och flera led bakåt. Så att man verkligen vet vad som kan dyka upp för egenskaper och vad som passar ihop.
Till sist så krävs det att man har gått om tid och ett ganska stort hästmaterial att tillgå för att kunna nå sina mål. Seriös korsningsavel handlar inte om att få fram en individ, utan många med de egenskaper man haft som mål. Kanske början på en ny ras, som t ex Fallabellan som är ett exempel på seriös korsningsavel som tagit tid.
Nu svarade jag ju inte ja men just Tinker/Ic är ett mycket dåligt exempel på seriös avel där har det handlat om att den starkaste överlever. Så där finns både bra och dåliga egenskaper som ännu varierar starkt från individ till individ. Men som säkert kommer att försvinna med tiden nu när det har börjat med en omfattande seriös avel av dem. Med rasstandard och bedömningar.
Masse skrev:Nu svarade jag ju inte ja men just Tinker/Ic är ett mycket dåligt exempel på seriös avel där har det handlat om att den starkaste överlever. Så där finns både bra och dåliga egenskaper som ännu varierar starkt från individ till individ. Men som säkert kommer att försvinna med tiden nu när det har börjat med en omfattande seriös avel av dem. Med rasstandard och bedömningar.
De har ingen ryggverksamhet, och framatbjudning pa detsattet, ev.nagon kan bjuda pa hinder, men vad jag vet ar det inte vanligtMia_R skrev:Varför skulle det inte vara det?![]()