Korsa med åsna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 22 179
Sv: Korsa med åsna?

Men allvarligt talat, den här diskussionen liknar sandlådenivå.

CK, jag tycker inte amkm har smutskastat någon, tvärtom handlar det om inlägg som öppnar för diskussion.

Vilket INTE ditt första gjorde, det var bara nedvärderande och otrevligt, mot ett BARN dessutom.

Håller med Masse,

Trevliga djur inte att förakta.;)

Har en bekant i USA...hon har en hel ranch full med paints och quarters...men den hon helst rider ute i naturen är hennes pålitliga goda hjälte Gus...som råkar vara en mula.:D

Enligt henne är han säker på fötterna,mkt snäll och lydig och lyhörd.

Gus.jpg

från sidan ser han ut så här;

Gusigen.jpg

Är han inte söööt?:love:

Gus1.jpg

Mabuse skrev:
Men problemet är ju att det inte skulle bli någon mula (som är trevliga snälla djur) utan en mulåsna (som snarare ärver de sämsta egenskaperna från sina föräldrar). Det är skillnad på en mula och en mulåsna, för sjutton!

Du kanske skulle läsa artikeln det länkas till, MULA är exakt vad det blir (hästmamma - åsnepappa = Mula åsnemamma - hästpappa = mulåsna)

Thera skrev:
CK, jag tycker inte amkm har smutskastat någon, tvärtom handlar det om inlägg som öppnar för diskussion.

Om det inte finns ett svar så är man inne på en nivå där smutskastar ngn,eller man behöver ngn med "seriöst tänkande" (å det är inte smutskastning att uttrycka sig så eller??) för att kunna svara på frågor.
Problematiken är väl att det kan vara svårt att svara på frågorna utan att egentligen inse att inom ALLA raser,oavsett om det är rasrent eller korsningar förekommer en hel del hästar som inte skall eller bör gå i avel.

Innan du skrev ditt svar om asna, hade flickan skrivit att hon ville hoppa lite! Jag tror inte det ar sa roligt att hoppa pa mulor

Tycker det var onödigt att kasta ur sig det. Speciellt eftersom du antagligen gjorde det eftersom det gällde vbl travare :smirk:

Halvbloden t.ex är väl framtagna med en plan? Alltså lite högre planer än att få en häst att rida ut på?

Var det det fårn början då?
Alltså en välplanerad avel så att de skulle bli den typ av hästar som de är idag?

Tidigare handlade det mycket om att få fram remonter till militären. Men det var ju tävlingridning även då...
Men enligt en äldre farbror här på öland som jag samspråkat lite med, han födde upp svenskt halvblod tidigare samt även hans far och farfar! Snacka om kunskap!! Förlåt... enligt honom var hästarna mindre och lugnare emn hårda i temperamentet.. Inte ngn enorm gång osv utan de skulle ju främs passa militärens ändamål.. Han och hans familj hade inte som mål att avla fram en halvblod som är som många letar efter idag.. Jag tycker inte alls att det är fel att dels avla fram tävling och prestationshalvblod MEN även att fortsätta att avla fram ngt mindre och mer "svenssonvänliga" halvblod.. LIte av den äldre stammen..Som kan gå med hela familjen, tävlas i dressyr av matte i lätta klasser, hoppas av tonårspojken samt ridas av pappa i huset utan att det blir krämpor!
Förlåt nu var det lite "off topic"

En orsak till att de blir olika (om än av mindre betydelse än generna) är ju också uppfostran. En åsnemor ger inte samma uppfostran som en hästmor. Men där kommer man också in på individens egenskaper och vikten av att välja rätt avelsdjur.

amkm skrev:
Är all korsningsavel oseriös??
amkm skrev:
Nej det är den inte.

Skillnaden är att seriös korsningavel kräver mycket stora kunskaper om fler saker.
Först avel och genetik, vad som nedärvbart och vad som inte är det, i vilka procent man ska räkna möjligheterna för att få det man vill. Detta är kunskaper som är bra att ha även om man avlar inom en ras.
Nummer två är att man har ett klart mål med vad man vill uppnå med sin avel.
Nummer tre att man har mycket goda kunskaper om de raser som man ska använda sig av. Att man känner till styrkor och svagheter så man vet vad man kan förvänta sig av avkommorna.
Som nummer fyra att man har kunskaper om de individer man ska använda och flera led bakåt. Så att man verkligen vet vad som kan dyka upp för egenskaper och vad som passar ihop.
Till sist så krävs det att man har gått om tid och ett ganska stort hästmaterial att tillgå för att kunna nå sina mål. Seriös korsningsavel handlar inte om att få fram en individ, utan många med de egenskaper man haft som mål. Kanske början på en ny ras, som t ex Fallabellan som är ett exempel på seriös korsningsavel som tagit tid.

Nu svarade jag ju inte ja men just Tinker/Ic är ett mycket dåligt exempel på seriös avel där har det handlat om att den starkaste överlever. Så där finns både bra och dåliga egenskaper som ännu varierar starkt från individ till individ. Men som säkert kommer att försvinna med tiden nu när det har börjat med en omfattande seriös avel av dem. Med rasstandard och bedömningar.

Senast ändrad:

Masse skrev:
Nu svarade jag ju inte ja men just Tinker/Ic är ett mycket dåligt exempel på seriös avel där har det handlat om att den starkaste överlever. Så där finns både bra och dåliga egenskaper som ännu varierar starkt från individ till individ. Men som säkert kommer att försvinna med tiden nu när det har börjat med en omfattande seriös avel av dem. Med rasstandard och bedömningar.

Just Tinker/IC är väl ett ypperligt exempel,de är korsningar ganska när inpå och är inte homogena raser.Än.
Men med en avel som främjar att folk visar sina hästar osv oavsett ston/hingstar så hoppas man att raserna ska bli mer homogena än vad de just nu är.
Vem vet,mitt sto hemma kanske rent av är ett första-leds-korsning som fick utseendet som en Tinker/IC.

Visst det är bra exempel på icke seriös avel. Man har helt enkelt släppt ihop eller rättare sagt släppt ut en bunke hästar vind för våg.

Det är så långt ifrån seriöst man kan komma. Din häst är ju ett tydligt exempel på det, man har inte ens koll på vem som är hennes föräldrar. Vilket gör att man aldrig kan ens ana sig till vad en eventuell avkomma kommer likna.
Jämför med den franska hoppaveln som använt sig av travarblod. Där har det inte varit tal om att ta vilken travare som helst och korsa med vilket halvblod som helst. Här har man medvetet med ett speciellt mål valt ut det indivder man har använt. Man har koll på egenskaper långt bak. Dessutom har man ett stort material och vi har inte sett de misslyckade exemplaren bara de lyckade.

Ja åsnor brukar väl inte ha samma typ av rygg som hästar.Men nog brukar en åsna hålla för det mesta...en mula knappast sämre.

Mia_R skrev:
Varför skulle det inte vara det? :confused:
De har ingen ryggverksamhet, och framatbjudning pa detsattet, ev.nagon kan bjuda pa hinder, men vad jag vet ar det inte vanligt

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 846
Senast: Görel
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 503
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31