Korruption inom riksorganisation

Modig_Korn

Trådstartare
Dock inte SKK utan en liknande riksorganisation. Antar att bäst svar kommer härifrån dock än om jag placerar tråden i en annan subkategori. Det gäller ett annat djurslag. Men principen är den samma.

En bekant köpte förra året en unge av en registrerad känd uppfödare. Uppfödaren är även domare och sitter med i styrelsen för riksorganisationen. Inom en vecka efter att den bekanta fått hem ungen så upptäckte hen en defekt hos den. Defekten tycks vara ganska ovanlig men förekommande, speciellt då det tycks finnas ett stort mörkertal.

Hen konfronterar uppfödaren och får pengarna tillbaka, men hen känner inte att det är en bra idé att lämna tillbaka ungen eftersom det känns som att uppfödaren kommer sälja den till någon annan utan att berätta om defekten. Istället får hen veta av andra som köpt djur hos uppfödaren att fler av deras uppfödningar har haft samma defekt. Uppfödaren har sagt att den inte skulle sålt ungen för avel och utställning om den hade sett defekten vid försäljningen, men är nu medveten om att dessa två föräldradjur bär på defekten.

Men trots denna kännedom har hanen fortsatt att användas i avel och har enligt uppfödaren flera hundra avkommor redan, och där defekten har förekommit vid några tillfällen. Bekant upptäckte att hennes djurs föräldrar har tillsammans fått ännu en kull i år, trots känd genetik. När uppfödaren konfronteras med detta så slår den ifrån sig och tar upp en annan defekt som uppfödare avlar på trots att de känner till den. Den hävdar att ungar med känd defekt bara säljs med avelsförbud, men det verkar som om kullsyskon som inte uppvisar defekten säljs som vilken annan frisk unge som helst.

Så min bekanta undrar hur hen ska göra? För som sagt, den här uppfödaren sitter med i styrelsen för riskorganisationen och är domare. Vilket bör betyda att den även släpper igenom defekter som borde få djuren diskvalificerade från tävlan. Bekant vill gärna att uppfödare generellt inom rasen försöker arbeta mot defekter - men den här uppfödaren verkar göra allt för att sprida runt defekterna.

Sv: Korruption inom riksorganisation

Det är nästan omöjligt att ge råd i detta ärende. För att kunna säga något måste man veta hur defekten nedärvs. Behöver båda föräldrarna ha genen för defekten för att den ska slå igenom? Eller räcker det om ena förälderna har den? Nedärvs det alltid direkt i nästa generation? Eller hoppar det över en eller två generationer? Och så är frågan om även de syskon som inte har defekten ifall de har genen för defekten som de för vidare. Har de inte genen bör de kunna gå i avel, då har de ju ingen gen/defekt att föra vidare.

Men som sagt, svårt att besvara när man varken vet djurslag, vilken defekten är eller på vilket sätt defekten nedärvs.

I och med att inte så många avkommor fått defekten så bör den ju vara recessiv. Och i och med att till och med riksorganisationens styrelsemedlemmar fuskar med sina egna djur får man väl anta att kännedomen om defekterna inte är så där jättestor.

Jag antar att riksorganisationen har någon form av avelsråd eller liknande som tar fram avelsprogram för kända defekter eller ärftliga sjukdomar. Din chans är troligen att via demokratiska metoder verka för att det tas fram ett program för att motverka den kända defekten i dessa rekommendationer. Det kan du göra på flera sätt - lobbyverksamhet, kontakt med valberedning, skriva debattartiklar i rastidning mm. Om det är en defekt som påverkar hälsa och brukbarhet kanske någon veterinär kan yttra sig. Sen är det ju tyvärr så inom demokratier att alla har rätt till sina åsikter, och kanske väljer att rösta tvärtemot det du önskar. Och att du lär få ett antal inflytelserika personer i klubben emot dig om du driver frågan. Dvs det hela slutar med blodbad precis som det brukar göra i föreningar O_o

I och med att inte så många avkommor fått defekten så bör den ju vara recessiv. Och i och med att till och med riksorganisationens styrelsemedlemmar fuskar med sina egna djur får man väl anta att kännedomen om defekterna inte är så där jättestor.

Den kan vara polygen. Båda föräldrar behöver inte bära på defekten utan det räcker med ett av djuren bär på det men genomslagskraften kan vara olika beroende på var generna sitter, hur de nedärvs och hur miljön/uppväxten kring avkomman varit.

*kl*

Omöjligt att svara på detta scenario utan att veta vad det är för defekt och hur avelsbasen ser ut. Hur allvarlig defekten är och vad man antar att nedärvningen kan vara, om man ens vet det. Är det en ovanlig defekt så kan det vara dumt att ta ett djur ur avel för att några enstaka avkommor fått defekten, ex. 3 av 100 avkommor är inte ett stort antal och motiverar inte alltid att plocka avelsdjur ur aveln. Är det dessutom en defekt som ändå innebär att avkomman har ett fullt normalt liv och chanserna för komplikationer är ytterst osannolika så är det inte självklart att föräldrardjuren ska tas ur avel. Det beror alltså även på hur avkommorna räknas påverkas av det.

Det finns aldrig något djur som lämnar 100% fritt på alla sina avkommor. Om det dessutom är en väldigt odokumenterad sjukdom är det svårt att säga i vilken omfattning man faktiskt ska bekämpa problemet. Det viktigaste är att uppfödaren kollar upp sina avkommor noga efteråt och är ärlig med köpare och till de som är intresserade av att para med föräldrarna/linjerna. Och helt enkelt inte göra om kombinationen och undvika liknande kombinationer i framtiden. Börjar man pilla i de flesta stamtavlor kommer man hitta massor med sjukdomar, det gäller alla arter och även människor. Det viktigaste är att undvika de värsta sorterna och sen vara öppen och ärlig med vad föräldrar-/handjuren ärvt ned och undvika liknande kombinationer. Det är så man kan undvika att få spridning på sjukdomar.

Om A tagit emot pengar för "hunden" har hon inte rätt att vägra ge tbx den. Uppfödaren kan hämta hunden med hjälp av kronofogde/polis.
Man får inte avla på djur som nedärver defekter. Utställningar är i första hand avelsutvärdering av hundars avkomma, vad gäller utseendet, rörelser o tillgänglihhet. Om en hund hat HD t ex så skall detta inte dra ner på resultatet så länge hunden inte haltar.

Så min bekanta undrar hur hen ska göra? För som sagt, den här uppfödaren sitter med i styrelsen för riskorganisationen och är domare. Vilket bör betyda att den även släpper igenom defekter som borde få djuren diskvalificerade från tävlan. Bekant vill gärna att uppfödare generellt inom rasen försöker arbeta mot defekter - men den här uppfödaren verkar göra allt för att sprida runt defekterna.
Jag tror inte att det finns så mycket man kan göra åt en såpass etablerad person inom föreningsvärlden. De som är aktiva vinner alltid i slutändan mot de som inte har samma tid att lägga på föreningen. Föreningen behöver ju de där människorna som ställer upp och har tid att lägga.

Hade jag varit din bekant hade jag släppt det. Lärt mig av mitt misstag och sen låtit tiden göra sitt. Ett dåligt rykte kommer att komma ikapp personen förr eller senare. Om ingenting så kommer personen en dag att bli tillräckligt gammal för att sluta ändå. Ingenting varar för evigt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
16 847
Senast: Emtherlia
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
20 428
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar