Korrigera sänkt rygg

S

svaper

En väns 5-åriga häst hoppar med väldigt sänkt rygg.
Den är väldigt välriden på marken men i sprången åker ryggen ner och den tappar sig själv.
Vi har diskuterat fram och tillbaka hurvida detta går att komma till rätta med.

Vad tror ni? Hur mycket kan man påverka hästens teknik?

Sv: Korrigera sänkt rygg

Bästa sättet att få hästen att använda sin rygg i hoppningen är att jobba mkt gymnastikserier, studsar (mest effekt med oxrar involverade) se till att hästen kommer in med mkt fria tyglar så att den verkligen kan sänka näsan och få upp ryggen alltså jobba mkt fritt genom serierna. Överhuvudtaget så är ryttarens hand en viktig del i hur hästen använder ryggen sitter ryttaren för mkt kvar i handen i språnget (även vid för kraftig hand sista sprången in mot hindret) så får det effekten att näsan åker upp och ryggen ner. Hur använder hästen ryggen vid löshoppning ? Där kan man se mkt om det är ryttarpåverkan eller hästen naturligt som hoppar med dålig rygg.

Sv: Korrigera sänkt rygg

Man kan också ha en oxer med en bom på 3m innan och 3m efter så den verkligen får hoppa upp sig och använda rygg och bakdel!
Men tänk på att hoppa inte för högt (oxern) eftersom det är VÄLDIGT jobbigt och krävande för hästen!! spec eftersom den ör ung!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 544
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 469
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 290
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar