Korrigera framdelen i galopp

Sv: Korrigera framdelen i galopp

Men när jag galopperar lite mer framåt, då vill han gärna byta till vänster. Jag får känslan av att han inte riktigt vill länga ut högersidan och komma fram med högerbogen, men hur går det ihop med att det är just högersidan han vill länga ut genom att sätta in baken i vänster galoppen?

Jag har upplevt att stela sidans galopp (höger i mitt fall, högerbogen ut i vänster galopp och motsvarande böjningssvårigheter åt höger) fungerar i ett mellanregister. Den mjuka sidans galopp klarar hästen i kortare form, men också i längre, än den stelas. Min häst bytte till vänster galopp förr eller senare i farten de gånger jag verkligen bad om allt hon hade. Från början blev jag förvånad eftersom hon annars var mer driven i sprången i höger galopp än i vänster men det var likadant varje gång jag gick upp i riktigt hög fart. På ett sätt känns det logiskt tycker jag, att stelheten inte visar sig bara i sidled utan även elasticiteten i längsled men jag har bara 2 hästar som jag ridit så fort med (lika på båda) så det är knappast nog många för att jag ska kunna säga att det ÄR så.

Övergångar galopp-trav är nog det svåraste som finns på ostark häst... Har haft en dust med min egen om det idag. Fast egentligen var det mitt fel för jag red för j-la dåligt. Suck.

Jag håler inte riktigt med om det, egentligen är det inte så svårt för hästen om det sker i en balanserad form. Men det svåra är om den inte är riktigt lösgjord, det är det som gör skillnaden, en lösgjord häst kan lätt gå mellan gångarterna i balans om ryttaren förmår att hänga med och inte störa.

Ett sätt av många för att få bättre övergångar kan vara att rida en diagonal i lite ökad galopp i en lägre form och sen vara passiv och låta hästen bromsa upp och gå över i trav då kommer den att automatiskt jobba själv i övergången och sätta under sig för att balansera. Rid lätt direkt efter. Väggen/staketet bromsar alltså och uppmuntrar naturligt att hästen balanserar upp sig i övergången. Det förutsätter förstås att den inte skenar i galoppen och att den är någotsånär balanserad. Ja det sista här var inte bara till dej!

Jag svarar samma till dej, ofta är det på normala friska hästar inte så mycket en "stel" sida som att den inte är lösgjord och rakriktad, utan kämpar att få gå där den själv känner sej tryggast. Det är en fråga om lösgjordhet balans och att hjälpa den att våga släppa och arbeta lite annorlunda.

Jag förstår vad du menar men håller bara delvis med dig.

Ditt resonemang känns lite som att om jag bara mjukar upp händerna tillräckligt bra just nu och är avslappnad kommer jag att skriva lika bra med vänster som höger hand och det kommer inte att hända ;). Däremot kan jag troligtvis med väl genomtänkta övningar träna upp finmotoriken i vänsterhanden så att jag kan skriva ganska bra med den - så småningom.

Med en ung häst har jag dessutom svårigheten att jag bryter ner den om jag gör alla dessa genomtänkta finmotoriska övningarna tills hästen har kommit dit - jag vill rida ute så fort det grundläggande fungerar, för att stärka hela organismen med hjärta, lungor, senor, leder, muskler etc så att den grunden finns när jag ska köra finliret som kräver mer styrka och framåtbjudning.

Senast ändrad:

Jag tror att du missförstår mej. En häst behöver inte svåra krävande övningar för att klara av att vara i balans och lösgjord. Det är inte krävande för en normal häst, bara väldigt ovant för en del.
En unghäst är visserligen lite mer höger eller vänster som vi människor men inte så att de inte klarar att arbeta jämnare om de har en skicklig ryttare som visar hur bara.
En unghäst som får en medelmåtta på ryggen, en som inte har kontroll över sin egen viktfördelning, den lär sej kompensera fel för att klara att hålla balans med ryttaren på ryggen. Det är inte bra.

Men om den får en duktig ryttare på ryggen kan den ganska lätt få hästen att rätta in sej bättre och därmed kunna bli lösgjord och vips har särskilt unghästen inte ett dugg svårt att jobba åt båda hållen, det finns ingen stor skillnad mellan sidorna. Mycket, mycket är rid och ryttarrelaterat. Mycket mer än vi vill tro.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross