Korrigera framdelen i galopp

Sv: Korrigera framdelen i galopp

Övergångar galopp-trav är nog det svåraste som finns på ostark häst... Har haft en dust med min egen om det idag. Fast egentligen var det mitt fel för jag red för j-la dåligt. Suck.

Kom på att jag glömde förklara trekvartslinjen. Det är den tänkta linjen paralell mellan medellinjen och staket/vägg. En linje som är mycket bra att träna rakhet på:).

Förlåt, nu förvirrar jag andra bara för jag är förvirrad själv:p

Kyra gör ju sånna samla galoppen- och fram i sin bok. Jättebra- särskilt om de är lite sega!
Jag har alltid tränat så, men nu har jag fått börja variera mellan att samla galoppen- fram och samla galoppen- skritt. Min häst lär sig nämligen att vilja springa ifrån lite och länga ut sig själv... Variation är bra!!!

Jaja, då är jag med igen! Ovan fetmarkerat kör min lille i traven i stället :p

Vid sådana problem tycker jag att det funkar bra att ha BREDa händer och aldrig låta en enda del av tygeln nudda hästens hals. Funkar även på en volt. Då kommer din kropp automatiskt att börja jobba korrekt och RIDA bogarna som man ska (med sittben och knä).

Det var lite tanken när jag upptäckte att jag la händerna åt sidan - borde bli lite knasigt iom att yttertyglen då ligger mycket emot halsen. Tack!

Haha, vad ska man gör då istälelt liksom :angel:

Ah, yes den gillar jag skarpt! Jag lyckas alridg lära mig vad de heter bara, finns ju någon som man vänder halvt igenom på också (hörnlinjen?) och kanske någon till? I klubbens ridhus är det dessutom mörka skuggor i marken från bevattningen på lämpligt avstånd mellan medellinje och vägg, asbra :D De fick vi rida väldigt mycket på för min förra tränare.

Jag håller helt med dig!

Ang unghästgalopp så är det nog mer att den är jäkligt stor fortfarande som "normalläge", fast ändå okej balanserad. Jag försöker liksom ligga lite mot gränsen av vad han orkar i "små galoppsprång" men även om det blir stort från början så går det oftast att korta en del (om fattningen blir okej alltså). Hmm, tänkvärt! Jag hoppas isen regnat bort till helgen så man kan känna efter lite mer!

Alltså, det var nog bara pga det icke existerande vettiga underlaget min lilla häst för en gång skull kändes genomgående oliksidig åt ett håll. Jag skapade tråden pga en känsla som börjat lite smått i somras (med baken innanför i vänster galoppen, innan har han alltid galopperat så gott som rakt hela tiden) och som blev väldigt tydligt nu under vintern. Vinter betyder för oss = inget ridhus. Dvs sällan får man riktigt vettig ridning eftersom underlaget aldrig är 100 %.

Nu i helgen var det mjuuuukt för första gången :love: Så vi var ute och härjade på grusvägarna fredag, lördag och söndag och nöjt för fulla muggar. Men hästen var återigen sitt vanliga jag - dvs man kan inte riktigt ta på var oliksidigheten egentligen sitter. Eller rättare sagt, jag kan inte iaf för han följer inte "min normer".

Dock funderade jag på vad ni sagt osv och upptäckte bla:
* Jag lägger gärna högerhanden mot halsen även i trav när han strular - dvs när jag vill ha mer stöd i högerhanden den tygeln jag upplever att jag inte får fram honon till.
* Han fattar spikrak vänstergalopp utan problem att hålla in högerbogen.
* Han vill väldigt mycket mer sätta ut vänsterbogen i högerfattningar.
* Han går numera att korrigera och rida rak i vänstergaloppen, ÄVEN om han gjort ett byte (a la "hej hopp och skutt" med flaxande kroppsdelar åt alla håll) där han alltid "landar" med bakdelen betydligt innanför i den nya väsntergaloppen.
* Han är fortfarande som en banan åt höger även om det känns som att högerbogen är den som behöver komma in iom att han gärna sätter baken åt vänster men tex i sidvärts puttar han mig gärna till höger och man får in in vänster bogen riktigt - stämmer ju inte alls?
*Efter galoppintervallerna upplevde jag det som att han ville sätta in baken till vänster i traven efteråt de gångerna han var lite trött (läs typ helgalen och inte så fina avbrott ;)).

Dessutom kunde han faktiskt göra några fattningar i mer normal "kort" galopp (inte så stor alltså), men det är typ 50/50 när det blir mega-jättekul-att-galoppera-katastroffattning och hyfsat normal fattning. Varav kanske var tionde gång är han bara arbetsglad och fattar i mer normal "kort" galopp utan att spänna till och behöva kasta sig iväg eller att jag behöver låta honom fatta en stor galopp. Trevlig känsla!

Men när jag galopperar lite mer framåt, då vill han gärna byta till vänster. Jag får känslan av att han inte riktigt vill länga ut högersidan och komma fram med högerbogen, men hur går det ihop med att det är just högersidan han vill länga ut genom att sätta in baken i vänster galoppen?

Jäkla krake :p

Fattar du att man blir förvirrad, så gör ju min häst oxå!! Fast jag upplever att jag inte får komma ner på högersidan, att hon sätter mig till vänster.

Men annars- går inte fram till höger
-lägger rumpan till vänster
- lägger bogen oxå till vänster....

Och det ända jag kan gör är att försöka tänka att hon ska vara rak och att jag ska kunna sitta mitt på. Minsta försök till att korrigera brukar göra att det blir värre åt ngt annat håll. Just nu koncentrerar jag mig på att bara kunna galoppera rakt fram innanför spåret och vända och vara rak på nästa sida innanför spåret. Och liksom koncentrera mig mer på att hästen är rak än var den är sned...

Vadå "bara" ska det vara lätt menar du :eek:

Jag ska rida på ridbana på söndag som det ser ut nu. Första gången sen, hmm, augusti kanske? Och då var det nog tävling :D

Jag kom på en annan liknelse som kanske kan stämma bättre med mitt djur (och kanske lite ditt oxå?). Jag får lite känslan av att vänstersidan är den dominerande som liksom tar hästen framåt, och att vänstersidan ligger "lite före" höger sidan om ni fattar? Kan hästen vara parallellförskjuten i ryggraden :D

För jag försökte känna efter vilken diagonal som dominerade, som kändes "störst" sas men fick inte riktigt till det. Förra helgen var det tydligt hö fram och vä bak, eh, tror jag eller så var det tvärtom. Sak samma, då kändes det som en diagonal, nu känns det mer som en sida. Är det normalt :D

Återigen - det är inte "mycket", hästen känns inte halt/sjuklig sned, sitter jag ned och sitter still (vilket jag inte är så bra på) och hästen är lugn (vilket han inte är pga mjukmarken :p) så är det nemas problemas. Men jag vill ju verkligen hitta det som är konstigt och försöka fatta så jag känner efter väldigt noga :D

Ja men precis- hela vänstersidan liksom kommer först.
Sen gör min andra roliga saker med sin kropp som får en att se ut som ett frågetecken.

Jag har oxå varit nitisk med att känna och tänka VAD nu sista månaderna och jag tycker att det har blivit mycket bättre. Så jag tror defenetivt inte att det är något fel på hästen.
Men när den tappar balansen (och det behöver inte vara mycket ) så trillar den på vänster bog och jag gissar att de andra grejerna är symtom på att jag försöker korrigera.
Ska det vara en stark diagonal så är det ju vänster fram- höger bak som är dominant. Men för mig känns det verkligen mer som en hel sida...

Hur ser din häst ut när du longerar, är den olika i varven då?

Ja du, det var väl 4 år sedan jag longerade sist så jag har ingen aning :D Jag har precis testat så han kan trava på lina och göra halt på spåret någon gång när han var 3, annars är jag en enorm longeringsmotståndare så det har inte blivit mer :p

Dock är han väldigt "lätt" att rida på böjda spår, då får man hyfsat lätt en bra ytterygel o avsett varv, fattningar blir enklare osv. Dock rider vi ju inte på några små volter o dyl. Det är främst ute när han är pigg som en mört det kan bli lite svårt och han tydligt visar hur han vill göra ;)

Hur är din på lina?

Jag tror felet sitter i din sitts, det kan vara en jätte liten sak som du inte ser eller tänker på. Hade tagit ut en lärara i centrerad ridning som kan se din sitts och som är expert. Kan vara så att du alltid sitter på ett sätt. På den kursen jag var på för några helger sedan så satt en lite mer upp med vänster axel och då blev det så som du sa. Men jag kan inte säga att det är så du gör. Så tro inte det nu. En som hade en het häst satt några millimeter framåt, hästen blev jätte lugn när hon ändrarde detta. Dessa har ridit för många olika tränare. Bla c-tränare mm. Mend e är inte experter på sittsen.

JAg tycker att man första ska börja se på sej själv innan man börjar med hästen, de flesta problem ligger faktiskt där.

Många kända dressyr, hopp ryttare mm har ridit för bla Sally Swift i centrerad ridning.

Jag tror att om man vill komma långt i dressyr så tror jag att en expert på sittsen kan göra att man komma längre och fortare fram. Det är jag helt övertygad av.

Fast det är ju precis det jag gör :p Tänker på min sits alltså. Iofs framgår det nog inte så tydligt i denna tråden? Hästens reaktioner är ju rakt av på hur jag rider, därför försöker jag reda ut vad fasen han gör egentligen och själv försöker jag "bota" det genom att försöka sitta så mycket rakt upp och ned som möjligt.

Ang tränare så ja, i min drömvärld. Med min situation just nu är jag glad om jag lyckas tajma några träningar för tränare (jag bor bla 20 mil bort från hästen). För jag håller helt klart med dig, allt handlar om sitsen! Har bla haft en riktigt bra tränare som var väldigt inspirerad av Sally Swift - kanonbra!

Min lutar i höger varv på lina. Inte så att det inte försvinner, men precis i början gör hon det. Vänsterbogen försvinner ut tydligt och hon trillar in och om man tar i linan är det bara nacken som hänger med nosen är kvar på utsidan:D
I vänster varv är hon mycket mera stabil och nöjd. I galoppen lägger hon gärna in rumpan och trycker ut bogen men är väldigt lätt att korrigera i det varvet. Svårare i höger!

Kan ju vara kul att testa även om du inte gilla att lina, bara i grimma och oinspänd så ser man ju hur hästen gör när ingen ryttare sitter på och "förstör". Min är klockrent skev även utan mig. Sen gör jag henne skev på massa andra vis när jag sitter på:angel: men hon har absolut ett favoritben- kanske är det en diagonal. Men det känns mest som ett framben, när hon kommer mer i jämvikt försvinner den känslan...

Vad jag minns så lutade min mest i vänster varvet i galoppen som ung (trots att den redan då benämdes som bäst av min tränare). Knäpphäst! Det har dock varierat lite.

Det hade det faktiskt. Dock har jag inget bra underlag i närheten där man kan göra en volt (och stå i mitten:p). Kanske kan testa någon gång efter ett pass dock. Hade vart kul o se. Av samma anledning hade jag velat lära mig tömköra någon gång i framtiden när jag har tid, tror det är asbra att se hästarna i arbete! Min är dock så klen i munnen och jag så kass så vi håller oss till att gå rakt fram :p

Min helt ovetenskapliga analys om sneda hästar (normalsneda alltså...) är att de är lite känsligare för att ryttaren sitter fel. Min är superkänslig för det, jag är som en smörklick på en het potatis. Lyckas jag sitta rätt så är den bannemig rak. Så visst är det en ryttargrej.

Men JAG tycker i allafall att det är skönt att se att den är sned även utan mig. Och jag vet att den var det som oförstörd unghäst oxå... Bara att träna vidare:D Lycka till, berätta gärna om du kommer på ngt bra, jag letar alltid tips!!

Det där hade jag kunnat skriva själv! Så är det här också! Min häst var sned i sitt sätt att använda sin kropp, kollad, inga fel. Men med ridning så är hon nu rakare, jämnare. Det har varit svårt för att man måste mera vara uppmärksam själv för att inte bli "omplacerad" av hästen utan att man märker det, utan kunna sitta kvar, annars sätter hästen ryttaren där det är bekvämare och fortsätter att arbeta snett. Successivt har min häst lärt sej att arbeta där jag vill ha henne och det bli ju då med styrkan som byggs upp allt lättare.

Den här hästen var felriden och när jag skulle försöka lära om så blev det så tufft för henne och en sån kamp att hon bitvis ibland kunde kännas halt i sina försök att återgå till sitt invanda sätt, särskilt då vänsgerbogen skulle plockas in. Men hon var och är genomgången och var självklart inte halt behövde bara mycket understöd av ryttaren för att våga byta sätt att balansera.

Min åsikt är att de allra flesta problemen med snedhet är mer eller mindre ryttarrelaterade i första hand.

På den kursen jag var på för några helger sedan så satt en lite mer upp med vänster axel och då blev det så som du sa. Men jag kan inte säga att det är så du gör. Så tro inte det nu. En som hade en het häst satt några millimeter framåt, hästen blev jätte lugn när hon ändrarde detta.

Jag tror jag vet precis vilken kurs du var på! =) Jag gick inte den, men var nära haha... läste om den på deras blogg sedan. Visst var det Yvonne Jonsson på Haväng?

* Jag lägger gärna högerhanden mot halsen även i trav när han strular - dvs när jag vill ha mer stöd i högerhanden den tygeln jag upplever att jag inte får fram honon till.

Både det här och annat du skrivit visar att din häst troligen trycker ut bogen och placerar dej snett (tror jag). Försök känna att du har lika vikt i båda stigbyglarna, och bredda handen lite och var noga med att försöka ha samma avstånd till halsen på båda sidor och envisas så, och se vad som händer.
Fatta galopp åt höger ur öppnatänk, du kan till och med rida en öppna en bit, vänd in och fatta galopp i vändningen ur öppnan. Då bör det bli en bra fattning om du har ridit öppnan rätt.

Först och främst - VILKEN bog? Jag har fortfarande inte fått grepp om det på slingerhästen :mad:

I dont do bana :p Jag rider på vägen rakt fram. Och vi har ridit öppna två gånger för tränare i hästens liv :D Men annars är det en övning jag tänkte testa när jag nu kommer till en bana nästa gång utan tränare (kanske tom på söndag :D). Kanske inte riktigt öppna men åt det hållet och att vända in i fattningen. Tack!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross