Sv: Korrigera framdelen i galopp
Alltså, det var nog bara pga det icke existerande vettiga underlaget min lilla häst för en gång skull kändes genomgående oliksidig åt ett håll. Jag skapade tråden pga en känsla som börjat lite smått i somras (med baken innanför i vänster galoppen, innan har han alltid galopperat så gott som rakt hela tiden) och som blev väldigt tydligt nu under vintern. Vinter betyder för oss = inget ridhus. Dvs sällan får man riktigt vettig ridning eftersom underlaget aldrig är 100 %.
Nu i helgen var det mjuuuukt för första gången
Så vi var ute och härjade på grusvägarna fredag, lördag och söndag och nöjt för fulla muggar. Men hästen var återigen sitt vanliga jag - dvs man kan inte riktigt ta på var oliksidigheten egentligen sitter. Eller rättare sagt, jag kan inte iaf för han följer inte "min normer".
Dock funderade jag på vad ni sagt osv och upptäckte bla:
* Jag lägger gärna högerhanden mot halsen även i trav när han strular - dvs när jag vill ha mer stöd i högerhanden den tygeln jag upplever att jag inte får fram honon till.
* Han fattar spikrak vänstergalopp utan problem att hålla in högerbogen.
* Han vill väldigt mycket mer sätta ut vänsterbogen i högerfattningar.
* Han går numera att korrigera och rida rak i vänstergaloppen, ÄVEN om han gjort ett byte (a la "hej hopp och skutt" med flaxande kroppsdelar åt alla håll) där han alltid "landar" med bakdelen betydligt innanför i den nya väsntergaloppen.
* Han är fortfarande som en banan åt höger även om det känns som att högerbogen är den som behöver komma in iom att han gärna sätter baken åt vänster men tex i sidvärts puttar han mig gärna till höger och man får in in vänster bogen riktigt - stämmer ju inte alls?
*Efter galoppintervallerna upplevde jag det som att han ville sätta in baken till vänster i traven efteråt de gångerna han var lite trött (läs typ helgalen och inte så fina avbrott
).
Dessutom kunde han faktiskt göra några fattningar i mer normal "kort" galopp (inte så stor alltså), men det är typ 50/50 när det blir mega-jättekul-att-galoppera-katastroffattning och hyfsat normal fattning. Varav kanske var tionde gång är han bara arbetsglad och fattar i mer normal "kort" galopp utan att spänna till och behöva kasta sig iväg eller att jag behöver låta honom fatta en stor galopp. Trevlig känsla!
Men när jag galopperar lite mer framåt, då vill han gärna byta till vänster. Jag får känslan av att han inte riktigt vill länga ut högersidan och komma fram med högerbogen, men hur går det ihop med att det är just högersidan han vill länga ut genom att sätta in baken i vänster galoppen?
Jäkla krake