Korrigera framdelen i galopp

the_connemara

Trådstartare
Visste inte riktigt hur jag skulle sammanfatta problemet i rubriken ;)

Nu när min yngling ska bli sju börjar hans "snedhet" synas mer konkret, innan har man inte riktigt vetat vad som svårare, han har bytt sida till och från, ofta under passen. Det gör han lite till viss del fortfarande men genomgående är han som en banan till vänster, kommer inte riktigt fram till vänstertygeln, har lättare för vänster galopp och vill gärna sätta in rumpan till vänster i galoppen. I höger galopp kan han lätt studsa till ett steg för att släppa vänstertygeln och byter galopp direkt. Det är inga stora problem, men nu börjar jag åtm se en röd tråd - lite lättare att fråga om hjälp då :)

I helgen var vi ute och gjorde äntligen lite galoppintervaller på plan mark (har bara haft en brant backe att rida i innan som inte varit isgata och den är dessutom bara 800 m lång). Då märkte jag tydligt att jag själv försöker flytta in framdelen i vänster galoppen genom att flytta båda händerna mer till vänster. Dvs mitten mellan mina händer är inte mitt över mankammen utan på vänster sida av mankammen. Jag envisades med att hålla händerna rakt över men märkte ingen större skillnad. Sedan kom jag på att jag faktiskt inte visst om det kanske var ett "bra" sätt att hjälpa framdelen på plats genom att flytta händerna, eller om jag skulle hålla dem rakt :o

Så jag tänkte fråga här :idea:

När vi rider intervaller så här ligger fokus på att ha nosen uppe och framme och ha hästen rak/väl på yttertygeln. Jag har korta läder, korta tyglar och lägger/kommer så småningom lägga in lite mer tempoökningar korta bitar, även det med en lätt innerhand och fokus på att hästen ska fortsätta gå "uppe" med framdelen och bara länga sprången mot ytterhanden. Det är alltså nada "jox"/böja/flytta utan jag vill bara rida en rak häst mot ytterhanden med en bra grundgalopp. Hästen i sig vill hellre bli lång och låg om han blir trött - funkar inte alls på en terrängbana.

Nå, hur fasen ska jag göra med mina händer eg?

Senast ändrad:
Sv: Korrigera framdelen i galopp

Jadu, gör det som fungerar :idea:.

När jag rider rakt fram och vill att hästen ska spåra brukar jag nog leda med, i ditt fall vänster hand, men hålla hästen rak på höger tygel. Jag tänker förvänd sluta, även om det så klart inte blir så mycket.

På böjt spår gör jag mer som du, för då arbetar jag gärna med lite piruettänk (åter igen, bara tänk!). Och då flyttar jag hela framdelen, med båda händerna. Men sedan tillbaka igen, jag blir inte kvar till vänster utan leder in, eftergift (händerna flyttas tillbaka), leder in igen. Då har jag också med hela kroppen då ett annat vis.

Så gör jag, nog.

Det som fungerar mest är nog att få honom rak på yttern - få in högerbogen lite. Men när han inte var rak märkte jag att händerna åkte åt sidan - UTAN eftergiften du pratar om (alltså att händerna går tillbaka, "vanlig" förhållning/eftergift funkar som vanligt). Därav att jag nog trodde/insåg att det blev lite fel, kanske. Sen skrev jag denna tråden ;)

När jag rider mer "vanligt" dvs sitter lite närmre sadeln och "rider" lite mer med fokus på att arbeta honom rak sas, då gör jag nog mer som du menar. Håller/rider honom rak på yttertygeln och leder ev lite mer inner (och lättar tydligt, försöker alltid rida med väldigt lite innertygel spec i galopp, han har svårt nog att hänga ihop). Men då blir det också mer ridning av det hela med fokus på att få honom rak och rund/bärig genom att ha en rund galopp "i form".

Dock behöver han en del av arbetet i #1 också för annars blir han framtung och lång på terrängbanan om han blir trött - både katastrof dåligt och farligt. Men jag har inte riktigt klurat ut hur jag ska rida än :o Fick hjälp med galopptänket i somras och det är enorm skillnad nu mot innan visserligen men man är ju alltid girig och vill självklart att pålle ska gå så bra som möjligt för hållbarhetens skull.

Det som fungerar mest är nog att få honom rak på yttern - få in högerbogen lite. Men när han inte var rak märkte jag att händerna åkte åt sidan - UTAN eftergiften du pratar om (alltså att händerna går tillbaka, "vanlig" förhållning/eftergift funkar som vanligt). Därav att jag nog trodde/insåg att det blev lite fel, kanske. Sen skrev jag denna tråden ;)

Här undrar jag om det inte är ett sådant här typiskt läge där man egentligen inte åstadkommer så mycket? Händerna åker åt ena hållet för att bogarna är på väg åt andra och så är risken att häst och ryttare hänger i varandra istället för att komma åt problemet i grunden... när det är katastrofalt mycket inser man ju vad man håller på med men är det bara lite kan det kännas rätt OK? Vet du om du sitter rakt över hästen när detta händer? Rent spontant känns det som om jag skulle vilja tänka lite, lite åt felställd galopp i vänster för att länga vänstersidan och få den att "ta tag" lite mer, men utan att den åker åt vänster då förstås. Vore det idé att växla mellan höger och vänster ("rak") galopp med trav emellan så att hästen inte ges möjlighet att hamna på en bog på samma sätt? Lite lägre puls kanske du hamnar på men å andra sidan kräver det mer ansträngning av kroppen så du borde inte tappa så mycket, speciellt om det bara behövs under en begränsad period?

När du är ute och galopperar tror jag som Asa_S att tänka lite felställd vänstergalopp borde funka. När jag är ute och galoppar brukar jag lägga ner händerna och hålla i halsremmen (som stöd för mig själv:p). När man har händerna så lågt som nedanför manken kan dom heller inte halka över på fel sida.

Min häst är oliksidig på exakt samma sätt som din. Hon är dock inte tillräckligt stark i galoppen än för att kunna korriger särskilt mycket med öppna. Men annars är det ju en klassisk övening att galopper öppnor på långsidan och i förlängningen kunna göra det på trekvartslinjen. Hittills gör jag det bara i trav för att få den där högerbogen på plats.

Vet du förresten varför han är så oliksidig? När dom blir så pass att dom studsar och byter brukar koll av kiro inte vara helt dumt. Men den blir kanske bättre i slutet av passen?

Precis det jag misstänkte när jag märkte det - det leder liksom inget till :p Tror jag sitter hyfsat rakt över, jag tänker alltid mycket på min sits. Och så fort jag blir sned så känns det iaf jättetydligt, även om det är väldigt lite kiron rättar till. Jag tror inte det är så allvarligt att han inte kan galoppera vidare, det är mer en känsla än att han går toksnett om man säger så och det normala galopparbetet faller på plats mer och mer (när han håller sig på mattan, vinterväder = busig häst :D).

Jag ska egentligen ha händerna på var sin sida av mankammen men mitt eviga problem är för långa tyglar. Och i kombo med en häst som inte alltid bjuder och är "framme" i galoppen så blir det katastrof i lätt sits, därav att jag övar på att rida med skitkorta (eh, de känns skitkorta, i verkligheten är de nog fortfarande för långa :mad:) tyglar och få upp och fram handen. Blir det då lite för långa tyglar så vips, har man inte en hand på var siga längre. Suck :p

Vad är trekvartslinjen :o Öppna har vi ridit typ 2 gånger för tränare :p Dock märktes då fortfarande ingen oliksidighet. Hade varit roligt att se vad tränaren säger nu när åtm jag oftast känner en röd tråd med oliksidigheten. Jäkla isgata som hindrar oss från att träna :mad:

Studsa/byta började han med när vi började rida (hopp)byten, helt plötsligt kom han på att det var jättelätt att släppa vänstertygeln och byta till vänstergalopp (som alltid varit hans bästa galopp) så fortf det blev jobbigt. I samma veva försvann den lilla förvända galoppen som börjat titta fram också. Så jag ser mer ett starkt samband mellan att han har skitlätt för att byta (rent vad vi sett hittills) och att han fick böra göra det under ryttare. Men kiron (som kommer 1 g/månad den isfria perioden...) ska få kika på honom i vår igen, kollade honom 17 maj hos kiron förra året och 21 juni hos vet - nemas problemas som vanligt. För jag håller helt med dig om beteendet för övrigt!

Ang förvänd galopp, om din är oliksidig på samma sätt som min, vilken galopp är jobbigast att rida förvänd i på henne och vad stärker/gymnastiserar henne bäst?

Att flytta framdelen genom att föra händerna åt sidan fungerar bra bara du lärt hästen att den ska följa handen. Manken följer då med så att händerna fortfarande är ovanför den, eftersom framdelen är innanför spåret.
Att rida svag öppna /bogen innanför i vänstergaloppen är en bra övning som hjälper dig/hästen att få inner bak under sig istället för vid sidan och ytterbogen på plats.
(P.S Ditt eviga problem med för långa tyglar är du inte ensam om. Jag är också "drabbad")

Ja och då gör man ju det som en hjälp, som Nisse beskriver. Jag fastnade nog mer i att "stötta" på något konstigt vis, inte så bra :p

Ang tyglarna så ska jag börja galoppträna med terrängtyglarna tänkte jag och märka ut var jag ska ha händerna, och sedan ska dom vara där, basta :D Får se om det fungerar ;) Dressyrtyglarna vet jag vart händerna ska vara, hopptyglarna (som jag rider ut med) kan variera något enormt, blä.

Jag som är dressyrryttare tycker ju då att du ska träna mer dressyr =P Rida mer "dressyrgalopp" än rakt-fram-konditionstränings-galopp(?). Om han har lätt för vänster kommer den förvända åt höger att vara tung (alltså vänstergalopp i högervarv)

TIPS: Tänk på att du har stöd i rätt tygel hela tiden, att du har något mer i yttertygeln. Träna galoppfattningar, både från skritt och trav och träna stora åttvolter i galopp. Gör många fattningar, men rid inte galoppen mer än några språng. I åttvolterna -tänk på att han inte får falla ur utan att han måsta hålla galoppen och balansen (annars kommer nog bytena). Om hästen vill tappa galoppen, så rider man rakt fram en liten bit, halvhalt (återställa balansen) och fortsätter i förvänd. Här har man en stor fördel om man kan träna på fälten, där man har plats, det kan kännas 'stressigt' att träna på en bana där man är 'låst' av väggarna. Träna detta i båda galopperna så kommer han att bli (jämn)stark!

Min häst är "tvärtom sned" och släpper höger tygel. Då har jag fått göra precis som du beskriver, en svag höger öppna för att få koll på höger bak-vänster bog.

Jag tyckte det kändes helt bakvänt först eftersom jag ville göra tvärtom och räta ut högersidan. Men vad som funkade så bra med den övningen var att hästen sedan tar stöd på höger tygel och då kan jag få den att sträcka ut den sidan. Och då känner jag tydligt att jag kan sitta rakt, annars knuffar hon mig till vänster i sadeln.
I Vänster galopp fick jag tänka lite svag sluta för att få böjningen utan att luras att dra i vänster tygel.

Ibland tänker man rätt fast börjar fel... Och jag får oxå skäll att jag har för långa tyglar:angel:

Haha, och jag som är fälttävlansryttare tror den allsidiga träningen ger mest :p Dock tycker jag det är jätteroligt att "trimma". Jag rider aldrig på bana förutom för tränare (rätt sällan pga flera orsaker) men jag rider inte ett steg utan att "trimma" på olika vis (väldigt olika kan tilläggas, precis allt från "ren dressyr" i dressyrsadel till att rida barbacka i bara grimma utan minsta kontakt i grimsakftet och se hur bra sitshjälperna fungerar).

Den "rakt-fram-konditionstränings-galoppen" ger dessutom både hästen och min ridning väldigt mycket, framför allt i hoppningen/terrängen och de två bitarna (framförallt banhoppningen) ser jag som ett väldigt viktigt moment för att stärka min hästs stora galopp. Att han kan bli kort och kvick med framdelen väl uppe gör "dressyrgaloppen" en stor tjänst. Där kan han annars bli väldigt lätt spänd om man försöker samla, även om jag försöker vara mjuk och "tillåtande" i både hand och sits men det har gått drastiskt framåt sedan vi fick hjälp med galoppen av hopp/terrängtränaren i somras, dvs hitta en bra "rakt-fram-konditionstränings-galopp". Utifrån den är det oftast bara att lägga på lite mindre energi framåt och mjukna i handen så kan man oftast få en rund och bärig "dressyrgalopp".

Dessutom rids är ju max ett pass i veckan "konditionsträning" i den bemärkelsen. Resterande pass är allt som oftast varierat backträning och "dressyrgalopp" på plan mark varje pass, ridvägarna varierar väldigt här.

Fattningar varierar i antal, i perioder blir han väldigt spänd eftersom han inte orkar fatta, eh "samlat"?, men det börjar oxå lossna, spec från trav, skritt är jag sparsam med att fatta från - för jobbigt oftast. Oftast övar vi då på att fatta utåtställd med ytterbogen väl på plats utan att innerbak slinker in.

TACK för tipsen och förvända galoppen! Det ska jag tänka på!

Edit: Blev himla mycket "oftast" men det är för att det varierar rätt mycket hur ridbar galoppen är. Dock så efter att ha ägnat 3 år åt att enbart rida på framåt och lämna ryggen fri för att få honom att våga galoppera igenom kroppen så har det ju blivit enormt mycket bättre :)

Min häst är precis igångsatt och förvänd galopp är inte ens att tänka på. Hon håller knappt ihop rättvända galopp... Men det som spökar med henne är just höger bogen. I galoppfattningar åt vänster är det superviktigt att få med sig högerbogen annars går det inte ens att fatta galopp. I det varvet fattar jag galoppen lite motställd för att fi in bogen. I andra varvet gör jag lite tvärtom och fattar gaoppen in i en högerställning för att trycka bogen på plats. Vänstergaloppen är den med bäst kvalité, men hon tycker att det är lättare att galoppera i högergaloppen och peta in bogen.

Jag märker redan när jag flyttar i öppnan att hon tycker att det är mycket svårare för höger skänkel då jag kräver att hon ska få in bogarna jämnt. men det blir bättre och bättre. Undviker att bli frustrerad när hon inte blir jämn på tyglarna utan försöker bara jobba vidare på det..

Självklart ska du träna den galoppen också! Den är ju essentiell för fälttävlan, så mkt vet jag. Men jag vet inte hur dina träningar ser ut på en månad typ, så jag tänkte ju att man ökar timmarna på dressyrträning i galopp, det behöver ju inte bli ett pass, det kan ju vara typ en kvart av en uteritt?

Jag rider också sällan på banan, vi har ett stort gärde (jämn fin gräsbana, med sand i botten) vi får rida på =) Den vanliga banan känns så liten när man är bortskämd med mkt yta hehe..

Fattningarna behöver inte vara så många heller, men som sagt så är nyckeln att fatta och bara rida några språng, det är tungt. Men sådan träning (tycker jag) är mkt effektiv, man kan nöja sig med typ tre fattningar från trav och en fattning ifrån skritt (i vardera håll) i början men det tar inte lång tid innan man kan plussa på fattningar från skritt =)

Min häst är precis igångsatt och förvänd galopp är inte ens att tänka på. Hon håller knappt ihop rättvända galopp... Men det som spökar med henne är just höger bogen. I galoppfattningar åt vänster är det superviktigt att få med sig högerbogen annars går det inte ens att fatta galopp. I det varvet fattar jag galoppen lite motställd för att fi in bogen. I andra varvet gör jag lite tvärtom och fattar gaoppen in i en högerställning för att trycka bogen på plats. Vänstergaloppen är den med bäst kvalité, men hon tycker att det är lättare att galoppera i högergaloppen och peta in bogen.

Jag märker redan när jag flyttar i öppnan att hon tycker att det är mycket svårare för höger skänkel då jag kräver att hon ska få in bogarna jämnt. men det blir bättre och bättre. Undviker att bli frustrerad när hon inte blir jämn på tyglarna utan försöker bara jobba vidare på det..

Gud vad lustigt det är med dessa hästar! Vänster galoppen har alltid varit den med bäst kvalite hos min häst också men han fattar helst vänster och byter helst till vänster om han får bestämma själv!

Självklart ska du träna den galoppen också! Den är ju essentiell för fälttävlan, så mkt vet jag. Men jag vet inte hur dina träningar ser ut på en månad typ, så jag tänkte ju att man ökar timmarna på dressyrträning i galopp, det behöver ju inte bli ett pass, det kan ju vara typ en kvart av en uteritt?

Jag rider också sällan på banan, vi har ett stort gärde (jämn fin gräsbana, med sand i botten) vi får rida på =) Den vanliga banan känns så liten när man är bortskämd med mkt yta hehe..

Fattningarna behöver inte vara så många heller, men som sagt så är nyckeln att fatta och bara rida några språng, det är tungt. Men sådan träning (tycker jag) är mkt effektiv, man kan nöja sig med typ tre fattningar från trav och en fattning ifrån skritt (i vardera håll) i början men det tar inte lång tid innan man kan plussa på fattningar från skritt =)

Nej det är klart :) Och det är bra att du skriver det, jag fastnar så lätt i att rida trav (som jag är värdelös på att rida dessutom...) när hästen egentligen behöver galoppera (på alla möjliga vis). Måste tänka på det varenda gång annars lbir det liksom bara att jag inte blir "nöjd" med traven och skjuter på galoppen och sedan inser jag varenda gång att traven blir ju bättre efter lite bra galopp... SUCK på tröghjärnan!

Problemet jag har med fattningarna är att hästen vill men inte orkar - spänd och kan inte fatta vettigt alls. Jag får liksom göra "slarviga" fattningar från lite högre tempo (trav) med fokus på att hålla honom rund och avslappnad (nog så svårt) för att han inte ska spänna till just i fattningen och "skjuta" sig iväg. Försöker fokusera på att bara ha stadig kontakt på ytter genom fattningen och vara superlätt (glappa) på inner och det går ju helt klart bättre. Men det känns liksom fortfarande lite "to much" rent styrkemässig om du förstår? Tips på det?

Så precis som med övergånarna ner till trav från galopp så är det mer fokus på att "växla gångart" med så lite arbete som möjligt (= så stor avslappning som möjligt). Till skillnad på trav-skritt övergångar där mer fokus på styrka och kvalite kommer in, för där har han nästan hela livet varit väldigt trevlig (med sådana där "halvövergångar" ner till skritt vad det nu heter på dressyrspråk :o där man ber om trav i sista steget innan det blir skritt om någon fattar).

En fråga till ang tunga fattningar - rida några språng. Pga hästens inbyggda ponnylathet som kan slå till när som helst så brukar jag när jag får den känslan att det är riktigt jobbigt rida de några sprången och sedan sätta mig ännu lättare och låt honom rulla på mer framåt istället för att bryta av. Är det oxå ok? Annars känns det som att jag på 3 övningar kommer få en häst som säger "Matte nu var jag duktig" = tvärstopp för beröm :angel: Jag vill hellre ha känslan "Matte nu var jag duktig" = och en häst som länger ut sig och tar för sig framåt , vilket jag tror man får lära/hålla efter hos min lilla ponny :D

Förlåt, nu förvirrar jag andra bara för jag är förvirrad själv:p

Kyra gör ju sånna samla galoppen- och fram i sin bok. Jättebra- särskilt om de är lite sega!
Jag har alltid tränat så, men nu har jag fått börja variera mellan att samla galoppen- fram och samla galoppen- skritt. Min häst lär sig nämligen att vilja springa ifrån lite och länga ut sig själv... Variation är bra!!!

Vid sådana problem tycker jag att det funkar bra att ha BREDa händer och aldrig låta en enda del av tygeln nudda hästens hals. Funkar även på en volt. Då kommer din kropp automatiskt att börja jobba korrekt och RIDA bogarna som man ska (med sittben och knä).

Jag har en ponny som är lite likadan (fast han har nog rätt många bokstavskombinationer också..) han blir lätt hispig och då kryper han bakom bettet och sprätter istället för att bära sig. Där har jag bara fått träna på att växla gångart som du säger och göra en så liten deal av det som möjligt. Han ska gå i lugn trav och han ska fatta kort galopp, sen om han inte orkar bära och bryter av, så gör det inte så mkt, då får han gå tillbaka till bra trav och göra om. Den sträckan bra galopp kommer att bli längre och längre efterhand som han blir stark. Däremot så får man inte tillåta att dom bryter av i tid och otid, i uppvärmningen så brukar jag fatta galopp och rida lätt sits och bara 'rulla på' så att det inbjuds till lite längre galoppstund(?). Så omväxla, men var konsekvent. (ber du om kort galopp så får han inte ge annat).

Sedan så är det ju fortfarande du som bestämmer antalet språng, om det är 2 eller 10 väljer inte han. Där är också viktigt att omväxla så att han inte lär sig att på 5e språnget så 'dör' man. Bestäm innan du gör nästa fattning att 'nu ska jag rida x antal språng', så rider man dessutom dom sprången bättre (nogrannare). När du gjort några fattningar som du är nöjd med så kan du fatta en till kort för att sedan rida lätt sits och galoppera på så får han sträcka ut (och inte bryta av).

Viktigt är också att du ser till att du har kvalité i traven innan fattningarna, var noga med halvhalterna så att han går i bra balans, i dressyren så är 'så bra som förberedelsen är, så bra blir rörelsen du förbereder' ett bra motto. (Om hästen inte är eftergiven i hörnpasseringen så kan du inte ändra på det medans du rider öppnan t.ex.)

Efter ett tag så är det ju såklart meningen att du ska kunna reglera galoppen (som på vilken bana som helst). Det är också en stärkande övning att göra tempoväxlingar i galoppen, öka och korta men det förutsätter ju också att han kan göra en bra fattning, för utgångsläget är ju en bra balanserad galopp som man ökar till den grad som han kan göra bra, sedan minska igen, så att man hela tiden har bra kvalitet (balans), för det är då man får ut mest. Det är sjukt svårt att fatta "unghästgalopp" och sedan korta in om hästen inte har ork att fatta kort från början..

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross