Körprovet på b-tränar kursen

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Nu måste jag ta upp det här igen.. Det enda jag vill veta är om de är någon som vet hur körprovet ser ut? Gärna på romme eller rättvik.. Vill veta om de är någon ide för mig att gå kursen i höst eller om jag ska ta den nästa år.. Förhoppningsvis kommer min ettåring vara någorlunda körbar i höst.. så jag kan säkert ta nått varv med henne. Men är de något mera avancerat så kanske de är bättre att vänta tills nästa år.. men de knixiga är då att då måste min pappa förnya sig licens ett år till fast han inte har någon träningshäst förutom min.. lite tråkigt..

Sv: Körprovet på b-tränar kursen

När jag gick kursen på Rättvik våren -07 (alt. hösten -06, minns inte riktigt) behövde man bara köra ett lugnt bakvarv.

okej.. de borde inte vara omöjligt.. beroende när på hösten kursen är..

Jag gjorde min kurs på Romme, och jag behövde aldrig göra något körprov (hoppade visserligen även över delen med selning och sånt också). Men det kan ju bero på att jag är "född" på travbanan.

Men det borde ju gå att ta kontakt med den som håller kursen och förklara läget, det kanske går att låna en häst och visa att man kan köra ett varv med.

Jag har en kompis i Gagnef som känner en av de som håller i kurserna i Dalarna. Fick höra att de nu tvingats bli hårdare med körproven. De kommer att ta ut åtta hästar som kursdeltagarna lottas på. Då ska man först köra tre bakvarv och sedan ett snabbjobb i angivet tempo för första 500, första varvet och totalttid 2140m. Det var inte exakt tid, utan det får diffa +/- 1,5 sekunder. Misslyckas man har man två ytterligare chanser, sedan måste man vänta tre år på nästa chans. Fick också höra att en av de åtta hästarna är en riktig slagmaskin, men det går inte att ha slaggjord på henne för ägaren vägrar. Huga! Hoppas du slipper henne...

:o
Jag har en kompis i Gagnef som känner en av de som håller i kurserna i Dalarna. Fick höra att de nu tvingats bli hårdare med körproven. De kommer att ta ut åtta hästar som kursdeltagarna lottas på. Då ska man först köra tre bakvarv och sedan ett snabbjobb i angivet tempo för första 500, första varvet och totalttid 2140m. Det var inte exakt tid, utan det får diffa +/- 1,5 sekunder. Misslyckas man har man två ytterligare chanser, sedan måste man vänta tre år på nästa chans. Fick också höra att en av de åtta hästarna är en riktig slagmaskin, men det går inte att ha slaggjord på henne för ägaren vägrar. Huga! Hoppas du slipper henne...

Oj, ursäkta...det var visst 1 maj i min kalender och inte 1 april... :devil:
Hoppas ingen tar illa upp. :o

Ja just det, det kanske jag borde ha nämnt. :o
Man får, fick då i alla fall, låna en av skolhästarna om man inte hade möjlighet att ta med en egen.

Var inte orolig. Du kan jogga två bakvarv så har du din licens. Så var det när jag tog i Rättvik.
Passa på att göra det nu medan det fortfarande är så enkelt. Vem vet hur det ser ut i framtiden. Kan du inte med lillan så finns det alltid häst att låna. Inga problem.
Kom igen nu! ;)

Vi skulle visa upp att vo kunde köra på banan och visa hänsyn. Något bakvarv samt vända upp.
Jag körde ett helt banjobb med min häst, hade kört många gånger på banan förut.
Kuriosa var att de var Torvalds nuvarande skötare som bedömde.

nu tog jag i och för sig b-licensen i Skellefteå, men vi hade knappt något körprov. Vi var 4st med 2hästar som vi fick visa att vi kunde sela. Sen turades vi om att köra på stallplan fram och åter i skritt för att visa att vi kunde sitta upp i vagnen och sedan överlämna till annan kusk, vi behövde inte ens köra upp på själva banan.

Jag tog licens på Romme för 2 år sedan och vi behövde inte göra något körprov. De sa så för att de ansåg att alla som ville ha tränarlicens, inte hade tänkt att köra på banan, och därför tyckte de inte att det skulle vara obligatoriskt att göra körprov.

kl

hmm.. delade meningar.. saken är ju den att jag aldrig kört på banan.. bara hemma och verkligen inget i närheten av ett snabbjobb.. så jag får väl vänta tills jag fått lite vana.. spelar ju egentligen ingen roll om jag eller pappa står som tränare..

Giantchill: Det där lät ju jätte konstigt :eek:

kl

hmm.. delade meningar.. saken är ju den att jag aldrig kört på banan.. bara hemma och verkligen inget i närheten av ett snabbjobb.. så jag får väl vänta tills jag fått lite vana.. spelar ju egentligen ingen roll om jag eller pappa står som tränare..

Du, jag hade inte heller kört på banan ALLS när jag gjorde mitt körprov. ;) Dessutom hade jag en tokig häst. Allt gick ändå toppen.
Du oroar dig i onödan!
Snabbjobb?? Herregud, ett snabbjobb är inte ens i närheten av ett bakvarv.
Du behöver inte mer vana. Två månader innan jag tog min licens hade jag inte ens nuddat ett travsele, så du kommer klara dig fint.

Och, GiantChill drog ett skämt. ;)

kl

Som Zandrah skrev och även jag försökte skriva, mitt första inlägg var ett skämt. :)

Jag överdrev "åt andra hållet", för jag tycker att du oroar dig i onödan. Jag känner inte dig och vet inte dina kunskaper, men jag får uppfattningen om att du kört häst själv hemmavid. Om det stämmer, så har du inget att oroad dig för vid ett körprov. Det är TRÄNARlicens du ska ta och inte KÖRlicens. Det är helt lugnt, du kommer att klara dig. Det är som vissa skriver inte ens säkert att du behöver göra ett körprov.

Om du inte tror att du kan köra häst, varför ska du då ha tränarlicens? Det klart att du KAN!! :banana: DO IT! :banana:

Känn lugnet.
Klarar du att köra hemma på småvägar och skogsvägar, då klarar du lätt att köra på banan. Det är ju mycket enklare! Enda skillnaden är att du har gott om plats och kanske en lite piggare häst på banan.

Körprovet fixar du plättlätt!:grin:

:rofl::rofl::rofl:

haha snacka om trög.. nu fattade ja de om första april..

Tyckte de va liiite märkligt med dessa nya regler du berättade om.. om de skulle vara sant så skulle vi nog inte få några fler b-tränare :D

nu känns de bättre..

vad gällande min erfarenhet så är jag uppväxt med travhästar.. men har inte kört speciellt mkt, min avdelningen har alltid varit ridträningen.. har kört då och då dock.. men nu var de länge sen..

Men som en proffstränare sa en gång.. de krävs inte många IQ för att sitta bakom ett hästarsle!

Senast ändrad av en moderator:

vad gällande min erfarenhet så är jag uppväxt med travhästar.. men har inte kört speciellt mkt, min avdelningen har alltid varit ridträningen.. har kört då och då dock.. men nu var de länge sen..
Egentligen, kom på en intressant frågeställning...

Måste man göra ett KÖRprov för att få tränarlicens? Borde det inte gå minst lika bra med ett RIDprov? Man kan ju faktiskt ta licens för att antingen ridträna sulkyhästar, eller sikta på att träna montéhästar.

Fråga på kursen om du får göra ett ridprov istället! :idea:
Jag tycker dock att du ska göra ett körprov för att bevisa för dig själv att du klarar det. :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Har precis tagit B-tänar licens på Gävle. Vi behövde inte köra. Vi va inte ens i närheten av en häst.

Vi hade teori och sen skrev vi ett prov, så var det klart.

MVH Russin8

Här i Boden ska vi köra två lugna bakvarv, volta två varv på 2140volten och sen köra två rätvarv.

vi ska även visa att vi kan lägga ett löpbandage och sätta en slaggjord rätt.

Mycket bra!! :bow: tycker då jag... att dom är så noggranna med att kursdeltagarna inte blir som yra höns på banan när dom väl fått sin licens..

Håller med dig. Jag, som nybörjare inom travet, skulle verkligen velat få prova att köra på banan. Har ju aldrig kört där förut. Men nu tänker jag ta med mig en erfaren person första gången jag ska ut på banan, annars kan det ju lätt hända att man beter sig fel i ren okunskap.

MVH
Russin8

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 631
Kropp & Själ Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 377
Senast: Sonic76
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka