Körning i kyla

M

miamiamia

Har ni någon gräns när ni väljer att låta hästen vila i stället för att träna i kylan?
Själv har jag -10 grader så ställer jag in träningen för hästarna. Men nu när det varit kalt länge så är man ju tvungen att köra trots kylan. Men fy vad det är kalt om händer och fötter.
Man vet ju att det inte är nyttigt att träna i kyla då hästen drar ner mycket kall luft i lungorna.
Hur resonerar ni?
/M

Sv: Körning i kyla

Jag kör, men låter hästen ta det lugnt. "Tränar" ju inte!
Turerna blir korta, för fingrarna börjar värka efter en liten stund. -26!

LIA

När det går under -25 så brukar jag rida istället. Att sitta i vagnen blir så kallt då. Det kan ev bli en tur med timmerkälken i djupsnö, då blir det ju hyffsat effektivt även om man bara är ute en kortare sväng.

travet ställer ju in vid -25 ..

jag har inte krävt något av min nu när vi har -20, men rörelse är ju aldrig fel.
Jag tycker det jobbigaste nu är att min blir så varm nu när den rakade pälsen börjar växa ut, och vi har bara kallstall så jag får stå o gnugga 30 minuter efter varje träningspass. och den stackars pållan hatar att bli gnuggad :) men jag håller mig varm!
/jenny

Har nog vart ute och tränat, alltså lite tyngre pass under -10/15 grader i alla fall. Får man bara komma åt hästen två ggr i veckan så kör man så mycket man kan dom dagarna ;) Blir det alldeles för kallt kliver jag av och går bredvid hästen (tur man kör shettis!) för att få upp värmen. Men känner man sin häst tillräckligt bra märker man nog när den tycker det blir svårt med kylan. Och vi är nog känsligare än hästarna. Klarar vi av att åka bak i vagnen klarar nog hästen att jobba! dessutom har jag ju hyffsat bra tillgång till ridhus de dagar vädret inte är det bästa :bow:

tss .. minus tio rena rama värmen :)
hade -25 igår morse i stallet!
jag kör hästen till ca -15, annars fryser jag ihjäl trots filt o fäll. så om det är kallare tömkör jag ett lättare pass för att själv kunna hålla värmen, och att hästen ska få lite motion. fast frosty är inte direkt känslig för kyla, så han skulle nog kunna gå rätt hårt, men som du skrev så kan det ju inte vara så nyttigt med all kall luft och det har man ju i tanken ..

Men jämför man med skolidrott så ligger köldgränsen på -15. Det är ju då för oss "inomhusdjur", hästar borde ju klara av lite mer...

Jag brukar nöja mig med att skritta om det är riktigt kallt, och skogsarbetet ställer jag in helt. Det är ingen hit att stå still och vänta vid lastning i kylan.
Senaste dagarna har jag gått till fots och låtit hästarna få en promenad med täcket på.

Haha, nu var ju du rolig. Vi har haft -30grader på nätterna i en veckas tid vilket är mycket ovanligt hade tydligen inte varit så kalt i vårt område sedan feb 1978 vilket innebär att jag inte har upplevt denna kyla i hela mitt liv!
Är ganska less på fruset vatten och kyla. Har i varje fall lyckats tina vattnet inne i vårt hus så du kan få låna duschen när du kommer ner till Christer träningen i helgen. Förhoppnings vis så blir det lite varmare till helgen. Vi syns på fredag kväll/natt. Mailar vägbeskrivning senare idag.
/M

trevligt att ni har vattet i huset iaf, roligt o bära en massa vattenhinkar till stallet!?
jag hade ju hoppats på att jag skulle slippa ta med det allra tjockaste vintertäcket -men det e bara o packa ned det oxå! (plus mina täckbyxor)
syns imorgon! o vi kommer nog inte att komma iväg förrän kl 2 ..

Hästar har långa luftvägar så luften värms på väg till lungorna sen skyddar den varma utandningsluften dom yttre luftvägarna.
Det ska inte vara nåt problem att träna som vanligt. Det körs ju travlopp i -20 grader. Men det är ju inte så kul för en annan när det är sådär rysligt kallt. Nån skrev ridning istället. Eller tömkörning så man får upp värmen..

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
46 47 48
Svar
942
· Visningar
29 304
Senast: EZMK
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 042
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 296
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka