Körning av ridtravare

Bullet

Trådstartare
Jag har börjat köra min ridtravare och har en del funderingar. Det var 10 år sen han travtränades och han har helt kommit bort från att bredda och dra på i trav. Med mig på ryggen väljer han naturligt galoppen istället för "travartrav", men nu när jag har kört honom ett antal gånger faller han mer och mer tillbaka i gamla travmönster. Kommer detta påverka honom negativt som ridhäst? Hur kommer muskulaturen förändras pga trav med huvudet högt?

Han tycker att det är svinkul att vara ute med vagnen efter alla år och jag tycker också att det är roligt att köra. Är det bara fortsätta eller borde jag tänka mig för och inte köra honom många dagar i veckan?

Tacksam för kloka svar!

Sv: Körning av ridtravare

Kommer detta påverka honom negativt som ridhäst?
Etter min mening er all variert trening positivt for hesten, sålenge den foregår på en fornuftig måte, og har en mening. Trening kun for variasjon er jo egentlig en mening i seg selv, for å unngå at hesten kjeder seg. Å gjøre noe hesten synes er gøy kan jeg ikke se noe negativt i.
Hur kommer muskulaturen förändras pga trav med huvudet högt?
Det varierer vel mest etter hvordan muskulaturen i utgangspunktet er, og hvordan hesten trenes utenom. Likevel er vel min første tanke at trening med hodet høyt vil bygge mer underhals, men det kommer an på hva du mener med høyt. :)

Det jeg merket på min egen i perioder med mye intervalltrening var økt muskulatur i bakparten, merket lite til endringer i framparten, men min hest ble da trent i "fri form" uten sjekk, og valgte da å søke seg mer ned og fram i treningen.
bildeeks:
http://i78.photobucket.com/albums/j104/turboembla/Album2/smallDSC_0342-1.jpg
http://i78.photobucket.com/albums/j104/turboembla/Album2/smallDSC_0481.jpg

Är det bara fortsätta eller borde jag tänka mig för och inte köra honom många dagar i veckan?
Dersom du merker at han faller tilbake på uvaner kan du kanskje endre fokuset litt når du jobber med ham i vogn, kanskje ikke jobbe med travintervaller, men heller legge inn litt øvelser som du ville gjort om du red hesten? Sjenkelvikninger/vendinger er fine øvelser man kan gjøre med vogn. Med min hest jobbet vi også med galoppfatninger foran vognen (også en slik hest som valgte galopp foran trav under rytter), disse lærte vi inn via longeline og stemmekommandoer da vi startet ridehesttreningen, og det var da enkelt å overføre til kjøringen.

Körning är en nyttig omväxling för hästen och precis som med ridningen handlar det om att vänja hästen av med travar-fasonerna och lära in något nytt, dvs att bli körd i en trevlig rund form och att ta galoppen precis som han gör i ridningen.

Vad har du för vagn? Galoppera inte om du har träskalmar dom kan knäckas. Annars så gör det nog ingenting, jag kör mina med halsförlängare.

Lace: Snygga bilder! Det låter som en nyttig övning för oss att hålla till på ridbanan med vagnen. Det kan nog bli riktigt roligt om man ställer upp koner, kör slalom och gör vändningar. Tack för tipset :)

Inhale: Japp jag försöker variera träningen även i körningen, tempoväxlingar osv. Men det är ju så roligt att dra på i travartrav :D Nåväl, jag ska nog träna mer på galoppfattningar och att han ska gå i en trevlig form.

Hailey09: Jag kör med en rockard med skaklar i metall så det är ingen fara med vagnen! Kör du med halsförlängare för att de ska söka sig neråt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 581
Senast: Johannna1
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka