Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
En av miina vänner blev helt förskräckt då jag sa att en av mina hästar bara fick kornkross förut. Hon menade att de kan få kornförgiftning, något som jag aldrig hört talas om tidigare. Finns det något sådant?
Såvitt jag vet inte. Däremot om man ger en mycket stor giva kan kornet kommer ner i grovtarmen och orsaka störningar i denna. Jag själv har aldrig råkat illa ut trots att jag fodrade med korn i många år. Har dock övergått till havre nu då jag läste att gamla hästar tillgodogör sig havre bättre än korn.
Mina får ju fortfarande korn, fast annat också. Det hon menade var att om de BARA fick korn kunde de bli jättedåliga, vilket jag aldrig tidigare hört. .
Hästen var ju tossig, men nu har hon kolat ner sig så nu får hon mycket mat igen.
Iaf, hon skrev iaf en gång att om man ger HELT korn, utan att stöpa/koka det, så är risken för nån slags förgiftning större. Eller nån slags STÖRNING i tarmen iaf. (minns inte riktigt hur hon formulerade det)
(det är väl förhoppningsvis inte nån därute som fodrar med HELT korn, utan att behandla det först, men det gjorde nämligen min medishästs ägare till sin tjocka nordis i tron att "helt korn kan de inte tillgodogöra sig så hon får det bara som tilltugg" )
Nackdelen med helt korn är också att hästen inte tar upp näringen i kornet. Men HH hade också en annan förklaring till varje man inte ska ge stora mängder helt korn.
Nej, det är inte farligt. Som sagt hästen kan inte ta upp näringen på rätt sätt och när jag tänker efter undrar jag om inte hästen tar upp näringen för sent så att det blir överskott på stärkelse i grovtarmen. HH, var är du? Även PL kanske läser? I alla fall ska de inte ha helt korn!
HÄR, så här skrev HH i min tråd om att fodra med helt korn (utan att det har stöps eller kokats):
"Det är både fel och farligt. Åtminstone om man ger mer än smakportioner. Kornets stärkelse tas inte upp bra i tunntarmen om det är obehandlat. I stället rinner den ner i grovtarmen och kan förändra miljön så att sjukdomsframkallande bakterier trivs. Därför är det riskabelt.
Däremot tar bakterierna i grovtarmen hand om och utvinner energin ur kornet precis som annat som den äter. Hästen får t o m i sig mer fettsyror av 1 kg korn än 1 kg havre.
Så det stämmer inte att näringen inte tillgodogörs HH"
Jag håller med mig själv i den tråd som Milly citerar.
Men det är också så som PL säger att om man ger hästen helt korn så kommer en hel del ut opåverkat och stärkelsen i de kornen kan inte ha ställt till sjukdom. Hur mkt av stärkelsen som frigörs i grovtarmen är helt dock oförutsägbart. Det beror på hur många sädeskorn som fått en skada i sitt inre hårda skal. Det i sin tur beror på hur hästen satt tänderna i kornet, fuktighet och ljus i lagerlokalen , sort osv. Så fort en liten spricka eller förmjukning uppstått i skalet så kommer stärkelsemolekyler ut och otrevliga bakterier kan börja växa till. HH
OK, tror att jag förstår både dig o PL. Ursprungsfrågan var egentligen lite annorlunda eftersom jag inte ger helt korn o inte tänker börja med det heller.
Kan hästen får kornförgiftning av för mycket korn? Då fick hon 2 kg kornkross och inget annat. Nu ser foderstaten helt annorlunda ut, men funderar på kornförgiftning eftersom jag tyckte det lät så märkligt...
Ja för mycket korn ffa utan ordentlig tillvänjning kan ge en allvarlig störning i grovtarmsfloran med tex diarre, kolik o fång som följd.
Detta gäller dock alla stärkelserika fodermedel men toleransen för tex havre är större än för korn.
PL
Det fanns för (länge) sedan en tumregel om att man inte skulle ge mer än 30 % av kraftfodergivan i korn, det kanske är detta hon menar? Detta är dock något man har frångått idag, man har inte kunnat få fram några forskningsresultat som visar på att detta skulle stämma.
Men som PL skriver så har hästen en lägre tolerans mot kraftig utfodring och snabb insättning av korn än t ex havre pga av stärkelsen olika struktur i de två sädesslagen.
finns dessutom hästar som är känsliga för det så de får som "knottror" oftast på rumpan, om man fodrar dom med det (gäller både hel och krossad). Läste foderlära på gymmasiet, och forderrådgivaren där sa precis samma som de andra under tråden här, att stärkelsen inte direkt är bra för tarmarna. Korn var inget hon direkt tipsade om att man skulle fodra med :smirk:
men kornförgiftning har jag aldrig hört talas om.... De låter ungefär som att hästen skulle dö av kornet
Foder & Strö
Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Hundträning
Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.