Korn inte bra?

fialotta40

Trådstartare
Har en ganska tunn häst som har fallit ur en del det sista. Har ökat kornet till henne och hade tänkt öka ännu mer allt eftersom. Nu fick jag höra av en instruktör att man inte bör ge hästar för mycket korn för det sätter sig i benen???:confused: Hon föreslog att jag istället skulle gå över till något färdigfoder, typ Krafft eller liknande.

Någon som har någon synpunkt?

//

Sv: Korn inte bra?

Har en ganska tunn häst som har fallit ur en del det sista. Har ökat kornet till henne och hade tänkt öka ännu mer allt eftersom. Nu fick jag höra av en instruktör att man inte bör ge hästar för mycket korn för det sätter sig i benen???:confused: Hon föreslog att jag istället skulle gå över till något färdigfoder, typ Krafft eller liknande.

Någon som har någon synpunkt?

//

:D Mycket ska man höra innan öronen ramlar av! Klart att du kan öka korngivan, inom rimliga gränser som med allt annat med det har du ju givetvis koll på. Visst kan det som mycket annat foder "sätta sig i benen" på hästen men det är inte en given praxis. Så ge mer korn du! :)

Kicki :)

Tack, man blir liksom lite matt och med en tunn häst får man ofta lika många råd som man möter människor. Känner du till hur man "översätter" från Krafft till korn + betfor? Om en häst har stått på 1,5 kilo Krafft Grund tidigare, vad kan det tänkas bli i betfor och korn, på ett ungefär?

Annars brukar Krafft Groov vara bra för tunna hästar :) Men korn kan ju också fungera finfint! :idea:

Annars brukar Krafft Groov vara bra för tunna hästar :) Men korn kan ju också fungera finfint! :idea:

Anledningen till att jag helst vill ha henne på korn och betfor är dels att det blir billigare men också för att vår andra häst inte klarar fullfoder. Jag vill helst slippe ha femtioelva olika sorters foder... Men om det inte funkar med korn så har jag ju inget val förstås...

Frågan är dock hur man översätter från Krafft till korn...:confused:

Kan ju vara lite svårt.....men gör en övergång och prova dig fram. Beror ju på så många saker bl.a hur stor kärna det är på kornet.

Kicki :)

Frågan är dock hur man översätter från Krafft till korn...:confused:

Krafft grund och korn är ungefär likvärdigt i energi och proteinvärde. Jag har gått efter Hippocampus foderstatprogram och jag antar att det utgår från någon slags medelvärde på kornet.

Krafft grund och korn är ungefär likvärdigt i energi och proteinvärde. Jag har gått efter Hippocampus foderstatprogram och jag antar att det utgår från någon slags medelvärde på kornet.

Ahaaa, att jag inte tänkte på att gå in och kolla där! Tusen tack!

//

Jag köpte ett foder som en vetrinär hjälpte till att sätta ihop just för hästar som hade svårt att hålla hullet, det hette mixcross. Det innehöll kornkross, havrecross, betfoor, velekli och ngt annat kommer inte ihåg. Men det var super till en av hästarna jag hade då som lätt tappade hullet, det var helt suveränt. Du skulle kunna blanda detta själv, men det ska blötläggas minst 20 minuter innan;)

Mitt sto föll ur ganska mycket förra vintern. Hade ut vet. och fick lite "kostråd". Ökade kornet ganska rejält, men fick tipset att ha i vatten i kornet eftersom vissa hästar inte klarar stärkelsen så bra och kan få foderstrupsförstoppning. Fick rådet att ha lika delar vatten som korn.

Fick rådet att ha lika delar vatten som korn.

Vi blötlägger kornet tillsammans med betforen (och soja) i massor med vatten så det är riktigt sörpigt och blött.

Hon får som sagt korn redan idag men troligen inte tillräckligt eftersom hon inte håller hull. Det var därför jag tänkte öka på ordentligt den närmsa tiden, men så sa då den här tränaren att det inte var bra... Har gett korn till tidigare hästar som haft problem med hull och tycjet att det funkade bra, fast den här hästen är liksom en helt annan kroppstyp hela hon.

//

Vet inte riktigt vart gränsen för korn innan det blir skadligt är. Dock är kornet mer stärkelserikt än havre exvis och kan faktiskt medföra att benen svullnar samt problem med magen vid en för stor giva. Vet inte hur mycket du ger i nuläge.

Min gamle 32-åring har varit tunn länge och nu gav jag upp att bara ge havre eller korn och betfor och satt in Krafft Groov. Döm om min förvåning när hästen plötsligt började gå upp i vikt igen och nu blomstrar han. Jag hade nästan gett upp!

Från och med i dag står hon på följande foderstat (räknat på heldag):

0,2 kg betfor (0,5 liter)
1,2 kg kornkross (2,5 liter)
0,2 kg soja (3 dl)
1 dl rapsolja

mineraler o vitaminer

Fri tillgång till hösilage, blir ca 12 kg

Vi har ett kanonhösilage i år och enligt foderstatsprogrammen ska det egentligen inte behövas något mer än hösilaget för promenadridning. Hon rids 4 gånger i veckan varav minst ett är ett rejält pass för tränare och resten ibland i skogen och ibland på banan, lite blandat dressyr och hoppning. Det är ett rejält halvblod vi pratar om som defintivt inte behöver bli piggare. Bara lite rundare så vore jag tacksam...

//

Tycker inte att det låter för mycket. Den som har stenkoll brukar vara HelenaHandberg. Hoppas hon läser detta.

Du kan öka oljemängden om det är hull han behöver.
Jag ger ca 2 dl per dag med betfor, lusern, mineraler och korn. Kornet ger jag mest för smaken, han trottnade på lusernen efter ett tag men verkar gilla maten bättre med lite kornkross i.

På tal om olja, jag brukar handla den i mataffären helt enkelt. Finns det käckare alternativ?

//

matolja funkar finfint och är oftast billigast.

Man ska inte överutfodra korn pga stärkelsemängden. Vissa hästar har svårt med stärkelse och blir då galliga i benen, troligen det de kallar för att sätta sig i benen.

Maxmängden korn är 0,4kg/100kg vikt. alltså 2 kg till 500kg häst så din mängd låter helt rimlig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 548
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 921
Senast: Mirabilis
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 192
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka