Körkortsstrategi

Lägger du i handbromsen när du står vid ett rödljus då? Jag fick lära mig på min körskola (typ 96-97) att det var jätteviktigt att alltid ha växel i vid rödljus och korsningar. Då det skulle fungera som en broms om man mot förmodan blev påkörd bakifrån så bilen inte skulle flyga ut i trafiken. Dvs att man då skulle släppa kopplingen på någon slags automatik så bilen motorbromsade. Jag har som tur är aldrig behövt testa om det fungerar.....

Jag trampar ner fotbromsen.
 
Jag har varit skeptiskt mot det också, personbilen har fortfarande manuell, men på jobbet kör jag automat och det är väl ganska bekvämt att slippa tänka på att växla.
Jag har för mig jag hörde från en som hade automat och som körde i rusningstrafiken i Göteborg att bilen inte pallade att byta växlar så ofta, minns dock inte om det var kopplingen som rök eller om det var växellådan. Fast nu när jag tänker efter så går det säkert att slira på kopplingen på automatare också, tja kanske inte Volvos Trucks nya dual-clutch, som har två kopplingar och det känns inte ens när den växlar. Vet inte om det någonsin kommer komma för personbilar också, blir nog svindyrt i så fall skulle jag tro.
Nä, jag tror nog på manuellt på personbilen tills vidare, så man fortfarande kan köra manuellt. :D

Jo, kör man mycket stadskörning förstår jag att det är trevligt men den delen är minimal i min bilkörning, både privat och i jobbet. Ett tag körde jag mer off road än i stadstrafik :p
 
I en perfekt värld behöver du aldrig slira på kopplingen, men nu vet vi alla att vi lever inte i en perfekt värld och trafiken är väl det minst perfekta i samhället. Istället skulle jag vilja säga att man ska göra det så lite som möjligt, helst inte alls. :)

@Thaliaste: Det var lite med glimten i ögat ;) men nej, jag gillar inte när någon misshandlar min bil. En gång i forntiden när jag började övningsköra (för jag började faktiskt när jag var 18 år) lärde jag mig att kopplingen är antingen helt uppe eller helt nere, dvs man ska inte göra som @RedHyuuga beskrev och använda den som broms i onödan. Ibland måste man givetvis men man ska så långt som möjligt undvika det (iaf om man kör min bil :D). Tex har jag växeln ur när jag står vid rödljus för det mesta (som alltid, sanning med undantag).

Bilar som har använts mycket som dragbilar (tex båtar och hästtransporter men även husvagnar) går bort direkt för mig, de brukar ofta ha en sönderslirad koppling.

Ok, då är jag med på hur ni menar. Det lät lite väl hårt att aldrig behöva göra det...
 
@Thaliaste: Alltså... jag kallar min bil lilla gumman... :o men vare sig hon eller Röda Faran har svikit mig, de har startat i gräsliga minusgrader utan motorvärmare och 9-3:an har överlevt två smällar med rådjur. Jag vill inte att någon misshandlar henne :p

Jag var riktigt sur när exet med bror körde Röda Faran i Sthlm, de fick växellådan att låta som jag aldrig hade hört den låta :mad: jag ställde upp och lät dem köra för deras körlärare inför MC-kortet tyckte de behövde köra mer rent generellt och de hade ingen bil.
 
Det där med att lyssna på bilen har dock din far väldigt rätt i (även om det inte var nödvändigt eller speciellt pedagogiskt på den nivån!). Man kommer undan med mer om man kör en nyare bil men äldre bilar måste man lyssna på. Jag har kommit på att det är därför jag hatar att ha radion på i bilen, iaf för högt, för då hör jag inte bilens ljud. Det är inte bara vilken växel man ska ha utan också om det är något fel på motorn osv.

Absolut, och nu hör jag också om växeln är för hög eller låg. När jag var helt ny som bilförare och ville ha någon slags riktlinje för att veta hur man skulle veta vilken växel som var lämplig att ha i så var det inte så jättepedagogisk att säga "det hör du på ljudet" :) Jag ville ju inte gärna gå igenom hela skalan från 1:an till 5.an hela tiden...
 
Absolut, och nu hör jag också om växeln är för hög eller låg. När jag var helt ny som bilförare och ville ha någon slags riktlinje för att veta hur man skulle veta vilken växel som var lämplig att ha i så var det inte så jättepedagogisk att säga "det hör du på ljudet" :) Jag ville ju inte gärna gå igenom hela skalan från 1:an till 5.an hela tiden...

Ens föräldrar är sällan bra ELLER pedagogiska som körlärare... :grin: Jag kommer aldrig att glömma när jag var typ 22 och mamma skrek "Sväng, sväng" i en av rondellerna i Hedemora varpå jag på automatik gör en korrekt utkörning till fel avfart. Det visade sig att hon tyckte jag låg för långt ut... :p kan tillägga att jag aldrig slickat vare sig mittlinjen eller ytterkanten. Mamma var inte helt stabil som bilförare själv även när hon fortfarande var frisk...
 
@Thaliaste: Alltså... jag kallar min bil lilla gumman... :o men vare sig hon eller Röda Faran har svikit mig, de har startat i gräsliga minusgrader utan motorvärmare och 9-3:an har överlevt två smällar med rådjur. Jag vill inte att någon misshandlar henne :p

Jag var riktigt sur när exet med bror körde Röda Faran i Sthlm, de fick växellådan att låta som jag aldrig hade hört den låta :mad: jag ställde upp och lät dem köra för deras körlärare inför MC-kortet tyckte de behövde köra mer rent generellt och de hade ingen bil.

Hehe, jag förstår. Så behandlar jag min cykel, jag ber honom om ursäkt när han måste stå ute :o Och så blir jag arg på granncyklar som lagts sig på honom :p
 
Ens föräldrar är sällan bra ELLER pedagogiska som körlärare... :grin: Jag kommer aldrig att glömma när jag var typ 22 och mamma skrek "Sväng, sväng" i en av rondellerna i Hedemora varpå jag på automatik gör en korrekt utkörning till fel avfart. Det visade sig att hon tyckte jag låg för långt ut... :p kan tillägga att jag aldrig slickat vare sig mittlinjen eller ytterkanten. Mamma var inte helt stabil som bilförare själv även när hon fortfarande var frisk...

Haha, sant! Min mamma höll sig i dörren och lät "iiiihhh" när vi körde i början. När hon började läsa tidningen istället visste jag att jag var redo för uppkörning :up:
 
Haha, sant! Min mamma höll sig i dörren och lät "iiiihhh" när vi körde i början. När hon började läsa tidningen istället visste jag att jag var redo för uppkörning :up:

Min mamma lugnade aldrig ner sig men när hon blev dement var jag tvungen att ta körkort, det blev min spark i häcken för att få det gjort. Du kan ju tänka dig körningen med henne på slutet där :crazy: De plockade alltså inte hennes körkort direkt vilket var ren idioti. Nu hade hon inte ihjäl vare sig själv eller någon annan när de väl plockade kortet på plats (backa i en rondell är inte en bra idé).
 
Min mamma lugnade aldrig ner sig men när hon blev dement var jag tvungen att ta körkort, det blev min spark i häcken för att få det gjort. Du kan ju tänka dig körningen med henne på slutet där :crazy: De plockade alltså inte hennes körkort direkt vilket var ren idioti. Nu hade hon inte ihjäl vare sig själv eller någon annan när de väl plockade kortet på plats (backa i en rondell är inte en bra idé).

Hade också en äldre släkting som var lite svår att få att inse att det var dags att sluta köra. Tack och lov lyckades vi innan det hände en olycka i alla fall. Det var ett inslag på nyheterna för inte så länge sen om att i något annat land (Schweiz eller Tyskland kanske?) så var alla över en viss ålder tvungna att göra hälsokontroll för att få behålla sitt körkort. Det verkar väldigt känsligt i Sverige dock...
 
Ok, då är jag med på hur ni menar. Det lät lite väl hårt att aldrig behöva göra det...
Även om man nu inte skulle få göra det, hur många skulle det vara som följde den rekommendationen? Lagar och regler är till för att brytas säger en del.
Jag tror verkstäder kan gilla att man "slirar" på kopplingen, för förr eller senare får de jobb när den ska bytas. Om jag ser till mig själv så tänker jag att man får göra vad man vill med sin egen bil, för det kommer inte drabba mig sen när det ev ska bytas koppling. Ok, det finns rimliga gränser för vad man får göra med sin bil förstås. Jag skulle inte vilja möta dom på felsida vägen, aka trafikfarligt beteende t ex. :nailbiting:
 
Ens föräldrar är sällan bra ELLER pedagogiska som körlärare... :grin: Jag kommer aldrig att glömma när jag var typ 22 och mamma skrek "Sväng, sväng" i en av rondellerna i Hedemora varpå jag på automatik gör en korrekt utkörning till fel avfart. Det visade sig att hon tyckte jag låg för långt ut... :p kan tillägga att jag aldrig slickat vare sig mittlinjen eller ytterkanten. Mamma var inte helt stabil som bilförare själv även när hon fortfarande var frisk...

Jag övningskörde med min pappa tre gånger och han var mycket pedagogisk faktiskt (förutom att han satt med handen på parkeringsbromsen). Han får inte köra bil längre dock pga sjukdom. Min mamma har handledartillstånd sedan hon övningskörde med min lillasyster. Det slutade dock i kaos. Hon är ingen hejare på att förklara saker direkt och börjar prata finska när hon blir stressad.
 
Jag övningskörde med min pappa tre gånger och han var mycket pedagogisk faktiskt (förutom att han satt med handen på parkeringsbromsen). Han får inte köra bil längre dock pga sjukdom. Min mamma har handledartillstånd sedan hon övningskörde med min lillasyster. Det slutade dock i kaos. Hon är ingen hejare på att förklara saker direkt och börjar prata finska när hon blir stressad.

:D Perfekt sätt att göra livet lite mer spännande :up:
 
Hm, jag har nästan glömt bort hur det var att övningsköra med föräldrarna. :o
Minns att styvfar ställde upp våra bilar på gatan utanför huset, så skulle jag fickparkera. Det var nog efter den lektionen jag hade fickparkerat på körskolan. De började med gott om plats och sen flyttade dom fram bilarna och gjorde det svårare och svårare. Nu så här i efterhand sitter jag och funderar, tänk vad som hade kunnat hända om jag hade missbedömt avståndet eller något.

Jag tror inte någon av mina handledare var nervösa av att låta mig köra. Däremot tog jag närmare 30 körlektioner, bara för att min självförtroende var i bott och jag trodde inte att jag kunde, fast jag kunde.
Halkbanan var nog det roligaste, skulle lätt göra om det.

Jag minns fortfarande uppkörningen, vi kommer till ett villaområde med en väg in till höger som jag ska backa in på och vända. Det är en häck och jag stannar till lite innan korsningen (vi hade ingen bakom oss) och uppkörningsledaren säger att jag ska köra fram till andra sidan av korsningen och jag svarar lugnt "jamen, jag måste kolla så det inte kommer barn/fordon från höger då sikten är dålig" och det höll uppkörningsledaren med om. Så vi hade lite av en dialog medan jag körde upp, så det var väldigt avslappnat.

Jag har kört upp två gånger efter att jag tog B-kortet, en för C och en för CE. Det alla mina uppkörningar har präglats av är hur avslappnade de varit, har suttit och småpratat med uppkörningsledaren samtidigt som jag har full fokus på trafiken. Visst jag var nervös innan, men när jag väl satt mig i bilen så försvinner nervositeten och det blir nästan som vilken körlektion som helst.

Nästan så jag saknar körlektionerna lite faktiskt, men bara nästan. :rofl:
 
Ens föräldrar är sällan bra ELLER pedagogiska som körlärare... :grin: Jag kommer aldrig att glömma när jag var typ 22 och mamma skrek "Sväng, sväng" i en av rondellerna i Hedemora varpå jag på automatik gör en korrekt utkörning till fel avfart. Det visade sig att hon tyckte jag låg för långt ut... :p kan tillägga att jag aldrig slickat vare sig mittlinjen eller ytterkanten. Mamma var inte helt stabil som bilförare själv även när hon fortfarande var frisk...
Min pappa tyckte att jag hade för stor marginal när jag väntade vid stopp och brukade skrika: Nu är det fritt, KÖR, KÖR!! Problemet var bara att han endast kollade på trafiken från sin sida, från höger.

För övrigt var han livsfarlig att åka med under växtsäsong då han mest tittade på grödorna på fälten och det var inte ovanligt att han kom över på fel sida av vägen. Otroligt egentligen att han inte krockade trots att han körde mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp