Körkortsstrategi

Lycka till @Philosophia
Du kommer nog klara det fint när det är dags.
Jag ska köra upp på måndag och jag tror inte att körningen blir problem men ska göra teorin före och där har jag problem :(
Oh, teorin, den älskade hatade teorin. Kan avslöja att det var den som gjorde mig mest nervös. Jag har skrivit 4 teoriprov för olika behörigheter och de alla följer en röd tråd - logiskt tänkande. Vad som är minst farligt, t ex frågan hur man ska göra en vänstersväng på en stor väg på bästa sätt osv.
Man kommer väldigt långt på det logiska tänkande och analysera situationen och tänka på det man lärt sig av lärare och böcker. Jag tror det kommer gå jättebra för dig. :up:

Man visar att man är nervös, vilket inte är pedagogiskt. Den körlärare som jag har nu sitter nästan provocerande långt ifrån dubbelkommandot med sina fötter.
Men är inte det skönt att din körlärare sitter långt ifrån dubbelkommandot med sina fötter, betyder inte det att körläraren litar och tror på dig? :)

Lektion 4 idag och det kändes bra! Vi övade på att växla upp bromsa och växla ner, och vice versa, samt krypkörning i korsning med dålig sikt. Jag behöver en hel del stöd och frågar mycket innan jag gör något, men jag känner att jag hade ganska bra kontroll över bilen. :) På slutet kunde jag göra övningen hyfsat självständigt.

Lektion 4 idag och det kändes bra! Vi övade på att växla upp bromsa och växla ner, och vice versa, samt krypkörning i korsning med dålig sikt. Jag behöver en hel del stöd och frågar mycket innan jag gör något, men jag känner att jag hade ganska bra kontroll över bilen. :) På slutet kunde jag göra övningen hyfsat självständigt.
Frågar man inget får man heller inget veta, heter det. Bra att du frågar, det är så man lär sig. Så bra att det går framåt för dig. Övar du något hemma mellan körlektionerna (typ hemläxa) eller hur var det?

Även om man nu inte skulle få göra det, hur många skulle det vara som följde den rekommendationen? Lagar och regler är till för att brytas säger en del.
Jag tror verkstäder kan gilla att man "slirar" på kopplingen, för förr eller senare får de jobb när den ska bytas. Om jag ser till mig själv så tänker jag att man får göra vad man vill med sin egen bil, för det kommer inte drabba mig sen när det ev ska bytas koppling. Ok, det finns rimliga gränser för vad man får göra med sin bil förstås. Jag skulle inte vilja möta dom på felsida vägen, aka trafikfarligt beteende t ex. :nailbiting:

Ja, med sin egen bil får man göra vad man vill :) (inom rimliga gränser förstås)

Lånar tråden lite men tror inte det gör nått. =)
Jag fattar verkligen inte detta med datumparkering.

11896240_10152908555196315_5487738595289352070_n.jpg

Jag ska parkera. Torsdagen 31 januari kl 19:30 ska stå över natten. Vart får jag parkera? Hjälp mig förstå

Alternativen är:
A. På den sida som har jämna husnr
B. På den sida som har ojämna husnr
C. Spelar ingen roll vilken sida.
D. Jag får inte parkera på någon sida

Jag ska parkera. Torsdagen 31 januari kl 19:30 ska stå över natten. Vart får jag parkera? Hjälp mig förstå

Alternativen är:
Men nu vet du.

Alternativen är:

Märket anger att det är förbjudet att parkera på den sida av gatan som har jämna nummer på jämna dagar och på sidan med udda gatunummer på udda dagar. Förbudet gäller mellan 0-6 alla dagar i veckan. Du parkerar på kvällenden 31 januari, men när förbudet börjar gälla så slår datumet också över (till 1 februari - också ett udda datum). Eftersom förbudet inte gäller på sidan av gatan som har jämna nummer så får du parkera där.

Om jag har förstått saken rätt.

Märket anger att det är förbjudet att parkera på den sida av gatan som har jämna nummer på jämna dagar och på sidan med udda gatunummer på udda dagar. Förbudet gäller mellan 0-6 alla dagar i veckan. Du parkerar på kvällenden 31 januari, men när förbudet börjar gälla så slår datumet också över (till 1 februari - också ett udda datum). Eftersom förbudet inte gäller på sidan av gatan som har jämna nummer så får du parkera där.

Om jag har förstått saken rätt.
Stämmer.

En liten uppdatering! Jag har nu kört bil sammanlagt elva gånger på en knapp månad och det går riktigt bra faktiskt! Framförallt är det väldigt kul. Jag körde först sex stycken enkellektioner (40 minuter) och efter det dubbellektioner.

Den här veckan har det verkligen lossnat. Jag insåg att jag inte behöver pilla med bilen hela tiden, utan att jag faktiskt bara kan låta den gå. Som en blixt från ovan så fick jag känslan av att jag har kontroll över bilen och jag känner mig trygg och avslappnad i bilen. Fickparkering, backa runt hörn och starta i backe går kanon (hoppas att det inte blir några bakslag bara) och idag fick lämna stadsdelen där körskolan ligger och ge mig ut på Ulvsundaleden där vi övade påfart och avfart med en liten avstickare till en mataffär där vi övade parkering.

Jag känner mig nästan euforisk över att det känns så bra. :D Vilken kontrast mot den osäkra känslan jag hade bara för en till två veckor sedan.

En liten uppdatering! Jag har nu kört bil sammanlagt elva gånger på en knapp månad och det går riktigt bra faktiskt! Framförallt är det väldigt kul. Jag körde först sex stycken enkellektioner (40 minuter) och efter det dubbellektioner.

Den här veckan har det verkligen lossnat. Jag insåg att jag inte behöver pilla med bilen hela tiden, utan att jag faktiskt bara kan låta den gå. Som en blixt från ovan så fick jag känslan av att jag har kontroll över bilen och jag känner mig trygg och avslappnad i bilen. Fickparkering, backa runt hörn och starta i backe går kanon (hoppas att det inte blir några bakslag bara) och idag fick lämna stadsdelen där körskolan ligger och ge mig ut på Ulvsundaleden där vi övade påfart och avfart med en liten avstickare till en mataffär där vi övade parkering.

Jag känner mig nästan euforisk över att det känns så bra. :D Vilken kontrast mot den osäkra känslan jag hade bara för en till två veckor sedan.

Vilka framsteg! :bow: En annan grät bara mer och mer ju fler lektioner hon körde... :angel:

Härligt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka