Körkortsstrategi

Jag menar bara att det kan du ju fortsätta öva på under de förhållanden du vill. Och ju mer säker en blir på själva handhavandet av bilen, desto mer uppmärksamhet kan en lägga på trafiksituationen. Du gör ju s a s allt det svåra på en gång.

Jag förstår tankesättet. Men jag är inringad av rätt stora trafikplatser som gör det svårt att hitta ett "lagom" ställe att öva på. Jag tror att jag vinner på att känna mig hyfsat trygg även där det är svårare att köra. Då kommer jag att våga köra där direkt (vilket t.ex. är ett måste om jag behöver lämna stan) istället för att åka runt och okynnesköra utan något egentligt mål.

Jag förstår hur du tänker också (storstadsperspektivet :))! Då tar det helt enkelt lite längre tid till körkortet. Vi som bor lite mer på landet har ju massor av plats att köra på och kan ta körkort tidigare för att öva på egen hand.

Dags för en uppdatering. Jag har nu kört i nästan tre månader och körningen har känts bra. Just nu håller vi på med filbyten och cirkulationer i tät trafik och mitt självförtroende börjar bli lite sargat.

Senast jag körde så kände jag mig ganska stressad. Jag övade på cirkulationsplatser, bland annat vänstersväng vid Brommarondellen (för er som känner till den). Folk kör fort, kastar sig in - och visar inte vart de ska medan andra ligger i rumpan på en och trycker på. Jag tycker att det är obehagligt. Likaså tycker jag att det är obehagligt att byta fil till höger i tät och snabb trafik. Jag vågar inte riktigt lita på det jag ser i spegeln - att det verkligen finns en lucka och att luckan finns kvar när jag byter fil. Dessutom tycker jag att jag har dålig sikt i döda vinkeln till höger. När jag blir nervös får jag också svårt att koncentrera mig på att leta luckor och läsa av trafiken längre fram.

Snälla, säg att det snart blir bättre! :arghh: Just nu känns körkortet långt borta.
Det släpper snart! Min körlärare var riktigt petig så man kände sig kass så när jag körde upp kändes det lätt. Du kommer fixa det!

Jag förstår tankesättet. Men jag är inringad av rätt stora trafikplatser som gör det svårt att hitta ett "lagom" ställe att öva på. Jag tror att jag vinner på att känna mig hyfsat trygg även där det är svårare att köra. Då kommer jag att våga köra där direkt (vilket t.ex. är ett måste om jag behöver lämna stan) istället för att åka runt och okynnesköra utan något egentligt mål.
Jag tycker inte du ska se det som okynnesköra. För även om du kör på ställen som inte är de svåraste så övar du. Du övar uppsikt, växla etc.
Jag tror tvärtom att det du behöver är många timmar bakom ratten för att få in känslan och tryggheten.
Jag tycker det finns en nackdel med att vara nybörjare i storstad. Det är att det blir för många saker på samma gång. Jag tycker man först behöver vara trygg med bilen, saker som uppsikt etc och sen köra i de svåra rondellerna. Jag tycker inte det blir bra när man ska lära sig alla sakerna på samma gång.

Jag håller med @stjarnhimmel @Philosophia , det är inte "okynneskörning", det är övning för att få in automatiken. Hade jag kört inne Sthlm som nybakad körkortsinnehavare hade jag avlidit (jag var ju inte van att köra där då).

Senare har jag kört "mitt i smeten" i Sthlm flera gånger och även om jag inte tycker det är behagligt så fungerar det. Jag kan min bil, jag kan reglerna och jag har sas "ögat inne" för vad jag ska ha koll på.

Att man sedan ibland har en som bor i Sthlm bredvid sig som vägvisare som visar fel väg är en annan sak :cautious: (mitt ex, han fick veta att han levde :D han har visat på fel väg VARENDA gång han åkt bil i Sthlm med mig).

@Philosophia att köra i Stockholm i rusningstrafik är jobbigt och svårt, jag undviker det helst och när jag måste så försöker jag helst skärma av att andra kanske tycker att jag kör för långsamt osv. Det blir bättre ju mer man kör och i och med att du bor där så gör du det antagligen betydligt bättre redan nu än vad jag gör. :D

Jag tycker inte du ska se det som okynnesköra. För även om du kör på ställen som inte är de svåraste så övar du. Du övar uppsikt, växla etc.
Jag tror tvärtom att det du behöver är många timmar bakom ratten för att få in känslan och tryggheten.
Jag tycker det finns en nackdel med att vara nybörjare i storstad. Det är att det blir för många saker på samma gång. Jag tycker man först behöver vara trygg med bilen, saker som uppsikt etc och sen köra i de svåra rondellerna. Jag tycker inte det blir bra när man ska lära sig alla sakerna på samma gång.

+ @athena_arabians
Jag hade önskat mig ett mellanting mellan Brommarondellen och att åka på små 30- och 50-vägar. Själva manövreringen av bilen fungerar bra. Hur som helst, nu när jag har skakat av mig den mesta av den negativa känslan så inser jag att det faktiskt finns några lagom ställen att åka på också. Jag har hittat en slinga med blandad körning: Två lagom stora cirkulationsplatser, okomplicerade korsningar med rödljus, sjuttiovägar, några t-korsningar med högerregel, osv. men utan komplicerade filbyten och allt för stressiga bilister. Så där ser jag fram emot att köra med sambon så snart som hans handledartillstånd kommer. :)

@Philosophia att köra i Stockholm i rusningstrafik är jobbigt och svårt, jag undviker det helst och när jag måste så försöker jag helst skärma av att andra kanske tycker att jag kör för långsamt osv. Det blir bättre ju mer man kör och i och med att du bor där så gör du det antagligen betydligt bättre redan nu än vad jag gör. :D

Jag suger åt mig av all pepp! Jag försöker verkligen att skärma av och tänka att jag inte ska åka ut förrän jag känner mig helt färdig. Förra veckan var det många som hängde på tutan när jag skulle in i cirkulationen trots att det nog inte tog längre tid än 60 sekunder. Jag försökte verkligen skita i det.

Rusningstrafiken är dock inte den värsta. Då går det så långsamt att man hinner med att tänka och planera i överflöd. :D
Det är värre precis före och efter rusningen när det är mycket trafik men inte så mycket att det inte flyter på.

Jag suger åt mig av all pepp! Jag försöker verkligen att skärma av och tänka att jag inte ska åka ut förrän jag känner mig helt färdig. Förra veckan var det många som hängde på tutan när jag skulle in i cirkulationen trots att det nog inte tog längre tid än 60 sekunder. Jag försökte verkligen skita i det.

Rusningstrafiken är dock inte den värsta. Då går det så långsamt att man hinner med att tänka och planera i överflöd. :D
Det är värre precis före och efter rusningen när det är mycket trafik men inte så mycket att det inte flyter på.
:D Det där med köerna försöker jag förtränga, de gånger jag hamnar i dem så blir jag mest fascinerad av att det är många som tycker sig tjäna 30 sek men på det sättet ställer till problem i rytmen så att det tar ännu längre tid. Om folk bara kunde hålla sin plats och trafiken kunde flyta på så tror jag att det skulle gå smidigare. :D

Sen får man tyvärr vänja sig vid att vissa människor beter sig idiotiskt i trafiken. En del i att ta körkort är att också lära sig hantera andras misstag..:rage:
Igår såg jag en bil med två 18-åriga killar som först åker åt fel håll i rondellen, sen mot enkelriktat och sen drar iväg i typ 80 på en 30- väg. Jag har sett den bilen göra så förut också... om jag får tag på ungjävlarna så...:rage::rage::rage:
sen är jag med om att en äldre man lägger sig precis i rumpan på min bil. Ska tilläggas att jag körde enligt hastigheten och inte kröp. jättesmart då det var en väg med mkt gående och vilda djur som oväntat kan hoppa ut från buskarna
:rage:

Jag har kört cirkulationer idag i mängder (i rusning och i mörker) och det gick riktigt bra! Tack för all pepp! :bow:

Vad du också måste komma ihåg, är att du, trots att du inte har körkortet än, har full rätt att befinna dig i trafiken. So what om någon ligger två millimeter bakom dig i trafiken? Du vet att de är där, de är på tok för rädda om sina bilar för att köra rakt in i dig osv. Du behöver inte flytta på dig för att ge mer plats åt dem eller be dem om ursäkt för din existens och kan alltså bara konstatera att de finns där. Du kan inte köra deras bil, bara din.

Sedan förstår jag att du ogillar rondellerna. Min pappa har ju kört bil i femtioelvatusen år och var länge en otroligt trygg och duktig förare. Han undvek trots det brommarondellen hela tiden och första gångerna jag skjutsade honom genom den satt han knäpptyst och höll i sig i stolen ;)

Med tanke på hur duktig du är på allt så är jag övertygad om att du kommer bli en riktigt duktig förare, bara du kommer ihåg att andas och våga ta plats.

Jag har åkt taxi i Stockholm och jag säger bara klarar du den trafiken klarar du allt :)

Jag tror du kommer klara det galant och kuggar du några gånger så är det inget att bry sig om, det händer den bäste, jag kuggade första gången såväl på mc som bil och det behövdes ingen Brommarondell för det.

När jag tog körkort så brukade pappa och jag köra i sthlms innerstad på sen kväll/natt, och det tyckte jag var skönt! Det är så många filer man ska vara rätt i jämt, och rödljus man inte får missa, så att öva på det innan en trafikmassa adderas var riktigt bra. Sen körde jag mycket i Södertälje också, och det kanske kan vara ett tips, att ta sig till mindre städer som ändå är städer i stockholmsregionen? Just för att få de mellanlägen du beskriver. Allt detta är iofs bara tillämpligt när du kan övningssköra privat, och egentligen ganska uppenbara saker, men äsch, nu är det redan skrivet så jag skickar iväg!

Vad du också måste komma ihåg, är att du, trots att du inte har körkortet än, har full rätt att befinna dig i trafiken. So what om någon ligger två millimeter bakom dig i trafiken? Du vet att de är där, de är på tok för rädda om sina bilar för att köra rakt in i dig osv. Du behöver inte flytta på dig för att ge mer plats åt dem eller be dem om ursäkt för din existens och kan alltså bara konstatera att de finns där. Du kan inte köra deras bil, bara din.

Sedan förstår jag att du ogillar rondellerna. Min pappa har ju kört bil i femtioelvatusen år och var länge en otroligt trygg och duktig förare. Han undvek trots det brommarondellen hela tiden och första gångerna jag skjutsade honom genom den satt han knäpptyst och höll i sig i stolen ;)

Med tanke på hur duktig du är på allt så är jag övertygad om att du kommer bli en riktigt duktig förare, bara du kommer ihåg att andas och våga ta plats.
Det här är så himla viktigt, du har lika mycket rätt att ta plats på vägen som alla andra! Och för att lära sig så måste det få ta lite extra tid, så är det för alla.

Precis! Jag måste ju köra utifrån mina begränsningar och ta den tid jag behöver, annars blir det ju farligt. Nu har jag förresten varit ute och kört vår egna bil för första gången eftersom hans handledartillstånd kom på posten idag! :D Det var mycket trevligt!

Jag har åkt taxi i Stockholm och jag säger bara klarar du den trafiken klarar du allt :)

Jag tror du kommer klara det galant och kuggar du några gånger så är det inget att bry sig om, det händer den bäste, jag kuggade första gången såväl på mc som bil och det behövdes ingen Brommarondell för det.

Vi får hoppas det. Jag körde tuffare idag och vågade ta lite mer plats. :) Det var rätt tät trafik, men mörkret gjorde nog att folk körde lite lugnare också.

Lite piggare hade ju bilen kunnat vara, men man kan ju inte få allt. Annars är den riktigt trevlig. Lättstyrd och lätthanterlig trots att den är rätt stor (hade typ kunnat svälja din förra bil :laugh:).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka