Körkortsstrategi

Jag måste verkligen berömma min körskolelärare för hon är verkligen kanonbra! :)

Måste ha varit spännande för din körlärare... :D

Jag hade en huvudlärare och sedan var det en till som körde med mig emellanåt (de gjorde alltid så för att få ett extra par ögon på varje elev), och han jag bara körde med emellanåt åkte på de största gråten. Den senare nämnda var lite tuffare och utmanade mig lite mer medan min huvudlärare var lite mjukare och försiktigare. Ibland upplevde jag att det fokuserades lite väl mycket på det negativa, på vad jag behövde förbättra, men så här i efterhand vet jag inte om det var en rättvis tolkning av situationen. Jag var inte i ett bra mentalt och känslomässigt tillstånd överlag, gravid (som jag hatade) och stressad (gick en brutalt tung universitetskurs) och de sista fem-sex veckorna hade jag dessutom konstant ont. Hur i hela fridens namn jag lyckades ta körkort är fortfarande något av ett mysterium.

Så.... Nä, jag tror inte jag var den roligaste eleven de haft. :D

@Philosophia Jisses vad duktig du är! Jag har också bestämt mig för att ta körkort och ska börja nu i höst. Jag har kört lite tidigare i livet men är väldigt osäker och har dessutom väldigt höga krav på mig själv. Känns väldigt inspirerade i alla fall att läsa om hur snabbt du lär dig, går det hälften så snabbt för mig kommer jag vara jättenöjd :).

Lägger du i handbromsen när du står vid ett rödljus då? Jag fick lära mig på min körskola (typ 96-97) att det var jätteviktigt att alltid ha växel i vid rödljus och korsningar. Då det skulle fungera som en broms om man mot förmodan blev påkörd bakifrån så bilen inte skulle flyga ut i trafiken. Dvs att man då skulle släppa kopplingen på någon slags automatik så bilen motorbromsade. Jag har som tur är aldrig behövt testa om det fungerar.....
Jag fick också lära mig det, 2005, dock sas det att det var för att det slet mindre på kopplingen än att behöva trampa ner en gång extra.

Stockholmarna är ganska väluppfostrade i trafiken tycker jag. Tempot kan möjligen vara högt men folk visar hänsyn.

Du maste skamta. Jag kor hellre i New York eller San Francisco an i Stockholm om man ska ga efter hansynsfulla och valuppfostrade bilforare.

Man utvecklas hela tiden så att man använder kopplingen mycket i början betyder inte att man alltid gör det.

Jag lärde mig köra i Sthlm och startade nästan varje lektion på Valhallavägen i rusningstrafik = massor av start och stopp och krypkörning.

For flera arhundranden sedan nar jag tog korkort startade jag ocksa pa Valhallavagen. :cool:

Du kan ju aldrig bestämma vilken växel du har på automaten (nu bortser vi från hög/låg då) så det tror jag inte.

Edit: Nu kom jag på att det definitivt är så. När jag dödade förra King Caben hade vi en hyrpickis ett tag. Jag är bekant med de som hyr ut sedan tidigare och frågade varför det var automat på den. Svaret var att de som hyrde de tyngre bilarna oftast inte kunde köra släp så kopplingarna rök hela tiden så när han uppdaterade flottan blev det automater :p

Det är skräp på den typen av bil i mitt yrke eftersom jag ofta kör off road. Växlar lådan vid fel tillfälle då kan den sätta fast sig snabbt.

Bade min pick-up truck (F-350) och min SUV (Range Rover) har automat lada men ar off road fordon. Bada kan jag vaxla om jag vill ... men da vi inte har sno och is har jag aldrig ansett mig behova det.

Märket anger att det är förbjudet att parkera på den sida av gatan som har jämna nummer på jämna dagar och på sidan med udda gatunummer på udda dagar. Förbudet gäller mellan 0-6 alla dagar i veckan. Du parkerar på kvällenden 31 januari, men när förbudet börjar gälla så slår datumet också över (till 1 februari - också ett udda datum). Eftersom förbudet inte gäller på sidan av gatan som har jämna nummer så får du parkera där.
Om jag har förstått saken rätt.

Det hade jag ingen aning om. Man maste verkligen ha tagit korkort nyligen och/eller bo i Sverige for att forsta det. :cautious:

Du maste skamta. Jag kor hellre i New York eller San Francisco an i Stockholm om man ska ga efter hansynsfulla och valuppfostrade bilforare.

For flera arhundranden sedan nar jag tog korkort startade jag ocksa pa Valhallavagen. :cool:

Bade min pick-up truck (F-350) och min SUV (Range Rover) har automat lada men ar off road fordon. Bada kan jag vaxla om jag vill ... men da vi inte har sno och is har jag aldrig ansett mig behova det.

Det hade jag ingen aning om. Man maste verkligen ha tagit korkort nyligen och/eller bo i Sverige for att forsta det. :cautious:

Nej jag jämför med Uppsala där jag normalt sett kör.

@athena_arabians Npda våra automater tillåter växelval. Min gamla Volvo tillät val 1-3 manuellt.

Dags för en uppdatering. Jag har nu kört i nästan tre månader och körningen har känts bra. Just nu håller vi på med filbyten och cirkulationer i tät trafik och mitt självförtroende börjar bli lite sargat.

Senast jag körde så kände jag mig ganska stressad. Jag övade på cirkulationsplatser, bland annat vänstersväng vid Brommarondellen (för er som känner till den). Folk kör fort, kastar sig in - och visar inte vart de ska medan andra ligger i rumpan på en och trycker på. Jag tycker att det är obehagligt. Likaså tycker jag att det är obehagligt att byta fil till höger i tät och snabb trafik. Jag vågar inte riktigt lita på det jag ser i spegeln - att det verkligen finns en lucka och att luckan finns kvar när jag byter fil. Dessutom tycker jag att jag har dålig sikt i döda vinkeln till höger. När jag blir nervös får jag också svårt att koncentrera mig på att leta luckor och läsa av trafiken längre fram.

Snälla, säg att det snart blir bättre! :arghh: Just nu känns körkortet långt borta.

Dags för en uppdatering. Jag har nu kört i nästan tre månader och körningen har känts bra. Just nu håller vi på med filbyten och cirkulationer i tät trafik och mitt självförtroende börjar bli lite sargat.

Senast jag körde så kände jag mig ganska stressad. Jag övade på cirkulationsplatser, bland annat vänstersväng vid Brommarondellen (för er som känner till den). Folk kör fort, kastar sig in - och visar inte vart de ska medan andra ligger i rumpan på en och trycker på. Jag tycker att det är obehagligt. Likaså tycker jag att det är obehagligt att byta fil till höger i tät och snabb trafik. Jag vågar inte riktigt lita på det jag ser i spegeln - att det verkligen finns en lucka och att luckan finns kvar när jag byter fil. Dessutom tycker jag att jag har dålig sikt i döda vinkeln till höger. När jag blir nervös får jag också svårt att koncentrera mig på att leta luckor och läsa av trafiken längre fram.

Snälla, säg att det snart blir bättre! :arghh: Just nu känns körkortet långt borta.
Jag var exakt likadan. Om du kör i brommarondellen så tror jag du kör i hårt trafikerade områden.
Min lösning var att börja köra i lugnare områden en bit utanför Sthlm. Jag tog semester och körde varje dag. Körde även upp där.
Sen rätt fort efter att jag tagit körkortet så har jag ändå kört i hela Sthlm även centrala delarna och jag var jättelugn och allt gick bra!

Sen tycker jag också folk kör idiotiskt rent ut sagt ibland i rusningstrafik. Jag kör ibland i stora rondeller på morgnarna och det är typ den som tränger sig mest som kommer in i rondellen.

Jag var exakt likadan. Om du kör i brommarondellen så tror jag du kör i hårt trafikerade områden.
Min lösning var att börja köra i lugnare områden en bit utanför Sthlm. Jag tog semester och körde varje dag. Körde även upp där.
Sen rätt fort efter att jag tagit körkortet så har jag ändå kört i hela Sthlm även centrala delarna och jag var jättelugn och allt gick bra!

I lugnt trafikerade områden så går det bra och jag håller med om att det nog är bättre att öva på sådana ställen först så att alla "moment" sätter sig först. Jag körde hem till Stockholm från Katrineholm en gång och det var faktiskt den bästa körningen som jag har haft. Det kändes som att allt satt som en smäck.

Det är lite svårt med körskolan då den ligger där den ligger. För att ta mig ut till lugnare områden där det finns meningsfulla ställen att öva på så måste jag köra i tät trafik om jag inte prickar in det fönster under dagen då det är lite trafik (i morgon ska jag dock köra i rusningstrafik).

Hur som helst, vi har ju köpt bil nu och vi väntar på att få hem min sambos handledartillstånd. Så jag hoppas att tät körning i lugna områden kan göra susen.

Var istället skitstolt! :) Det finns många MED körkort som inte vill/vågar/kan köra i den rondellen eller i Sthlm öht.

Sen tycker jag också folk kör idiotiskt rent ut sagt ibland i rusningstrafik. Jag kör ibland i stora rondeller på morgnarna och det är typ den som tränger sig mest som kommer in i rondellen.

Och så sitter de gärna med mobil i ena handen och kaffekopp i den andra samtidigt som de försöker göra en vansinnesomkörning för att hinna fram till korsningen före den irriterande körskolebilen som har mage att ligga precis på hastighetsbegränsningen. :wtf:

I lugnt trafikerade områden så går det bra och jag håller med om att det nog är bättre att öva på sådana ställen först så att alla "moment" sätter sig först. Jag körde hem till Stockholm från Katrineholm en gång och det var faktiskt den bästa körningen som jag har haft. Det kändes som att allt satt som en smäck.

Det är lite svårt med körskolan då den ligger där den ligger. För att ta mig ut till lugnare områden där det finns meningsfulla ställen att öva på så måste jag köra i tät trafik om jag inte prickar in det fönster under dagen då det är lite trafik (i morgon ska jag dock köra i rusningstrafik).

Hur som helst, vi har ju köpt bil nu och vi väntar på att få hem min sambos handledartillstånd. Så jag hoppas att tät körning i lugna områden kan göra susen.
Jag tror spontant att det du behöver är att känna stt det går bra och är roligt. Så kanske köra med sambo i lugna områden.
På körskolan är det lätt att varenda liten grej ska påpekas.

Jag tror spontant att det du behöver är att känna stt det går bra och är roligt. Så kanske köra med sambo i lugna områden.
På körskolan är det lätt att varenda liten grej ska påpekas.

Jag tror att du har en poäng där! Jag tycker egentligen att det är rätt kul att köra bil och det har känts lätt och roligt. Men när det tillkommer ett nytt moment som dessutom känns lite läskigt och jag blir spänd och tycker att jag får kritik för att jag inte tittar lång fram in i mot nästa korsning för att kolla hur trafiken ser ut där (så att jag kan tänka på ekokörning) när jag har fullt sjå att ta mig levande genom Brommarondellen gör att jag känner mig dålig. För det känns verkligen som att det inte finns en snöbollschans i helvetet att jag ska kunna fästa blicken så långt fram. Att körläraren förväntar sig det gör att jag känner mig så himla dålig.

Skulle det vara en lösning för dig att åka iväg på internat och ta körkortet på mindre ort? "Lappen" är ju trots allt bara ett tillstånd att öva vidare på egen hand, som en klarsynt körskollärare sade en gång. Sonen gjorde så och var nöjd.

Skulle det vara en lösning för dig att åka iväg på internat och ta körkortet på mindre ort? "Lappen" är ju trots allt bara ett tillstånd att öva vidare på egen hand, som en klarsynt körskollärare sade en gång. Sonen gjorde så och var nöjd.

Nej, det tror jag inte. Visst skulle jag kunna åka till min syster på Gotland och köra upp där. Men jag vill ju kunna köra tryggt och säkert i den miljö som jag sedan kommer att köra i.

Senast ändrad:
Jag menar bara att det kan du ju fortsätta öva på under de förhållanden du vill. Och ju mer säker en blir på själva handhavandet av bilen, desto mer uppmärksamhet kan en lägga på trafiksituationen. Du gör ju s a s allt det svåra på en gång.

Nej, det tror jag inte. Visst skulle jag kunna åka till min syster på Gotland och köra upp där. Men jag vill ju kunna köra tryggt och säkert i den miljö som jag sedan kommer att köra i.
Fast då får du se det som att du övar även sen. För när du har fått körkortet kommer du behöva öva.

När jag fick körkortet pratade kontrollanten om det. Utsätt dig för lagom svåra situationer i början. Inse att du fortfarande lär dig och är nybörjare.

Om du har möjlighet att åka iväg så finns det ju körskolor som också har boende motsvarande vandrarhem så det behöver inte bli så dyrt. Fördelen är att mSn ofta kör flera lektioner om dan så man kan koncentrera sig på det.
Samt att det är en lättare trafikmiljö.

När jag tog mitt körkort (intensivkurs) var det flera andra där som var från Sthlm (jag körde i Falun) och bodde på vandrarhem. Körskolan hade någon deal med vandrarhemmet att de fick rabatt tom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka