Körkortsstrategi

Det var jag också länge :D Men det är en av fördelarna för @Philosophia med att köra mycket på körskola tidigt, det blir lättare att göra rätt från början. Jag övningskörde privat mycket, och det tog ett bra tag innan pappa insåg hur mycket jag använde kopplingen. Och då var det svårt att lära om...:o
Fast jag blev missbrukare trots att jag körde mkt på körskola. Men alla har väl ngn grej de får jobba extra med.
 
Det är alltså samma frågor (alltså samma formuleringar) på provet som i testerna?

Nej, inte samma formuleringar. De är uppbyggda på samma sätt så det hjälper definitivt att öva på frågorna jämfört med att bara läsa boken eller gå på föreläsningar (samma princip som om man ska skriva högskoleprovet, om du gjort det). Men om man lär sig formuleringarna exakt så tror jag det snarast kan bli till en nackdel om man är för "låst" på vad som är rätt svar. Bäst är förstås att verkligen förstå frågorna och svaren, och där tycker jag att onlinetester kan vara bra på att förklara, och sedan lära sig hur formuleringarna kan förvirra en.

jag läste intensivkurs, tog bara 5 uppkörningar sen innan jag klarade det ;). dvs prov nerverna är inte de bästa..
jag tycker att teorin är ganska bortkastad. läser man bra själv så klarar man det med boken, det man behöver är att skriva prov efter prov efter prov tills man lärt sig frågorna och frågornas formuleringar utantill.
för frågorna i sig är inte svåra, det är hur de formulerar frågan som är det svåra..
dvs man får först lista ut vad de verkligen menar och sen lista ut vad de vill med själva frågan och sist vilket svar som matchar svaret bäst :) eller så kör man på och gissar hej vilt på de man är inte riktigt förstår frågeställningen på :p.

Det här känner jag inte riktigt igen mig i. Tycker inte att det var särskilt svårt att förstå frågorna, jämfört med att lära sig allt man behöver kunna i form av begrepp, regler m.m. Dock var det lätt att slarvläsa och missa t ex inverteringar (negation av "förbud" behöver inte vara "tillåtet" och tvärtom), alltid-/alltidfrågor m.m. som är typiska slamkrypare. Men det var ju aldrig formulerat som att man skulle försöka tolka in något i skrivningen eller "lista ut vad de egentligen menar", frågorna var tydliga tycker jag, men krävande i att jag faktiskt vet svaret och inte kan chansa rätt för att jag vet att det är "ungefär såhär".
 
Jag tog det när jag var 38 :D
Jag vet inte vart du bor men det verkar vara en storstadsgrej? För jag har flera vänner som inte har eller tänker ta körkort.

Göteborg.
I mitt fall handlar det mest om sabbade försök. Hade en vedervärdig körskolelärare som nybliven artonåring och nu blir jag gråtfärdig av att sätta mig bakom ratten :o

Här klarar man ju sig utan körkort. Det är mest irriterande att inte ha det.
 
Den här tråden ger mig lite hopp i alla fall. Jag är 23, har inget körkort och känner mig allmänt misslyckad så fort jag tänker på det :(

Jag var över 30 när jag skaffade körkort så än är det inte försent. Skulle nog påstå att jag är bättre som förare just pga att jag väntade tills jag var mogen och kände mig säker. Misslyckad ska man aldrig känna sig, folk gör saker vid olika tidpunkter i livet helt enkelt.

(ja, jag kanske kunde tagit det NÅGRA år tidigare men då hade jag inget behov av det :D)
 
T ex man använder kopplingen lite som broms, man bromsar med kopplingen istället för bromspedalen. Det är så jag slirar på kopplingen, vet inte om man kan slira på fler sätt. :cautious:

Aha. Men kan man bromsa med kopplingen annan än vid krypkörning? Har aldrig tänkt på att farten bromsas när man växlar vid högre hastigheter (annat än för att jag inte gasar förstås, iom det kan det ju bli en liten hastighetssänkning)...
 
Ett annat råd om strategier för att ta körkort är att tänka på hur man själv brukar lära sig bäst. Själv är jag teoretisk i min inlärning, när jag förstår något sitter det kvar mycket bättre och jag har lättare att tillämpa mina kunskaper i praktiken. Jag får nog öva minst tusen gånger praktiskt om jag inte har någon förklaring till varför, men om jag vet hur det jag ska göra fungerar lär jag mig även hanteringen i praktiken mycket snabbare.

T ex det här med kopplingen. Jag fattade aldrig riktigt hur bilden hängde ihop och fungerade, men jag fattade att kopplingen var en mycket central sak för att bilen inte skulle dö. Därmed blev det så att jag trampade ner kopplingen lite när som när jag inte ville att bilen skulle stanna (t ex i svängar) och inte bara när det behövdes. Dessutom tyckte min pappa att man hör vilken växel man ska ha (eh, nä :cautious: tyckte jag) så där var inte mycket hjälp att få för att välja rätt växel i början. Till slut satte jag mig ner och läste på om växellådor, motor, kopplingen, de olika lamellerna m.m. och då hade jag mycket lättare att sen hantera det hela.

Men alla är ju inte som jag, så det centrala i mitt tips är att försöka anpassa sin inlärning till det inlärningssätt som har fungerat bäst för en själv tidigare!
 
Aha. Men kan man bromsa med kopplingen annan än vid krypkörning? Har aldrig tänkt på att farten bromsas när man växlar vid högre hastigheter (annat än för att jag inte gasar förstås, iom det kan det ju bli en liten hastighetssänkning)...
Bra fråga, vet bara att jag har använt kopplingen till att sakta backa intill t ex ett bilsläp. Tror det är mer broms vid låga hastigheter, fast det går ju att koppla vid högre hastigheter också för när du tar upp kopplingen så kommer motorbromsen (borde va efter dragläget) om man inte ger gas förstås.

Man kan slira på kopplingen när man står still vid ett rödljus och inte använder t ex broms för att stå still utan använder kopplingen, då slirar man på kopplingen och kopplingen slits och med tiden så kommer kopplingen slitas och slirar lättare.
Det är sånt som hänt med min bil, kopplingen är sliten så den slirar lätt vilket gör att jag ibland får kärringstopp även om det inte egentligen var mitt fel. :rofl:
Det är för att tidigare ägare dragit upp båt ur sjön och använt kopplingen som broms för att ha både dragläge och bromsläge samtidigt, kopplingen tycker inte om sådant och det är snällare att i ett sådant läge använda t ex handbromsen.
 
Bra fråga, vet bara att jag har använt kopplingen till att sakta backa intill t ex ett bilsläp. Tror det är mer broms vid låga hastigheter, fast det går ju att koppla vid högre hastigheter också för när du tar upp kopplingen så kommer motorbromsen (borde va efter dragläget) om man inte ger gas förstås.

Man kan slira på kopplingen när man står still vid ett rödljus och inte använder t ex broms för att stå still utan använder kopplingen, då slirar man på kopplingen och kopplingen slits och med tiden så kommer kopplingen slitas och slirar lättare.
Det är sånt som hänt med min bil, kopplingen är sliten så den slirar lätt vilket gör att jag ibland får kärringstopp även om det inte egentligen var mitt fel. :rofl:
Det är för att tidigare ägare dragit upp båt ur sjön och använt kopplingen som broms för att ha både dragläge och bromsläge samtidigt, kopplingen tycker inte om sådant och det är snällare att i ett sådant läge använda t ex handbromsen.

Jag trodde det var kopplingen man använder sig av för att kunna krypköra i riktigt låga hastigheter, eller för att ställa sig i dragläge om man snart ska iväg och har någon tätt i ändan i backe. Vi körde en hel del i gångfartsområde med körskolan (den låg mitt i city) och då fick jag lära mig att krypa med hjälp av kopplingen (var många gående att väja för). Men det är inte ok alltså? (lät som att det var hårda straff på det i tråden...)
 
"Att slira" på kopplingen benämns i mina kretsar f ö som "att hänga" på kopplingen, så vad slirandet är har jag aldrig riktigt begripit mig på.
 
"Att slira" på kopplingen benämns i mina kretsar f ö som "att hänga" på kopplingen, så vad slirandet är har jag aldrig riktigt begripit mig på.
Läste lite på ett annat forum att slira är när inte hela motorns kraft överförs till drivhjulen, t ex plattan i mattan för att släppa loss hästarna för att sticka i väg i väldans fart, men det händer inget och motorn varvar då slirar kopplingen.
 
Jag trodde det var kopplingen man använder sig av för att kunna krypköra i riktigt låga hastigheter, eller för att ställa sig i dragläge om man snart ska iväg och har någon tätt i ändan i backe. Vi körde en hel del i gångfartsområde med körskolan (den låg mitt i city) och då fick jag lära mig att krypa med hjälp av kopplingen (var många gående att väja för). Men det är inte ok alltså? (lät som att det var hårda straff på det i tråden...)
Ofta använder man sig av kopplingen när man sitter fast i köer och rullar sakta framåt. Jag brukar krypköra på 1:ans växel, tror jag planerar lite mer, för det är sällan jag behöver stanna i en krypkö. Typ man har lite längre avstånd till framförvarande så man kan ligga på tomgång på 1:an i princip och bara rulla med.
Jag tror vissa trafikskolor lär ut olika, den sista jag gick på så blev man "halshuggd" om man "slirade" på kopplingen. :angel:
Det kostar att byta koppling också, så det är nog inte så bra att slita på den i onödan.
 
Det var jag också länge :D Men det är en av fördelarna för @Philosophia med att köra mycket på körskola tidigt, det blir lättare att göra rätt från början. Jag övningskörde privat mycket, och det tog ett bra tag innan pappa insåg hur mycket jag använde kopplingen. Och då var det svårt att lära om...:o

Jag hoppas det åtminstone! Jag är medveten om det (liksom att jag tittar på spaken när jag växlar), men kroppen rör sig fortare än vad jag tänker. Jag har bett körläraren att vara på mig som en hök om kopplingen. Jag tror att det är all krypkörning som gör det. Man lär sig reglera fart och rörelse med kopplingen. Det är liksom det första som befästs (nåja, men håller på att befästas iallafall) och då börjar jag fippla med vänsterfoten så fort jag känner ett behov av att ändra farten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp