Körkortsstrategi

Jag var riktigt rädd för att köra bil så jag tog körkort sent (plus att min pappa tycker inte kvinnor ska ha körkort).
Jag tog intensivkurs, 30 lektioner, dvs 15 dubbellektioner, tror jag körde 4-5 dagar i veckan. Efter det gjorde jag teoriprovet. Det var dock väntetid på uppkörning i staden (Göteborg) så jag åkte hem t småland och körde upp. Jag tog några lektioner där eftersom det ändå tog någon månad eller två (minns inte riktigt) innan jag körde upp. Och så körde jag halkbanan också då.

Det upplägget var inte optimalt för mig då jag var väldigt rädd och framförallt är jag oerhört oteknisk och dessutom plågad av "måstekunnaalltdirektannarsärjagdålig"-tankar.

12 000 kr kostade det.
 
Jag har kört 1-2 lektioner i veckan i några månader tid, tror jag är uppe runt 20 lektioner nu. Vissa har varit dubbellektioner och det har verkligen behövts vid vissa moment, samt att jag kommer köra lite mer dubbellektioner nu i slutet inför uppkörningen. Dock har min körskola 50 minuter långa lektioner, hade de bara haft 40 minuter hade jag kört betydligt fler dubbellektioner för det tar ju tid både att starta och avsluta lektionen.

Jag har övningskört en del med sambon, men det har inte blivit så mycket eftersom vi går om varandra rätt mycket (han jobbar skift och jag studerar) och på grund av att jag på grund av graviditeten är så in i bänken trött kvällstid. Sedan ska det erkännas att jag h-a-t-a-r att köra bil och det har förstås påverkat inlärningsviljan och inlärningstakten. Har till och med skrivit en tråd om det, så stark avsky känner jag inför aktiviteten i fråga. :D

Som andra sagt beror strategin på hur du är som person. Jag lär mig inte särskilt bra genom intensiva upplägg där det ständigt kommer nya saker, jag behöver tid att bearbeta vad jag lärt mig. Har hänt flera gånger att min körlärare frågat om jag tränat hemma på ett visst moment och jag har sagt "Nej, jag har bara fått fundera på det".

Jag är nog som du. Intensivkurs går nog bort för min del. Däremot tror jag inte att 3-4 gångers körning per vecka är för mycket. Men visst behöver jag tid på mig att smälta saker. Jag tänker mig typ att man en vecka övar på en sak och nästa vecka på en annan (typ öva in backspegelrutiner eller vad det nu kan vara).
 
Jag är nog som du. Intensivkurs går nog bort för min del. Däremot tror jag inte att 3-4 gångers körning per vecka är för mycket. Men visst behöver jag tid på mig att smälta saker. Jag tänker mig typ att man en vecka övar på en sak och nästa vecka på en annan (typ öva in backspegelrutiner eller vad det nu kan vara).

Jag hade nog också kunnat köra 3-4 gånger i veckan, men så var det där med min enorma motvilja till hela projektet... :angel: Helst hade jag sluppit, men med knodd på väg, en dröm om hus på landet och en karl med diabetes (blir han tvärlåg när vi är iväg någonstans så blir det ju faktiskt jag som måste köra) så känner jag att universum tvingar mig. :p
 
Jag hade nog också kunnat köra 3-4 gånger i veckan, men då var det där med min enorma motvilja till hela projektet. :angel:

Jag är nog egentligen också rätt motvillig. Att köra bil är nog egentligen ganska kul om det inte vore för att man hade medtrafikanter som man kan råka köra in i. Jag har t.ex. en föreställning om att jag i panik ska råka trampa på gasen istället för bromsen i en nödsituation.
 
Jag är nog egentligen också rätt motvillig. Att köra bil är nog egentligen ganska kul om det inte vore för att man hade medtrafikanter som man kan råka köra in i. Jag har t.ex. en föreställning om att jag i panik ska råka trampa på gasen istället för bromsen i en nödsituation.

Jag hade liknande katastroftankar, men när jag insåg att körlärarna har en sjujävla koll och dessutom dubbelkommando släppte det faktiskt ganska snabbt.
 
Intensivkurs går nog bort för min del.

Vad jag vet så finns de flesta intensivkurser på småorter? Jag känner endast till den i Säffle. Jag tycker att det verkar vara en rätt dålig idé att övningsköra och köra upp i Säffle när man bor i Stockholm. Alltför många är rädda för att köra i städer, och det är väldigt opraktiskt att inte kunna det när man bor i en.

Det krävs säkert lite fler lektioner för att lära sig köra i Stockholm, men det kan väl inte hjälpas då. Det är ju att köra i Stockholm du (bland annat) behöver kunna. Körning utanför städerna är väldigt enkelt att lära sig.
 
Vad jag vet så finns de flesta intensivkurser på småorter? Jag känner endast till den i Säffle. Jag tycker att det verkar vara en rätt dålig idé att övningsköra och köra upp i Säffle när man bor i Stockholm. Alltför många är rädda för att köra i städer, och det är väldigt opraktiskt att inte kunna det när man bor i en.

Det krävs säkert lite fler lektioner för att lära sig köra i Stockholm, men det kan väl inte hjälpas då. Det är ju att köra i Stockholm du (bland annat) behöver kunna. Körning utanför städerna är väldigt enkelt att lära sig.

Det finns intensivkurser i Stockholm också. :) Att åka till Säffle för att övningsköra är helt otänkbart.
 
Fast det kan vara smidigt att ta de första lektionerna på ett mindre ställe för att sedan när säkerheten är större köra inne i storstaden.
 
Mina barns far är trafikskolelärare, men eftersom vi är separerade så var/är även jag handledare åt de båda. Jag säger att korta stunder, men ofta är bra. Min stora dotter fick oerhört bra rutin på bilen genom mycket landsvägskörning och sen fick pappan ta finliret inne i stan och då hade hon redan fått skills som gjorde att småmicklet med att manövrera satt bra.
 
Jag körde upp i Säffle men för mig är det lugnt då jag alltid tar tåg eller buss när jag ska till städer eller åka längre öht.
 
Fast det kan vara smidigt att ta de första lektionerna på ett mindre ställe för att sedan när säkerheten är större köra inne i storstaden.
Större städer brukar ha större parkeringsplatser och även lugna områden där man kör i början. Min fosterdotter och jag övningskörde först på Ikeas parkeringsplats (efter stängningstid) och sedan en del i olika villaområden och sådant, innan vi successivt närmade oss de svårare områdena inne i stan. Jag tror inte att någon körskola börjar med storstadens svåraste korsning i rusningstid. Fastnar eleven ändå i en korsning utan att våga sig ut, hjälper läraren till, hen har ju dubbelkommando eller vad det heter.
 
Fast det kan vara smidigt att ta de första lektionerna på ett mindre ställe för att sedan när säkerheten är större köra inne i storstaden.

Som Petruska skriver så finns det många lugna områden också. Jag bor dessutom längst ute på en t-banelinje och där är det väldigt sömnig trafik och ytterst få trafikljus. När jag för några år sedan fick ett infall (som lade sig innan jag hann börja) att övningsköra så fanns den körskola som jag hade sneglat på mitt i stan. Där hade det så klart känts lite jobbigare att börja köra. Även om bilarna har dubbelkommando så kan det ju bli svårt att slappna av och fokusera på körningen när man måste hålla koll på allt som finns runtomkring, allt från människor som springer tvärs över gatorna, till cyklister, stora bussar, dubbelparkerade bilar och bilister som ligger i rumpan eller försöker tränga sig förbi.
 
Som Petruska skriver så finns det många lugna områden också. Jag bor dessutom längst ute på en t-banelinje och där är det väldigt sömnig trafik och ytterst få trafikljus. När jag för några år sedan fick ett infall (som lade sig innan jag hann börja) att övningsköra så fanns den körskola som jag hade sneglat på mitt i stan. Där hade det så klart känts lite jobbigare att börja köra. Även om bilarna har dubbelkommando så kan det ju bli svårt att slappna av och fokusera på körningen när man måste hålla koll på allt som finns runtomkring, allt från människor som springer tvärs över gatorna, till cyklister, stora bussar, dubbelparkerade bilar och bilister som ligger i rumpan eller försöker tränga sig förbi.

Min trafikskola ligger inte supercentralt, men man måste bland annat ut på en högtrafikerad gata för att ta sig till lugnare områden och de första lektionerna så körde helt enkelt läraren dit vi skulle övningsköra. :)
 
Jag tror kanske inte att man kan hitta en optimal strategi för att ta körkort utan snarare att det som passar för dig troligtvis är i linje med hur du bäst tar dig an andra saker.

Avslutar du oftast saker om du får ta gott om tid på dig/rycka av plåstret snabbt/känner att du har en brant utvecklingskurva/ har tid att smälta nya kunskaper? osv

Jag tycker att man ofta ser hos de som tar körkort som vuxna att man drar igång det ett antal gånger utan att avsluta eftersom andra saker kommer ivägen. Jag, som dessutom vet att jag är en quitter, skulle därför främst fundera över hur jag säkerställer att jag inte lägger av innan det är klart.
 
Jag var en som skulle ta det så fort som möjligt, i en av Sveriges minsta kommuner. Ni kan ju tänka er vilka svårigheter som kan dyka upp där. Inte. Även uppkörningen var där. 2 veckor + lite körning med farsgubben som knappt tagit körkort, han hade lovat att träna på vissa saker efter han fått lappen:eek: år 1934. Såå när jag kom till första lilla stad var jag en riktig fara i trafiken, för att inte tala om en större stad :banghead:. Nu gillar jag att köra bil så det går naturligtvis bra numera men köra i Sth innerstad vägrar jag .
Så alltså, kör även privat för mängdträningen. Idag får ju inte vilken jeppe som helst vara handledare, det finns kurser för dem också.
 
Min trafikskola ligger inte supercentralt, men man måste bland annat ut på en högtrafikerad gata för att ta sig till lugnare områden och de första lektionerna så körde helt enkelt läraren dit vi skulle övningsköra. :)
Så gjorde min körskollärare också. Körskolan låg så centralt det kan bli, och läraren var otroligt skicklig på att mycket snabbt köra oss till något lugnt ställe för att öva, så att inte för mycket tid av lektionen gick åt till det.
 
Min sambo är väldigt ringrostig så även om vi skulle köpa en bil så tror jag inte att det skulle vara lämpligt att ha honom som handledare.
Det är möjligt men när du kommit en bit in i utbildningen så kommer du själv att veta vad du behöver träna på.
Och då så har du nytta av att kunna öva med egen bil.
Sambon behöver ju bara sitta med för formens skull i det läget.
Han måste dessutom gå en kurs för det och det kan ju vara nyttigt.
 
Som Petruska skriver så finns det många lugna områden också. Jag bor dessutom längst ute på en t-banelinje och där är det väldigt sömnig trafik och ytterst få trafikljus. När jag för några år sedan fick ett infall (som lade sig innan jag hann börja) att övningsköra så fanns den körskola som jag hade sneglat på mitt i stan. Där hade det så klart känts lite jobbigare att börja köra. Även om bilarna har dubbelkommando så kan det ju bli svårt att slappna av och fokusera på körningen när man måste hålla koll på allt som finns runtomkring, allt från människor som springer tvärs över gatorna, till cyklister, stora bussar, dubbelparkerade bilar och bilister som ligger i rumpan eller försöker tränga sig förbi.

Stockholmarna är ganska väluppfostrade i trafiken tycker jag. Tempot kan möjligen vara högt men folk visar hänsyn.
 
Stockholmarna är ganska väluppfostrade i trafiken tycker jag. Tempot kan möjligen vara högt men folk visar hänsyn.

Jag tänker mest att det tar längre tid att få till en bra körkänsla och få in den i ryggmärgen när det är så mycket att hålla koll på. Jag tänker inte framförallt på andra bilister, utan på kombinationen av skyltar, rödljus, korsningar och bilar, samt alla dessa cyklister och gångare som när som helst kan kasta sig ut mitt i vägen. Det är så mycket av allt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp