Körkortsstrategi

Sambon behöver ju bara sitta med för formens skull i det läget.
Han måste dessutom gå en kurs för det och det kan ju vara nyttigt.

Det sista är absolut en mycket god poäng! Jag har förhört honom lite på körkortsfrågor och frekvensen rätta svar var ju inte direkt lysande om man säger så. Han behöver definitivt en uppfräschning.

Jag tänker mest att det tar längre tid att få till en bra körkänsla och få in den i ryggmärgen när det är så mycket att hålla koll på. Jag tänker inte framförallt på andra bilister, utan på kombinationen av skyltar, rödljus, korsningar och bilar, samt alla dessa cyklister och gångare som när som helst kan kasta sig ut mitt i vägen. Det är så mycket av allt.

Ja, det är mer att hålla koll på, men just hålla koll på mycket, är stadsbor oftast hyfsat bra på.

Jag lärde mig köra i Göteborg och Köpenhamn, det är 20 år sedan. Jag har fortfarande svårt att läsa trafiken i många småstäder där betydligt färre bilar körs betydligt hårdare. I skandinaviska större städer verkar folk följa trafikreglerna bättre än på småorter, där allt är mer hejsan. Detta enligt mina upplevelser.

Ja, det är mer att hålla koll på, men just hålla koll på mycket, är stadsbor oftast hyfsat bra på.

Jag lärde mig köra i Göteborg och Köpenhamn, det är 20 år sedan. Jag har fortfarande svårt att läsa trafiken i många småstäder där betydligt färre bilar körs betydligt hårdare. I skandinaviska större städer verkar folk följa trafikreglerna bättre än på småorter, där allt är mer hejsan. Detta enligt mina upplevelser.

Det är säkert som du säger. På småvägar på landet där de boende känner vägen utan och innan och kör riktigt fort (oftast trots att vägen är krokig och det inte finns någon vägren), där kan jag förstå att det är svårt att avläsa hur fort en mötande bil färdas. För ett ögonblick tänkte jag som ett motargument referera till de narkotikapåverkade förare som jag ibland har sett vid Fridhemsplan där jag tidigare bodde, men så drog jag mig till minnes att jag på Gotland på sommaren brukar jag springa "fyllevägen till Ljugarn" och jag mindes även farbrorn i Alskog som alltid kör sin bil i max 20 km/h eftersom han alltid är onykter och (av samma skäl) saknar körkort. Det är förmodligen bedrägligt att tro att det är mer säkert att köra i glesbygden.

Det är dock känslan av att inte kunna lita på att folk inte kastar sig ut i vägen som är otäck. Jag inbillar mig att man inte hinner slappna av mellan varven är det är mer glest mellan medtrafikanterna - även om jag förstår att körläraren har koll.

Mitt resonemang är så klart helt hypotetiskt eftersom jag ännu inte kör bil. Förmodligen är det även mer känslobaserat än rationellt.

Jag körde några 40 minuters pass i början tror det var 2-3 ggr i veckan för komma över det där steget. Jag tyckte det var hemskt att köra bil! Men sedan kändes det bättre att köra dubbelpass när man fått mer koll på läget för lektionerna går gräsligt fort. Tog min lapp förra året och nästan 32 år gammal ;) Det tog ganska så precis två månader, men mest för det var en hiskelig kö för uppkörning mitt på sommaren.

Det är dock känslan av att inte kunna lita på att folk inte kastar sig ut i vägen som är otäck.
Jag tycker att det är värre på landsväg med djur som kan kasta sig ut. Har körkort men är orutinerad och litar inte på att jag skulle reagera på ett bra sätt om det hoppade ut vilt framför bilen. Onyktra förare hoppar i alla fall inte fram ur buskarna.

Jag tycker att det är värre på landsväg med djur som kan kasta sig ut. Har körkort men är orutinerad och litar inte på att jag skulle reagera på ett bra sätt om det hoppade ut vilt framför bilen. Onyktra förare hoppar i alla fall inte fram ur buskarna.

Jotack, mitt "möte" med en tämligen stor rådjursget i slutet av januari blev inte billigt :meh: Man ser inte om de kommer fort helt enkelt. Det var halvhalt väglag så jag låg under rekommenderad hastighet. På vägen hem (bilen var så pass att jag kunde fortsätta även om jag hade typ 40 mil hem :yuck:) lyckades jag undvika ett ytterligare rådjur (kid) och en hund som någon tyckte det var en bra idé att släppa lös på riksvägen (jodå, jag såg matte/husse för denne hade reflexer :rage:).

När jag ringde särbon och svor för att det inte var en utgift jag hade råd med sa min älskling att: "Jamen du är ju ok" :love:

Tur att det gick bra med dig @athena_arabians Vilt är ju omöjligt att undvika när de kommer snabbt som satan från ingenstans.

Å andra sidan ser jag folk göra de sjukaste grejerna i trafiken i stan (typ slänga sig mot rött precis framför mig på cykel! :nailbiting:) men det går ändå att ha huvudet på skaft på ett annat vis.

Ett tips från coachen ang körskolor är att innan man skriver in sig som elev, är att efterfråga körskolans uppkörningsstatistik. Alla körskolor får sådant och gör sådant, så säger de att de inte har det så går man vidare till annan trafikskola som vill och kan skryta med bra siffror istället.

Puttar upp min körkortstråd. Jag har haft för långa arbetsveckor sedan januari för att det skulle vara fruktbart att sätta igång med körkortet, men nu är det dags.

Jag sitter och jämför två olika paket. Som självstudievan person, behöver man lägga pengar på att gå teorikurs?

Puttar upp min körkortstråd. Jag har haft för långa arbetsveckor sedan januari för att det skulle vara fruktbart att sätta igång med körkortet, men nu är det dags.

Jag sitter och jämför två olika paket. Som självstudievan person, behöver man lägga pengar på att gå teorikurs?
Jag tyckte inte jag behövde det. Men däremot så körde jag mkt på körskola och köpte frågor på nätet från dom. Då ingick också att jag fick ställa hur mkt frågor som helst till dom. Och det var bra- för ibland förstod jag inte varför det var vissa svar som var de rätta på frågorna.

Jag gick inte teorikurs.

Jag tyckte inte jag behövde det. Men däremot så körde jag mkt på körskola och köpte frågor på nätet från dom. Då ingick också att jag fick ställa hur mkt frågor som helst till dom. Och det var bra- för ibland förstod jag inte varför det var vissa svar som var de rätta på frågorna.

Bra strategi! Jag tror att jag anammar den.

Jag läste teorin på egen hand. Köpte paket på körskolan och då ingick det tillgång till en sida med massor med material och frågor, funkade finfint. :)

Bra strategi! Jag tror att jag anammar den.
Det som var bra var att man kunde göra frågorna överallt. Tror jag betalade typ en tusenlapp kanske för dem...?
Jag satt på bussen till jobbet och gjorde frågorna på padda/mobil. Sen skrev jag ner mina funderingar. Sen gick jag till trafikskolan och där fanns det ofta någon i receptionen eller en ledig körlärare som hade tid att prata med mig om "min" lärare inte hade tid just då eller om man inte ville ta körlektionen till att ställa frågor.
Så mitt tips är att planera in lite mer tid runt körlektionerna för att kunna stanna några minuter och ställa frågor.

Jag kunde göra teoriprov hemifrån via körskolan som jag var inskriven på. Perfekt!

Det kan ju vara en bra sak att fråga körskolan om dvs om det är bemannat.
Där jag bodde fanns en körskola som alltid var obemannad reception och lärarna var stressade och hade aldrig tid.
Sen fanns en annan med bemanning hela dan. De poängterade att man gärna fick låna deras datorer och sitta i deras lokaler och göra frågorna. När jag kom till dem undrade de om jag hade frågor eller behövde hjälp. Det kändes trevligt. :)

Nej, skulle jag säga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka