Ett annat råd om strategier för att ta körkort är att tänka på hur man själv brukar lära sig bäst. Själv är jag teoretisk i min inlärning, när jag förstår något sitter det kvar mycket bättre och jag har lättare att tillämpa mina kunskaper i praktiken. Jag får nog öva minst tusen gånger praktiskt om jag inte har någon förklaring till varför, men om jag vet hur det jag ska göra fungerar lär jag mig även hanteringen i praktiken mycket snabbare.
T ex det här med kopplingen. Jag fattade aldrig riktigt hur bilden hängde ihop och fungerade, men jag fattade att kopplingen var en mycket central sak för att bilen inte skulle dö. Därmed blev det så att jag trampade ner kopplingen lite när som när jag inte ville att bilen skulle stanna (t ex i svängar) och inte bara när det behövdes. Dessutom tyckte min pappa att man hör vilken växel man ska ha (eh, nä
tyckte jag) så där var inte mycket hjälp att få för att välja rätt växel i början. Till slut satte jag mig ner och läste på om växellådor, motor, kopplingen, de olika lamellerna m.m. och då hade jag mycket lättare att sen hantera det hela.
Men alla är ju inte som jag, så det centrala i mitt tips är att försöka anpassa sin inlärning till det inlärningssätt som har fungerat bäst för en själv tidigare!