Körkortsstrategi

Ofta använder man sig av kopplingen när man sitter fast i köer och rullar sakta framåt. Jag brukar krypköra på 1:ans växel, tror jag planerar lite mer, för det är sällan jag behöver stanna i en krypkö. Typ man har lite längre avstånd till framförvarande så man kan ligga på tomgång på 1:an i princip och bara rulla med.
Jag tror vissa trafikskolor lär ut olika, den sista jag gick på så blev man "halshuggd" om man "slirade" på kopplingen. :angel:
Det kostar att byta koppling också, så det är nog inte så bra att slita på den i onödan.

Ja exakt, det är i de situationer när t o m 1:an går för snabbt som jag undrar över (t ex när vi körde från körskolan). Att inte göra det i onödan är jag förstås med på, men det lät på din och @athena_arabians som att det där med slira är något man aldrig ska göra. Och då funderade jag över hur man gör för att lyckas med det...
 
Ja exakt, det är i de situationer när t o m 1:an går för snabbt som jag undrar över (t ex när vi körde från körskolan). Att inte göra det i onödan är jag förstås med på, men det lät på din och @athena_arabians som att det där med slira är något man aldrig ska göra. Och då funderade jag över hur man gör för att lyckas med det...
I en perfekt värld behöver du aldrig slira på kopplingen, men nu vet vi alla att vi lever inte i en perfekt värld och trafiken är väl det minst perfekta i samhället. Istället skulle jag vilja säga att man ska göra det så lite som möjligt, helst inte alls. :)
 
@Thaliaste: Det var lite med glimten i ögat ;) men nej, jag gillar inte när någon misshandlar min bil. En gång i forntiden när jag började övningsköra (för jag började faktiskt när jag var 18 år) lärde jag mig att kopplingen är antingen helt uppe eller helt nere, dvs man ska inte göra som @RedHyuuga beskrev och använda den som broms i onödan. Ibland måste man givetvis men man ska så långt som möjligt undvika det (iaf om man kör min bil :D). Tex har jag växeln ur när jag står vid rödljus för det mesta (som alltid, sanning med undantag).

Bilar som har använts mycket som dragbilar (tex båtar och hästtransporter men även husvagnar) går bort direkt för mig, de brukar ofta ha en sönderslirad koppling.
 
Ett annat råd om strategier för att ta körkort är att tänka på hur man själv brukar lära sig bäst. Själv är jag teoretisk i min inlärning, när jag förstår något sitter det kvar mycket bättre och jag har lättare att tillämpa mina kunskaper i praktiken. Jag får nog öva minst tusen gånger praktiskt om jag inte har någon förklaring till varför, men om jag vet hur det jag ska göra fungerar lär jag mig även hanteringen i praktiken mycket snabbare.

T ex det här med kopplingen. Jag fattade aldrig riktigt hur bilden hängde ihop och fungerade, men jag fattade att kopplingen var en mycket central sak för att bilen inte skulle dö. Därmed blev det så att jag trampade ner kopplingen lite när som när jag inte ville att bilen skulle stanna (t ex i svängar) och inte bara när det behövdes. Dessutom tyckte min pappa att man hör vilken växel man ska ha (eh, nä :cautious: tyckte jag) så där var inte mycket hjälp att få för att välja rätt växel i början. Till slut satte jag mig ner och läste på om växellådor, motor, kopplingen, de olika lamellerna m.m. och då hade jag mycket lättare att sen hantera det hela.

Men alla är ju inte som jag, så det centrala i mitt tips är att försöka anpassa sin inlärning till det inlärningssätt som har fungerat bäst för en själv tidigare!

Min inlärning fungerar nog lite som din, svaret "det bara är så" har aldrig funkat på mig :D

Det där med att lyssna på bilen har dock din far väldigt rätt i (även om det inte var nödvändigt eller speciellt pedagogiskt på den nivån!). Man kommer undan med mer om man kör en nyare bil men äldre bilar måste man lyssna på. Jag har kommit på att det är därför jag hatar att ha radion på i bilen, iaf för högt, för då hör jag inte bilens ljud. Det är inte bara vilken växel man ska ha utan också om det är något fel på motorn osv.

Jag är glad att jag lärt mig köra i gamla rishögar, det har fått en att respektera bilen och dess ljud :D plus att lär man sig dragläget på en Saab fixar man det på vilken bil som helst (de på besiktningen fick kärringstopp flera gånger med Röda Faran, min gamla Saab 900 :D). Vi ska inte gå in på vad särbon säger när han kör min 9-3... :p
 
Man utvecklas hela tiden så att man använder kopplingen mycket i början betyder inte att man alltid gör det.

Jag lärde mig köra i Sthlm och startade nästan varje lektion på Valhallavägen i rusningstrafik = massor av start och stopp och krypkörning.
 
Min inlärning fungerar nog lite som din, svaret "det bara är så" har aldrig funkat på mig :D

Det där med att lyssna på bilen har dock din far väldigt rätt i (även om det inte var nödvändigt eller speciellt pedagogiskt på den nivån!). Man kommer undan med mer om man kör en nyare bil men äldre bilar måste man lyssna på. Jag har kommit på att det är därför jag hatar att ha radion på i bilen, iaf för högt, för då hör jag inte bilens ljud. Det är inte bara vilken växel man ska ha utan också om det är något fel på motorn osv.

Jag är glad att jag lärt mig köra i gamla rishögar, det har fått en att respektera bilen och dess ljud :D plus att lär man sig dragläget på en Saab fixar man det på vilken bil som helst (de på besiktningen fick kärringstopp flera gånger med Röda Faran, min gamla Saab 900 :D). Vi ska inte gå in på vad särbon säger när han kör min 9-3... :p

Beror på bilen, jag kunde inte köra pappas lilla Mitsubishi med lock för öronen. Tillräckligt ny visar i displayen om det är dags att byta växel :rofl:
 
Bilar som har använts mycket som dragbilar (tex båtar och hästtransporter men även husvagnar) går bort direkt för mig, de brukar ofta ha en sönderslirad koppling.
*räcker upp handen*
Min subba stämmer in på den beskrivningen, egentligen borde jag byta koppling, men ska eventuellt byta bil och jag drar hästtransport så tror en ny skulle bli sönderslirad också. Hur är det med automatlådor, slirar de också?
 
Ett annat råd om strategier för att ta körkort är att tänka på hur man själv brukar lära sig bäst. Själv är jag teoretisk i min inlärning, när jag förstår något sitter det kvar mycket bättre och jag har lättare att tillämpa mina kunskaper i praktiken. Jag får nog öva minst tusen gånger praktiskt om jag inte har någon förklaring till varför, men om jag vet hur det jag ska göra fungerar lär jag mig även hanteringen i praktiken mycket snabbare.

T ex det här med kopplingen. Jag fattade aldrig riktigt hur bilden hängde ihop och fungerade, men jag fattade att kopplingen var en mycket central sak för att bilen inte skulle dö. Därmed blev det så att jag trampade ner kopplingen lite när som när jag inte ville att bilen skulle stanna (t ex i svängar) och inte bara när det behövdes. Dessutom tyckte min pappa att man hör vilken växel man ska ha (eh, nä :cautious: tyckte jag) så där var inte mycket hjälp att få för att välja rätt växel i början. Till slut satte jag mig ner och läste på om växellådor, motor, kopplingen, de olika lamellerna m.m. och då hade jag mycket lättare att sen hantera det hela.

Men alla är ju inte som jag, så det centrala i mitt tips är att försöka anpassa sin inlärning till det inlärningssätt som har fungerat bäst för en själv tidigare!

Samma gäller för mig! Vet jag hur något fungerar så blir det lättare att förstå varför jag måste göra si eller så. Jag tror delvis det var därför det gick sämre igår när jag körde - jag hann inte alls förbereda mig på övningen innan. Dessutom var jag trött och hade tusen jobbtankar i huvudet.
 
Ofta använder man sig av kopplingen när man sitter fast i köer och rullar sakta framåt. Jag brukar krypköra på 1:ans växel, tror jag planerar lite mer, för det är sällan jag behöver stanna i en krypkö. Typ man har lite längre avstånd till framförvarande så man kan ligga på tomgång på 1:an i princip och bara rulla med.
Jag tror vissa trafikskolor lär ut olika, den sista jag gick på så blev man "halshuggd" om man "slirade" på kopplingen. :angel:
Det kostar att byta koppling också, så det är nog inte så bra att slita på den i onödan.

Man lägger ett stort fokus vid krypkörning och dragläge i början på körskolorna enligt min körlärare. Sedan verkar det infinna sig ett glapp mellan varför man gör det och hur man sedan ska köra och många fortsätter att använda kopplingen på ett sätt som kanske inte passar den mer vardagliga bilkörningen och som inte är optimalt för bilen. Syftet med alla draglägesövningar tänker jag mig är att man snabbt ska kunna hitta dragläget så att man varken ska slira på kopplingen, få motorstopp eller varva motorn när man t.ex. ska komma igång efter ett ett stopp eller starta i motlut - inte att man ska ligga kvar länge i dragläget.

Som f.d. ridlärare så kan jag inte låta bli att jämföra med ridutbildning :D. Först lär man sig de enskilda hjälperna var för sig, sedan lär man sig kombinera dem och därefter lär man sig att få hästen att tänka framåt även när den minskar tempot eller t.o.m. står still utan att för den skull sitta med både gas och broms i samtidigt. Det ena är inlärning och det andra är färdighet.
 
*räcker upp handen*
Min subba stämmer in på den beskrivningen, egentligen borde jag byta koppling, men ska eventuellt byta bil och jag drar hästtransport så tror en ny skulle bli sönderslirad också. Hur är det med automatlådor, slirar de också?

Du kan ju aldrig bestämma vilken växel du har på automaten (nu bortser vi från hög/låg då) så det tror jag inte.

Edit: Nu kom jag på att det definitivt är så. När jag dödade förra King Caben hade vi en hyrpickis ett tag. Jag är bekant med de som hyr ut sedan tidigare och frågade varför det var automat på den. Svaret var att de som hyrde de tyngre bilarna oftast inte kunde köra släp så kopplingarna rök hela tiden så när han uppdaterade flottan blev det automater :p

Det är skräp på den typen av bil i mitt yrke eftersom jag ofta kör off road. Växlar lådan vid fel tillfälle då kan den sätta fast sig snabbt.
 
Man lägger ett stort fokus vid krypkörning och dragläge i början på körskolorna enligt min körlärare. Sedan verkar det infinna sig ett glapp mellan varför man gör det och hur man sedan ska köra och många fortsätter att använda kopplingen på ett sätt som kanske inte passar den mer vardagliga bilkörningen och som inte är optimalt för bilen. Syftet med alla draglägesövningar tänker jag mig är att man snabbt ska kunna hitta dragläget så att man varken ska slira på kopplingen, få motorstopp eller varva motorn när man t.ex. ska komma igång efter ett ett stopp eller starta i motlut - inte att man ska ligga kvar länge i dragläget.

Som f.d. ridlärare så kan jag inte låta bli att jämföra med ridutbildning :D. Först lär man sig de enskilda hjälperna var för sig, sedan lär man sig kombinera dem och därefter lär man sig att få hästen att tänka framåt även när den minskar tempot eller t.o.m. står still utan att för den skull sitta med både gas och broms i samtidigt. Det ena är inlärning och det andra är färdighet.
Jo, det är sant. Dragläget är bra att veta vart det finns, speciellt när man ska göra start i backe, då är det verkligen inte fel att veta när man har dragläget. :p
 
Jo, om man kör på det manuella läget. Vintertid i backar är det manuellt som gäller trots att det är automat, vill inte att bilen ska växla mitt i backen och tappa all fart. ;)

Eftersom jag hatar automatlåda har jag inte satt mig in i de finare detaljerna :p men isåfall antar jag att det går att slira sönder den.
 
Man lägger ett stort fokus vid krypkörning och dragläge i början på körskolorna enligt min körlärare. Sedan verkar det infinna sig ett glapp mellan varför man gör det och hur man sedan ska köra och många fortsätter att använda kopplingen på ett sätt som kanske inte passar den mer vardagliga bilkörningen och som inte är optimalt för bilen. Syftet med alla draglägesövningar tänker jag mig är att man snabbt ska kunna hitta dragläget så att man varken ska slira på kopplingen, få motorstopp eller varva motorn när man t.ex. ska komma igång efter ett ett stopp eller starta i motlut - inte att man ska ligga kvar länge i dragläget.

Som f.d. ridlärare så kan jag inte låta bli att jämföra med ridutbildning :D. Först lär man sig de enskilda hjälperna var för sig, sedan lär man sig kombinera dem och därefter lär man sig att få hästen att tänka framåt även när den minskar tempot eller t.o.m. står still utan att för den skull sitta med både gas och broms i samtidigt. Det ena är inlärning och det andra är färdighet.
Jag fick hålla på med att öva dragläge i backar och sånt. Tröttsamt men i efterhand är det bra att kunna. Det är skönt att kunna hitta det snabbt och komma iväg lätt.
 
@Thaliaste: Det var lite med glimten i ögat ;) men nej, jag gillar inte när någon misshandlar min bil. En gång i forntiden när jag började övningsköra (för jag började faktiskt när jag var 18 år) lärde jag mig att kopplingen är antingen helt uppe eller helt nere, dvs man ska inte göra som @RedHyuuga beskrev och använda den som broms i onödan. Ibland måste man givetvis men man ska så långt som möjligt undvika det (iaf om man kör min bil :D). Tex har jag växeln ur när jag står vid rödljus för det mesta (som alltid, sanning med undantag).

Bilar som har använts mycket som dragbilar (tex båtar och hästtransporter men även husvagnar) går bort direkt för mig, de brukar ofta ha en sönderslirad koppling.

Lägger du i handbromsen när du står vid ett rödljus då? Jag fick lära mig på min körskola (typ 96-97) att det var jätteviktigt att alltid ha växel i vid rödljus och korsningar. Då det skulle fungera som en broms om man mot förmodan blev påkörd bakifrån så bilen inte skulle flyga ut i trafiken. Dvs att man då skulle släppa kopplingen på någon slags automatik så bilen motorbromsade. Jag har som tur är aldrig behövt testa om det fungerar.....
 
Eftersom jag hatar automatlåda har jag inte satt mig in i de finare detaljerna :p men isåfall antar jag att det går att slira sönder den.
Jag har varit skeptiskt mot det också, personbilen har fortfarande manuell, men på jobbet kör jag automat och det är väl ganska bekvämt att slippa tänka på att växla.
Jag har för mig jag hörde från en som hade automat och som körde i rusningstrafiken i Göteborg att bilen inte pallade att byta växlar så ofta, minns dock inte om det var kopplingen som rök eller om det var växellådan. Fast nu när jag tänker efter så går det säkert att slira på kopplingen på automatare också, tja kanske inte Volvos Trucks nya dual-clutch, som har två kopplingar och det känns inte ens när den växlar. Vet inte om det någonsin kommer komma för personbilar också, blir nog svindyrt i så fall skulle jag tro.
Nä, jag tror nog på manuellt på personbilen tills vidare, så man fortfarande kan köra manuellt. :D
 
Lägger du i handbromsen när du står vid ett rödljus då? Jag fick lära mig på min körskola (typ 96-97) att det var jätteviktigt att alltid ha växel i vid rödljus och korsningar. Då det skulle fungera som en broms om man mot förmodan blev påkörd bakifrån så bilen inte skulle flyga ut i trafiken. Dvs att man då skulle släppa kopplingen på någon slags automatik så bilen motorbromsade. Jag har som tur är aldrig behövt testa om det fungerar.....
På lastbilen brukar jag lägga i parkeringsbromsen (deras variant av handbroms) vid rödljus för att slippa hålla bromsen nedtryckt. Däremot i en personbil så håller jag bromsen nedtryckt, använder egentligen bara dragläget när det börjar slå om från rött till grönt. :p
Även om jag skulle bli påkörd i min personbil så borde jag inte flyttas framåt när bromsen är nedtryckt. Fast det beror helt klart på vad som kör på mig och vilken fart det handlar om också. :/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp