Körkort - manuell eller automat?

Det är många som har körkort trots att de är helt olämpliga, jag tycker det är alldeles för lätt att få körkort. (obs säger inte att du är olämplig utan generellt)

Krävs det hälsoundersökning för B-kort nu?

Nej men syntestning.

Jag har en kollega som tvingades att göra en hälsoundersökning för att få körkortstillstånd, anledningen var aspergers. Jag hade ingen aning om att det fanns några sådana restriktioner men jag utgår från att han talade sanning.

Jag har körkort för automat och jag känner mig inte ett dugg begränsad. Det är underbart att köra med automat och att köra med manuell är otroligt överskattat... Min bil drar ganska lite bränsle, men det är för att jag har en snål bil helt enkelt. Förstår inte hysterin med att alla ska köra manuell förutom att bilar med manuella växelspakar råkar vara lite billigare, men jag tycker inte att det är så stor skillnad faktiskt. Smaksak...

Kör på automat tycker jag, du slipper alla jobbiga moment med växlingarna och kan koncentrera dig på alla lagar och regler man måste lära sig och följa där ute i trafiken. :D Dessutom slipper du start och stopp i backe som du får lära dig på körskolan, vilket kan vara ganska svårt att lära sig och kosta några extra lektioner om man inte får till det...

Jag har körkort för automat och jag känner mig inte ett dugg begränsad. Det är underbart att köra med automat och att köra med manuell är otroligt överskattat... Min bil drar ganska lite bränsle, men det är för att jag har en snål bil helt enkelt. Förstår inte hysterin med att alla ska köra manuell förutom att bilar med manuella växelspakar råkar vara lite billigare, men jag tycker inte att det är så stor skillnad faktiskt. Smaksak...

Kör på automat tycker jag, du slipper alla jobbiga moment med växlingarna och kan koncentrera dig på alla lagar och regler man måste lära sig och följa där ute i trafiken. :D Dessutom slipper du start och stopp i backe som du får lära dig på körskolan, vilket kan vara ganska svårt att lära sig och kosta några extra lektioner om man inte får till det...
Jag gillar inte automat på personbil, för jag får inte bestämma vilken växel jag vill ha i och hur länge den ska vara i osv. T ex på lastbilen har jag automat, jag måste spärra den till manuell för att den inte ska växla när den inte ska och då kunde jag lika gärna ha kört manuellväxlad bil.

På personbil föredrar jag min "rallyspak". Dock Volvos nya iShift med dual clutch (automat dubbel koppling) oj oj oj, det var grejer det, när den släpps till personbil då ska jag ha en! :p

Jag gillar inte automat på personbil, för jag får inte bestämma vilken växel jag vill ha i och hur länge den ska vara i osv. T ex på lastbilen har jag automat, jag måste spärra den till manuell för att den inte ska växla när den inte ska och då kunde jag lika gärna ha kört manuellväxlad bil.

På personbil föredrar jag min "rallyspak". Dock Volvos nya iShift med dual clutch (automat dubbel koppling) oj oj oj, det var grejer det, när den släpps till personbil då ska jag ha en! :p

Men nog vänjer man sig! Men fånigt var det att sitta och veva med handen efter skaftet.

Är en liten Ford som har en steglös växellåda, verkar riktigt käck! Vad den nu kan heta, men det var en sån där man får klä på sig, även om den har något som kallas baksäte.

Jag har en kollega som tvingades att göra en hälsoundersökning för att få körkortstillstånd, anledningen var aspergers. Jag hade ingen aning om att det fanns några sådana restriktioner men jag utgår från att han talade sanning.

De finns ju i alla hänseenden bara om du uppger diagnosen.

Rent allmänt skulle jag rekommendera manuell, endast för bredden av bilar man kan välja mellan då. Men det är helt upp till var och en! Om du känner att du skulle klara det bättre med automatare så kör på det :) Jag har sen jag började övningsköra för snart ett år sedan blandat friskt mellan manuell och automatare, och har inte haft några som helst problem med det. Föredrar dock att köra automatare då det helt enkelt är mer bekvämt (sen kan det ju bero på att pappas automatare är i betydligt bättre skick än mammas gamla skruttiga bil med manuell växellåda). Hade jag fått välja helt fritt skulle det nog bli en automatare, just då jag trivs så bra med det, men har inga som helst problem att köra manuellt heller.
(Tog körkortet idag så har kört runt i pappas bil hela kvällen ;))

Jag har körkort för automat och jag känner mig inte ett dugg begränsad. Det är underbart att köra med automat och att köra med manuell är otroligt överskattat...

Alltså visst är det bekvämt med automat, men om bilen som finns tillgänglig råkar vara manuell så är det ju begränsande att inte få köra den. När jag tog körkort hade jag ingen aning om vilka bilar jag skulle köra de närmaste tio åren och det hade varit begränsande att inte kunna köra alla. Jag har lånat bil av människor som jag inte ens kände för tio år sen.

På min passat med automat lägger jag bara växelspaken åt höger så växlar jag manuellt sen. Med paddlar på ratten eller på växelspaken. Glömmer jag det så växlar bilen automatiskt om det blir för låga eller höga varvtal.

Men nog vänjer man sig! Men fånigt var det att sitta och veva med handen efter skaftet.

Är en liten Ford som har en steglös växellåda, verkar riktigt käck! Vad den nu kan heta, men det var en sån där man får klä på sig, även om den har något som kallas baksäte.

Och jag kan vaxla manuellt med bade min pick-up (F-350) och min SUV (Range Rover). Jag gillar helt enkelt att kora automat for det mesta ... men sedan lanar jag sonhustrun's Mini Coper, eller en annan son's Golf GTI och tycker att det ar urkul att vaxla ... men det beror pa bilen. Mina fordon ar inte ett dugg kul att vaxla da man inte kan riva sig igenom kurvorna pa samma satt.
Sedan sitter jag med vansterfoten och trampar hal i durken pa bilen i en vecka eller mer ... det ar markligt sa djupt det sitter. lol

Eh... vilken konstig idé. Varför skulle någon bli avundsjuk på en person som har körkort med begränsning att bara köra med automat. Flertalet som har körkort har haft det i många år och har dessutom inte haft några större problem att lära sig manuell, varför skulle de ens reflektera över fenomenet med något som liknar avundsjuka.

Till TS.

Om automatväxel är skillnaden som gör att du kan köra säkert så är det bara att satsa på automatväxel.

Konstig idé? Om du som jag har träffat på alla slags människor så har man lärt sig på vägen att det finns en hel del konstiga idéer och det har inte med min egen åsikt att göra. Så varför ifrågasätta att jag tror att många tänker på det viset, har själv träffat flera och några har ju även visat sig i tråden fast på andra sätt (tycker att man är lat om man inte har ett "riktigt" etc). Sen var uttrycket inte rätt, men jag tycker inte det finns någon anledning att tro att alla tänker som du själv.
Återigen - varför kan inte jag svara på.

Ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt att folk som har vanligt körkort helt enkelt blir lite sotis på att man ska ta det "den enkla vägen" och bara köra automat.
Konstig idé? Om du som jag har träffat på alla slags människor så har man lärt sig på vägen att det finns en hel del konstiga idéer och det har inte med min egen åsikt att göra. Så varför ifrågasätta att jag tror att många tänker på det viset, har själv träffat flera och några har ju även visat sig i tråden fast på andra sätt (tycker att man är lat om man inte har ett "riktigt" etc). Sen var uttrycket inte rätt, men jag tycker inte det finns någon anledning att tro att alla tänker som du själv.
Återigen - varför kan inte jag svara på.
Jag ifrågasätter att folk generellt, som du tycks mena i ditt första inlägg som jag citerat ovan, tänker så för att jag inte träffat en enda som skulle varit avundsjuk på någon som har begränsningar i sitt körkort som de inte har. Att det finns någon enstaka som tycker så betvivlar jag inte, det finns folk till allt, men det är förmodligen direkt ovanligt.

Jag ifrågasätter att folk generellt, som du tycks mena i ditt första inlägg som jag citerat ovan, tänker så för att jag inte träffat en enda som skulle varit avundsjuk på någon som har begränsningar i sitt körkort som de inte har. Att det finns någon enstaka som tycker så betvivlar jag inte, det finns folk till allt, men det är förmodligen direkt ovanligt.

Ja, jag kan se att det kan uppfattas som att jag menar att folk generellt reagerar så. Men nu är det inte fallet, som sagt så är det svårt att uttrycka sig i text så att alla förstår varje gång. Man väljer ju också hur man vill läsa saker, avundsjuk på begränsningar är ganska fel uttryckt.
Det är som jag skrev en fråga om att inte unna någon annan den enkla vägen. Som jag har skrivit innan så blir det väldigt konstigt när du väljer en mening att citera och läsa på ditt sätt, när det finns flera meningar som beskriver vad jag menar bättre.
Ibland känns det som att man väljer att tolka saker fel för att få något att diskutera om..

UOTE="gul_zebra, post: 17131215, member: 1175"]Har äntligen fått möjlighet att ta körkort :banana: Kruxet nu är att jag är så jäkla osäker och tvivlar på om jag kommer klara av manuell växel iom alla moment att hålla reda på, så jag funtar på om man kanske ska ta ett körkort enbart för automat. Jag är medveten om att det förstås begränsar lite, men jag kommer garanterat inte hamna i sitsen att jag måste kunna köra en manuell bil i jobb iaf och tänker att jag alltid kan återgå och ta körkort för manuell längre fram om jag skulle ångra mig och tror mig klara av det. Förutom jobbil och bristande möjlighet att låna bil, vad ser ni för nackdelar med att begränsas till automat? Finns det kanske rentav någon fördel med automat?

Vad är egentligen skillnaden mellan automat och manuell, förutom själva växelspaken? Har fattat det som att det ska krånglas med koppling och skit i en manuell?[/QUOTE]

Om du känner att du har för stora begränsningar när det gäller manuell körning så är det nog helt rätt att satsa på automat, för att kunna koncentrera sig på trafiken och själva körningen. Men hade det varit jag så hade jag i alla fall testat manuell några gånger. Man kan inte veta om det faktiskt är för svårt innan man har provat :). Visar det sig vara för besvärligt så finns ju, precis som du tänker, automat istället.
Vi är nog många som, trots att vi inte har någon diagnos, har tyckt att det varit krångligt att hålla reda på momenten med växling, dragläge osv i början, när man tog sina första trevande steg på körskolan.

En fördel med automat, förutom att det är bekvämt rent allmänt, är att det blir så mycket lättare att äta glass :bump::banana:

(Själv kör jag bara automat på sommaren då och då när hobbybilen ska röra på sig, är för feg för automat på vintern då jag vill känna att jag kan frikoppla vid behov. Det har satt sig i skallen, trots att jag i en tidigare karriär kört automatväxlade bussar på haaaala vintervägar på östkusten utan problem)

Ja, jag kan se att det kan uppfattas som att jag menar att folk generellt reagerar så. Men nu är det inte fallet, som sagt så är det svårt att uttrycka sig i text så att alla förstår varje gång. Man väljer ju också hur man vill läsa saker, avundsjuk på begränsningar är ganska fel uttryckt.
Det är som jag skrev en fråga om att inte unna någon annan den enkla vägen. Som jag har skrivit innan så blir det väldigt konstigt när du väljer en mening att citera och läsa på ditt sätt, när det finns flera meningar som beskriver vad jag menar bättre.
Ibland känns det som att man väljer att tolka saker fel för att få något att diskutera om..
Tja, jag kan inte tolka din mening på något annat vis, du skriver det i klartext. Och att inte unna någon den "enkla" vägen när det är fritt fram för alla att ta den känns mest konstigt. För mig och många andra hade det varit marginellt enklare att körkort med automatväxel så där är det liksom uteslutet att man ens tänker på en lättare väg.

Här är hela inlägget citerat, jag ber om ursäkt att jag bara plockade ut en mening, jag blir själv irriterad ibland när folk gör det eller klipper delar av meningar för att få fram saker jag inte skriver. Mitt mål var dock inte att ändra din betydelse på något vis,, jag tycker bara det låter so konstigt/fel. Jag såg bara inte att resten skulle påverka över huvudtaget. Nu vet jag att du inte menade det som det som du skrev det och givetvis vet du bäst vad du menar.

Du kommer lösa rondeller utan problem, då är det värre med korsningar utan rödljus/rondell. Kan vara lite klurigare när det är mycket trafik. Men som sagt, övning ger färdighet. Ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt att folk som har vanligt körkort helt enkelt blir lite sotis på att man ska ta det "den enkla vägen" och bara köra automat. Det blir en "jag kör med växel så jag är bättre och har gjort det ordentligt"-grej av det typ..
Jag kunde inte bry mig mindre om någon annan tar automat trots att jag har manuellt, det är väl toppen om man har möjligheten att få köra bil!

@lil-sis

Inte låna ut, men samåker jag med en av mina närmsta vänner så turas vi om att köra. Hon har dock manuell växellåda i sin bil, så hennes bil kan vi inte ta. Inget större problem än att vi tar min bil ;) Kan i nuläget inte se när jag skulle bli tvungen att köra manuell bil, men å andra sidan bor jag i en Stockholmsförort. Är min bil trasig och jag absolut behöver någonstans så kan jag åka kollektivtrafik, ta taxi eller kanske få skjuts av någon granne.

@lil-sis

Inte låna ut, men samåker jag med en av mina närmsta vänner så turas vi om att köra. Hon har dock manuell växellåda i sin bil, så hennes bil kan vi inte ta. Inget större problem än att vi tar min bil ;) Kan i nuläget inte se när jag skulle bli tvungen att köra manuell bil, men å andra sidan bor jag i en Stockholmsförort. Är min bil trasig och jag absolut behöver någonstans så kan jag åka kollektivtrafik, ta taxi eller kanske få skjuts av någon granne.

Det känns som en jättekonstig anledning till att inte ta begränsat körkort om det är det eller inget. Att man inte kan låna andras bilar alltså.

Jag svarade generellt; nej det behövs (generellt) ingen hälsoundersökning för B-körkort.
Däremot kan vissa funktionshinder innebära att det krävs läkarintyg för körkort, dit hör bl a ADHD.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka