Jag har samma diagnos som du, förvisso är ju inte den ena den andre lik i det fallet, men jag tog körkort för manuell.
Hade aldrig en tanke på annat visserligen, men tränade verkligen massor innan jag körde upp minns jag, men just att växla var inga problem för mig (det var lite svårt i början, som du säger, det är svårt att göra flera saker samtidigt!).
Lyckas till och med köra traktor numer och relativt enkelt variera mellan växlarna samtidigt som jag kör framåt, och inte bara köra på det säkra kortat, tvåan, hela tiden
Smidigt är ju att du kan starta i fyran likväl som ettan på detta smarta fordon (utan tungt släp och på normalt underlag, förstås) det går bara olika fort.
Lastaren är dock ganska omöjlig att alls använda om jag inte står blick still under tiden
Då ryker logdörrar och annat som står i vägen
När jag väl hade lärt mig växla manuell bil sitter kunskapen där och jag kan växla helt obehindrat utan att behöva titta på växelspaken, men lik förbaskat så måste man ju ändå på sätt och vis tänka hela tiden när man kör som aspie.
Men det gör jag även med automat, så. Jag är ständigt "omedvetet medveten" om varvtal, motorljud och vilken växel jag bör ta, när bilen tänker växla vid automatare etc, plus vägen och trafik runt mig förstås.
Även när jag
åker bil är jag medveten om ungefär allt, hela tiden, fast då glömmer jag bort vart jag är!
Det har ju mer att göra med min fantastiska avsaknad av automatisering (
) av vardagliga ting och oförmågan att "stänga av" omvärlden och "oviktiga" ting runt mig.
Om jag hade varit du hade jag tränat mycket i lugn och ro för att se om du inte kan lära dig växla ändå. Annars - kör på automat! Tror du dig inte behöva manuell, vet du ju det bäst själv