Körkort - manuell eller automat?

I och med din diagnos kommer du att bli tvungen att göra en utredning speciellt för att ta reda på om du får lov att ta körkort alls.
Där ingår diverse simulatorer och test för att fastställa din reaktionsförmåga etc.
Där får du också all info du behöver om ett kort för endast automat.

Har man en behandlande läkare så behövs inga tester. Då är det tillräckligt att skicka in ett läkarintyg.

Det som skiter sig för mig är en aspergerdiagnos som inte direkt gjort några under för automatiseringen, utan det som för normalt folk sätter sig i märgen med tiden får jag inte sällan köra manuellt så att säga. Jag måste tänka på vartenda litet steg, och ju fler steg desto svårare varje gång och mer energi- och tidskrävande blir det. Blotta tanken på rondeller tex skrämmer skiten ur mig, och att slänga in att jag ska ha koll på växel hit och dit samtidigt som jag ska ha koll på övrig trafik och vad jag själv gör... Hjälp! :nailbiting:

Tog traktorkort i gymnasiet, och kan ju säga som så att läraren inte hade gett mig traktortkort om det inte inneburit ett IG i kursen som han tyckte vore orättvist (säkerligen med faktumet att jag inte kommer köra traktor i bakhuvudet :p). Det som för andra flöt på blev för mig som första lektionen varenda gång. "Få se nu, nyckeln i, sen den där, sen den där, och så upp med den...". Ju fler moment desto svårare blir det, hela tiden.

Är inte alls sugen på att sätta mig bakom en ratt själv egentligen, jag känner mig alldeles för osäker och skulle med körkort och bil förmodligen cykla för det mesta ändå, men det skulle onekligen underlätta en hel del att kunna köra.

Vad är det för begränsningar som finns med automat egentligen? Jag har typ ingen i omgivningen med bil jag kan låna så det i sig känns inte som någon större nackdel. Och ja jobbmässigt kommer jag ju aldrig bli tvungen att kunna köra manuellt ändå, eller bil öht för den delen.
Skrota inte manuell utan att ha provat. Jag har själv lärt upp en person som har Asperger och det gick som en dans. Växling var definitivt inte den personens största bekymmer vad gäller körning och det gick finfint att ta körkort för personen.

Jag har alltid kört manuellt, sen köpte jag en automat och älskar det! Min dotter håller just nu på att övningsköra och jag har sagt att hon får köra bilen med manuell just för att hon ska få in det i "ryggmärgen" med växlar osv.

Men jag vet att har man en funktionsnedsättning (har en annan dotter med ADHD) så kan det var svårare att få saker att bli automatiska. Det tar helt enkelt så mycket mer energi eftersom man hela tiden måste tänka varje steg som man ska göra. Så jag skulle säga att gör det som du känner dig "säker och trygg" med. Man kan inte veta förrän man sitter bakom ratten hur man fixar alla momenten och har du möjligheten att övningsköra med någon trygg person så kan man till en början öva på en stor parkeringsplats med få bilar eller på nån öde väg i skogen. Så började vi med vår dotter för att hon skulle få testa på lite med att gasa och bromsa och lära sig lite vart hon hade bilen innan hon fick ge sig ut i trafiken.

Ha inte bråttom utan låt det ta den tid det tar så du känner dig trygg i alla trafiksituationer som kan uppstå.

Lycka till!

Coop

Jaså. Sweet, jag kom inte undan.
Var det länge sedan? Den jag lärde upp behövde inte heller några specialtest, däremot läkarintyg som regelbundet ska förnyas och skickas in även efter att körkortet tagits. Kanske beror på hur historiken och utredningen runt patienter ser ut också?

Det är många som har körkort trots att de är helt olämpliga, jag tycker det är alldeles för lätt att få körkort. (obs säger inte att du är olämplig utan generellt)

Krävs det hälsoundersökning för B-kort nu?
Ja självklart, men det beror knappast på att de kör automat.

Nej inte vad jag vet, men med min diagnos måste man ha ett intyg för att få körkortstillstånd numera. Mitt gamla gäller inte längre så jag får snällt pallra mig iväg till läkaren så jag kan ansöka på nytt :)

Nej hennes förutsättningar behöver inte vara sämre pga Aspbegergers.
Tråkigt att förutsätta att det ska begränsa ts utan att ha provat. Har vän som kör manuellt trots aspberger, och det utan problem.

Ts. Prata med trafikskolan och känn dig fram.
Alla aspergare är inte likadana. Jag är tyvärr en av de som har problem med just automatisering.

Var det länge sedan? Den jag lärde upp behövde inte heller några specialtest, däremot läkarintyg som regelbundet ska förnyas och skickas in även efter att körkortet tagits. Kanske beror på hur historiken och utredningen runt patienter ser ut också?
Förra våren! Det kanske ser olika ut på olika ställen också.

Jag har alltid kört manuellt, sen köpte jag en automat och älskar det! Min dotter håller just nu på att övningsköra och jag har sagt att hon får köra bilen med manuell just för att hon ska få in det i "ryggmärgen" med växlar osv.

Men jag vet att har man en funktionsnedsättning (har en annan dotter med ADHD) så kan det var svårare att få saker att bli automatiska. Det tar helt enkelt så mycket mer energi eftersom man hela tiden måste tänka varje steg som man ska göra. Så jag skulle säga att gör det som du känner dig "säker och trygg" med. Man kan inte veta förrän man sitter bakom ratten hur man fixar alla momenten och har du möjligheten att övningsköra med någon trygg person så kan man till en början öva på en stor parkeringsplats med få bilar eller på nån öde väg i skogen. Så började vi med vår dotter för att hon skulle få testa på lite med att gasa och bromsa och lära sig lite vart hon hade bilen innan hon fick ge sig ut i trafiken.

Ha inte bråttom utan låt det ta den tid det tar så du känner dig trygg i alla trafiksituationer som kan uppstå.

Lycka ti

Coop
Jag tog körkort med manuell växel, jag har nu kört länge med automat.
För ett tag sen provad jag att köra manuellt växlad bil, jag höll då på att backa in i en byggnad
Om man kör automat sätter det sig i ryggen (benen)
Jag kör inte manuellt mer, jag blev skiträdd.

Förra våren! Det kanske ser olika ut på olika ställen också.

Det beror sannolikt också på hur diagnosen bedöms påverka den enskilda personen. Gör den behandlande läkaren bedömningen att t.ex. impulskontroll bör testas så kommer denne inte att lämna ett läkarintyg utan tester. Men gör läkaren bedömningen att diagnosen inte påverkar körförmåga och riskbedömning så är det inte nödvändigt. Det var det senare som var min poäng - att det inte är nödvändigt med tester givet att behandlande intygar detta.

Det är många som har körkort trots att de är helt olämpliga, jag tycker det är alldeles för lätt att få körkort. (obs säger inte att du är olämplig utan generellt)

Krävs det hälsoundersökning för B-kort nu?
Syntest. Och så ska man fylla i lapp för att få lämplighetsintyg.

OT
Va det inte tal om att äldre skulle genomgå lämplighetstest också?
Det vore vettigt tycker jag, det finns äldre som inte är lämpade att köra bil.

Det finns fol i alla åldrar som inte är lämpade att köra. Hur kollar man det?
Fullständiga garantier blir svårt....
Äldre har ofta dålig syn och dålig reaktionsförmåga, det är en bra start att testa alla över 60 just vad det gäller syn, reaktion, kunskap när det gäller regler och skyltar. Ett test vart 5:e år vore lämpligt efter 60 tycker jag.
Kostnaden för det betalar bilföraren.

Försök att ta körkort för manuell om du har möjlighet.

Att jämföra oss med USA är lite tricky, eftersom vi inte alls har samma bil-kultur som dem.

Här är det fortfarande fullt möjligt att du någon gång hamnar i en situation där du behöver köra en bil som är manuell, eftersom den stora delen bilar här fortfarande är manuella.
Dock börjar elhybriderna bli vanligare och de är alltid automatväxlade. Så det är ju egentligen bara en tidsfråga (även om det handlar om väldigt lång tid) innan den största delen av Sveriges vagnpark är automatväxlad.

Jag är stenhård där, och lite konservativ.
Har man en diagnos som gör det omöjligt att köra manuellt anser jag att det är det enda förlåtliga.
Alla andra som har körkort för automat dömer jag som lata, och så är det bara.

Jag är uppvuxen med racing och jobbar i bilbranchen. Att inte kunna växla är en dödssynd.

Fast det är ju inte allmänt, det är ju extremt specifikt med hänsyn till trådstarten.

Men jag fattar inte. Du vet ju inte heller om det är rätt väg att gå för TS jag sa ju bara vad jag hört. Varför skulle det inte kunna vara relevant för diskusionen?

Sedan tar man ju ett personligt beslut tillsammans med bilskolan.

Jag är stenhård där, och lite konservativ.
Har man en diagnos som gör det omöjligt att köra manuellt anser jag att det är det enda förlåtliga.
Alla andra som har körkort för automat dömer jag som lata, och så är det bara.

Jag är uppvuxen med racing och jobbar i bilbranchen. Att inte kunna växla är en dödssynd.

Fast det är väl bara tramsigt. Vad folk väljer att lägga sin energi på är väl upp till var och en?

Jag skulle också, rent generellt, rekommendera att ta kort för manuell växellåda (just för att slippa begränsningen), men även om man utan psykiska/fysiska begränsningar känner att automat räcker fint och är enkelt att ta, så so what? Det drabbar knappast någon annan.

Jag har visserligen körkort för manuell, men jag började övningsköra i en automatväxlad bil och körde med den i flera år (av diverse anledningar, mest för att vår manuella behövde fixas lite och ingen orkade ta tag i det). Började köra manuell när jag redan kört kors och tvärs genom Sverige och kände mig helt säker i trafiken.

Att få in manuell växling i ryggraden tog inte så lång tid, och även om jag har en automat idag så känns det helt naturligt att köra manuell de få gånger jag kör någon annans bil.

Så om TS känner för att börja med automat och sedan testa manuell när hon fått lite körvana, så funkar det säkert också. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka