Körkort - manuell eller automat?

Den enda fördelen med att ha ett begränsat B-körkort för enbart automat är om det står mellan det eller inget körkort alls. Man kan ju diskutera sig blå med fördelarna att ha körkort för manuellt växlad bil, men det viktigaste är att du känner efter själv vad du vill och klarar. Visst kan man komma med argument såsom att "man kanske hamnar i en situation där man måste köra manuell bil", men det ser jag egentligen som föga troligt. Jag menar, om man har klarat sig utan körkort och bil tidigare så klarar man sig nog egentligen i framtiden också. Världen är inte svartvit och det är klart bättre att kunna köra 50 % av bilarna, än inga alls. ;)

Jag rekommenderar alltid körkort för manuell, men i första hand rekommenderar jag något körkort överhuvudtaget. Manuell eller automat, vilket som. :D

Det som krävs är att någon förklarar för mig att de tagit automatkörkort av att skäl jag inte känner till, alltså inte av bekvämlighetsskäl och inte för att man pga olika funktionsnedsättande faktorer har lättare för automat.
Men varför kan det inte vara okej att ta för automat för att man vill och tycker att det är enklare? Alltså ren bekvämlighet bara? Är det nåt fel i det?

Det är det här jag inte fattar. Hur kan det bekymra nån annan om nån väljer att vara bekväm och göra det lite lättare för sig?

Som sagt, jag är helt öppensinnad när det gäller att ändra åsikt. Det som krävs är att någon förklarar för mig att de tagit automatkörkort av att skäl jag inte känner till, alltså inte av bekvämlighetsskäl och inte för att man pga olika funktionsnedsättande faktorer har lättare för automat.
Tyvärr verkar det inte som om någon här kan bidra med den typen av upplysning.

Jag kan förstå din tanke att som bilintresserad själv värdera körning med manuellt växlad bil högre - för din egen skull. Precis som att den som är intresserad av att förkovra sig i dressyr utöver msv kanske bör köpa ett välstammat halvblod och inte en haflinger. Inte för att jag föraktar haflinger, utan för att möjligheten att nå målet att rida svår dressyr ökar med halvblod jämfört med haflingern. Men måste alla vilja ha ett halvblod för att de kanske vill rida svår dressyr någon dag?

Har du råd att testa tycker jag att du skall testa med manuell växellåda några gånger, jag själv hade otroligt - obegripligt - svårt med växlingen (hade också svårt med mitt traktorkort) vilket ledde till att det blev så ångestladdat att resterande delen av körningen hakade upp sig totalt. :crazy:

Jag fick prova en automatväxlad bil en lektion eftersom läraren började tvivla på att jag skulle klara av att klara uppkörningen med manuell låda och 'snart kommer automatlåda vara standard'- visst, det var betydligt bekvämare att köra med automat men samtidigt blev jag förbannad och kände mig dumförklarad och tyckte att det var läraren som inte kunde lära mig.
Jag bytte körskola till en lärare som passade mig bättre och redan första lektionen fungerade växlingarna fint. Det var inte egentligen inte att lära mig som varit det primära problemet utan nervositet runt den förre läraren som jag upplevde som höggljudd, stressande och nyckfull. Nu sitter växlingarna nästan i ryggmärgen efter att jag bytte lärare - så du måste se till att du kör med en lärare du känner dig trygg med och förtroende inför. Även om du inte har de förutsättningarna för att saker skall sitta i ryggraden direkt kanske det inte är omöjligt att det fastnar med träning ändå? Jag vet ju inte hur det är att vara i din situation, så jag hoppas du inte tar illa upp.
Jag tycker du ska testa manuell - men om du tycker det är alldeles för jobbigt och svårt kan du ju hoppa till automat istället. Du ska ju inte behöva vara rädd eller känna ångest direkt du sätter dig bakom ratten - det gjorde jag innan jag bytte trafikskola och det påverkade min uppmärksamhet och min trafiksäkerhet negativt.

Visst, som det ser ut nu kanske du inte har ett behov av ett körkort för manuell låda men det kan ju lätt också förändras. Jag tänker mig att det är svårt med vettiga bilar - de flesta bilar du kommer möta är ju förmodligen de manuella, även om det ser positivt ut för automatväxlat. Du blir ju väldigt låst vid din egen eller andras - mot alla odds - automatväxlade bilar. Men det är inget fel med att ta körkort för manuell låda, det är inte vad som gör en bra eller dålig bilförare. :) Du ska göra vad du själv tycker är bäst för dig och vad du själv känner att du kan hantera.

/Mvh hon som har körkort för manuell låda men suckar drömskt varje gång hon ser en automatväxlad bil.:p

Har äntligen fått möjlighet att ta körkort :banana: Kruxet nu är att jag är så jäkla osäker och tvivlar på om jag kommer klara av manuell växel iom alla moment att hålla reda på, så jag funtar på om man kanske ska ta ett körkort enbart för automat. Jag är medveten om att det förstås begränsar lite, men jag kommer garanterat inte hamna i sitsen att jag måste kunna köra en manuell bil i jobb iaf och tänker att jag alltid kan återgå och ta körkort för manuell längre fram om jag skulle ångra mig och tror mig klara av det. Förutom jobbil och bristande möjlighet att låna bil, vad ser ni för nackdelar med att begränsas till automat? Finns det kanske rentav någon fördel med automat?

Vad är egentligen skillnaden mellan automat och manuell, förutom själva växelspaken? Har fattat det som att det ska krånglas med koppling och skit i en manuell?

Utan att ha läst övriga inlägg så rekommenderar jag att du tar körkort för manuell låda.
Det är inte så svårt att hålla ordning på växelspak och koppling.
Med körkort taget med manuell låda får du köra automat men inte tvärt om.
Som sagt, du begränsar dig lite i urval av bilar.
Om man köper begagnad bil är ju utbudet betydligt mer begränsat än om du även får köra manuell låda.
Och det där med jobb-bil och möjligheter att låna eller hyra bil vid behov.

Men varför kan det inte vara okej att ta för automat för att man vill och tycker att det är enklare? Alltså ren bekvämlighet bara? Är det nåt fel i det?

Det är det här jag inte fattar. Hur kan det bekymra nån annan om nån väljer att vara bekväm och göra det lite lättare för sig?

Jag tycker precis som majoriteten här att ett manuellt körkort är att föredra. Mest för att det gör dig obegränsad.
Jag är inte bekymrad, vet inte var du får det ifrån, men jag har svårt att förstå varför man skulle begränsa sig pga. bekvämlighet.
Det är det det handlar om. Jag tycker helt enkelt inte att någon skall bli begränsad i något (för mig) så viktigt som att kunna köra bil bar för att man tycker att det är enklare.

Ja vet inte hur jag skall formulera mig annorlunda för att försöka få dig att se på ett ungefär hur jag tänker..

Känner man sig inte alls begränsad av ett automatkörkort (som t.ex. i USA) är det en annan sak.. -Men här är det så svårt att säga att man aldrig hamnar i en situation där ett "vanligt" körkort skulle behövas.

Jag anser det aldrig smartare att ha körkort för automat, någon får gärna motivera för mig hur det skulle kunna vara smartare att begränsa sin körning till endast en typ utav växellåda i ett land där bägge typerna är lika vanligt förekommande :D
Att köra automat är klockrent. Jag hade gärna haft en automatväxlad men är för snål :angel: = inte tillräckligt jobbigt att växla manuellt för att det skall vara värt att lägga 10k till för en annan låda...
Dagens automatbilar är så bra att de anses klassa ut de manuella i både körglädje och förbrukning.

Det finns således nästan inga hållbara argument kvar för att få folk att välja manuellt föra automat.[/QUOT
Ja, vad finns det för argument för att välja manuell växellåda på bilen?

Är det enbart för att slippa bli kallad lat för att orka växla eller för slö för att ta ett "riktigt" körkort?

@Lampan

Den frågan har fler än jag svarat på i denna tråd.
Varför välja manuellt körkort?
- För att inte begränsa sig
Vad jag menar är...om alla väljer automat (eller hälften) så blir det ju ingen begränsning....jööö
Att sprida fördomar och anklaga (för lathet) dom som kör automat, gynnar ingen.

Jag tycker precis som majoriteten här att ett manuellt körkort är att föredra. Mest för att det gör dig obegränsad.
Ja, och det är ju en sak. Att säga "Jag rekommenderar manuellt eftersom du då inte begränsar dig". Genom att säga det så förmedlar du, enligt mig, nåt annat än när du säger "att inte kunna växla är en dödssynd" (har växlingen i sig ett egenvärde?), "sjukdom är enda ursäkten för att inte ta manuellt" (varför behöver man en ursäkt?), "man är lat om man tar för automat" (vad gör det om man är lat?). Är du med på hur jag menar? Det senare är bara åsikter baserat på nåt som verkar vara rent tyckande, det stöd du använder för ditt argument är mest "jag tycker man borde" medan du i de två senare inläggen faktiskt argumenterar för en nytta = 100% av bilarna istället för 50% (eller mindre).

Det här är inte för att hacka på dig utan bara för att visa vad jag reagerat på :). Nu lämnar jag gärna tillbaka tråden till TS. I övrigt håller jag med @californication , hellre körkort för bara automat än inte körkort alls men - testa först, TS, det kanske är lättare än du tror :).

Vad jag menar är...om alla väljer automat (eller hälften) så blir det ju ingen begränsning....jööö
Att sprida fördomar och anklaga (för lathet) dom som kör automat, gynnar ingen.

Haha men vafaaan :banghead: :D
Jag har aldrig anklagat något som kört automat ju! Enbart de som tar körkort för automat p.g.a. bekvämlighet, eftersom jag anser att det är begränsande.

Om alla körde automat, och 95% av alla bilar vore automat, (som i USA, åter igen) så skulle läget se helt annorlunda ut. Absolut!

Scenario ur verkligheten:
Jag skulle lasta häst till klinik, akut.
Min el-kontakt i min automatväxlade bil går sönder och jag måste byta bil.
Stallkompisen har en bil jag får låna i all hast, en manuellt växlad jeep. (Med rattspak dessutom, men det är en annan story)

Jag hade varit begränsad utan mitt manuella körkort. Kompisen hade ingen möjlighet att följa med, utan tog min bil hem.
Jag hade slitit mitt hår i det läget om jag stått där med byxorna neddragna med enbart automatkörkort och på något sätt behövt hitta någon som kunnat låna ut en automatbil med dragkrok eller någon med manuellt körkort som kunde köra oss...

Det är mina erfarenheter som gör att jag ser begränsningar i att enbart ha automatkörkort.

Jag sprider inte fördomar! Utan jag tycker inte att någon skall begränsa sig pga bekvämlighet.

Jag är inte bekymrad, vet inte var du får det ifrån, men jag har svårt att förstå varför man skulle begränsa sig pga. bekvämlighet.
Det är det det handlar om. Jag tycker helt enkelt inte att någon skall bli begränsad i något (för mig) så viktigt som att kunna köra bil bar för att man tycker att det är enklare.

Ja vet inte hur jag skall formulera mig annorlunda för att försöka få dig att se på ett ungefär hur jag tänker..

Känner man sig inte alls begränsad av ett automatkörkort (som t.ex. i USA) är det en annan sak.. -Men här är det så svårt att säga att man aldrig hamnar i en situation där ett "vanligt" körkort skulle behövas.

TS har ju klarat sig rätt länge utan körkort alls.

Dessutom är det inte så att begränsningen inte går att häva! Det är ju bara att göra en uppkörning för manuell låda när man känner sig mogen.

Haha men vafaaan :banghead: :D
Jag har aldrig anklagat något som kört automat ju! Enbart de som tar körkort för automat p.g.a. bekvämlighet, eftersom jag anser att det är begränsande.

Om alla körde automat, och 95% av alla bilar vore automat, (som i USA, åter igen) så skulle läget se helt annorlunda ut. Absolut!

Scenario ur verkligheten:
Jag skulle lasta häst till klinik, akut.
Min el-kontakt i min automatväxlade bil går sönder och jag måste byta bil.
Stallkompisen har en bil jag får låna i all hast, en manuellt växlad jeep. (Med rattspak dessutom, men det är en annan story)

Jag hade varit begränsad utan mitt manuella körkort. Kompisen hade ingen möjlighet att följa med, utan tog min bil hem.
Jag hade slitit mitt hår i det läget om jag stått där med byxorna neddragna med enbart automatkörkort och på något sätt behövt hitta någon som kunnat låna ut en automatbil med dragkrok eller någon med manuellt körkort som kunde köra oss...

Det är mina erfarenheter som gör att jag ser begränsningar i att enbart ha automatkörkort.

Jag sprider inte fördomar! Utan jag tycker inte att någon skall begränsa sig pga bekvämlighet.
Jag tänker att den som bara har automat inte sätter sig i den situationen?

@gul_zebra Du lärde dig väl att cykla? Det är ju också att lära sig något tills det sitter i ryggmärgen.

Kanske är du så säker på att det inte kommer gå att det i sig blir ett hinder? Att dom dåliga erfarenheterna med att lära sig köra traktor har satt sina spår.

Jag tror att om du har klarat av att lära dig cykla och kan framföra en cykel i trafiken så kommer du kunna lära dig att köra bil med manuell växelspak också :)

Kanske behöver du bara mer tid på dig.

Om du står mellan att inte ha körkort alls eller ett körkort med förbehåll automat så är det sistnämnda absolut att föredra.

Men annars hade jag rekommenderat att du i alla fall försöker med manuellt växlad bil. Din frihet blir mycket större och ditt liv enklare. Dessutom kommer det säkert att bli en stor puff uppåt för ditt självförtroende.

Risken är annars om man tar med automat så vågar man kanske inte göra för manuell sedan eftersom man byggt upp höga mentala murar som hindrar dig att ens försöka.

Som sagt, jag är helt öppensinnad när det gäller att ändra åsikt. Det som krävs är att någon förklarar för mig att de tagit automatkörkort av att skäl jag inte känner till, alltså inte av bekvämlighetsskäl och inte för att man pga olika funktionsnedsättande faktorer har lättare för automat.
Tyvärr verkar det inte som om någon här kan bidra med den typen av upplysning.

Jag tror att problemet är att jag uttryckte mig lite väl starkt. För det ber jag om ursäkt isåfall.
Jag anser mig inte specifikt engagerad i andras körkort heller, men frågan kom upp, så att säga.

Då detta lämnade trådens huvudämne för länge sedan lämnar jag nu plats till mer informativa inlägg.
Vi verkar inte komma någonvart, bortsett från att vi bägge fascineras av den andre. :)

Jag skrev en annan anledning till att ha körkort för enbart automatväxlad i mitt tidigare inlägg här i tråden.

Nu vet jag ju inte om det skrivits innan men folk med en diagnos som kan vara lite som "är hon verkligen lämplig i trafiken" måste åka och göra en speciell koll på några utvalda ställen där de kommer visa hur snabbt de kommer reagera o.s.v o.s.v. Min kusin som har bland annat autism fick göra det och han kör väldigt bra. Att köra automat gör ju risken för många moment lite mindre även om det till slut sitter i benmärgen. Frågan är ju mer om allt som händer utanför ens bil är något man kommer palla med men det kan inte vi svara på utan enbart ts och de som kommer göra testet på henne. Det är de som kommer kolla om de anser ts är lämplig för körkort.

Självklart behöver man inte manuell om man nu inte vill ha manuell. Automat går lika bra!

Ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt att folk som har vanligt körkort helt enkelt blir lite sotis på att man ska ta det "den enkla vägen" och bara köra automat.
Eh... vilken konstig idé. Varför skulle någon bli avundsjuk på en person som har körkort med begränsning att bara köra med automat. Flertalet som har körkort har haft det i många år och har dessutom inte haft några större problem att lära sig manuell, varför skulle de ens reflektera över fenomenet med något som liknar avundsjuka.

Till TS.

Om automatväxel är skillnaden som gör att du kan köra säkert så är det bara att satsa på automatväxel.

Varför skulle någon bli sotis på det? Det hade ju den personen också kunnat välja om den ville.
Har själv en barndomskamrat som tog enbart automat för ca 30 år sen, har aldrig varit "sotis" på det, ingen annan heller vad jag vet:confused:
Hen led/lider av en svår reumatisk sjukdom och hade säkerligen inte kunnat köra annars...

Varför vara sotis på att någon annan får lov att begränsa sitt körande?? Det svåra med körkortet är ju knappast växlandet:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka