Körkort - manuell eller automat?

Tja, jag kan inte tolka din mening på något annat vis, du skriver det i klartext. Och att inte unna någon den "enkla" vägen när det är fritt fram för alla att ta den känns mest konstigt. För mig och många andra hade det varit marginellt enklare att körkort med automatväxel så där är det liksom uteslutet att man ens tänker på en lättare väg.

Här är hela inlägget citerat, jag ber om ursäkt att jag bara plockade ut en mening, jag blir själv irriterad ibland när folk gör det eller klipper delar av meningar för att få fram saker jag inte skriver. Mitt mål var dock inte att ändra din betydelse på något vis,, jag tycker bara det låter so konstigt/fel. Jag såg bara inte att resten skulle påverka över huvudtaget. Nu vet jag att du inte menade det som det som du skrev det och givetvis vet du bäst vad du menar.

Ja som sagt, jag har uttryckt mig fel där, jag syftade på dem som är emot att man tar automatkörkort, att det ibland är av den anledningen. Och ja, självklart känns det konstigt, men det betyder inte att det inte är så ibland. Det är inget jag kan svara på varför, men folk är folk.
Jag förstår inte vad du vill säga med meningen "För mig och många andra hade det varit marginellt enklare att körkort med automatväxel så där är det liksom uteslutet att man ens tänker på en lättare väg." ?

Hur ofta lånar ni egentligen andras bilar?

Väldigt ofta. Vi har fyra bilar i familjen, varsin.
Men, två är med dragkrok, en av dem får dra tungt släp.

Ibland står en på verkstaden och vi delar bilar då. En av dem är automat (den som får dra tungt släp) resten växlade. Vi skulle inte klara oss någon av oss utan att kunna köra växlat. Vi lånar bilar av varandra hejvilt beroende på vad de ska användas till.

Senast tog jag mannens växlade bil och lämnade min automat hemma då hans inte kan dra tungt släp om någon av hästarna skulle bli skadade eller sjuka. För oss är det viktigt att kunna byta bilar med varandra och kunna låna bilar av vem som helst om det skulle behövas.
Lånar ibland pappas bil om min som får dra tungt är på verkstaden o.s.v.

Men, om jag får välja så kör jag helst hästsläp med automat och vanlig körning med manuell. Terrängkörning köres helst med manuell växel också.

så jag funtar på om man kanske ska ta ett körkort enbart för automat.
Mycket trams i tråden är det.

Börja med automat du.
Så kan du träna kontroll av bilen och körning i trafik på ett enklare sätt.
Kör så i några år tills att det sitter så kan du lägga till krånglet med manuell växel då.

Det är mitt allra varmaste råd.
Med erfarenhet av olika körkortstagning.

Det viktiga förTS är ju att fundera över vilket behov hen har. Dessutom kan ju hem alltid ta manuellt senare om hem vill ta automat nu.
För vissa är det viktigt att kunna låna bil, köra allt etc.
Men om man väljer att ta automat bars så antar jag att man inte har de behoven.

Jag har svårt att rekommendera att ta körkort för enbart automatväxlade bilar, det är som du säger en begränsning och jag tror att du kan komma att ångra dig senare.
Då så löser man det då.
Med litet körvana så är det enkelt att lägga till det.

En sak i taget är en bra strategi för att lära sig nysa saker.
Manuell växellåda blir litet för mycket av "allt på en gång".

Det viktiga förTS är ju att fundera över vilket behov hen har.
Det viktigaste för TS är att lyckas med att ta körkort alls.
Att kunna ta sig runt med en automatväxlad bil i stället för att inte kunna ta sig runt alls med bil är den största skillnaden.
Manuell låda är bara en sak i marginalen.

Huvudsak - kunna köra bil.
Bisak - dra runt på en manuell växelspak.

Väldigt ofta. Vi har fyra bilar i familjen, varsin.
Men, två är med dragkrok, en av dem får dra tungt släp.

Ibland står en på verkstaden och vi delar bilar då. En av dem är automat (den som får dra tungt släp) resten växlade. Vi skulle inte klara oss någon av oss utan att kunna köra växlat. Vi lånar bilar av varandra hejvilt beroende på vad de ska användas till.

Senast tog jag mannens växlade bil och lämnade min automat hemma då hans inte kan dra tungt släp om någon av hästarna skulle bli skadade eller sjuka. För oss är det viktigt att kunna byta bilar med varandra och kunna låna bilar av vem som helst om det skulle behövas.
Lånar ibland pappas bil om min som får dra tungt är på verkstaden o.s.v.

Men, om jag får välja så kör jag helst hästsläp med automat och vanlig körning med manuell. Terrängkörning köres helst med manuell växel också.

Men utan körkort kan du inte ens låna en automatväxlad eller hur?

Men utan körkort kan du inte ens låna en automatväxlad eller hur?

Men varför fastnar ni i det hela tiden? Varför går du på MIG om detta? Varför är det viktigt att varje gång, slumpmässigt gå på personer om detta när ALLA svarat att det är självklart att ett körkort för automat är viktigare än inget körkort? När känner ni att det är dags att sluta eftersom ni få samma svar hela tiden?
Jag blir ordentligt uppretad när du skriver så till mig som verkligen tycker att körkort är viktigt. Vilket som helst.

Jag har ännu inte i något inlägg, vilket ingen annan heller har gjort, sagt att man ska ta växlad eller ingen alls. INGEN, mig veterligen, har sagt detta.
Varför snöar ni in på det?

Ursprungsfrågan var VILKEN av de två vi på Buke tyckte att man ska ta och de allra flesta tycker att man ska ta växlad. Detta förutsatt att man har förutsättningar för det, vilket de allra flesta har oavsett diagnoser och annat.

Jag övningskörde faktiskt både manuellt OCH automat när jag tog körkort
Manuellt på körskolan och automat med mamma, viktigast var ju få så många mil körda som möjligt innan uppkörningen och mamma hade automat i sin bil.

Men som svar på TS fråga, så ta du körkort för automat om det känns bättre och strunta i vad andra tycker :)

Jag anser det aldrig smartare att ha körkort för automat, någon får gärna motivera för mig hur det skulle kunna vara smartare att begränsa sin körning till endast en typ utav växellåda i ett land där bägge typerna är lika vanligt förekommande
För att körkortet bli så mycket billigare och enklare att ta då.

Vi köpte särskilt en manuellt växlad bil för övningskörning då alla 5 bilar i familjen, inklusive exmakens 2 var automatväxlade.
Det hade definitivt varit billigare att strunta i det där med att växla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka