Körkonferens 6-7 mars

Sv: Körkonferens 6-7 mars

Kan inte du ordna någon enkel namninsamling via tex facebook eller liknande ?

Lägg ut info om det här på sidan så är jag med att skriva under på direkten.

Dom gånger som jag har haft kontakt med folk som är tongivande inom SvRF´s "kördelar" så har dessa påfallande ofta gett intryck av att vara tämligen självgoda och obenägna till att lyssna till andra synpunkter än sina egna.

Många av dessa verkar ju dessutom vara tillsatta genom ren "svågerpolitik", tex körkommitén har ju i princip utsett sig själva till att företräda alla kuskar här i landet :grin:

Jämför vi med samhället i övrigt så är ju körkommitén att betrakta som lagstiftande församling - det är ju att jämföra med att riksdagen utser sig själva och driver igenom alla lagar utan att ens skicka ut dessa på remiss innan :eek:

Det sista där var mitt på prick, jag frågade en av kommittens medlemmar om varför och hur sådana här förslag drivits igenom utan att gå på remiss på något sätt. Men svaret blev att det skulle bli omöjligt att alla skulle få säga sitt. Vilket jag inte alls tror. Sen är det väl rimligt med vissa övergångsregler? Vi som planerat våra två-fyra tävlingar om året får ju nu planera om alternativt sluta tävla för det är ju just tävla jag vill. Jag vill kunna vinna, annars åker jag inte på tävling.

Jag vet inte hur det fungerar i ridsportvärlden, men jag har svårt att tro att de skulle ta bort tidtagningen i ponnyhoppklasser under LA för att främja utbildningen av nya outbildade kuskar och framförallt hästar. När ja lade fram det så påstod dem att de ju hade sina ungponnytävlingar så de hade redan klarat av den biten.
Då frågade jag vad jag som har en välkörd och redan tävlad i både skogskörning och maraton 15 årig ponny ska på kval att göra? Inget svar på det...de ansåg nog att jag helt enkelt skulle underordna mig kommittens superba förslag och vara tyst. Vilket ni härinne vet att jag har svårt för att vara :) Det som är solklart är att det är de som inte drabbas av TR ändringen som hyllar det.

Jag var ju där, men jag kan bara avlägga en dyster rapport för alla nya tävlingskuskar- kommitten tyckte att deras nya ändring av TR : att man inte ska få tävla på tid var jättebra, och vi från Blekinge/småland lade fram att vi tyckte det skulle ändras så att man iallafall skulle få tävla LA på tid i lokal klass, men de bara skakade på huvudet och sa att det kommer inte att ändras-samtidigt som de sa att de gärna tog emot skriftliga förslag till ändring av TR.

Jag känner mig inte speciellt förvånad tyvärr... Jag tror att de nya TR-reglerna kommer att få vara kvar ett par år...

Jag får det inte att gå ihop riktigt-jag hade rest 50 mil för att få göra min röst hörd, men ingen ville lyssna på oss. Men de tog gärna emot skriftliga förslag...?

Det där är ju en ren förolämpning mot alla som spenderade helgen på mötet.:mad: Jag är glad att vi inte åkte.:angel:

Nu ska vi skriva ihop ett förslag till ändring, och vi ville gärna samla namnunderskrifter så att de ser att av 200 tävlande kuskar och 200 kuskar på gång att tävla, vill just- TÄVLA. inte packa för en lång helg med alla kostnader det innebär för att skritta runt i maratonhinder på skogspromenad.
Är det någon som är bra på att samordna namnlistor, eller om ni på era klubbar samlar ihop själva och sen mejlar till samordnaren? För vi vill väl inte ha det såhär?

Namninsamling.se brukar funka bra.

Det fanns minst 1 kusk som tyckte TR-ändringen var jättebra-men hon berördes inte själv av de nya reglerna för hon tävlade msv.
I övrigt träffade jag många trevliga kuskar och hade jättekul! Nästa år hoppas jag vi blir ännu fler. Vi var ca 80 stycken på konferensen.

Jag måste erkänna att jag på sätt och vis kan tycka att det är lika bra att kommitén får ha kvar sina nya TR-regler och att det går åt skogen, vilket jag är övertygad om att det kommer att göra... Men det är lätt för mig att säga, jag vet! Vi slipper ju kvala som tur är! (Självklart skriver vi på vid en namninsamling.)

Jag vill gärna höra era synpunkter på hur ni ser på 2010 års tävlingsplaner med de nya reglerna om kval etc och vad ni vill ändra. Imorgon ska vi ha möte om hur vi ska lägga fram olika förslag till förbättringar.

Jag tror inte att lagserien kommer att överleva med de nya reglerna. Det kostar ju skjortan att tävla och med tanke på att lagserien inte är kvalgrundande så lär ju kuskarna välja bort lagserien för att istället kvala.

Det sista där var mitt på prick, jag frågade en av kommittens medlemmar om varför och hur sådana här förslag drivits igenom utan att gå på remiss på något sätt. Men svaret blev att det skulle bli omöjligt att alla skulle få säga sitt. Vilket jag inte alls tror. Sen är det väl rimligt med vissa övergångsregler? Vi som planerat våra två-fyra tävlingar om året får ju nu planera om alternativt sluta tävla för det är ju just tävla jag vill. Jag vill kunna vinna, annars åker jag inte på tävling.

Jag vet inte hur det fungerar i ridsportvärlden, men jag har svårt att tro att de skulle ta bort tidtagningen i ponnyhoppklasser under LA för att främja utbildningen av nya outbildade kuskar och framförallt hästar. När ja lade fram det så påstod dem att de ju hade sina ungponnytävlingar så de hade redan klarat av den biten.
Då frågade jag vad jag som har en välkörd och redan tävlad i både skogskörning och maraton 15 årig ponny ska på kval att göra? Inget svar på det...de ansåg nog att jag helt enkelt skulle underordna mig kommittens superba förslag och vara tyst. Vilket ni härinne vet att jag har svårt för att vara :) Det som är solklart är att det är de som inte drabbas av TR ändringen som hyllar det.

Inte alla. Vi är inte drabbade men tycker att det är helt vansinnigt galet. Vet flera som är i samma sits och tycker likadant. Skillnaden är nog att man kanske inte gör sin röst hörd lika mycket när man egentligen inte är drabbad. Starta en namninsamling så ska du se att många skriver under.;)

Bra att du var där och framförde "våran" åsikt! Super om du tar tag i protestlistor och sånt, jag skriver gärna på! Själv har jag tappat det mesta av min inspiration och orkade inte ens åka till mötet, eftersom "de som bestämmer" som jag pratat med inte verkar så intresserade av synpunkter och ändå beslutar som de vill.

För egen del så är jag tveksam till att lösa licens i år, även om ena ponnyn är kvalad till nationell. Det lutar åt att jag istället återgår till klubbtävlingar som inte går inom SvRFs regi :angel: Då får vi ha vilka regler vi vill, det är enklare att arrangera och det kostar 100 kr per start istället för flera tusen :grin:

Så tänker jag med, vi hade klubbtävling förra året och det lockade ca 15 kuskar. om vi håller lagserie lär vi inte ens ha med två lag..många är uppgivna, och som sagt man kan inte ens kvala i lagserien.

Jag som tävlat i ca 7 år nu är inte heller betrodd att starta nationell lätt (med fördyrad licenskostnad samt licens för ponnyn som följd) då det inte fanns några kvaltävlingar förra året heller i lätt klass. Samt att jag bytt ponny.

men de bara skakade på huvudet och sa att det kommer inte att ändras-samtidigt som de sa att de gärna tog emot skriftliga förslag till ändring av TR. Jag får det inte att gå ihop riktigt-jag hade rest 50 mil för att få göra min röst hörd, men ingen ville lyssna på oss. Men de tog gärna emot skriftliga förslag...?

Jag misstänkte att det skulle bli så där så jag är glad att jag inte slösade tid, pengar och energi på att åka dit :grin:

Vad diskuterade ni mera på mötet då?

Det är ju inte så många kvaltävlingar inlagda i år heller... sist jag kollade var de enda LA med maraton en i Skellefteå och en på Gotland. Blir ju billigt om alla måste åka dit :crazy:

Om man nu skriver om TR på det här sättet och dessutom har beslutat att en enda människa ska godkänna samtliga proppar i landet kunde man väl önska att denne styrde upp så att fler klubbar ordnade de klasser som krävs för att kvala?

Jo, självklart pratades det om annat.

Bland annat:
* distanskörning som ny gren? vad sägs?
* Konkörnings/bruks kombinerad tävling med vissa av brukskörningens grenar inflätat i precisionen. För att främja utbildningen av körhästarna sades det.
* Just nu pågår ett projekt med att körsporten utbildar stc travinstruktörer i att köra häst, då stc tyckte att det kördes för dåligt på banorna runt om i sverige.
* Pia Petersson (zonledare syd, samt Skånska körsällskapet) höll ett anförande om hur man arrangerar körtävling på bästa sätt. inspirerande men kanske långt ifrån verkligheten för många, då skåne hade 160 medlemmar och vi har ca 5 :) Men mycket inspirerande!
* förslag om att hålla sm i de olika zonerna istället för att lägga ansvaret på en enda klubb bara, vilket var svårt idag då ett sm är tungjobbat.
* ev kommer licensen att göras om så det passar körningen bättre inte aktuellt förrän 2011 eller om det var 2012.
* ungdomskommitten höll föredrag om deras verksamhet och jag kan bara gratulera till en lyckad start för dem. Pengar finns att söka för ungdomskörning ute i landet och deras mål för nästa år var att samla ihop ett ungdomslag för nm. Värvning pågår!

Sen var det god mat och trevlig stämning såklart, som det alltid är när kuskarna samlas, var det än är.

Dom gånger som jag har haft kontakt med folk som är tongivande inom SvRF´s "kördelar" så har dessa påfallande ofta gett intryck av att vara tämligen självgoda och obenägna till att lyssna till andra synpunkter än sina egna.

Många av dessa verkar ju dessutom vara tillsatta genom ren "svågerpolitik", tex körkommitén har ju i princip utsett sig själva till att företräda alla kuskar här i landet :grin:

Jämför vi med samhället i övrigt så är ju körkommitén att betrakta som lagstiftande församling - det är ju att jämföra med att riksdagen utser sig själva och driver igenom alla lagar utan att ens skicka ut dessa på remiss innan :eek:

Det här behöver man nog gå högre upp med. Så får det inte gå till!!! Svenska Ridsportförbundet är en demokratisk förening (i alla fall sist jag kollande).
Ett sätt att komma till rätta med ett sådant problem är att avsätta kommitén och välja nya representanter underifrån, precis som en styrelse i en klubb. Det finns ju stadgar för det här hos förbundet, men man måste reagera till rätt person. Ni medlemmar har makten om ni vill ha den.

Berätta gärna mer. Det här med kommitte verkar ju vara något som vi dödliga inte har något att säga till om. de tillsätts väl av ridsportförbundet?
De som företräder hoppryttare, hur tillsätts dem?

Bra att du var där och framförde "våran" åsikt! Super om du tar tag i protestlistor och sånt, jag skriver gärna på! Själv har jag tappat det mesta av min inspiration och orkade inte ens åka till mötet, eftersom "de som bestämmer" som jag pratat med inte verkar så intresserade av synpunkter och ändå beslutar som de vill.

För egen del så är jag tveksam till att lösa licens i år, även om ena ponnyn är kvalad till nationell. Det lutar åt att jag istället återgår till klubbtävlingar som inte går inom SvRFs regi :angel: Då får vi ha vilka regler vi vill, det är enklare att arrangera och det kostar 100 kr per start istället för flera tusen :grin:

Förstår absolut att "luften gått ur" efter TR-ändringarna presenterades. Men lite synd är det att ni som berörs av ändringarna inte gjorde er röst hörd på mötet. Vi var inte där men har fått uppfattningen att majoriteten på mötet inte berörs av ändringarna.
Men jag förstår vad du menar...

En fundering... har SvRF någon slags ensamrätt på sportkörningen eller kan klubbarna arrangera tävlingar i sportkörning i JUF:s regi? (JUF är bruksgrenarnas förbund, eller har jag fel?)
Det är ju ett sätt att visa sitt missnöje om man nu känner att man inte får gehör. Gå ur SvRF och arrangera tävlingar hos ett annat förbund....
En tanke bara... jag vet inte vad som krävs för att genomföra en sån sak, om det ens är möjligt...

Funderar vidare... klart ett problem blir det nog om man som medlem tävlar både på tävlingar hos SvRF och ett annat förbund, för det får man väll inte, eller...? Om det ska fungera så förutsätter det alltså att tillräckligt många klubbar arrangerar i ett annat förbunds regi för att det ska finnas tillräckligt med tävlingar...

Rörigt... funderade bara högt...:D

Så tänker jag med, vi hade klubbtävling förra året och det lockade ca 15 kuskar. om vi håller lagserie lär vi inte ens ha med två lag..många är uppgivna, och som sagt man kan inte ens kvala i lagserien.

Jag som tävlat i ca 7 år nu är inte heller betrodd att starta nationell lätt (med fördyrad licenskostnad samt licens för ponnyn som följd) då det inte fanns några kvaltävlingar förra året heller i lätt klass. Samt att jag bytt ponny.

Det där med hur man har tänkt kring lagserien skulle jag vilja veta. Pratade ni något om det på mötet?

En fundering... har SvRF någon slags ensamrätt på sportkörningen eller kan klubbarna arrangera tävlingar i sportkörning i JUF:s regi? (JUF är bruksgrenarnas förbund, eller har jag fel?)
Det är ju ett sätt att visa sitt missnöje om man nu känner att man inte får gehör. Gå ur SvRF och arrangera tävlingar hos ett annat förbund....
En tanke bara... jag vet inte vad som krävs för att genomföra en sån sak, om det ens är möjligt...

Funderar vidare... klart ett problem blir det nog om man som medlem tävlar både på tävlingar hos SvRF och ett annat förbund, för det får man väll inte, eller...? Om det ska fungera så förutsätter det alltså att tillräckligt många klubbar arrangerar i ett annat förbunds regi för att det ska finnas tillräckligt med tävlingar...

Rörigt... funderade bara högt...:D

Det som gäller är att om man vill tävla inom SvRF så får man inte delta på ridsporttävlingar som INTE arrangeras inom SvRF. Men om någon vill anmäla mig för att jag klubbtävlat i annan regi, ifall jag sedan trots allt får för mig att lösa licens i år, så ser jag fram emot den debatten :cool:

Det där med hur man har tänkt kring lagserien skulle jag vilja veta. Pratade ni något om det på mötet?
Ja det är jag också nyfiken på. Det regelförslaget kom faktiskt på remiss till bland annat mig (via min zonledare) och jag mailade ganska många synpunkter till de som skrivit förslaget. Men inte ens ett svar fick jag, och allt blev förstås enligt det ursprungliga förslaget.

Jo, självklart pratades det om annat.

Bland annat:
* distanskörning som ny gren? vad sägs?
* Konkörnings/bruks kombinerad tävling med vissa av brukskörningens grenar inflätat i precisionen. För att främja utbildningen av körhästarna sades det.Det är ju roligt att man försöker utveckla sporten. En kombination av precision och bruks kanske kan locka några från brukssidan... Distanskörning... som maraton fast utan hinder...? Få se nu, vi tar bort det roligaste, det är nog många som nappar på det! Eller inte! Då tror jag mer på "precisionsbruks" faktiskt! Samtidigt kan jag tycka att man kanske skulle lägga mer tid och energi på att få de grenar som finns att fungera först...
* Just nu pågår ett projekt med att körsporten utbildar stc travinstruktörer i att köra häst, då stc tyckte att det kördes för dåligt på banorna runt om i sverige.
* Pia Petersson (zonledare syd, samt Skånska körsällskapet) höll ett anförande om hur man arrangerar körtävling på bästa sätt. inspirerande men kanske långt ifrån verkligheten för många, då skåne hade 160 medlemmar och vi har ca 5 :) Men mycket inspirerande!
* förslag om att hålla sm i de olika zonerna istället för att lägga ansvaret på en enda klubb bara, vilket var svårt idag då ett sm är tungjobbat. Hur menar du då? Ska varje zon ha SM? Då blir det ju inget SM, då blir det ZM (zonmästerskap:grin:). Kanske kunde SM-arrangören få mer stöttning istället? Körkommitén har ju en hög med pengar som dom tänker lägga på VM. Jag röstar på att man ser till att stötta sporten här hemma istället.
* ev kommer licensen att göras om så det passar körningen bättre inte aktuellt förrän 2011 eller om det var 2012. Ska det behöva ta ett till två år att sänka licensavgiften. Dumheter!! Det handlar inte om några stora pengar för förbundet men det är en stor utgift för den enskilde. Känns bara som en bortförklaring, faktiskt! Sänk avgiften och betala tillbaka mellanskillnaden till de som redan löst licens! Medlemsvård, vad är det?
* ungdomskommitten höll föredrag om deras verksamhet och jag kan bara gratulera till en lyckad start för dem. Pengar finns att söka för ungdomskörning ute i landet och deras mål för nästa år var att samla ihop ett ungdomslag för nm. Värvning pågår!Jätteroligt!!

Sen var det god mat och trevlig stämning såklart, som det alltid är när kuskarna samlas, var det än är.

Usch, vad jag känner mig irriterad! Blir så förbannad på hela körsoppan...

Det här behöver man nog gå högre upp med. Så får det inte gå till!!! Svenska Ridsportförbundet är en demokratisk förening (i alla fall sist jag kollande).
Ett sätt att komma till rätta med ett sådant problem är att avsätta kommitén och välja nya representanter underifrån, precis som en styrelse i en klubb. Det finns ju stadgar för det här hos förbundet, men man måste reagera till rätt person. Ni medlemmar har makten om ni vill ha den.

Nä, visst får det inte gå till på det här viset! Det håller jag med om, frågan är bara vilken väg man tar?

Medlemmar kan åstadkomma mycket tillsammans, det gäller bara att vara tillräckligt många som tycker samma sak...

Berätta gärna mer. Det här med kommitte verkar ju vara något som vi dödliga inte har något att säga till om. de tillsätts väl av ridsportförbundet?
De som företräder hoppryttare, hur tillsätts dem?

Det är inte speciellt mycket bättre i hoppningen, tyvärr. Där kan landslagsledningen inte ens redovisa på vilka kriterier man väljer ut landslagstruppen...

Jag funderar också på hur kommitén tillsätts. Jag har aldrig varit med om att vi röstat fram en representant, vad jag kan komma ihåg...

Hur tillsätts körkommitten då? Jag har fått för mig att ordföranden väljs på nån form av demokratisk väg (men jag vet inte var/hur och jag hittar ingen info nånstans nu...) och sedan utser denne de övriga?

Distriktsgrenledarna vet jag i alla fall att de inte väljs av "folket" utan det är distriktstyrelsen som utser nya grenledare. I alla fall i mitt distrikt.

När det gäller TR-kommitten så står det så här i körkommittens protokoll från 2009-02-21 punkt 7

BESLÖTS att tillsätta en ny TR-kommitté för arbete med en större revidering av TR inför 2010 med Marie Ågren som sammankallande. Sammansättnignen av denna kommitté presenteras när samtliga tillfrågade har svarat.

Jag vill också bli tillfrågad :cool:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: Lillkin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 262
Senast: malumbub
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 623
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar