Körkonferens 6-7 mars

Sv: Körkonferens 6-7 mars

Vi ska inte dit. Har inte tid. I mars är det inte långt kvar innan tävlingarna drar igång och att vara borta en hel helg funkar inte. Då försvinner minst två träningsdagar.

Jag tycker att det skulle vara intressant att höra hur körkommitén har tänkt angående det här med kval och nya kvalreglerna, med tanke på att det inte finns några kvaltävlingar. Det blir ju rätt många kuskar som inte kan lösa licens i år. Men SvRF kanske inte tycker att det gör något att man missar ett antal tusen i uteblivna licenspengar?

Egentligen kan jag tycka att körkommitén (med tanke på att kvalreglerna är deras påfund) borde antingen ordna kvaltävlingar på ett antal platser runtom i landet under mars-april, alternativt sponsra några klubbar så att dom kan arrangera kvaltävlingar.
Att lägga kvaltävlingarna i slutet på säsongen är ju rätt meningslöst eftersom man då inte hinner tävla. Det är heller kanske inte så intressant att lösa licens för någon enstaka tävling. Kvaltävlingarna behöver ligga nu under våren. I maj drar tävlingssäsongen igång och redan i augusti är den ju mer eller mindre slut.

Sen skulle jag vilja höra en motivering till att skicka ekipage till VM. Det är ju helt vansinniga pengar. Jag tycker att det är viktigare att lägga lite krut på körningen här hemma istället. Hade VM gått i Europa hade det varit en annan sak. Då tycker jag att det är självklart att man hade skickat ekipage. Men att lägga flera miljoner bara på att få kuskarna över Atlanten är galet. Körsporten är så mycket mer än fyrspannens elitkuskar och övriga delen av sporten skulle verkligen behöva ekonomisk stöttning.
Exempelvis skulle man kunna se till att utbilda fler tränare, banbyggrare och domare. Vidareutbilda/uppdatera domarna som finns skulle heller inte skada. Vi behöver fler tävlingsplatser. Kanske skulle man kunna stötta klubbar att bygga upp fler lämpliga tävlingsplatser i stil med Vaggeryds på några platser runt om i landet. Man skulle också kunna göra ett ryck med att marknadsföra sporten så att den på sikt får större intresse hos media och publik liksom hos företag. På så vis kan arrangörerna få fler och/eller större sponsorsammarbeten vid tävlingar. Kanske skulle man kunna ordna utbildningar för arrangörer med just tonvikt på PR, marknadföring och sponsring?

Det är vad jag kommer på nu. Ska fundra lite till.

Jag skulle gärna se att ni tar upp följande:

1. Varför ordnas det inte fler utbildningar för att få fram banbyggare, domare
m.fl. Det är tillräckligt dyrt och krångligt att ordna tävlingar utan att
behöva importera banbyggare och domare långt bort ifrån tävlingsplatsen.

2. Varför man gjorde dagisklass av både LA och LB ?
Det finns poänger med en dagisklass men det finns även poänger
med en riktig tävlingsklass som i svårighet ligger mellan LB
och Nat Lätt.

3. Hur tusan har dom tänkt att folk ska kunna öht kvala till Nat Lätt när det
inte ordnas några kvaltävlingar ?

4. Översyn av kvalregler när det gäller hästar som går i spann om man vill
tex köra en parhäst i enbet.

5. Översyn av licenssytemet för kuskar, det är inte rimligt att man ska
betala nationell licens för första tävlingsklassen som det dessutom inte
ordnas särskilt många tävlingsdagar i, detta blir ju särskilt kännbart för tex
de som vill tävla par/tandem/fyrspann på låg och mellan nivå.

6. Ta bort presentationspoängen i alla klasser under Nat msv.
Jämför vi med ridningen så är det där som det börjar att dyka
upp "hattklasser" och fram till dess är det ganska fri klädsel.

Det blev en del...

Mycket bra initiativ av dig att faktiskt försöka fråga "fotfolket" vad dom vill.

:bow::bow::bow:

Konferensen är ju faktiskt öppen för alla, även "fotfolk" :)

Jag ska försöka åka dit, men vet inte än om jag har möjlighet. Mina funderingar liknar de andra som tagits upp i tråden.

Å jag hade så gärna velat åka men det är lååååååångt bort för mig. Kan inte åka på domar konferansen heller som kommer att hållas på Flyinge, Också långt bort. Har redan påpekat att alla former av utbildningar är i mellersta ( i bästa fall) eller södra Sverige. Så jag håller helt med om att det bör tas upp hur fler kan bli utbildade. Jag har ju i botten en Holländs domarutbildning och den gjordes i kursform under 12 veckor i ggr per vecka och sedan 2 heldagar av praktik och sedan en "tenta". Något för Sverige att ta efter? För att nu funkar det lite dåligt.
Skulle ha varit kul att se dig Jenny igen:) / Gunilla

Ja, det hade varit superkul! Nu bor jag ju väldigt långt bort från dig, men jag skulle önska att jag nu när jag har köpt hästgård kan bjuda hem dig på Öländsk hare och ett glas rött! Vi bor nära ett frieserstall som brukar ha utställningarna i smålandsregionen...tänk om vi kunde träffa så rätt en helg!

Det där med domarutbildning vill jag oxå förenkla på något sätt, iallafall så att man får fler lättklassdomare så att de distrikten som vill börja någonstans och prova att hålla sin första körtävling inte behöver plocka upp nån dyr skåning eller gotlänning vilket blir fallet hos oss.

Ska genast skicka ut hunden att jaga upp nåt! ....väntar i 5 minuter......Sjöfågel, går det bra?

kl

Ett förslag från körkommitén är att arrangören anmäler en tävling och körkommitén tilldelar arrangören domare. Detta för att se till att alla dömmer och för att inte samma domare "alltid" ska dömma på samma platser/samma kuskar.

Jättebra förslag tycker jag! Då får vi också bort problemet att domare dömmer sina elever/barn. Frågan är bara hur kommitén ska finansiera det hela?

Ni som åker på mötet i helgen, ni avlägger rapport här sedan, va?:D

Ingår det i förslaget att körkommittén betalar domaren? Då blir det ju betydligt lättare att att ordna tävling :) för klubbarna. Det är ju en dryg kostnad om man inte har så många starter.

Jag var ju där, men jag kan bara avlägga en dyster rapport för alla nya tävlingskuskar- kommitten tyckte att deras nya ändring av TR : att man inte ska få tävla på tid var jättebra, och vi från Blekinge/småland lade fram att vi tyckte det skulle ändras så att man iallafall skulle få tävla LA på tid i lokal klass, men de bara skakade på huvudet och sa att det kommer inte att ändras-samtidigt som de sa att de gärna tog emot skriftliga förslag till ändring av TR. Jag får det inte att gå ihop riktigt-jag hade rest 50 mil för att få göra min röst hörd, men ingen ville lyssna på oss. Men de tog gärna emot skriftliga förslag...?

Nu ska vi skriva ihop ett förslag till ändring, och vi ville gärna samla namnunderskrifter så att de ser att av 200 tävlande kuskar och 200 kuskar på gång att tävla, vill just- TÄVLA. inte packa för en lång helg med alla kostnader det innebär för att skritta runt i maratonhinder på skogspromenad.
Är det någon som är bra på att samordna namnlistor, eller om ni på era klubbar samlar ihop själva och sen mejlar till samordnaren? För vi vill väl inte ha det såhär?

Det fanns minst 1 kusk som tyckte TR-ändringen var jättebra-men hon berördes inte själv av de nya reglerna för hon tävlade msv.
I övrigt träffade jag många trevliga kuskar och hade jättekul! Nästa år hoppas jag vi blir ännu fler. Vi var ca 80 stycken på konferensen.

Jag vill gärna höra era synpunkter på hur ni ser på 2010 års tävlingsplaner med de nya reglerna om kval etc och vad ni vill ändra. Imorgon ska vi ha möte om hur vi ska lägga fram olika förslag till förbättringar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: Lillkin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 260
Senast: malumbub
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 623
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V