Korkad fråga?

Sv: Korkad fråga?

Jag rider alla hästar i form det spelar ingen roll om det är en isis eller "vanlig häst", jag rider nästan alltid hästen i form och ställd o.s.v.
Jag har mina hästar i ett stall med ca 30 isisar, och nästan alla med hästar i "mitt" stall rider sina hästar likadant som andra hästar
(med undantag i tölt).
Det är mest lite mer oerfarna ryttare som kanske inte rider sina hästar i korrekt form, de e vad jag tror iaf :)

Här tycker jag att min häst travar i en behaglig form?
Kjarni4.jpg

QUOTE]

Ser fint ut, i ngt steg lite framtung... men överlag ser han fin ut

En häst på 1.33 i vårat stall har hoppat 1.40 lös och med ryttare 1.30 :angel:

En annan är uppe på 1.25 lös. Stefan Spak ska komma till stallet idag faktiskt, i våras kom han nästan varje vecka och höll kurser i hoppning. De hoppar vanligtvis 60-100 cm.

4533157.jpg

Det är denna hästen som hoppat 1.30 med ryttare :angel:

Senast ändrad:

Kiickan:
Vilken fin bild och vad fint hästen hoppar :d

(svarar till alla)
Rider man aldrig lätt när man travar en islänning?
/ Malin

Beror lite på hästen. Igår red jag på ridskolan och red en klockren fyrgångare (det vill säga en häst som inte har pass i sig utan fyra bra gångarter, skritt, trav, galopp och tölt.) På denna hästen går det alldeles utmärkt att rida lätt och omväxlande sitta ner i traven utan att hon slår över i en annan gångart.

Däremot rider jag ibland en annan häst som är en femgångare, d.v.s. har pass också, som lätt, lätt slår över i pass i traven. Han hade nästan helt slutat trava i våras för att han är rädd att släppa till ryggen och inte vill trava. Där fick jag i somras först arbeta honom i massor av lösgörande arbete som på vilken häst som helst. Sen fick jag ställa mig upp i lätt sits och ge honom helt långa tyglar för att han skulle våga ta traven och så massor med beröm. Sen var det att inte störa honom i traven som gällde för att då slog han över i pass direkt. Så rida lätt i det läget existerade inte.

Sen red jag honom på flera kurser och hyrde honom och red själv i paddocken några gånger under sommaren samt tog privatlektioner på honom (en favorithäst för mig) och traven gick lite bättre för varje gång. När jag sen red honom på en kurs mot slutet av sommaren så började vi först med markarbete i en dryg timme innan vi satt upp och sen fortsatte vi med massor av lösgörande arbete. Då blev han helt underbar i traven mot slutet av lektionen och att rida lätt störde honom inte överhuvudtaget. Det var en väldigt kul utveckling som också utvecklat mig som ryttare massor!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 604
Senast: ako
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka