Korkad fråga?

L

lilla_maaliiin

Jag har funderat på en sak rätt länge nu... Är absolut inte insatt i isis världen så jag har inga egna erfarenheter elr någon att fråga...
När man rider en islänning, rider man den då i dressyr som med en "vanlig" ridhäst? Det står islänningar på samma stall som mig nu, och när de rids springer det i sådan form så ah hua, det är inte vackert. Skulle min pålle gå sådär skulle jag panikringa tränaren typ... (hua nu lät jag jätteelak) Det är supermysiga hästar men de går inte i form, har kollat bilder och tävlingar med isisar och där ser iaf (de flesta) paren väldigt harmoniska ut, men de går inte i sådan form som jag har min ridpålle i. Jag kan juh i princip ingenting om islandshästar, har juh förstått efter att ha kollat på bilderna och tävlingarna att när de går i pass/tölt så ska de inte gå i den formen jag är van vid ( böja på nacken är väl det jag tänker mest på, även om jag vet att det innebär inte att man har hästen i form...osv)kan tilläggas att jag ej sett tävlingar/bilder där hästen skrittas/travas/galopperas. Men om du rider en islännig i dressyr, på en vanlig ridbana och tränar samma sak som jag gör med min pålle, ska inte islänningen vara ställd, böjd i hörnen och kunna gå på som vilken vanlig normalutbildad ridpålle som helst?

Ursäkta att det blev så himla rörigt och jag menar absolut INTE att förolämpa någon, jag vill juh bara lära mig mer om hur en islänning faktiskt SKA gå...Någon som vill förklara för mig? Antar att ni som kan allt de här med isisar tycker att jag är skitkorkad nu men ah :P det vore så kul o lärorikt att få veta, just eftersom jag ser de här islänningarna dagligen, och de ser då inte ut som på någon av era bilder här på buke lr på någon av tävlingarna jag har kollat på...

/ Malin - som hoppas på att dumma frågor inte får dumma svar...:p

Sv: Korkad fråga?

Jag rider då efter vanlig hederlig dressyr, men tänker till att hästarna har en eller två extra gångarter och försöker arbeta därefter, har man en häst med mycket stark tölt kan det ta ett tag innan du kan arbeta den rätt i trav,

Vanligt när folk rider Islandshäst är väl att huvudet är rakt upp i det blå och dom springer med sänkt rygg (jag har det problemet med min tant men försöker jobba bort det). För min del handlar det om en häst som är fruktansvärt stark och som gillar när det går fort.

Tanten har fått lära sig skänkelvikning i skritt, tölt (Är iofs inte säker på att man kan kalla de skänkelvikning i tölt utan jag kallar det nog helt sidoförflyttning med ben åt alla håll :angel: ) och trav, öppna i skritt, trav, tölt. Tanten skall vara ställd när vi rider i paddock och är vi ute och rider så ställs hon lite kors och tvärs (ehm) för mjukgörande och för att hon skall få annat att tänka på än att springa.

Dressyr är a och o, och många arbetar sina islandshästar i "form" även i tölten, tyvärr är det inte alla hästar som klarar det då de av olika anledningar inte har möjligheten, Yrpa har svårt för det för hon har fått lära sig att tölten sker i en högform och underhalsen skall skjutas ut (enligt henne, inte mig) och så skall det gå snabbt, kröka på nacken kan hon också, men inte arbeta korrekt..

Ger det dig lite svar på dina funderingar?

I tölten så ska dom ha huvudet högt, men inte arbeta med en underhals, nacken ska vara högsta punkten. Dom ska trampa under sig. Men på tävling så är inte form högsta prioritet, utan tackt och tempo...

Jag har hört ng stans att tölten är lika jobbig för hästen som en piaff...
Själv så jobbar jag hästarna i mycket dressyr...

Bilder på lite trevliga former:
trevlig form i tölt
huvudbild
trav
trav

denna sida har du foton från olika islandshästevenemang. Gå in under "Bilder från tävlingar" och så kan du tex välja Járnhestur 2-3/9; en helt vanlig klubbtävling. Under "Bilderna från lördagen" finner du from sida 6 en del bilder på hästar i trav, galopp och skritt. Men mestadels är det töltbilder och där är formen för de flesta lite annorlunda än den "klassiska". Jag hittar dock flera bilder även från denna lilla tävling där hästarna går i en trevlig form i grundgångarterna. Så; svaret på din fråga är: visst bör islandshästar också ridas i en ändamålsenlig form!

För mig är grundläggande dressyrarbete en nödvändighet för att få fram det bästa i gångartsridningen. Och då strävar jag efter att hästen ska gå i form. Däremot är det som IrpaSnirpa säger ibland svårare att finna tex formen i trav om hästen har mycket pass/tölt-anlag. Då kan de ha svårt med balansen och riskerar gå över i tölt eller grisepass om man har för mycket stöd i tygeln. Men det är naturligtvis en träningssak som kan bli bättre när de lärt sig balansera sig ordentligt.

På de kurser/lektioner jag går så gör vi voltarbete, ställer och böjer hästarna, jobbar med samling, halvhalter, öppna, sluta, skänkelvikningar, bakdelsvändningar... ja, i stort sett det mesta handlar om att lösgöra och samla hästen; precis som i "vanlig dressyr".

För tillfälligt jobbar jag stenhårt med Saga för att få henne att gå korrekt!! Hon är ganska lågställd i sin kroppsbyggnad naturligt så hon går gärna på bogarna, vilket vi jobbar på.

vi jobbar att hon ska ställa sig mjukt i båda sidorna på volt i traven och att hon ska göra en någerlunda sidoförflyttning. Tölten är fortfarande på bogarna , men hon töltar iaf. Den kan man tyvärr inte jobba på volt mer än lite i ena varvet än så länge.

Men jag tycker det är självklart att en islänning, precis som alla andra hästar, ska gå i form!! Har själv en kompis som inte har dne uppfattningen och jag har förklarat mer än en gång att länget inte är sådant

/Jenny

Jag tycker inte det var en dum fråga, Jag har länge undrat samma sak :o :D

/Emelie - som inte har någon koll alls i isis världen :p

(svarar till alla)

Jättetack för era svar, har verkligen gått och funderat på det här läääänge :P jättetack för bilder också då blev det lixom ännu lättare att förstå! Tyvärr har nog människorna i mitt stall annan uppfattning ang form än vad ni har, för sådär fint har jag då aldrig sett deras hästar gå, utan det är mer, rak som en planka, upp med huvudet och så SPRIIIIIINGA och då har jag lixom tänkt att Varför skulle en islänning inte behöva gå i form för att bära upp ryttaren, det är väl ändå en häst som vilken annan lr?

När jag ändå är igång med mina "korkade" frågor passar jag på att ställa några till; Rider man aldrig lätt när man travar en islänning? Går det att hoppa en islänning (jag vet att alla hästar kan hoppa, men islänningen är juh inte avlad för det ändamålet...) alltså hopptränar ni någon gång ibland eller är det någonting som man helt enkelt inte gör med en islänning?

Återigen, Tack för era svar! :banana:
/ Malin

När jag ändå är igång med mina "korkade" frågor passar jag på att ställa några till; Rider man aldrig lätt när man travar en islänning? Går det att hoppa en islänning (jag vet att alla hästar kan hoppa, men islänningen är juh inte avlad för det ändamålet...) alltså hopptränar ni någon gång ibland eller är det någonting som man helt enkelt inte gör med en islänning?

/ Malin

Förmodligen är det dom i ditt stall som inte fattat ännu;)

Jag rider lätt på min häst i trav vid träning! Jag sitter ner i traven också, jag varierar helt enkelt;)
Jag hoppar inte min häst när jag sitter på (har hänt, men det är väldigt sällan) men jag brukar löshoppa. Så det är klart man kan hoppa med islandshäst också.

(svarar till alla)

Rider man aldrig lätt när man travar en islänning?
/ Malin

Det undrade jag också för ett tag sedan ;)
Jag började rida islänning fast inte rida isländskt sas.. så jag rider alltid lätt i skogen osv bara nån gång i paddock och på volt som jag sitter ner som alla andra.
Tycker att det är lustigt att man inte ska avlasta ryggen på sin islänning också som man gör på alla andra pållar ex i skogen...
Sen så är det ju jobbigt att sitta såhär :bump: hela tiden :D

Denna hästen har mina vänner haft på foder innan!
Känner du henne eller hittade du bara på internet?;)

Jag känner inte hästen.. men dock ägaren... rider ofta för henne och hon sålde min häst nu.. har alltid tyckt att hon ser så fin ut :love:

(svarar till alla)

/ Malin

Korkade är dom inte ;)

Jag blandar lättridning och fältsist och nedsittning beroende p åvad jag vill ha ut... nedsittning ofta på tävling och kurs, men ute i skogen blandar jag. Ja, jag hoppar med mina, travar cavaletti, men hoppar mest i skogen, men någon gång har det hänt att jag har hoppat hinder oxå.

Detta är inget generellt för islandhäst, okunnighet existerar oavsett vilken gren eller ras du väljer. Sen är det faktiskt så att en eftergift, det du kallar gå i form är inte många hästar som presterar. Däremot en avknäppt nacke ser man titt som tätt.

När jag ändå är igång med mina "korkade" frågor passar jag på att ställa några till; Rider man aldrig lätt när man travar en islänning?
Jopp, det gör man; om man har lust. Jag har gjort det nästan hela tiden på min rätt så unga häst, men nu har jag börjat sitta ner mer i traven.

Går det att hoppa en islänning (jag vet att alla hästar kan hoppa, men islänningen är juh inte avlad för det ändamålet...) alltså hopptränar ni någon gång ibland eller är det någonting som man helt enkelt inte gör med en islänning?
Jo, klart det går. Det är ju en häst. Men själv har jag aldrig gillat hoppning så jag låter bli. Dessutom kan det ju knappast bli någon "hopphäst" för tävling. Som vuxen ryttare (som jag) så får man väl inte tävla "ponny" i hopptävlingar? Och förr eller senare så börjar jag nog riva hindrena med fötterna....:D

Kan det vara så att hästarna du känner är lite sega ? För då kan det hjälpa att rida fort och få dem att tycka det är roligt. Tro mig, jag vet allt om sega hästar ;)
Men det betyder inte att man ska flängrida varje dag.

Sen vilken form de ska gå i, är ju olika från häst till häst. Det krävs ganska mycket styrka från hästen för att gå i korrekt form i tölten och att man verkligen får med sig alla ben.
Om man bara 'trycker' ner huvet på dem är det mera att de knäcker av i nacken och bara böjer på halsen. Då är det nästan bättre att då låta hästen gå i den form den själv vill. En häst i stallet ska hellre gå med huvudet lite högre än att man försöker pressa ner de, medan min häst helst ska gå lite lägre, med välvd hals m.m.

Jag själv rider lektion en gång i veckan + kurser så mycket det går. Härnäst är det kurs för Peter Häggberg :) superduberkul :d
Vi försöker att vara seriösa iaf 1-2 gånger i veckan och så blir det oftast ut i skogen och busa på helgerna. Ska också försöka peta in lite tömkörning i alla fall en gång i veckan :)

Jag tycker att du ställer jättebra frågor, för jag är själv ny på islandshästar ;) Om jag får haka på din tråd här så har jag ytterligare en fråga i samma ämne:
När man ska få hästen i tölt så går man sakta, sakta och samlar, samlar för att sedan sätta fart och då kommer den i tölt (huh, om jag nu uppfattat min lärare rätt efter 3 lektioner:p ).

Men när vi ska trava så säger han att vi ska ge lite mera tygel och luta lite fram -eller rida lätt. Men vad jag då undrar är:
Visst måste man väl kunna trava en isis i form?

Kanske det kommer längre fram i utbildningen, har liksom inte hunnit å fråga det än. Sedan är jag enormt sugen på att prova pass, medans mina "klasskompisar" inte verkar så roade av det :o

//Jezz

Visst kan du trava en isis i form!
Här tycker jag att min häst travar i en behaglig form?
Kjarni4.jpg

Att resa sig upp och läng tyglen lite får ni nog göra för att dom ska börja trava alls. Många ridskolehästar är sådana.
Kjarni var sån innan också, men nu har jag och han hittat knapparna så jag kan börja trava utan att behöva länga eller lätta från sadeln. Men om någon annan rider behöver dom oftast länga tyglen och resa sig upp i sadeln.

För att hästen ska kunna trava korrekt krävs det balans och det kan nog vara svårt för många ridskolehästar att ha ordentligt eftersom dom går med så många olika ryttare. Självklart finns det sådana som travar kalasbra som ridskolehästar också.

Jag rider lätt på mina titt som tätt, men ena kan jag inte det på för då är fältsits(när man reser sig)= galopp. Jobbar på det! De andra är en blivande tävlingshäst som inte vet riktigt var han sätter benen, då kan man "väcka" honom med hjälp av lättridning, och på mitt sto... ja, där är det bara att göra hur som, helst på hennes villkor:crazy: Hon har enormt mycket egen vilja, och reser sog nästan i lod titt som tätt, anstränger hon sig bär hon sig utomordentligt bra, utan att man ber om det ;) det gör hon dessutom ibland när hon är sur. Då showar hon, det blir höglyft svans, böjd form och ett "hrrt"-ljud:p :love:

Min foderhäst, 18 år, har hoppat 120 cm! Själv är han 130. Mitt sto som är lika högt har hoppat 80 :p

Jag rider mycket dressyr, det är viktigt för mina hästar, (allas hästar) och nyttigt för mig. Jag är träningsgalen! Hade det inte varit för hästen hade jag kunnat träna en hel dag:D Nu blir det en halv- en timme istället. Vi är även ute i skogen och myser, tömkör, longerar, ute och går och ibland löshoppar vi. Hoppning har det inte blivit sedan torkan i somras:(

så jag tycker att en islandshäst kan ridas nästan likadant som ett halvblod, bara det att man ska skilja på två extra gångarter som blandar sig in i allt :p

//Veronika

Det är inte säkert att den kommer i tölt när man samlar den. Ibland blir det trav, ibland grisepass (oren tölt) men oftast tölt. :p

Ja, man kan ha en islandshäst i form i trav;¨
4466491.jpg

4466519.jpg

4402299.jpg

4520717.jpg

Man får bara passa ibland så de inte blir alltför framtunga.

Ja det ska man kunna. Om hästen är välutbildad. Samma som alla hästar. Men det kan vara svårare med en häst som har fler än 3 gångarter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 604
Senast: ako
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka