Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ingen kort resa det @emmas :p

Igår fick Pippi inviga Rosan iaf :-) Jag är så otroligt nöjd med den! Längtar bara efter att få köra Cosan med den. Men vi byter tak här hemma precis så jag vet aldrig när jag får en stund över till hästarna och därför kan jag inte bestämma tid med någon för att få hjälp. Men snart!

Pippi :love:

Var ute och körde L idag och får inse att han inte är så trygg i världen som jag trodde. Vi var ute och vände i en åker eftersom L var helt övertygad om att fyrhjulingen vi mötte alldeles säkert åt små nordsvenskar :cautious: Jag måste helt enkelt ut med honom mer så att han får träffa på och inse att världen inte är så farlig, men jag trodde liksom att han inte var räddhågsen av sig som han verkar i och med att han varit så lugn och trygg när han var mindre.

10322596_10152183494392991_3765959635440096147_n.jpg

Det är så skoj att köra med nya rockarden, sikten är så bra, det är sådan grym skillnad från gamla bildäcksrockarden.

Jag och Isak hade världens BÄSTA dag igår!!!
En tjej jag står mycket nära skulle konfirmeras och jag var medbjuden i kyrkan. Hon har i 3 års tid (sålänge hon känt mig och isak) pratat om att henes dröm var att bli hämtad i kyrkan av Isak och mig. Jag sa dock till henne att det inte funkade för att Isak inte var gammal och stabil nog, det var krångligt osv. I hemlighet planerade jag och hennes föräldrar hennes överraskning. Hennes mamma drog en lögn om att jag satt fast i trafiken och var sen till kyrkan. När tjejen kom ut från kyrkan la hennes syster händerna över ögonen på henne och ledde henne fram till Isak. När hon såg oss skrek hon rakt ut av lycka och jag nblev rörd till tårar. :o

Vi körde en sväng efter kyrkan och sen hem till henne. Sen fick Isak stå i deras trädgård hela dagen och beta :D

Såhär såg vi ut (hoppas på fler och bättre bilder snart)

10371446_10152196180172637_4331395774046349971_n.jpg

10330489_10152196180337637_4710457620295237668_n.jpg

Var ute idag igen och det var faktiskt redan lite bättre med tittigheten. Hoppas att det fortsätter så bara. Jag tror dessutom att jag tillslut efter en del fipplande och grejande har fått till balansen i rockarden, det kändes som den gick riktigt fint i efter honom idag.

Nu har Jorunn flyttat ut på bete och hon njuter.
Det f Inns helt galet fina ridvägar där och körvägar, bla denna gamla järnväg som är flera mil lång och det går in en massa grusvägar längs denna väg=) Idag red vi dock.. vi var borta i hela 4 timmar=)

Kul är att de som har stallet kör trav så jag får sällskap av andra körekipage numera=)
10368227_10152799597288998_5936953669634958237_n_zpsa7f57254.jpg

Hej, hopp! Igår Var L och jag ute på tur på en runda vi inte brukar ta med vagnen (men rida). Och efter ett tråkigt möte med bil med släp för snart två veckor sedan kändes det som att självförtroendet börjar återvända så smått :) Hoppas verkligen att det fortsätter gå åt rätt håll nu.

Hur har ni andra det? Behöver ni vara ute i trafiken något när ni kör? Hur fungerar era hästar i trafiken? Ni som både kör och rider märker ni någon skillnad mellan de två? Dela gärna med er av era funderingar och tränings tips om hästar i trafiken.

Hej, hopp! Igår Var L och jag ute på tur på en runda vi inte brukar ta med vagnen (men rida). Och efter ett tråkigt möte med bil med släp för snart två veckor sedan kändes det som att självförtroendet börjar återvända så smått :) Hoppas verkligen att det fortsätter gå åt rätt håll nu.

Hur har ni andra det? Behöver ni vara ute i trafiken något när ni kör? Hur fungerar era hästar i trafiken? Ni som både kör och rider märker ni någon skillnad mellan de två? Dela gärna med er av era funderingar och tränings tips om hästar i trafiken.

Jag kör mkt på vägar där bilar kör medvetet just för att träna.
Nu rider jag mkt på vägar så Jorunn är ju van med bilar, traktorer och andra fordon redan innan vi körde.
Vi kör mitt i villaområden med för att träna på att folk rör sig , öppnar dörrar och andra saker som kan hända i ett villaområde=)
Men jag rekar starkt att man är 2 i vagnen i början om man har en lite mer ovan trafikerad häst så medhjälparen kan gå av när de behövs=)

Har 2 problems just nu: bett och baksele. Han gillar inte sitt bett, tror det är för långt/mittdelen för lång. Han har liiiiten och smal mun, snarare 7-7,5 cm men han har ett ganska smalt 8,5 nu, det minsta som fanns. Men så är alltså mittdelen för stor. Tänkte prova linda in den i lite flex-linda.

Han behöver gå till tandis också.
Hmm.. Får sälja grejer så man får råd att uppdatera sig lite!

Min "fina" hemgjorda baksele passar inte på nya vagnen. Så skulle behöva ha en annan med kort-korta remmar till skakeln..

Ja vi måste gå på trafikerad väg för att komma någon vart.

Russet bryr sig inte ett smack.

Connemaran var stressad förut men nu bryr hon sig inte heller. Man får nöta ut de liksom :p

Vi bor på rätt liten ort där folk naturligtvis kör åt helvete för fort på vägen men de allra flesta saktar ner när de ser oss.

@Egonson_ Jag köpte ett bett för miniatyr-hästar som var väldigt smalt och anatomiskt anpassat för små hästmunnar. Tyvärr finns inte den butiken kvar längre. Men kolla i butiker för mintatyrhästar.

@Nielaa och @lil-sis Det låter som att det bara är att öva på då :) Dessvärre har vi ju en tråkig erfarenhet med oss i bagaget, visserligen red jag då, men det spelar ju liksom ingen roll. Han är obekväm med trafik ändå. Att vara två i vagnen håller jag med om. Tyvärr har jag svårt att få till det och det innebär att jag oftast kör vår vanliga runda där det är mycket mer begränsat med trafik, men jag blir ju liksom uttråkad och vill se nåt annat :D Nu sist hade jag sällskap med en tjej som red och det gick ju bra.

@Nielaa och @lil-sis Det låter som att det bara är att öva på då :) Dessvärre har vi ju en tråkig erfarenhet med oss i bagaget, visserligen red jag då, men det spelar ju liksom ingen roll. Han är obekväm med trafik ändå. Att vara två i vagnen håller jag med om. Tyvärr har jag svårt att få till det och det innebär att jag oftast kör vår vanliga runda där det är mycket mer begränsat med trafik, men jag blir ju liksom uttråkad och vill se nåt annat :D Nu sist hade jag sällskap med en tjej som red och det gick ju bra.
Tömkör den vägen då?
Man måste ju inte ge sig på det svåraste direkt :)

Bara träna och försök få med någon i början muta någon i stallet med lite kakor i vagnen haha=)

kl

Åhhhhhh snart får jag hem min maratonvagn.. hatar att vänta blääääääääääääää.... men senast den 9 Juni är den hemma=)=)=

@lil-sis Nej, visst, men jag rider ju den vägen annars. Jag är bara så feg att komma ut med vagnen och tänker på alla möjliga och omöjliga otäcka scenarions som kan hända. Men jag tror bestämt att jag ska ta mod till mig någon söndag, när bussen inte går och det förhoppningsvis inte är så mycket bilar ute.

@Nielaa Haha, ja kakor kanske vore nåt att muta med :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar