Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag äntligen fått ihop vagnen. Hänkade på den lite provisoriskt i stallet för att prova. Ska provåka lite i dag och balansera allt, är inte klar med det på bilden utan den blir baktung när man sätter sig i den (mamma satt i och jag höll i skaklarna när vi provade detta, så möjligen höll jag skaklarna högre än vad de hamnar på ponnyn).
Har dock inte provat köra så det är möjligt det funkar "i rörelse".

Får filura lite på detta, sätet går ju att flytta fram och skakelhållarna ner (fast jag helst inte vill ha dem lägre än som på bilden).

Och så är det då bromsarna. Är inte direkt haj på det där med att justera dem.. Vill ju inte att de ska ligga och skava mot skivorna.
10334423_10152407635644648_2301353306358609146_n.jpg

Funkade prima att köra :) Balansen var bra som den var faktiskt. Fick lite hjälp att justera hjulen och plockade bort bromsklossarna tills vidare, gick lika bra utan bromsar. Så kör nog så ett tag :)

Körde på bitvis rejält knöliga skogsvägar och det gick super, även i trav och galopp (mer eller mindre frivilligt från mattes sida, det blev lite extra fjutt på lilleman en bit :D )

Nu har jag inom loppet av några veckor sålt bort den större hästens rockard och både ponnyns sulky och hennes rockard så nu MÅSTE jag få ändan ur vagnen (frågan är vilken vagn då?) och åka ner till Drive Out och prova in en ny!
Har dock maratonvagnen kvar så det blev en skön kvällstur igår:
20140512_202932_53712ef2ddf2b364534c63f7.jpg

Lime blir bättre för varje dag nu när hon körs varje dag :)

Extrem vinnarskalle och grymt travsäker.

Tänkte satsa på KBI nästa år men det är tveksamt om hon kommer vara lugn nog för att det ska vara någon idé.

Hur gammal är Lime? Ett år är lång tid, då ska hon nog ha hunnit lugna sig!

Idag har jag och Menthol gått skilda vägar. Han har idag flyttat till Kalmarbygdens Fältrittklubb där han ska bli ridskoleponny och lära barnen att köra och rida. Själ ser jag fram emot nya äventyr med mitt sto, Kulla Gulla. Men först ska hon föla, så nu är jag hästlös ett litet tag.

Idag har jag och Menthol gått skilda vägar. Han har idag flyttat till Kalmarbygdens Fältrittklubb där han ska bli ridskoleponny och lära barnen att köra och rida. Själ ser jag fram emot nya äventyr med mitt sto, Kulla Gulla. Men först ska hon föla, så nu är jag hästlös ett litet tag.

Hon är tre. Och kör fullt ös, medvetslös. Är kvalklar inom två månader om vi hinner få henne mätt och registrerad tills dess.

Åh köpte du KullaGulla?! Hade hon inte varit betäckt hade jag tagit henne på direkten!

Åh köpte du KullaGulla?! Hade hon inte varit betäckt hade jag tagit henne på direkten!

Hon har varit min hela tiden, jag som försökt sälja henne! Nu blev det så att jag behöll henne och sålde Menthol istället :)

Jag tror säkert att Lime hinner lugna sig inför nästa år, det gör inget att de är framåt på KBI, bara de väntar på sin kusk!

Hon har varit min hela tiden, jag som försökt sälja henne! Nu blev det så att jag behöll henne och sålde Menthol istället :)

Jag tror säkert att Lime hinner lugna sig inför nästa år, det gör inget att de är framåt på KBI, bara de väntar på sin kusk!

Åh haha men det hade jag ju listat ut egentligen men min hjärna är inte på topp så där tidigt :p Hon verkar jättefin!

Ja alltså det är ju det där med att stå still när man blir förspänd som inte riktigt sitter.

Fodervärden mutar hej vilt nu så hon kommer upp i sulkyn innan det bär iväg, selar ut på stallgången förstås.

Nu har jag inom loppet av några veckor sålt bort den större hästens rockard och både ponnyns sulky och hennes rockard så nu MÅSTE jag få ändan ur vagnen (frågan är vilken vagn då?) och åka ner till Drive Out och prova in en ny!
Har dock maratonvagnen kvar så det blev en skön kvällstur igår:
20140512_202932_53712ef2ddf2b364534c63f7.jpg

Hur många vagnar hade du människa???

Jag som känner mig hemsk som människa för att just ha renoverat klart rockarden när jag börjar dregla över en vacker 1900-tals gigg i min prisklass (gissa om det vore renovering igen...)

Lyxigt att ha DO inom köravstånd! var ligger det? (minns bara att det var långt bort..) ;)

På vår front så har vi gjort ett foderbyte och tyvärr fått för stor andel havre, hästen är mer bland molnen än på marken så innan hon lugnat sig törs jag inte köra. Vi är ju båda newbies så jag vill ge oss bästa förutsättningarna när vi kör..

Hur många vagnar hade du människa???

Jag som känner mig hemsk som människa för att just ha renoverat klart rockarden när jag börjar dregla över en vacker 1900-tals gigg i min prisklass (gissa om det vore renovering igen...)

Lyxigt att ha DO inom köravstånd! var ligger det? (minns bara att det var långt bort..) ;)

På vår front så har vi gjort ett foderbyte och tyvärr fått för stor andel havre, hästen är mer bland molnen än på marken så innan hon lugnat sig törs jag inte köra. Vi är ju båda newbies så jag vill ge oss bästa förutsättningarna när vi kör..[/QUOTE

Hehe, ja, det stod en del gamla vagnar här och skräpade måste jag erkänna. Nackdelen med att fastna för körningen som jag gjort är att man helt plötsligt känner sig nödgad att införskaffa bättre utrustning och ju mer man lär sig desto petigare blir man:D

DO ligger typ 27 mil härifrån (utanför Linköping) men de erbjuder övernattning för både mig och ponnyn så jag ser det som en kul weekend:)

Hehe, ja det stod lite vagnar här och skräpade.
Det värsta med att bli kunnigare inom ämnet är att man helt plötsligt måste uppgradera utrustningen för man ser alla fel och brister!

@ASKAPLASKA Jo, sant! Vi har precis gått förbi inkörningen, skulle redan vilja byta ut rockarden. Men priset på den var oslagbart, även om det tog 1,5 år att renovera.. ;)
Men då har du iallafall lyckats bygga upp ett eget litet lager av vagnar under tidens gång.. ;)

@trassel hoppsan! det var inte nån liten roadtrip!?
Vad kikade du på? nyfiken i en strut..! ;)

@djezima , jag köpte mig en DO träningsvagn, har bara passat in den än, men det ser mycket lovande ut. Den är stor (hästen är stor, bruksnordis på ca 160 cm) och känns rejäl, BRA sikt.

Jag åkte ju 45 mil enkel väg, för att köpa en begagnad loksele, så det här kändes helt ok =).

Oj, du är proffs på roadtrips! ;)

Härligt att det verkar bra än så länge, ser fram emot fler uppdateringar och bilder när du provat den mera!

Idag var det dags för träning igen. Det är så roligt. Vi tränar för en dressyrtränare just nu. Trots detta går det bra och det är så roligt. Jag har råkat nämna att vi nog kan tänka oss att tävla. Så idag fick vi svettas och köra olika vägar. Svårast är ju att vända upp på medellinjen. Fick dom på hyfsat rakt spår i alla fall, eller hur? Vi får väl träna lite mer på rakställt bara.

c3b6.jpg

Är mer peppad än någonsin, speciellt efter att ha sett filmen från idag. Snacka om att vi måste träna, vi är verkligen långt ifrån tävlingsklara.
Kämpa vidare helt enkelt.
m.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar