Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Nielaa Jag måste faktiskt säga att jag förstår varför hon blev otrevlig. Det handlade (i mina ögon) inte bara om att ni tycker olika, utan din överlägsna attityd. Det framgick väldigt tydligt att din åsikt var den rätta, och att alla som körde ensamma med handhäst var vårdslösa.

Tja beror på hur man ser de, för MIG är det den enda rätta, fr jag gör ju inget jag inte vill. Det gör väl ingen=) jag skulle aldrig köra med handhäst. Men folk gör ju som man själv vill är jag samtidigt VÄLDGT noga med att skriva=)
Sedan håller jag inte med, oavsett hur man tolkar andra så finns inga ursäkter till att bli otrevlig mot andra. Då kan man svara på ett trevligt sätt hur menar du nu förklara, jag tolkar de si och så.. menade du så?
Man vill inte diskutera med folk som spottar och fräser åt en.

Tja beror på hur man ser de, för MIG är det den enda rätta, fr jag gör ju inget jag inte vill. Det gör väl ingen=) jag skulle aldrig köra med handhäst. Men folk gör ju som man själv vill är jag samtidigt VÄLDGT noga med att skriva=)
Jag skulle tex säga nej tack om en kompis frågade om jag ville åka med i vagnen där hon har samtidigt bundit upp en handhäst i vagnen.
Hon får gärna köra med handhäst hennes val och kommer inte predika över hur fel min kompis gör utan kommer ist precis som här säga att jag inte vill köra med handhäst, jag har ett val när det gäller min kropp och vilka risker jag är beredd att ta och inte ta.
Och detta är en risk jag inte är villig att ta då jag har både sett och hört hämska olyckor när det gäller handhäst både till vagn och till sadel.
Det är väl erfarenheter som präglar en vad man tycker i många siluvationer.

Sedan håller jag inte med, oavsett hur man tolkar andra så finns inga ursäkter till att bli otrevlig mot andra. Då kan man svara på ett trevligt sätt hur menar du nu förklara, jag tolkar de si och så.. menade du så?
Man vill inte diskutera med folk som spottar och fräser åt en.

Har inget å göra med att jag inte kan köra med handhäst, jag kan göra med 5 handhästar om jag så vill. Men jag vill inte pga av att JAG anser de tär för stor skaderisk.
Denna diskussion kommer ju inge vart eftersom vi alla gör olika och tycker olika, tjatigt men det ÄR ju så=)
Vill man köra med handhäst och anser att man har sån pli på hästarna så KÖR med handhäst, INGET hindrar er=)

,Men låt oss som anser de är fel också få tycka de=)

KL

Imorogn tänkte jag köra lite dressyr och köra lite mellan koner, vi börjar få till formen mer och mer nu, och bitvis får jag riktigt fin fart i segosåttan=)

Jag kör ofta med handhäst, har gjort i flera år utan ett enda missöde. Det har även hänt att jag haft två handhästar på släp efter vagnen.
Oftast håller håller jag i handhästens lina via ett halvslag runt ryggstödet, men det har även hänt att jag knytit fast den mha en säkerhetsknut.

Jag har kört Pippi med Tummen som handhäst förut och då har jag hållt i grimskaftet. Jag hade inte vågat binda fast honom i vagnen men att hålla honom gick jättebra.

Det har aldrig fallit mig in att INTE kunna köra med handhäst när man har en stabil körhäst.

Jag rider nästan uteslutande med handhäst och i det fallet är handhästen tjugo gånger mer stabil än den jag sitter på.

Handhästen kan man ju släppa i värsta fall. De flesta hästar är dessutom tryggare i flock.

Men bara vid motionsridning/körning. Ren träning så är det för mkt att hålla reda på :p

KL

Åhhhhhh idag är Jorunn en dyyyyyyr körhäst=)
Vi tränade lite dressyr först inne i paddocken och idag var hon väldigt mjuk och det gick att ställa henne innåt och hon var avslappnad och fin och följde med fint i hörner och i volter.
Ökningarna sitter rätt så bra de blir lätt galopp så där har vi lite å jobba på=)
Sedan körde vi ut en sväng och klättrade lite.

Jag har satt igång och piffat upp min nya maratonvagn. Jag älskar ju svarta vagnar för dom kan man kombinera med vilka färger som helst så det har bara varit en tidsfråga om när den mörkblå och lite rostiga vagnen skulle få ett upplyft :-D Jag har inte plockat isär hela utan tog bort allt som var någorlunda lätt att plocka bort bara och sen har jag kört svart slätt hammarlack. Nu fattas det bara ett lager till på hjulen sen är den redo :-D

Före

Nu nästan färdigmålad

Jag har satt igång och piffat upp min nya maratonvagn. Jag älskar ju svarta vagnar för dom kan man kombinera med vilka färger som helst så det har bara varit en tidsfråga om när den mörkblå och lite rostiga vagnen skulle få ett upplyft :-D Jag har inte plockat isär hela utan tog bort allt som var någorlunda lätt att plocka bort bara och sen har jag kört svart slätt hammarlack. Nu fattas det bara ett lager till på hjulen sen är den redo :-D

Före

Nu nästan färdigmålad

Vad fint det blir! En fundering för om jag i framtiden skulle vilja städa upp min vagn: har du slipat ned den gamla färgen och rostfläckarna först?

Nä jag har bara målat på den här gången. Förra vagnen jag målade plockade jag isär helt och blästrade innan den målades men den här har jag bara tagit bort lösa flagor på och sen kladdat på färg. Hammarlack kan man måla direkt på rostiga ytor oxå.

@Pinkilly Snyggt!
Jag hoppas jag snart får tag i en rockard, det har varit nära att bli affär ett par gånger, men så har det krånglat lite, nu sitter jag och väntar på att få kontakt med en som har en TH rockard, vi får väl se om det kan bli något. Just nu spelar det ju inte så stor roll, kolik i måndags och snorig idag, det blir en lugn början på maj kan vi säga..

Idag gjorde vi Moas favorit, körde mellan koner.
Hon älskar't.
moas.jpg

moas1.jpg

moas3.jpg

moas4.jpg

moas5.jpg

Börjat bygga ihop min nya Cavaletti rockard. Har en fråga, är det så att framänden på skaklarna ska vara vridbara, inte fasta? De går ju att snurra på hur man än drar skruvarna menar jag.

Och visst ska fjädrarna bak på sätet också skruvas fast längst bak på "säteshållarna"? Stod inget om det i beskrivningen men där är ju hål och fästen för det så tänkte att det måste ju vara så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar