Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var ute i solen idag. Det var lite oroligt på sina ställen, men överlag hade vi en trevlig tur :) Såhär skulle det vara när det är som sämst.
10006929_769399493084697_3775114784607025357_n.jpg

Från dagens tur. Vi var ute på en härlig tur på 3h. Pigga och glada. Det tacksamma med tandemkörning är att man hela tiden måste vara med, annars viker sig hela mitt ekipage. Då finns det inga tankar till andra problem som finns. Så jäkla skönt att kunna släppa allt.

@_moa_ Det ser superhärligt ut! Och skithäftigt att köra tandem ju :)

För vår del blev det en sväng i vagn idag också (jag ridtränar ju min också) och om det var lite oroligt på sina ställen igår så var dagens ledord lugn och harmoni. Det var nästan magiskt att få vara ute i kvällssolen med en häst som var så tillfreds med livet :)

Från dagens tur. Vi var ute på en härlig tur på 3h. Pigga och glada. Det tacksamma med tandemkörning är att man hela tiden måste vara med, annars viker sig hela mitt ekipage. Då finns det inga tankar till andra problem som finns. Så jäkla skönt att kunna släppa allt.

Du och dina hästar är verkligen duktiga, ni inspirerar mig!

Jag körde inte tandem denna helg, ponnyn fick springa bakom maratonvagnen istället:)
20140427_144413_535d62c7ddf2b374e2520242.jpg

20140427_151942_535d62fce087c340b554902d.jpg

Hur gör ni med handhästar vid körning? Håller ni i dom eller knyter ni fast i vagnen?

Testade idag att ha med en av Lillens kompisar som handhäst, det var inte så jättesmidigt... Vill ha honom bakom oss vilket handhästen inte tyckte var nödvändigt, utan ville helst gå bredvid vagnen. Det är förvisso inte ett problem om det inte vore för att jag är rädd att han ska göra illa sig mot hjulet. Kanske en obefogad rädsla?

Så idag löste jag det genom att dra grimskaftet genom ryggstödet så jag kunde mothålla honom bakåt, och så fick jag köra Lilleman med en hand. Lillen förtjänar en riktigt fet stjärna i pannan för att han förstod mig!:love:

Skulle aldrig falla mig in å ha handhäst om jag kör själv, blir hästen rädd så har man inget att säga till om.
Och knyter man fast handhästen i kärran och den blir rädd och drar kan ju det verkligen hända otäcka olyckor*ryser*

Är man 2 i kärran kan en hålla i handhästen och blir den rädd kan den hoppa av vagnen och lugna ner hästen i lugn och ro.

Det kommer väl med åldern... att man tänker mer å mer på säkerheten.

Hur gör ni med handhästar vid körning? Håller ni i dom eller knyter ni fast i vagnen?

Testade idag att ha med en av Lillens kompisar som handhäst, det var inte så jättesmidigt... Vill ha honom bakom oss vilket handhästen inte tyckte var nödvändigt, utan ville helst gå bredvid vagnen. Det är förvisso inte ett problem om det inte vore för att jag är rädd att han ska göra illa sig mot hjulet. Kanske en obefogad rädsla?

Så idag löste jag det genom att dra grimskaftet genom ryggstödet så jag kunde mothålla honom bakåt, och så fick jag köra Lilleman med en hand. Lillen förtjänar en riktigt fet stjärna i pannan för att han förstod mig!:love:

Jag har haft ponnyn som handhäst sen hon var liten och nuförtiden knyter jag alltid henne i maratonvagnen.

Skulle aldrig falla mig in å ha handhäst om jag kör själv, blir hästen rädd så har man inget att säga till om.
Och knyter man fast handhästen i kärran och den blir rädd och drar kan ju det verkligen hända otäcka olyckor*ryser*

Är man 2 i kärran kan en hålla i handhästen och blir den rädd kan den hoppa av vagnen och lugna ner hästen i lugn och ro.

Det kommer väl med åldern... att man tänker mer å mer på säkerheten.

Jag ser verkligen inte farorna som du ser, vilka otäcka olyckor kan hända till exempel?

Att ha handhäst vid ridning och körning är inte ovanligt, tvärt om är det inom körning t.o.m ett mycket vanligt sätt att vänja in föl och unghästar. Då har man redan i ett tidigt stadium befäst viktiga rutiner, kommandon och beteenden. Det är faktiskt så pass vanligt att jag idag fick frågan "ska du köra in honom sen?" när jag, Lillen och handhästen var på väg ut.

Blir handhästen så pass rädd att man känner ett behov av att kliva ur vagnen så får man väl ta att göra det, det är inget problem för mig i alla fall. Jag har dock mycket svårt att se handhästen motivera sig själv till att vilja fly när flocken (=körhästen) står och väntar på att få fortsätta turen. Just därför en gammal erfaren körhäst är guld värd när unghästar ska gå som handhäst.

Jag och Lilleman har tio år tillsammans, vi har hängt ihop sen han var unghäst och fan om jag så vore blind skulle jag våga sätta mig ensam på kuskbocken om han stod där framme. Jag tänker inte mindre på säkerheten än vad du gör för att jag är yngre, jag tänker överhuvudtaget inte mindre på säkerheten än vad du gör - det är jag övertygad om.

Däremot är jag väldigt, väldigt, väldigt trygg som kusk tillsammans med min ponny, för vi har gjort det här sen alltid.

Jag håller i handhästen i lina eller längre grimskaft. Tar linan under armen till handen, då kan jag hålla honom bakom mig utan att störa körhästen. Håller för det mesta handhästen i höger hand och kör med vänster hand med höger som hjälphand...
(hmm, svårt att beskriva i ord känner jag :) ...)

Jag brukar ha ett långt grimskaft som jag slår ett varv runt en av "stängerna" på vagnen och sedan håller i eller sitter på :) Lite beroende på situationen.

@Santoxen
Jag tror jag förstår hur du menar!:D

@Pallen
Ja men det låter lite som jag gör, fast jag slår inte runt linan. Ska nog prova på det nästa gång. Det lutar i alla fall åt att inte knyta fast honom. Fungerar så bra att köra på en hand och så "tvingas" jag öva på det också :)

Jag ser verkligen inte farorna som du ser, vilka otäcka olyckor kan hända till exempel?

Att ha handhäst vid ridning och körning är inte ovanligt, tvärt om är det inom körning t.o.m ett mycket vanligt sätt att vänja in föl och unghästar. Då har man redan i ett tidigt stadium befäst viktiga rutiner, kommandon och beteenden. Det är faktiskt så pass vanligt att jag idag fick frågan "ska du köra in honom sen?" när jag, Lillen och handhästen var på väg ut.

Blir handhästen så pass rädd att man känner ett behov av att kliva ur vagnen så får man väl ta att göra det, det är inget problem för mig i alla fall. Jag har dock mycket svårt att se handhästen motivera sig själv till att vilja fly när flocken (=körhästen) står och väntar på att få fortsätta turen. Just därför en gammal erfaren körhäst är guld värd när unghästar ska gå som handhäst.

Jag och Lilleman har tio år tillsammans, vi har hängt ihop sen han var unghäst och fan om jag så vore blind skulle jag våga sätta mig ensam på kuskbocken om han stod där framme. Jag tänker inte mindre på säkerheten än vad du gör för att jag är yngre, jag tänker överhuvudtaget inte mindre på säkerheten än vad du gör - det är jag övertygad om.

Däremot är jag väldigt, väldigt, väldigt trygg som kusk tillsammans med min ponny, för vi har gjort det här sen alltid.

Farorna jag ser är följande.

Handhästen blir rädd och ryker tag i en så man skadar sig tex drar axln ur led. har man bundit fast handhästen i vagnen dar den omkull hela vagnen och man faller ur och hästen man kör skenar iväg och skadar sig.
Handhästen blir rädd och springer in i vagnen och fastnar och bryter benet. eller jag som siter i vagnen får en häst över mig
Handhäst bir rädd och man hoppar av vagnen.. och då blir hästen man kör rädd och drar iväg med vagnen. du kan inte hålla både en rädd handhäst och en rädd körhäst.

Ja riskerna med skador är för många för att jag skulle tänka tanken på att ha en handhäst=)

Hästar är hästar och kan bli rädda och är oberäknerliga... till och ed min häst som hittills under de år jag haft henne varit snäll och trygg skulle jag inte ha som handhäst.

Men det är väl som så att man måste väl vara ed om en del olyckor för att man ska börja tänka på säkerheten.. jag va precis som du förr, inget kunde skada mig eller mina hästar de var ju sååååå snälla.
Men sedan hände en olycka som fick mig att vakna, jag överlevde och fick en andra chans i livet, den slöar jag inte bort=)

Däremot är jag väldigt, väldigt, väldigt trygg som kusk tillsammans med min ponny, för vi har gjort det här sen alltid

Jo här avslöjjar du dig att du tänker på den mindre..... hästar är hästar och så här tänkte jag preciiiis förr jag med.

Min häst är sååååååå snäll den skulle aaaaaaaldrig skada mig vi har haft såååå många år tillsammans blababla.
Man förmänskligar hästen nästan då, glömmer bort att den är INTE min bästa vän som en människa, utan det är ett djur med instinkter som går före vänskap.
Blir en häst rädd eller hamnar i en situvation där hästen blir panikslagen kan det bli riktigt farligt, framförallt om en vagn är inblandad.
Jag la säkerheten åt sidan på min häst, för den var ju så snäll jag kände den utan och innan... att jag struntade i säkerheten så hände en olycka som var nära på att släcka mitt liv, som jag ha men för livet av fysiskt än idag.

Som sagt handhäst ska man ha om man är 2 i vagnen så en kan köra och en kan hålla i handhästen och hoppa av om det behövs, men att köra själv och ha en handhäst är mkt dumt enligt mig.
Oavsett hur snälla hästarna än må vara.

Men det är ett fritt land och alla gör som man vill=) kör du med handhäst.. och jag HOPPAS jag slipper säga i framtiden... vad var det jag sa.

Farorna jag ser är följande.

Handhästen blir rädd och ryker tag i en så man skadar sig tex drar axln ur led. har man bundit fast handhästen i vagnen dar den omkull hela vagnen och man faller ur och hästen man kör skenar iväg och skadar sig.
Handhästen blir rädd och springer in i vagnen och fastnar och bryter benet. eller jag som siter i vagnen får en häst över mig
Handhäst bir rädd och man hoppar av vagnen.. och då blir hästen man kör rädd och drar iväg med vagnen. du kan inte hålla både en rädd handhäst och en rädd körhäst.

Ja riskerna med skador är för många för att jag skulle tänka tanken på att ha en handhäst=)

Som du resonerar kan duinte leda en häst heller. För det finns risk att du får axeln ur led, blir översprungen, hästen drar iväg och skadar sig osv.

Däremot är jag väldigt, väldigt, väldigt trygg som kusk tillsammans med min ponny, för vi har gjort det här sen alltid

Jo här avslöjjar du dig att du tänker på den mindre..... hästar är hästar och så här tänkte jag preciiiis förr jag med.

Min häst är sååååååå snäll den skulle aaaaaaaldrig skada mig vi har haft såååå många år tillsammans blababla.
Man förmänskligar hästen nästan då, glömmer bort att den är INTE min bästa vän som en människa, utan det är ett djur med instinkter som går före vänskap.
Blir en häst rädd eller hamnar i en situvation där hästen blir panikslagen kan det bli riktigt farligt, framförallt om en vagn är inblandad.
Jag la säkerheten åt sidan på min häst, för den var ju så snäll jag kände den utan och innan... att jag struntade i säkerheten så hände en olycka som var nära på att släcka mitt liv, som jag ha men för livet av fysiskt än idag.

Som sagt handhäst ska man ha om man är 2 i vagnen så en kan köra och en kan hålla i handhästen och hoppa av om det behövs, men att köra själv och ha en handhäst är mkt dumt enligt mig.
Oavsett hur snälla hästarna än må vara.

Men det är ett fritt land och alla gör som man vill=) kör du med handhäst.. och jag HOPPAS jag slipper säga i framtiden... vad var det jag sa.

Vet du vad Nielaa, det är faktiskt jävligt (förlåt övriga för mitt ordval) tröttsamt att du ska veta bättre stup i ett. För du vet inte bättre alltid, bara för att du tror det. Du kan även lägga av med ditt "alla gör som dom vill=)" så fort åsikterna går isär - alla vet att dom får göra det med eller utan din tillåtelse så det ser bara fruktansvärt översittaraktigt ut att du "ger tillåtelse".

Resten tänker jag inte ens bemöda mig med att kommentera, att du anser sig vara så mycket mer säkerhetstänkande efter att ha presenterat i en tidigare tråd att du körde in din häst ensam är bara bisarrt. Over and out.

Tråkigt att du ska bli så otrevlig mot mig bara för att vi tycker olika,
Tycker givetvis att man ska kunna få ha olika åsikter det är väl det som är så härligt med Sverige att vi FÅR tycka olika.

Och jag kommer fortsätta med uttrycket "alla gör som dom vill" för de får vi som sagt, vad säger att du har rätt? eller att jag har rätt? här uttrycker vi våra åsikter och vad vi gör och inte gör.
Du skriver att du gör på ett sätt som jag aldrig skulle gör men de betyder ju inte att du gör fel eller hur. Så sluta upp och ta de så ör de har jag inte sagt.=)

Ha en fortsatt trevlig dag
/Niela

Man får ju se till vad man har för häst. Har man kört en häst tillräckligt länge i tillräckligt många miljöer vet man oftast hur den kommer reagera i olika situationer. Min valack skulle jag aldrig köra med handhäst, för han kan vara lite tittig. Däremot shettisen i stallet jag står skulle jag utan tvekan kunna köra ensam med en handhäst, för henne vet jag vart jag har även om handhästen kan vara lite tittig.

@Nielaa Jag måste faktiskt säga att jag förstår varför hon blev otrevlig. Det handlade (i mina ögon) inte bara om att ni tycker olika, utan din överlägsna attityd. Det framgick väldigt tydligt att din åsikt var den rätta, och att alla som körde ensamma med handhäst var vårdslösa.

Appropå handhäst så tycker jag denna bild är supertrevlig. Har snott den från Föreningen nordsvenska hästens hemsida. Jag anser att den föreningen har en enorm kunskapsbank. :-)

start-hast_motion.jpg

Bildbeskrivning från hemsidan:Motion av "alla sex på en gång".
Först går Bozz 2023 med sina damer Cita e. Trakt o Gorline e.Gorm.
Båda dräktiga med Bozz. På sidan Selims Bozita e. Bozz (1 år)
Bakom: Selims Gral e. Trakt och Hugo e. Trakt.
Kusk Diana Sandell
Foto Lars Danhard

@Nielaa även om inte du kan köra med handhäst så finns det faktiskt de som fixar det helt utan problem eller säkerhetsrisk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar