Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Från dagens tur. Vi var ute på en härlig tur på 3h. Pigga och glada. Det tacksamma med tandemkörning är att man hela tiden måste vara med, annars viker sig hela mitt ekipage. Då finns det inga tankar till andra problem som finns. Så jäkla skönt att kunna släppa allt.
Hur gör ni med handhästar vid körning? Håller ni i dom eller knyter ni fast i vagnen?
Testade idag att ha med en av Lillens kompisar som handhäst, det var inte så jättesmidigt... Vill ha honom bakom oss vilket handhästen inte tyckte var nödvändigt, utan ville helst gå bredvid vagnen. Det är förvisso inte ett problem om det inte vore för att jag är rädd att han ska göra illa sig mot hjulet. Kanske en obefogad rädsla?
Så idag löste jag det genom att dra grimskaftet genom ryggstödet så jag kunde mothålla honom bakåt, och så fick jag köra Lilleman med en hand. Lillen förtjänar en riktigt fet stjärna i pannan för att han förstod mig!
Skulle aldrig falla mig in å ha handhäst om jag kör själv, blir hästen rädd så har man inget att säga till om.
Och knyter man fast handhästen i kärran och den blir rädd och drar kan ju det verkligen hända otäcka olyckor*ryser*
Är man 2 i kärran kan en hålla i handhästen och blir den rädd kan den hoppa av vagnen och lugna ner hästen i lugn och ro.
Det kommer väl med åldern... att man tänker mer å mer på säkerheten.
Jag har haft ponnyn som handhäst sen hon var liten och nuförtiden knyter jag alltid henne i maratonvagnen.
Hur gör ni med handhästar vid körning? Håller ni i dom eller knyter ni fast i vagnen?
Testade idag att ha med en av Lillens kompisar som handhäst, det var inte så jättesmidigt... Vill ha honom bakom oss vilket handhästen inte tyckte var nödvändigt, utan ville helst gå bredvid vagnen. Det är förvisso inte ett problem om det inte vore för att jag är rädd att han ska göra illa sig mot hjulet. Kanske en obefogad rädsla?
Så idag löste jag det genom att dra grimskaftet genom ryggstödet så jag kunde mothålla honom bakåt, och så fick jag köra Lilleman med en hand. Lillen förtjänar en riktigt fet stjärna i pannan för att han förstod mig!
Jag ser verkligen inte farorna som du ser, vilka otäcka olyckor kan hända till exempel?
Att ha handhäst vid ridning och körning är inte ovanligt, tvärt om är det inom körning t.o.m ett mycket vanligt sätt att vänja in föl och unghästar. Då har man redan i ett tidigt stadium befäst viktiga rutiner, kommandon och beteenden. Det är faktiskt så pass vanligt att jag idag fick frågan "ska du köra in honom sen?" när jag, Lillen och handhästen var på väg ut.
Blir handhästen så pass rädd att man känner ett behov av att kliva ur vagnen så får man väl ta att göra det, det är inget problem för mig i alla fall. Jag har dock mycket svårt att se handhästen motivera sig själv till att vilja fly när flocken (=körhästen) står och väntar på att få fortsätta turen. Just därför en gammal erfaren körhäst är guld värd när unghästar ska gå som handhäst.
Jag och Lilleman har tio år tillsammans, vi har hängt ihop sen han var unghäst och fan om jag så vore blind skulle jag våga sätta mig ensam på kuskbocken om han stod där framme. Jag tänker inte mindre på säkerheten än vad du gör för att jag är yngre, jag tänker överhuvudtaget inte mindre på säkerheten än vad du gör - det är jag övertygad om.
Däremot är jag väldigt, väldigt, väldigt trygg som kusk tillsammans med min ponny, för vi har gjort det här sen alltid.
Farorna jag ser är följande.
Handhästen blir rädd och ryker tag i en så man skadar sig tex drar axln ur led. har man bundit fast handhästen i vagnen dar den omkull hela vagnen och man faller ur och hästen man kör skenar iväg och skadar sig.
Handhästen blir rädd och springer in i vagnen och fastnar och bryter benet. eller jag som siter i vagnen får en häst över mig
Handhäst bir rädd och man hoppar av vagnen.. och då blir hästen man kör rädd och drar iväg med vagnen. du kan inte hålla både en rädd handhäst och en rädd körhäst.
Ja riskerna med skador är för många för att jag skulle tänka tanken på att ha en handhäst=)
Däremot är jag väldigt, väldigt, väldigt trygg som kusk tillsammans med min ponny, för vi har gjort det här sen alltid
Jo här avslöjjar du dig att du tänker på den mindre..... hästar är hästar och så här tänkte jag preciiiis förr jag med.
Min häst är sååååååå snäll den skulle aaaaaaaldrig skada mig vi har haft såååå många år tillsammans blababla.
Man förmänskligar hästen nästan då, glömmer bort att den är INTE min bästa vän som en människa, utan det är ett djur med instinkter som går före vänskap.
Blir en häst rädd eller hamnar i en situvation där hästen blir panikslagen kan det bli riktigt farligt, framförallt om en vagn är inblandad.
Jag la säkerheten åt sidan på min häst, för den var ju så snäll jag kände den utan och innan... att jag struntade i säkerheten så hände en olycka som var nära på att släcka mitt liv, som jag ha men för livet av fysiskt än idag.
Som sagt handhäst ska man ha om man är 2 i vagnen så en kan köra och en kan hålla i handhästen och hoppa av om det behövs, men att köra själv och ha en handhäst är mkt dumt enligt mig.
Oavsett hur snälla hästarna än må vara.
Men det är ett fritt land och alla gör som man vill=) kör du med handhäst.. och jag HOPPAS jag slipper säga i framtiden... vad var det jag sa.