Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Härliga filmer båda två:)

Nu har sista hundspannen kört så nu är hästarna välkomna på skoterspåren:banana: Hade tänkt åka skidor med Lillen idag men väl vid stallet kom jag på att pjäxorna var in andra bilen, så det får bli morgondagens äventyr istället:)
20140416_145731.jpg

Och igår var vi ute och körde en sväng. Han har gått ner i vikt sen skaklarna justerades senast, och med nya selen ser det helt galet brett ut:o Skaklarna ska justeras på många sätt här framöver, t ex minska bredden vid både skakelfästerna och vid bakselens fästen. Sen korta ner dom ca 10 cm och vinkla upp dom till detta utseende:

rockard1.JPG

Så här ser det ut från kuskbocken nu:
20140415_152108.jpg

Och så här ser det ut när matte tjorvar för länge med handskarna, surväntar vid porten:D
20140415_150400.jpg

KL
Gillar inte alls de nya buke, kunde inte logga in på mitt konto de stod att mitt konto inte fanns. Så fick böka med att fixa ny mejladress och nytt namn..
Ingen superstor skillnad ett till A bara io f:D

@Nielaa

Vad konstigt! Hade du glömt att fixa en mejladress till kontot eller något sånt? Gunnar mejlade ju en massor med instruktioner tidigare om vad man skulle kolla innan forumändringen. Störigt i alla fall!

@Lazer09 @fjordtokan
Ja visst är de, hon är stentuff och skrattar bara så hon kiknar när han busar eller hon hänger på sniskan i manen ;)
Är ganska duktig och väldigt liten och lätt för att vara 7 år, så det går hur bra som helst :)

--

Körde Faxen i dag, pigg och duktig som vanligt. Full fart och lyhörd. Vi hade upploppstempo på hemvägen för det började regna ;) Kul att kunna köra på lite utan att hästen/ponnyn blir heltokig, man känner att man har full koll ändå, min miniferarri :)

Fjordingen har varit skadad, först rispade hon hornhinnan på ena ögat, sedan upptäckte jag att hon hade rejält med löss (kliat sig en massa och därav ögat, troligen) och så dagarna efter skadade hon andra ögat, inte lika illa men ändå :banghead:
Nu har vi behandlat BÅDA ögonen 5 dagar/3 ggr per dag, totalt hållt på i 2 veckor, samt preparerat henne mot lössen vilka verkar ha försvunnit, så hoppas på att damen kan hålla sig frisk.. Hoppas kunna köra henne i helgen.

@Egonson_ Vad tråkigt med fjordingen. Hur löste ni det med båda ögonen? Jag hade en häst med sår på hornhinnan en gång och det var ett väldigt pusslande med att täcka ögat som skulle skyddas från ljus i och med att någon av ögondropparna som gavs gjorde att pupillen inte kunde dra ihop sig. Hur gör man då om båda ögonen är skadade?

Som tur var så var det ett öga i taget, det högra läkte fint innan hon rev sig i andra några dagar efter!
Så fick tejpa om flughuvan med ny silvertejp fast på andra sidan. Hon har den på sig dygnet runt och vi tar bara av när salvan ska i. Huvan har hål för luggen så flätat fast den, annars ta rhon av huvan direkt. Bråkiga gamla häst :p :love: Gillar inte alls att ha något för ena ögat, förståeligt. Kan troligen ta av huvan i morgon iaf när salvan slutat verka.

Fucithalmic fick vi av vet. Gör också att pupillen inte drar ihop sig.

@Egonson_ Ok, det var ju tur att det inte var bägge samtidigt :) Jag förstår verkligen att de inte gillar att nåt för ögonen (min blev en riktig ragata efter några dagar med sin tjepade flughuva), själv tycker jag att det är tillräckligt läskigt att ta ur linserna och se suddigt. Tänk då hur det är för en häst att bli halvblind :eek: Men de borde ju förstå att vi gör det för deras bästa :p

FJa, kan man säga att hon är. Långt under damens värdighet detta.
Hon är mest bufflig, jobbig och allmänt irriterad, hon använder liksom hela kroppen att känna sig fram med när hon inte ser så bra.
Går bra att sätta i salva nu men luvan, blä! Inte kan man motionera heller fast det bryr hon sig i ärlighetens namn inte så mycket om ;)

Antar man får ställa på boxvila i mörkt stall om de skadar bägge ögonen (har dock inget mörkt stall..), tur det inte blev så, och damen bör inte stå på boxvila då hon har lätta anlag för kolik också :crazy:

@Nielaa

Vad konstigt! Hade du glömt att fixa en mejladress till kontot eller något sånt? Gunnar mejlade ju en massor med instruktioner tidigare om vad man skulle kolla innan forumändringen. Störigt i alla fall!
Hur svarar man på inlägg utan att behöva klicka på citera hela tiden??
Tja hans mejl måste ha kommit i skräpposten för jag har inte fått några=(

Du kan tagga genom att skriva @ och sedan användarnamn (ska sitta ihop) om du vill svara till någon särskild. Så får den personen också en notis om att du har skrivit något.
Typ @Nielaa

Man kan inte svara på ett särskilt inlägg som man kunde förut.

1661427_10203730339287035_1860934454074957629_n.jpg

Memento har haft tre små tjejer på 7, 8 och 9 år. Dom var med ut och körde och sedan pysslade vi om honom och Qlerence lite, vilket slutade med tre tjejer som stod runt Memento och flätade honom :love:
I övrigt tar vi det rätt lugnt just nu, pollensäsongen är jag inte på topp, om man säger så...

Efit:
Fast nu luras jag lite. Jag har ju beställt parvagn :D
10264896_10203712115991464_8206638834733731134_n.jpg

1374843_10203712120871586_4697618508963114558_n.jpg

Min vagn har punka :arghh:
Skulle fått däcket igår, men de hade inte fått hem rätt slang än.. Så jag måste vänta till tisdag. Hur ska jag klara mej?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar