Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Den kostade runt 11000 när de tillverkade sin ponnysele, men slutade sälja den 2006. Och jag hade turen att hitta en begagnad i bra skick för 4000:- :) De sålde knappt några, gissar på att det finns max 10 stycken uppsydda. Kanske tom närmre 5 stycken bara.

Jag är så nöjd med min nya rockard så det är inte klokt.
Sitter så bra i den och vill bara köra hela tiden.
Mitt ekipage börjar stabilisera sig. Det börjar bli roligt och enkelt att köra dom och mer och mer faller dom in i varandras steg och tempo. Mer eller mindre vissa dagar såklart.
pknjh.jpg

Oh, kör du också tandem! Det ser ut så iallafall:D
Vad är det för rockard du har? (Är lat och orkar inte kolla bakåt om du redan nämnt det;) )

Ja, kör mest tandem nu :-)
Gav upp parkörningen då dom är så oerhört olika och allt blev bara pannkaka. Tillslut var det inte ens roligt att köra par. I tandem kan min förlöpare stå på bakbenen vid halt och springa på mer fritt än när han gick par :D
Jag har köpt en träningsrockard från driveout. Min prisklass men ändå trevlig och rejäl vagn!

Vad kul! Har ju precis tagit upp tandemkörningen själv, körde dem ihop några gånger förra året men nu är jag så taggad:)
Har du fler bilder på ditt ekipage, gärna där man ser hur allt sitter ihop?
Jag kör dem i min maratonvagn men funderar själv på just träningsrockarden från do till min ponny när det bara är hon och jag.

+_moa_

Vad häftigt att köra tandem! Men, ni får ursäkta en nybörjare, blir det inte svårt att kommunicera med "förlöparen"?

Jag är nybörjare jag med!:)
Ibland blir det lite rörigt när förlöparen håller lägre tempo än gaffelhästen och man ska driva på förlöparen utan att tagga gaffelhästen. Annars tycker jag att det går rätt bra, det gäller ju att den där framme har ett eget driv och inte får för sig att börja slingra och kika för mycket i dikena:D

Vad kul att se tandem körning! Jag funderar med på att börja med det på mina flingor. Båda inkörda, och har tandem-ridit dem ett par ggr och det tycker dom är super kul!
Jag skulle oxå gärna se mera hur ni har fäst dem!
:)

Jag fäster min förlöpare i gaffelhästens draglinor.
Typ såhär.
(Har rejälare spännen nu dock så förlöparen också drar.
Massa linor.

Såhär började jag med tömmarna. Nu har jag dock riktiga tömringar i däckeln, mycket smidigare.
Tömmarna

Kan försöka ta nya bilder och visa med. Har ändrat lite och fått det bättre än i början :-)

Tandem är oerhört kul. Och nyttigt! Jag tycker att man snabbt kommer ner på jorden. Jag har trott att mina hästar är relativt välkörda, men det får jag äta upp vid tandemkörningen när det blir ofrivilliga serpentiner över hela ängen.

*kl*

Slänger in en bättre bild på mitt ekipage.
tandem.jpg

Min vrålpigga går som förlöpare och min sega går som gaffelhäst. Då kan jag driva utan att det blir katastrof på något håll. Min förlöpare kan dock vara lite feg, så utifrån den aspekten hade jag hellre haft gaffelhästen först.
Fenomenet förlöpare som blir rädd och kastar sig runt resulterar i att hela gaffelhästen dras runt, vagn och allt. Det testade vi i helgen när han fick syn på några kor i skogen.:cautious:

Lazer09: Det kan blir krångligt. Jag kör mest på rösten. Pisk når inte fram, så eget driv vill jag ha. Min är väldigt känslig och lyssnar bra på små tömtag. Rakt fram med bjudning är enkelt. Däremot är det krångligt när han blir rädd eller får för sig något. DÅ upplever jag att kontrollen är väldigt svår!

Spännande! Vilket projekt att ge sig på. Jag är full av beundran. Själv tycker jag det är tillräckligt svårt att hålla ordning på en häst som går nära när han tycker att det är läskiga saker framför :D

KL

Ny vagn till minishettis. Rockard.

Tänker egentligen max 5000 kr+frakt, men det verkar svårt att hitta en bra begagnad.

Har därför funderat på en Cavaletti. Hade helst haft en Sport, MEN, den där tusenlappen som blir extra för Sporten är mycket pengar för min plånbok egentligen.

Men är den enkla varianten så mycket sämre än Sporten verkligen, förutom alla tillbehör som medföljer den sistnämnda då? Skillnad i fjädring etc? Kuskkil har jag redan till stora vagnen och den går säkert att fästa på den lilla med vid behov. Svårt för er att svara på om jag ska lägga mer pengar, undrar mest på skillnaden mellan vagnarna, om den är så enorm egentligen.

Klarar jag mig med en vanlig Cavaletti? Kör nästan bara på vanliga grusvägar, asfaltsvägar eller ridbana, och det mest knöliga vi träffar på blir ju någon bredare stig av modell gammal skogsväg, typ.

Vilket fint ekipage du har! Det är så roligt med tandem! Men jag tycker det är svårare än att köra fyrspann, där har man hjälp av att de stadgar upp varann så det blir inte lika vingligt. Det gäller att man har en BRA förlöpare som har egen bjudning och går fram överallt. Att driva förlöpare med pisk är överkurs i alla fall för mig...

Vill man så kan man krångla till det ännu mer :D

quadrem.jpg

Svårt för er att svara på om jag ska lägga mer pengar, undrar mest på skillnaden mellan vagnarna, om den är så enorm egentligen.

I mitt tycke så är det en milsvid skillnad på fjädringen mellan de två modellerna. Jag har inte ångrat en sekund att jag la på de extra pengarna och köpte Sportmodellen.

Nu har ju jag iofs skador på länd & bröstrygg, så för mig är fjädringen extra viktig. Är man fullt frisk så kanske man tycker att det går att klara sig bra på fjäderdämpningen i standardmodellen :)

Ja jag är ganska frisk. Så vitt jag vet :D
I nuvarande hemmabygge har jag inte en fjäder ;) Så all fjädring blir nog som himmelriket. På fjordingens rockard har jag bara fjäderdämpare, de är ganska stumma tycker jag, man hoppar nästan av kuskbocken om man kör på en sten tex. Den rockarden är dock lite stor till mig så jag får stå på tå för att nå fram med benen, är ändå 172 lång så den vagnen är typ byggd för en 2-metersperson!

Tåls att fundera på, hade helst tittat på båda först men har så himla långt till åf.!

Ute och tömkört i kapson i dag, första gången, gick mycket bra :) Var ute i en timme, och träffade både på traktorer och timmerbilar på den smala grusvägen (trevliga hänsynsfulla chaufförer och mycket duktig ponny :bow: ). Sedan provade vi en ny stig som verkade bra, men vilket (surprise..) visade sig inte var ett särskilt bra val ändå.
Men Faxe hoppade så fint över bäckar och tog sig över riktigt sanka surhål i skogen, behövde varken pressa eller övertala, bara smackade och sa hopp och så skuttade han :love:

10176160_10152335904029648_4930648763147497458_n.jpg

Förresten beställde jag en Cavaletti-rockard på Jäboruder, i dag :) Blev den vanliga, jag tror den passar oss utmärkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar