Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Lite OT men vad räknar ni med att era shettisar/ponnyer väger? Eller har ni vägt dem på våg?
Tycker det är svårt att uppskatta vikt, antagligen väger de mer än man tror :o

Jag brukar säga 150 kg för min minishettis (smågrov och småmullig), veterinärer håller med i den uppskattningen. Andra tycker jag lägger siffran för högt.

Edit:
Fast jag kom på att det var när han var lite mer än bara småmullig. Kanske 135 kg nu.

Senast ändrad:

Mitt russ vägde ca 300 på våg, kommer inte ihåg exakt. Så jag skulle väl gissa runt 200-300 beroende på storlek.

282208_3456814095145_1179387677_n.jpg

Ok. Har gissat på att min shettis väger ca 150 kg. Ganska grov typ, bred över hals och bog, utan att vara fet.

3*150 kg är ju 450 kg! Känns mycket att sätta efter en så liten men med loksele och lättrullad vagn så går det säkert. Och såklart en ponny tränad för uppgiften.

Känns lite knepigt ändå att många är rädda för att hänga ens en rockard med en vuxen i efter en shettis...O_o

Pippi som är 110 och ganska grov tror jag väger 250 typ. Min andra korsning på samma mankhöjd men ännu lite bastantare plus lite överviktig vägde 300kg då vi var hos veterinären.

Kl

Hoppar in i tråden för att jag är så sur på mig själv!

Köpte för några år sedan världens goaste shettiskille som sällskap till min andra häst. Eftersom jag inte vill att någon häst bara ska behöva gå och skrota i hagen och vara sällskap så var jag helt bestämd med att han skulle köras. Han har passat perfekt till den uppgiften, inkörningen gick som smort, inga problem alls och han känns jättetrygg i körningen, orädd och framåt.
Men problemet är ju att jag är så nedrans fjantig :mad: vilket resulterar i att vagnen för det mesta står kvar hemma och han istället får agera vovve på promenaderna... Han som älskar att bli körd och få arbeta. Våra körvägar består av halvsmala grusvägar där det kör mycket maskiner och traktorer.. Och det är det som skapar mina problem. Är rädd för att få möte och "inte komma undan".. När jag rider så är det ju bara att kliva av vägen in i skogen eller snabbt hoppa av om hästen blir rädd.

Går det att komma över såna här fjanterier? Är rädd att min oro ska smitta av sig på honom som ju är betydligt tryggare än vad jag är.. :(

Det går inte att på nått vis framkalla "trånga" situationer med exempelvis en traktor eller nått så du ser hur han reagerar. Tänker att om du ser att han är cool så kan du slappna av. Annars håller jag med, det är inte roligt att möta stora saker på trånga vägar med vagn. Ett tips som jag fått för egentligen alla möten är att aldrig stanna. För skrittar du med vagnen går det iaf framåt och du kan styra, stannar du så kan hästen börja backa, vagnen sticker ner i diket eller ut i vägen osv. Men det avgör man ju så klart själv men för min del såg jag det som ett bra tips.

Lite OT men vad räknar ni med att era shettisar/ponnyer väger? Eller har ni vägt dem på våg?
Tycker det är svårt att uppskatta vikt, antagligen väger de mer än man tror :o

Som 2,5-åring vägde Isak 121 kg (vägd på våg). Då var han car 86 cm hög.
Såhär såg han ut ca ett halvår senare med lite mer (sommar)hull.

536699_10150856895882637_1836427269_n.jpg

Nu är han snart 5 år och har betydligt mycket mer muskler, ungefär samma hull. Uppskattar att han nu väger 150-160 kg, 88 cm hög.

Hugger min egen knapp.

Idag dressyrade vi på (den nyharvade :love:) dressyrbanan igen, Isak gick SÅÅ bra. Nu börjar han hitta formen mycket bättre och förstår böjning även i vagn och inte bara när jag står på marken :D

Har ni några roliga dressyrtips eller övningar? Just nu kör vi mest serpentiner och volter i olika storlekar, alla gångarter.

Bonusbild:

10003275_10152090779217637_342599974_n.jpg

När jag kör p åvägar tänker jag mig som en bil, jag kör så långt jag kan till kanten och så får helt enkelt den mötande bilen ta och köra förbi :)

På de allra flesta smala v'gar brukar det finnas M platser lite här och där, dit brukar jag köra in om nu inte den mötande bilen gör det.

Hästen är 500% trafiksäker och de ska man se till att den är INNAN man ger isg ut och framförallt kör sin häst. Har du en stallägare/bonde i närheten med traktor så fråga den om den inte kan hänga med ut en sväng när du kör så ni kan träna på att både ha traktorn körandes tätt bakom, tätt framför och även att den kör om i olika hastigheter.
Átt bara öva när den kör lugnt förbi ger inte en sann bild av vad ni kan komma mötas av i verkligheten.
Bönder som tutar, varvar tjurigt bakom en när an kör/rider har man ju varit med om:crazy:

Bilar som kör om i 300 och så när att man hann se om de hane en finne på näsan som körde:crazy:

Ungdomar som kastar ölflaskor både på och bredvid en när de kör om ja man har ju varit med om ett å annat under årena.

Så allt detta har jag tränat min häst för och framförallt MOT, så hon idag inte bryr sig om något sådant skulle hända:)

Det som står hjär nest är att träna mot älg i en älgpark att hon inte ska bry sig om vi möter en i skogen en dag=)
För när du vet att hästen är säker och trygg kommer du själv bli tryggare:)

Ok, Isak verkar vara väldigt lik min i storlek och modell :D Prince är ju inte officiellt mätt men hemma har jag fått det till just under 90 cm.

Jag kör nordsvensk med stor maratonvagn på smala grusvägar. Än så länge har alla möten gått bra. Jag tror du måste ut och öva för att komma över din rädsla. Har även mött stora lastbilar på de asfalterade vägarna, iof är de lite bredare men de är inte så breda ;-) Kan två bilar mötas på dina vägar?

När jag körde in russet så hoppade jag ur vagnen och gick fram till huvudet vid de första bilmötena med vagn eftersom jag själv kände mig osäker, då körde vi också på smala grusvägar. Du kan ju göra det med din shettis också i början?

Bakdelsvändning med vagn? Vet inte vad det heter när man kör ;-) Raka hörn (lika dant som när man rider). Kanske konkörning med lite trixiga vändningar?

Bakdelsvändning med vagn? Vet inte vad det heter när man kör ;-) Raka hörn (lika dant som när man rider). Kanske konkörning med lite trixiga vändningar?

Bak och ramdelsvändningarna ser ju lite annolunda ut med vagn.Då är det ju hjulena som ska stå still och hästen gå runt så snävt som möjligt.=)
Bra övning som jag hade mkt nytta av när jag var tvungen att vända vagnen påen mkt liten yta i skogen=)

*kl*

På lördag blir det ny rockard för oss. Just nu kör jag i en cavaletti, men jag är för lång så får ont i rygg, nacke och därefter huvudet. Så nu ska jag unna mig en ny vagn. Blir nog drive outs nya träningsrockard för A-ponny!
Känns som julafton:D Alldeles för långt tills på lördag.

Jag har samma rädsla i bland, vilken förstärks då många bilförare faktiskt visar noll hänsyn och utan att tveka tränger sig förbi i alldeles för hög fart. Mycket obehagligt! Kör därför sällan eller aldrig helt själv, och medhjälparen får helt enkelt kliva av gå före på utsatta ställen (skarpa kurvor utan sikt tex) och "dirigera trafiken" åt mig då jag inte alltid litar på bilförarna om jag inte ser att de verkligen sett mig!

Det gäller att ta för sig i lagom mängd (visa hänsyn men inte flytta sig undan så mycket att man inbjuder till dumma omkörningar, tänk typ när man kör med bil och släp, du har ändå rätt att vara där på vägen) och vara mycket tydlig med tecken och ögonkontakt, samt att synas då med massvis av reflexer! :)

Jag trodde hästen skulle snurra runt i skacklarna..... :banghead:

hahhahahah deee hade sett roligt ut hahah:D får en fin bild i huvudet nu å tokskrattar=)

I dag ska jag köra lite är de tänkt, kommer inte ha allt fö rmkt tid över till Jorunn nu fram till i slutet av Juni då jag går p åsemester. Håller på och förbereder mig inflr en bodyfitnesstävling och ska gå ner 10 kilo till.. har gått ner 12 redan.
Phu

Vilket gör att jag går upp 0445 för att som nu sitta och trampa p åen cykel 45 minuter innan jobbet. Sedan sluta jobba 1530 sedan till gymmet å köra ett hårt pass och cykla ytterligare 45 minuter.

Sedan hem och äta för jag är sjukt hungrig äter 1300 kalorier bara om dagen, sedan är energin slut så tackar vettja körningen där kan jag sitta i lugnan ro och låta Jorunn jobba och jag vila:D

Så inte kommer de bli mysche ridning framöver, sadeln har blivit så jekla hård nu när man gått ner i vikt=)
Tur man har medryttare som rider 2 dagar i veckan så Jorunn inte glömmer bort att va lite ridhäst imellanåt:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar