Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Vad fina! Har en likadan fuxvalack själv, 90 cm hög:).

Skulle gärna ha en till att köra i par men sambon säger att tre hästar räcker ;) ( har två kallblod också)

Konstaterade när jag körde igår att ponnyn måste klippas... Gjorde en halvklippning i september och hals-bog igen i november.

Men han fäller inte ett strå ännu, och igår när det var varmt igen så svettades han som en gris på de klippta delarna. Där han är oklippt är pälsen torr ovanpå men fuktig inne, så svetten går inte ens igenom ut O_o är lite rädd att han blir överhettad. Så nu får pälsen ryka, tänker göra en hög täckesklippning.

Ja man ser till å med hur hästen ser allmänpåverkad ut av svetten.

Jag skulle helklippa han och bara spara benen för att slippa risken av överhetting, löss, regnskrållor samt fuktexem.

Helklipper jag får jag ju lov att täcka nu medan det är kallare men det kanske det kan vara värt! Behöver man spara någon ruta under däckeln tror ni?

Helklipper jag får jag ju lov att täcka nu medan det är kallare men det kanske det kan vara värt! Behöver man spara någon ruta under däckeln tror ni?

Ja p med ett täcke det är ju inte hela världen att ha ett fleecefodrat regntäcke=)

Ja spar lite under däckeln om d vill, själv har jag rakat där under och har däckelskydd under ist=)

Jag tog alltihop :) får lägga underlägg under däckeln bara. Och fleecefodrade regntäcket åkte på, de går ju på lösdrift så han får ha det tillsvidare.

Han är inte seg som handhäst i vanliga fall men nu utan vinterjackan på så la han in ytterligare en växel....

Senast ändrad:

haha så blir Jorunn med varje gång hon rakas. Pigg som bara den under en tid efteråt=)

Skönt att slippa allt hår :) Min lille man började äntligen fälla för några dagar sedan, fäller nu extremt mycket så jag slipper klippa/täcka, annars hade jag gjort det på honom med.

Jag väntade och väntade på fällning men den började aldrig... Ifjol började han fälla i slutet på april. Och började sätta ny päls i augusti O_o

Så skönt att bli av med vinterjackan. Han har en så härlig uppsyn (och sedan de söta öronen på det :)).

/AA

*kl*

Var in till klubben i helgen och tränade med Pippi och nya maratonvagnen. Den rullar väldigt bra och funkar toppen till henne även om den är inköpt till c-ponnyn :-)

tyckte vagnen ser ut att passa perfekt till shettis=) Har du en bild när c-ponnyn drar vagnen?=)

Hon är 110cm hög. Ja den känns väldigt bra :-) En rejäl kuskkil gör ju att jag kommer komma upp en bra bit till (tappade tyvärr den som satt fast då jag fraktade hem vagnen). Har tyvärr ingen bild med c-ponnyn för hon har inte dragit den än men jag har sett bilder när den dras av fjordingar som är grövre än min c-ponny och det såg riktigt bra ut.

Senast ändrad:

Jag vet inte vad vagnen heter men den kommer ifrån equus-driving och ska väga 130kg. Rullar väldigt lätt. Jag köpte den begagnad.

Lite OT men vad räknar ni med att era shettisar/ponnyer väger? Eller har ni vägt dem på våg?
Tycker det är svårt att uppskatta vikt, antagligen väger de mer än man tror :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar