Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Blir inte så mycket körbilder - men kan bidra med hagbilder på körhästar
De andra hästaran umgås med varandra. Faxe umgås helst med matte, på nära håll
Alltid hjäm. Att köra utan hjälm tycker jag är lika oförsvarligt som att rida utan hjälm. Men alla får göra som de vill, jag lägger mig inte i andras värderingar och val vad det gäller hjälmen varken i körning eller ridning (sålänge de är vuxna).
Jag erkänner att jag i princip aldrig har hjälm när jag kör. Det är enbart när jag har tävlat som det har hänt. Jag har dock alltid keps men det skyddar ju inte huvudet så mycket ;-)
Jag tycker att man ska göra det, kan gå riktigt illa om man råkar fastna i vagnen i en paniksituation. Eller om man blir påkörd av en bil. Hjälmen kan inte skydda mot allt men den skyddar mer än en mössa.
Men jag själv är en sån fruktansvärd slarver Nu börjar det röra sig mer och mer barn och unga i stallet så jag försöker verkligen komma ihåg att ta på mig hjälmen för att i alla fall lära dom rätt från början.
Jag hade den på skallen när ponnyn var ung och grön men sen har den fått samla damm. Tror största boven är tömkörningen... Där har jag inte sett behovet av att ha hjälm eftersom att sparkrisken är lika mini som honom. Så det har blivit en vana att göra inordning ponnyn, ta mina handskar, pisk och så går vi iväg.
Jahapp, man fick inte länka till en blogg, det visste jag inte. Det var mitt blogginlägg jag hade länkat till där jag tog upp diskussionen, svårt att förstå mitt inlägg annars
Men jag tycker att man alltid ska ha hjälm och mitt blogginlägg handlade om att jag skulle önska hjälmkrav i alla klasser inom körningen.
Nu mer ska/bör domarna i Sverige i alla fall döma från halsen och ner när det gäller presentation.
Jag har frågat några domare.
Det betyder att hjälm inte längre är ett "problem" på tävlingar. Jag vet några som tävlat väldigt högt och ändå fått samma presentationspoäng trots att de tävlar i hjälm sedan några år.
Tänk att vi kanske är första landet i världen som ser även körningen som en farlig sport och faktiskt bejakar användning av hjälm där mer och mer.
Sedan fattas det bara en bestämmelse i TR i klasserna upp till åtminstone msv. Men, jag tycker att det kan vara en rekommendation i högre klasser men att domarna inte ska döma om man har det ena eller det andra.
Jag kör alltid med hjälm hemma och gör det även i dressyren/precisionen på tävling.
Tyvärr behövde det hända en olycka först vilket jag inte skulle vilja att någon annan råkade ut för.........så börja använda hjälm om ni inte gör det. Det gjorde väldigt ont utan och vissheten om att mitt huvud antagligen hade klarat sig bättre med hjälm var ganska omtumlande. Jag rider ju alltid med hjälm.
Igår var jag skitsur för det blåste alltför hårt för att spänna hästen för rockarden (det hade väl gått med en stabilare häst, men nu är han bara fyra), trots att jag hade hjälp och allt. Idag var det fint väder (det skulle ju vara kasst idag) och jag fick erbjudande hjälp, och vi kom ut en sväng i vårvädret, så nu är jag så nöjd .
/AA
Igår tänkte jag köra Cosan. Vi har ju jobbat med massa annat än körning under vintern för att komma dit där vi är redo att köra igen och nu börjar vi landa där. Hade kört in maratonvagnen till klubben men dum som jag har varit så har jag under vintern tömkört med bara tömkörningsgjord så när vi igår hade selen på igen så reagerade på den och gjorde lite bockserier. Hon slappande av efter en stund och skötte sig bra men jag bestämde att vi inte skulle ta på vagnen utan hon får nån gång till med selen innan vi gör det för att vi inte ska riskera att få samma reaktion i vagnen. Hon skötte sig annars väldigt bra.
Ja absolut. Min plan var att behålla honom som hingst så länge han fungerade som det. Han har aldrig varit några problem i hantering eller med andra hästar. Förts sommaren då han blev fyrs började han vandra och stressa i hagen. två månader av vaktande av staket och ingen ro. Så då bestämde jag mig att kastrera innan sommaren han fyller 5 så nu hoppas jag han inte stressar runt denna sommaren.
Hästnyheter När jag tittat på dressyr på TV och sett hästar som sett rejält obekväma ut med gapande mun, piskande svans och öronen tätt bakåtstrukna...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.