Körbar Efter olycka?

Humelibumlan

Trådstartare
Istället för att förstöra mack_lobells tråd (mer) om den ruggiga olyckan, gör jag mig en egen tråd här och hoppas även några från forumet Körning har lust att svara.

Vad har ni för erfarenheter av att köra hästar igen efter de varit med om olyckor framför vagn?

Själv är jag ovanligt olycksdrabbad (läs i visa fall klantig) och har lyckats krascha mina egna 2 äldre hästar sammanlagt 5 gånger med vagn :o :crazy: + en del andra hästar :angel: Ingen av dessa har det varit några svårigheter att köra igen efter det :D

Lisa:
1a gången- slog huvudet i stalldörren o blev skrämd så vagnen välte o jag ramlade ur, som tur var studsade hon bara runt i trädgården lös med vagnen och det var bara sätta sig i och köra iväg.

2a gången- genade i en kurva, vagnen välte o jag ramlade ur, hästen skenade in i skogen slog sig fri från vagnen och skenade sen hem.
Var bara sela på och köra när hon läkt ut från små sår efter ca 3 veckor. Satte på slaggjort o huva, hon brydde sig inte ett dugg om vagnen, men blev lite mer "rädd" för småsaker i omgivningen.

3dje gången- Vände hon för en moppe och fick upp en sken galopp ( på krokig grusväg) och det var så okontrollerbart att jag slängde mig ur. Hon skenade ut på "stora"vägen, gick omkull och fastnade till slut i en harv :crazy: Ganska allvarliga sår, men jag kunde köra henne igen efter ca 1 månad- Inga problem då heller.. Varken räddare eller bakrädd.

Humlan:
1a gången- Tappade henne när hon slog mot lösa skalmar under inkörningen och hon drog genom 4 staket och slog som en vettvilling mot skalmarna.. Det fortsatte hon med i 2 månader innan vi fick henne ivagn med hjälp av plegg. :angel:

2a gången- Glömde slaggjorden :o , hon slog mot tömmen och slog andra gången över skalmen o tömmen så vagnen välte o jag ramlade ur. Fortsatte tokslå i sken in i skogen och fastnade till slut med vagnen upp och ner mellan benen :eek:
Selade på o körde henne efter ca 1 vecka- Inga problem alls.
Hon är inga som helst problem att köra och är varken rädd för något eller bakrädd.

Senast ändrad:
Sv: Körbar Efter olycka?

Peppar,peppar ta i trä...
Har på 20års körade bara råkat ut att åka av en gång.En kovalisent som slog som en blixt från klar himmel.Fick benent över skalmen så vagnen tippade.
Jag for ur,hästen sprang bara 50m hem till stallet och klarade sig oskadd :bow: .Körde med slaggjord ett par veckor efter det.Inget hände,och tog bort den när han började gåfort igen.
Sen har jag fått en liten resa med unghästen när ryggstycket small av.Men det gick bra,och hon kom inte lös.Hon var lite spänd några vändor efter det dock.
/Lines-som är lite skockfull och känner hon utmanat ödet lite nu...

Jag råkade ut för två krascher med samma häst sist jag hade unghäst för 4 år sen.

Första gången: Fanny trampar sig förmodligen och börjar slå. Det går rakt fram så hon far över ett dike och jag trillar ur... Hon försvann i fjärran men vi hittade häst och utrustning mer eller mindre helt (hästen hade lite hål här och var).

Inga större problem att fortsätta köra...

2:a gången: Ute på banan med för löst spänd slaggjord, det fattar man så klart inte förrän benet är över skakeln. :mad: Hon blev rädd för något under reklamskyltarna och drog iväg och slog. Fick benet över skakeln och vagnen välte och bräcktes sönder. Skickade hem mor efter den andra speedcarten och så på med alltihop igen och ledhjälp i skritt ett varv. Enda menet efter olyckorna var att hon blev orolig när man klev ur vagnen ett tag...

Hon körs sedan ett par år tillbaks utan slaggjord och är helt stabil att köra även om hon kan vara vass i bland...

/// ghost

Har inte själv råkat ut för mer än att jag ramlade ur vagnen när Kallblodet genade lite... Hann upp igen innan hon märkte ngt.. :p

Det dära som alla "gamla gubbar" inkl min Far tjatat om att :ALDRIG låta hästen vända tror jag är väldigt viktigt för säkerheten

Var sen och hjälpte en kompis(en av dom "gamla") vars unghäst hoppade ner i diket så fort det blev ngt "farligt"... Så när jag kört den ett par ggr och inte låttit den hoppa ner utan mer eller mindre jagade den förbi det "farliga". Då slutade den med det även med annan kusk.

Men av vad jag hört, och läst här så. Tror jag inte det är ngn större skillnad på att börja köra direkt el vänta lite efter olyckan

Jag kan ju tillägga att jag varit med om ett antal incidenter med ponnyerna också och det var inte någon som blev okörbar pga våra bravader...

/// ghost

Haha ja dom dära travskole ponnysarna är nog "härdade"... har sett en del incidenter med dom :D

Många grejjer har det blivit... några starka minnen är endå...

Min egen som sparkade ur kusken o skenade på Ålandstravet förra året... Blev jag som fick sitta upp bakom efter det :o

och en starthäst när jag var liten(16bast) så körde jag på en sten, kantrade med vagnen o hästen skenade och drog av vagn o hela skiten... men inga skador på hästen så den startade på kvällen och vann :D

Jag har inte själv varit med vid två av våra hästars incidenter, men häst nr 1 var i full tävlingsform och mötte annan häst. Av någon anledning flippade den mötande hästen ur och det samma gjorde min häst. Resultat: Min häst sparkade av skackeln på vagnen med första sparken, andra sparken tog i den avsparkade skackeln som skar av yttre böjsenan helt och innre halft...Var aldrig några problem att sätta honom för vagn igen...trots att det tog flera månader innan vi gjorde det (skadorna var av mycket allvarlig art).

Häst nr 2. Unghäst som blev stucken av något och blev sjövild. Slog som bara den, vagnen gick sönder, men de kom ganska lindrigt undan...bara en avsliten muskel. Har inte varit några problem att köra henne efter det.

Vad då travskoleponnysar? På "min" tid fanns det inga ponnytravskolor så föräldrarna köpte en otämjd tvåårig russhingst till 11-åringen. :devil:

Dom var snälla dom!! :bow: Du ser vad du lärt dej av den...

ghost skrev:
Vad då travskoleponnysar? På "min" tid fanns det inga ponnytravskolor så föräldrarna köpte en otämjd tvåårig russhingst till 11-åringen. :devil:

Jag fick en new forest/eng fullblod som slängde av mig minst 1ggn/dag som foder häst... :o :D men nu sitter man kvar desto bättre :angel: :rofl:

Jag var med om det idag. Min häst blev rädd för något precis då vi var hemma igen från en körtur. Hade precis hoppat ur vagnen då han stack iväg i full fart.

Ut på en äng, med vagnen upp och ner. Fick klippa loss selen från honom. Tack och lov fick han bara två små sår och ett lite svullet framben. Han såg dock lite chockad ut i ögonen ett bra tag efter.
Och jag har nog aldrig blivit så rädd i hela mitt liv, jag tänkte bara att han skulle springa ihjäl sig, bryta benen eller nått.

Får se hur han är i morgon, antagligen lite stel. Men jag tänkte iallafall om han känns ok, tömköra honom en lite stund.

Köra kommer jag inte kunna göra förrän selen är lagad. Fast jag känner mig lite skraj nu att det skall hända igen. :(

Har ni några tips på vad jag skall göra med honom tills vi kan testa köra honom igen?

Jag har en som jag glömde stoppa bomull i öronen på, så när jag knäppte loss och han hörde ljuden blev han tokig, i och med jag inte var i vagnen, så kunde jag inte stoppa honom.. Så jag tappade och han sprang ut på E6 :eek:

men han klarade sig, men det var inget kvar av vagnen eller selen direkt :angel:

Körde honom dagen efter utan problem MEN med bomull i öronen ;)

har varit med om en del incidenter, ingen häst har blivit psykiskt påverkad så till vida att de inte gått att köra igen....

opj vilken otur du (ni) haft!

jag ahr haft ganska tur ändå bara åkt ur vagnen en gång. var en galen passhäst som en vinterdag skulle vi ut och köra i lag i backen och å tyckte tränaren att jag kunde ta rockarden (och bommul i öronen behövdes inte på henne sa han hästen var ju så snäll förklarade ägaren) nåväl efter som jag litade på honom selade jag ut. hästen hade otroligt långt baksteg så hon nästan tog i korgen och blev självklart livrädd då hon vcäl gjorde det och skenade försökte hålla henne i rygg men till slut gick hono om om och ut på torvägen lyckades väna upp igen hoppade nästan över en grind och tränaren ropar men ta i då! (lätt på en skenande häst som ser rött!) sen till slut lyckades jag vända henne hemåt men et gick förfort så vi gick omkull i kurvan och jag ramla ur släppte tömamrna o tänkte hon hittar väl hem. men nej nej hon tog en annan väg! efter elljusspåret kom hon tillslut tillbaka ifrån. men jag kan säga dej den hästen var annat än snäll o lugn när man var ute o red kunde hon tvärvända och kicka av en. så jag och anra fick befara det igen .. men då gick det upp för oss att hon fick nog inte sitt namn för inget "heta wilma" haha.
kan tillägga att häösten eller utrustningen aldrig fick nån skråma och jag och dom andra bara råkade ut för skrapsår och blåmärken. det var ju tur.

Jag har varit med om några olyckor/incidenter själv och sett ett antal.

Av dessa har faktiskt alla gått att köra igen, men nån har varit lite mera "opålitlig" efteråt framför vagn.
Dessa "opålitliga" var 2 fjordingar som stuckit med maratonvagn och demolerat den till oigenkännlighet, dessa två är för alltid lite mer känsliga.

Men en travare som ägs av bekanta till mig stack en gång på axevalla travet med sulky, försvann ut genom grindarna, återfanns timmarna senare med enbart en stump av skalmarna kvar fastremmade. Hon stod mitt i mörkret på vägen mellan skara/skövde med långtradare o bilar omkring sig uppstressad och nervös.
(detta är en j**la skarp märr i psyket)
Hon har efter detta plus nån mer skentur hemmavid tagit några V75-segrar. Inte illa!!

En travare jag skötte innan, skenade med först mig, förstörde ALLT! Hon satt fast i skogen med tömmar kring bakbenen, stort sår under magen, i benen, svullen o allmänt blåslagen. Hon har "glatt" stuckit några gånger till på rakbanan, på skogen med andra som kört.
Hon blev aldrig rädd för vagnen, var bara full i fan och drog ifall man inte var med, alla gångerna hade hon slängt svansen över tömmen.
Tokmärren gick verkligen och kände efter vart tömmen var för att blixtsnabbt kunna nypa den.
Sen åkte svansgaffel på vid all körning och efter det går det utmärkt att köra.

Min erfarenhet säger att travarna ofta är lättare att få i vagn efter olyckor än hästar som skenat med stora vagnar.
Olyckorna med stora 4-hjulsvagnar kan bli mycket svårare än med en lätt speedcart.

Ja jösses,här kan "klant"listan göras lång..... :crazy: :o

När Abbe var 2år,var han så jäkla stark och kaxig av mina nötande långturer,så han slog över skalmen och jag ramlade ur i en sväng,sedan tokskenade han c.a. 3kilometer,över en parkeringsplats :eek: ,mellan bilar,när han till sist stannade och vi kunde hämta honom,var ena bakbenet helt skinnflått!Vi fick åka till klinik och röntga,men det var bara sårskador.

När skadorna vart läkta,var jag ute och körde en plogad väg,helt plötsligt tog vägen slut,framför oss var en stor snövall,jag blev tvungen att kliva ur och lyfta runt vagnen,då small det bara till,så var han borta :bump: :eek:
Gick omkull och flådde upp bogen :cry:

Detta är nu 24 år sedan.....Han vart svårhanterad och bakrädd efter dessa händelser.

Vi har haft en som gick genom isen med vagn o allt,fick hämtas upp med helikopter :eek:
Hom hette Miss Smail(kan va felstvat),vann lopp efter det.....

Sedan var det en som slog runt under inkörning,spräckte skallen,och dog...... :cry:

Gissa varför vi nuförtiden lärt oss vidta säkerhetsåtgärder....... :crazy:

Föresten,häromdagen satt jag på Abbe och skulle leda ut Clown i sjön(min gubbe satt på honom),jag drog av honom huvudlaget :eek:
Han vände för och dra gärnet,och hur gubben fick stopp på den yrpannan är en annan historia...... :o :eek:

Den gången jag själv har varit med om olyckan var en tvååring som jag passade, glömde bomullen och skulle bara köra runt stallet för att stoppa i den men hann bara halvvägs runt innan hon flippade ur fullständigt och skentravde, detta var på vintern så det var höga snövallar på två tre meter och jag tänkte att om jag styr mot en sån borde hon ialla fall lugna ner sig, tji fick jag, hon försökte hoppa och voltade i luften och jag flög ur och hon landade på rygg i diket på andra sidan. Tack och lov var det flera i närheten så när jag äntligen kvicknar till så är det redan tio pers som slängt sig över hästen och får av vagnen... En lite mer rutinerar kille kör sedan hästen på banan ett varv, och efter det var det inga större problem med henne.

Men jag har haft passhästar jag har kört efter att de har skenat med vagn/sulky utan problem.

Usch ett antal olyckor har man varit med om: :crazy:

Den första var
Med min NF valack som vi tävlade körning med. Han brukade vara ivrig när man skulle starta så jag fick hålla honom i huvudet undertiden som min far hoppade upp i rockarden. Men den här gången så han han inte upp utan jag tappade hästen när han halvreste sig och vräkte sig framåt. Hästen for iväg i galopp :eek:

Vi efter! Givetvis! Han klättrade över grannen bil med däcket, välte några staketpinnar och sen for han ut på stora vägen (70 väg). :eek:

Väl där så lugnade han sig och travade på som om inget hade hänt. Fint på högra sidan. Vi hoppade in i bilden och körde efter honom och döm om min förvåning när vi möter bilar som lugnt KÖR OM HONOM :eek: :eek: Och bilar som möter honom och ingen stannar eller kör till sidan utan alla bara kör som vanligt. Men när han väl hade vänt av stora vägen och in på grusvägen så lyckades vi köra om honom och stoppa honom. Då tittar han på oss som om vi inte var kloka vad gjorde vi i bilen och inte i vagen ????? :D :crazy:

Han var nämligen på väg att köra träningrunda själv. :D

Den andra var
När jag var ute och tränade mitt travarsto och det var vinter och halt ute. Saken är den att hon har lätt för att bralla och slå bakut. När jag hade vänt och skulle hemmåt så fick hon för sig att bralla och just där var det en isfläck som hon landade med frambenen på. hon slog en kullerbytta och jag flög som en projektil ur sulkyn och bennes bakben snuddade vid min kind. :crazy: :eek:

Men jag kravlade mig snabbt upp och slängde mig över halsen på henne så att hon inte skulle få panik och försöka resa sig. Sen var det bara att försöka få loss selen och för att göra det riktigt jälvligt så var jag tvungen att vända på henne för att få fatt i den på andra sidan. När väl sulkyn var loss så fick jag henne på fötter igen och som tur var så hade hon inte skadat sig allvarligt utan bara skrapsår. Hon och jag var täckta med lera från topp till tå. Och givetvis så hade jag glömt mobilen hemma. :cool: :crazy: så det var bara att sätta sulkyn vid vägkanten och börja gå hemåt. inte förren vi hade traskat 2-3 km så var det någon hemma vid huset jag knackade på så att jag kunde ringa hem och be dem komma med släpet.

Men ingen av dessa hästar har någonsin varit svåra att spänna för eller att köra efter olyckan.

Men det gäller ju att man är lugn och inte gör så stor affär av det efteråt.

stally skrev:
Föresten,häromdagen satt jag på Abbe och skulle leda ut Clown i sjön(min gubbe satt på honom),jag drog av honom huvudlaget :eek:
Han vände för och dra gärnet,och hur gubben fick stopp på den yrpannan är en annan historia...... :o :eek:
Förlåt men :rofl: :rofl: :rofl: Det hade jag velat sett... :o :angel:

Jag råkade dra av min kompis häst träns i full galopp när jag skulle "skoja till det lite" :angel:

Hittade tråden till slut.. Sorry, orkade inte plöja igenom hela bråket innan jag upptäckte att du redan skapat en ny.. ;)

Jag har inte så mkt körolyckor (ingen) att berätta om, däremot ridolyckor (ett antal), men jag kan berätta om när vi gjorde ett par tappra försök att köra in våran shettis, han var ca 15 år och hade bara blivit riden tidigare, kan inte va så svårt tänkte vi :confused: , började med att försöka tömköra honom, han fattade verkligen ingenting om varför matte gick där bakom och smackade på framåt, men lugn som en filbunke va han hela tiden, vi fick honom inte framåt om inte en person gick och ledde honom i tränset, efter några gånger så spände vi för en liten rockard, de va inget han brydde sig så mkt om, men framåt tänkte han inte gå. Vi lyckades till slut köra honom ett par gånger men då bara om våran andra häst reds framför honom. ( :idea: ) smart idé, ända tills hästen framför gick in i skogen, då följde Lukas med efter, fastnade med vagnen i diket, jag ramlade av bakåt och Lukas vart delvis hängandes i luften framför vagnen. Vi fick loss honom och ledde hem honom, sen insåg vi att han nog inte var nåt vidare körämne.. :love:

Kan säga att vi har en till ponny som körs, helt utan draghäst och på mattes kommando..

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 071
Senast: Lynxsa
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 964
Senast: Takire
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 463
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025