köra transport men ej bilkunnig?

M

mysis

Har ingen som kan köra mig till tävling den 1 oktober. Jag kan inte köra själv eftersom jag inte kan backa, dock ska en kompis med och hon kan backa med hästtransporten, så det ordnar sig nog. Men min sambo tycker inte man ska ge sig ut med häst om man inte kan första hjälpen på en bil. Hur tänker Ni andra? Kan ni lokalisera och avhjälpa fel på bilen snabbt och lätt vid en vägkant? Bör man kunna det för att överhuvudtaget överväga att ge sig ut med häst?
 
Sv: köra transport men ej bilkunnig?

Jag bor i Skåne, det är inga långa avstånd. Skulle jag bli stående med ekipaget (vilket har hänt) kan jag alltid ringa någon och få hjälp inom 30 minuter. Även om vi hade fått lasta om så hade det ordnat sig.

Nä, då tycker jag det är betydligt viktigare att veta vad det innebär att köra släp med levande last under de förhållanden man är ute under. Hur bär sig släpet åt med just den här bilen? Vad händer om jag kommer för långt ut på kanten med det här släpet? Hur mycket tål släpet? etc.
 
Sv: köra transport men ej bilkunnig?

vill inte din sambo att du ska åka och tävla eller??? måste man vara bilexpert för att kunna åka iväg med transport och häst...däremot tycker jag att man ska vara två ifall att man blir tvungen att lasta av..bara för att man är duktig på bilar så inebär det ju inte att man kan laga alla fel som uppstår direkt på stället...åk och tävla du det skulle jag ha gjort!!:bump:
 
Sv: köra transport men ej bilkunnig?

håller med Lovisaleonora_ visserligen är det väl aldrig till nackdel att kunna bilar, men inte det som ska väga tyngst. Förutom att köra säkert tycker jag även att det är viktigt att köra bekvämt för hästen; långsamt över fartgupp, omärkbara växlingar, mjuka inbromsningar osv osv

Att träna att köra och backa tomt släp innan man ger sig ut på vägarna är att föredra
 
Sv: köra transport men ej bilkunnig?

och en sak man bör vara medveten om innan man ger sig ut på vägarna med hästen är att inte ens den gröna övningskörningskylten lockar fram i närheten av så många idioter i trafiken som det gör när man kör med hästsläp:crazy:

/LillaMy som blivit omkörd trots refuger, heldragna linjer och skarpa kurvor
 
Sv: köra transport men ej bilkunnig?

Inte behöver man kunna allt bara för att köra hästen på tävling heller. Nu kan jag analysera en hel del själv då jag har intresset men vet många som kör trots att de inte kan nåt om bilar. Spelar ju ingen roll!! :D
 
Sv: köra transport men ej bilkunnig?

Jag har övat med tomt släp och körningen känns ok, jag tänker mycket på min hästs bekvämlighet och kommer att köra mycket lugnt och försiktigt. Haft körkort i 10 år och sunt förnuft finns ju så visst ska det gå. Och nån gång måste ju vara den första jag kör!! Backa ska jag lära mig men det är så svårt tycker jag, vågar inte åka själv därför tar jag med mig kompis. Plus en hästskötare till så det löser sig nog.
Tack för uppmuntran.
ps min sambo vill att jag ska tävla men till sommaren när han hinner köra mig...Han pluggar och jobbar nu så det finns inte tid helt enkelt för honom!
 
Sv: köra transport men ej bilkunnig?

Då skulle jag inte kunna åka många meter med häst om jag var tvungen att kunna "meka med bilen". Händer det något får man väl ringa efter någon bekant eller någon från en verkstad.
 
Sv: köra transport men ej bilkunnig?

Jag åker ofta alldeles ensam till både träning och tävling. Är ute på vägarna flera gånger i veckan.
Visserligen kan jag både köra framåt och bakåt utan problem men... händer det något med bilen så har jag problem :crazy:
Men har alltid telefon med så det skulle väl förmodligen ordna sig på något vis :p
Så jag tycker helt klart du ska åka. Du har ju någon med dig, det kan ju kännas som en trygghet. Och behöver du backa och absolut inte klarar av det så finns det väl kanske någon snäll person på tävlingsplatsen som kan hjälpa dig
 
Sv: köra transport men ej bilkunnig?

Då skulle jag inte kunna åka många meter med häst om jag var tvungen att kunna "meka med bilen". Händer det något får man väl ringa efter någon bekant eller någon från en verkstad.

Och dagens moderna bilar vågar man ju inte mecka med, man måste ja vara datakunnig.
Byta hjul är väl vad man behöver kunna samt fylla på vatten o olja,.
 
Sv: köra transport men ej bilkunnig?

Och dagens moderna bilar vågar man ju inte mecka med, man måste ja vara datakunnig.
Byta hjul är väl vad man behöver kunna samt fylla på vatten o olja,.

Ja inte ens det kan jag, men den heta kompisen kan. En jädra nackdel med att ha en extramet bilkunnig sambo är att man inte behöver lära sig nåt själv. Men han ska få gå igenom allt och koppla på släpet o sånt innan han sticker till jobbet och innan jag kör iväg. För jag ska iväg, bestämt nu!!
 
Sv: köra transport men ej bilkunnig?

Om du har eget släp tycker jag du ska ta en dag och öva,öva,öva på att backa. Det är faktiskt inte alls svårt bara man kommer på det. Ta det väldigt sakta och se vad som händer när du vrider på ratten. Tycker även att du ska be din kille att lära dig koppla på/av transporten. Inte heller det är svårt. Det kommer kännas mkt tryggare att ge sig ut när du känner att du har lite koll.
Det fixar du!!
Lycka till!!
 
Sv: köra transport men ej bilkunnig?

men dåså.. bara ut och tuta och köra:)
du kan ju prova att backa själv med tanke på att du har en back-kunnig kompis med dig.. beroende på förstås om kompisen är såpass van att denne kan, inte bara backa själv, utan vara lite behjälplig från utsidan bilen (tycker åtminstone jag är otroligt svårt)
huvudsaken är bara att ta det lugnt, inte stressa upp sig om det inte går på första, andra eller femte gången.. något som jag hade i åtanke de första gångerna jag körde (jag får lätt prestationsångest och stressar upp mig i såna situationer:crazy: ) var att jaja skiter det sig kan jag alltid koppla av släpet och vända för hand;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp