Köra in själv

wizo

Trådstartare
Jag frågade en tränare om hon kunde köra in min häst och hon ville då att jag skulle börja själv.

*Först gå med en lina
* sen två linor.
* sen en svängel som man fäster i linorna
* sen en lös lång skakel
*och sen två skaklar som man fäster i en bräda med bindring.
Både skakeln, brädan och svängeln ska ha hål för fäste av grimskaft så man kan lyfta i.

Nu undrar jag i praktiken hur det här ser ut? Har ni bilder på hur ni har gjort när ni kört in hästen?

Hur gör man egentligen en skakel själv?:angel:

Hoppas på massa detaljerade bilder:banana:

Sv: Köra in själv

Låter som om du har fått tag på en klok tränare!

Har tyvärr inga bilder, men vi har gått med svängel o skacklar mm. bakom min ponny. Eller skacklar och skacklar, det var två rejäla o långa pinnar, fungerade lika bra.

Jag har lärt mig att man aldrig ska försöka köra in en häst helt själv. När du går med svängel o sånt efter så ska du ju fästa grimskaftet i svängeln så ni kan lyfta upp den i svängarna så hästen inte trasslar i sig eller så och så kan ni nudda linorna vid benen så hästen vänjer sig. Då är det ju bäst om ni ät två, en som håller i grimskaftet till svängeln och en som håller i tömmarna. När hästen dra grejer så fäster man oftast i bröstan. Det är också bra om du kan göra något så du snabbt kan få av grejerna hästen drar i fall h*n skulle bli rädd.

Lycka till!

Jag körde in min häst för några år sedan. JAg fick direktiv av en tränare och övade sedan själv hemma, men riktigt SJÄLV kan man aldrig vara, vilket jag lärde mig den hårda vägen. (Hästen skulle dra ett däck, fick panik och jag var själv och kunde inte få loss honom. Tack och lov inga bestående rädslor!)

Jag har tyvärr bara bilder på när han för första gången fick dra en "skakel" (en bom :p man tar vad man har) Vi tog ett grimskaft UTAN KNUTAR och fäste runt bommen, igenom ringen på bröstselen som vi använde då och så gick medhjälparen och höll i repet. Hon kunde alltså släppa om hästen fick panik.

Korint tyckte inte om att svänga med en pinne i sidan så medhjälparen fick rycka in och visa att han visst kunde svänga. ;)
HPIM1284.jpg

Självklart så ska man ha hjälm på huvudet men vi var ung och dum.. :o
HPIM1307.jpg

*kl*
Men oj vad bra att jag titta in i denna tråden.
Trots att min dam är inkörd som 2 åring så borde jag alltså göra detta?

Är hästen inkörd så ska hon redan ha gått igenom detta. Var det länge sedan hon blev körd och att du tror att hon har glömt bort allt?

Hon är travare och vart inkörd för 3 år sedan. TYvärr upplevde hon endel tråkigheter i den veva eftersom hon blev duktigt slagen när hon inte förstod. Därför tänker jag inte stressa på henne. Tror inte hon glömt frågan är om hon minns alla tråkigheter eller om hon har så mycket förtroende för mig så hon inte blir stressad.

Med en sådann häst skulle jag i alla fall börja om som om hon inte blivit körd förut. Att köra med en sulky är ju inte riktigt samma sak som att köra med andra vagnar. Det skrammlar ofta betydligt mer med andra vagnar. :p
Och själva inkörningen är ett bra sätt att skapa ett förtroende för dig och att hästen får tid på sig att inse att den inte får stryk för alla fel den gör. Dessutom får hästen själv ofta starkare självförtroende när den inser att allt den släpar på som lever om och allt som dinglar och slänger utmed sidorna inte är så farligt. ;)
Lycka till :)

Det var lite så jag tänkte också. Iom hennes bakgrund så måste man gå väldigt varsamt fram och befästa saker innan amn rusar vidare.

Själv tänkte jag försöka göra så mycket som möjligt hemma innan jag skickar i väg mina ponnyer till inkörning så det hade varit kul om du fortsatte denna tråden och berättade om vad du (och andra här på buke) tränar och hur och lite bilder och sånt. Hade varit spännande att följa er! Vad tycker du?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 644
Senast: Blyger
·
Anläggning Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 504
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 920
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 621
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka