Köra in äldre ponny?!

Tokmaja

Trådstartare
Hur är det att köra in äldre hästar ?
Med äldre i detta fall tänker jag 15 år ca.
Vad ska man tänka på? Ja till skillnad från yngre.
Ponnyn i fråga ogillar svanskappa, men det finns selar utan va?
Förr va det tydligen inga problem men efter ett fånganfall ville den plötsligt inte längre utan det blir rodeo... :crazy:

Hjälp och tips uppskattas.
Och ja, har kört in hästar tidigare men då bara yngre. Och ja, jag ska fixa tränare men står just nu inför lite olika val som jag vill kolla upp.

Sv: Köra in äldre ponny?!

Hur är det att köra in äldre hästar ?
Med äldre i detta fall tänker jag 15 år ca.
Vad ska man tänka på? Ja till skillnad från yngre.
Ponnyn i fråga ogillar svanskappa, men det finns selar utan va?
Förr va det tydligen inga problem men efter ett fånganfall ville den plötsligt inte längre utan det blir rodeo... :crazy:

Hjälp och tips uppskattas.
Och ja, har kört in hästar tidigare men då bara yngre. Och ja, jag ska fixa tränare men står just nu inför lite olika val som jag vill kolla upp.

Jag körde in min (då) 21-åriga dam. Körde in henne precis som jag kört in 2-åringarna. Fast jag får väl erkänna att jag genade lite i vissa kurvor då hon är en mycket trygg och stabil häst som med sina nästan 20 år större erfarenhet av världen än ynglingarna blir upprörd för väldigt få saker. Och hon hade stort förtroende för mig.

Däremot skulle jag aldrig livet få för mig att köra in min andra dam, nu 22. Hon skulle säkert göra sig fint framför vagnen och väl inkörd kunna bli en riktigt trevlig körhäst, men oj vad arbete det skulle vara för att få henne dit lugnt och tryggt! Hon har lite mer nerv. Man får väl själv bedöma hur stor chansen är att man ska få en trevlig körhäst för rimligt mycket arbete.

Svanskappa kan hon nog lära sig att ha igen om du tar det lite lugnt och fint och känner in henne. Du kan ju börja att bara låta den ligga på i stallet, sen behöver du ju inte spänna den särskilt hårt alls när du tömkör och släpar däck. Gradvis kanske du kan spänna tills den sitter lagom hårt. Lagom hårt är inte särskilt hårt det heller.

Jag tror faktiskt inte det finns selar utan svanskappa? Det blir ju typ en tolksele i så fall, men en sån kan man väl inte dra vagn med? Jag har sett någon som kört med loksele med bågdäckel och utan svanskappa. Men det ekipaget arbetade i skogen med att släpa stockar, då behöver ju hästen aldrig bromsa lasten (som med saker på hjul, medar och annat som kan glida självmant), så då antar jag att svanskappan kanske inte är så viktig.

Lokselar kan du köra utan svanskappa, du kan ha enbart baksele som du fäster i däckeln.

Tar du det lugnt och tar hjälp av någon erfaren om det strular, är hästens ålder inga problem så länge de inte har för mycket dåliga erfarenheter i bagaget :)

baksele.jpg

Ja men där ser man! va bra!
Nästan det som har varit det största hindret. Vet ju inte varför ponnyn numer avskyr svanskappan (var innan jag hade den) så det känns som en onödigt moment om man kan slippa. :)

Men det där är ju MIN gamla hästrumpa :love:

TS: Även bröstselar kan man köra utan svanskappa. Om bakselen sitter fast i svansremmen så behåller du ryggstycket, ta bara bort själva remmen som går under svansen. Ev remmar som hänger och slänger kan man fästa upp med eltejp.

Har kört in min nu 20-åriga arab!

Har haft henne i 13 år nu, men förr i tiden var det bara en dröm att kunna köra, hon hade alldeles för mycket nerv för att spännas för. :p
Fördelen med att köra in henne nu var att vi känner varandra utan och innan och litar på varandra. Därför har det inte varit någon reaktion på något moment.

Lycka till!!

Jag körde in en 18åring, var bara att vänja vid skaklarna typ så var det klart ^_^ antagligen så var han inkörd in sin ungdom.
Men är ju bara att göra som vid inkörning av en unghäst

Fast oftast är det ju remmen över korset som får kusarna att gå i taket, och bakselen ligger ju också där ....

kl.

Jag ska också börja köra in mitt 10 åriga sto
Så jag ställer mig också i ledet av att köra in äldre häst:)

Min ponny tolererar baksele men sätter sig rejält på tvären om man dessutom har svanskappa, så för oss gör det skillnad. Coben då, russet är inte särskilt kinkig.

Har i år kört in tre vuxna ridhästar av olika temperament, storlekar och typer=). En 7-åring, en 10-åring och en 16-åring. Den äldsta hade jag aldrig i livet haft några planer att sätta någon vagn efter, men så blev vi lite sturska och körde in honom med, plättlätt :D. Ångrar mig inte, fy fan vad mysigt det är att kunna köra med alla fem hästarna i stallet! :love: De stormtrivs allihopa framför vagnen med, varit nöjda redan från början=). Två av dem är sånna som hetsar upp sig för en hel del saker, men just det här tog de med ro:). 7-åringen hade troligen varit körd förr som det verkar som. Men de andra två var noviser.

1048960_589433701088126_1681964321_o.jpg

Inga problem att köra utan svanskappa så länge man har baksele. Vi har en dam som inte tycker om sin svanskappa och därför kör vi utan men eftersom vi delar selarna till alla hästarna så har det blivit att numera körs ingen häst med svanskappa. Vi har tejpat in sista biten på ryggstycket.

Det brukar gå fortare att köra in en äldre häst än den yngre om den är välhanterad. Om den acceptera det mesta när den tex rids så brukar den acceptera att bli körd också. Fördelen är ju att de är både styrbara och vana vid saker runtomkring. Dessutom brukar de uppskatta att bli körda istället för ridna.

Lycka till!:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Coras star
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 891
Senast: Solis
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama