Köra in 16-åring?

Smurfoff

Trådstartare
Är det försent att köra in en 16 årig islandshäst? Hur ska man lägga upp träningen? Börja med tömkörning och skaklar osv.. Han är inte ett dugg bakskygg men han är ganska pigg.

Sv: Köra in 16-åring?

Tror jag inte. Tänk på typ dressyrhästar på hög nivå, de utbildas ju under många år. Är det en cool häst på det stora hela så lär det vara lugnt.

No problems! Kör på bara :) Lägg upp träningen precis som med unghästen, men på en äldre häst som är riden behöver man ju oftast inte lära in tömhjälperna osv. Den kanske redan är tömkörd också.

Åldern spelar inte så stor roll. Jag hjälpte till att köra in en 10-årig islandshäst i vintras och det har gått finfint. Hon gör tävlingsdebut nästa helg :laugh:

Är det försent att köra in en 16 årig islandshäst?
Jag körde in min 25-åring; inga problem. Den bakrädde, nervige som vänder-på-en-femöring står nu lugnt och väntar om något trasslar in sig eller något prasslar bakom och väntar på att jag ska ta hand om problemet. Stolt som en tupp drar han sin vagn förbi de andra i hagen, så glad över att ha ett uppdrag och få vara i centrum.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: cirkus
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 113
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 513
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar